Kanon
20., prvog općeg crkvenog sabora u Niceji:
„Pošto
ima nekih, koji prigibaju koljena u dan Gospodnji i u dane Pedesetnice (vazmeno
vrijeme), to, da bi u svakoj oblasti sve jednako bilo, sveti sabor ustanovljuje,
da se u te dane imaju stojeći prinositi molitve Bogu.“
Kanon
66., apostolski:
„Ako
se koji klerik zateče da posti u dan Gospodnji, ili u subotu, osim jedne jedine
(velike), neka bude svrgnut, a ako je svjetovnjak, neka se isključi iz Crkve.“
Kanon
66., trulskog sabora:
„Od
svetog dana uskrsnuća Krista Boga našega, pa do nove nedjelje, u sav tjedan
moraju svi vjerni u svetim crkvama neprestano provoditi vrijeme u psalmima i
pjevanju i pjesmama duhovnim, radujući se u Kristu i svetkujući, i slušati
čitanja iz božanskog Pisma, i naslađivati se Svetim Tajnama (Euharistijom,
Pričesti), jer ćemo na taj način zajedno s Kristom i mi uskrsnuti i uznijeti
se. Neka zato nikako ne budu u spomenute dane, ni konjske trke, ni kakve druge
narodne igre.“
Kanon
90., istog sabora:
„Kanonski
smo od bogonosnih otaca naših primili da ne treba klečati u nedjeljne dane,
odavajući time čast uskrsnuću Kristovu. Da dakle ne ostanemo u neznanju, kako
se to ima obdržavati, vjernima jasno objavljujemo, da od subote poslije
večernjeg ulaska svećenikovog u oltar, po ustaljenom običaju, nitko ne smije
klečati do sljedeće večeri u nedjelju, i tada, poslije večernjeg ulaska,
počinje se opet klečati, te uznositi molitve Gospodinu; jer smatrajući noć
poslije subote, prethodnicom uskrsnuća našega Spasitelja, od tada duhovno
započinjemo pjesme, i slavimo blagdan prelaska iz mraka u svjetlost, te tako
svu noć i dan slavimo uskrsnuće.“
Kanon
18., mjesnog sabora u Gangri:
„Tko
radi tobožnjeg vježbanja u dobru, posti u nedjelju, neka je pod anatemom
(proklet, isključen iz Crkve).“
Kanon
29., laodicejski:
„Kršćani
ne smiju slijediti židovske običaje i subotom počivati, nego moraju u taj dan
raditi, nedjelju pak moraju osobito štovati, i ako mogu uzdržavati se od rada,
kao kršćani. A koji se zateknu, da slijede židovske običaje, neka su anatema od
Krista."
Kanon
1., Teofila Aleksandrijskog:
„I
običaj i red zahtijeva od nas da poštujemo svaku nedjelju i da je svetkujemo,
jer nam je u taj dan Gospodin naš Isus Krist objavio uskrsnuće od mrtvih, pa se
zato u Svetome Pismu on naziva i prvi, zato što ustanovljuje početak našeg
novog života, i osmi, zato što je nadvladao židovsku subotu. Ali pošto se sada
dogodilo, da je to dan i posta za sveto Bogojavljenje, zgodno njime upravimo,
te razumno postupimo i prema jednom i prema drugom, uzevši dakle, nešto
maslina, uklonit ćemo se od krivovjerja, koja ne poštuju dan uskrsnuća
Gospodina našega Isusa Krista, a ujedno ćemo i posnome danu odati što ga ide,
dočekavši večernji zbor, koji se po Božjoj volji tada drži. Prema tome, treba
se tada sabrati u deveti sat."
Kanon
15., Petra Aleksandrijskog:
„Neka
nas nitko ne optužuje, što mi obdržavamo srijedu i petak (post u te dane), u
koje dane nam je osnovano zapovijeđeno da postimo: u srijedu zbog sastanka što
su ga održali Židovi o predaji Gospodina, a u petak, jer je (u taj dan) On za
nas stradao. Nedjelju pak provodimo kao dan radosti, jer je On u taj dan
uskrsnuo, a predano nam je, da ne treba u taj dan ni klečati."
Kanon
91., sv. Bazilija Velikog:
„Dogme
i propovijedi koje su u Crkvi sačuvane, jedne mi imamo iz pisanog Nauka, a
druge smo primali tajno iz povjerene nam apostolske Predaje; ovo neće nitko
htjeti poricati, tko je i najmanje vješt crkvenim ustanovama. Jer ako stanemo
ukidati nepisane običaje, kao da nemaju velike sile, namjerno ćemo povrijediti
Evanđelje u glavnim predmetima, ili ćemo naprosto svesti na golu riječ, što se
tamo propovijedalo. Kao (da najprije spomenem predmet koji je prvi i
najvažniji) ono, što se znakom križa znamenuju oni, koji nadu svoju polažu u
ime Gospodina našega Isusa Krista, tko je to putem Pisma naučio? Okretati se
Istoku pri molitvi, kakvo nas je Pismo naučilo? Riječi prizivanja u vrijeme
pretvorbe kruha euharistije i kaleža blagoslovnog, koji nam je od svetih
ostavio pismeno? Niti se mi zadovoljavamo samo onim riječima, koje nam apostoli
ili evanđelje spominje, nego druge još govorimo i prije i poslije, jer imaju
veliku silu za Tajnu, a primili smo ih iz nepisanog nauka. Mi blagoslivljamo
vodu za krštenje, i ulje za pomazanje, pa i onoga koji se krsti, po kakvoj
pisanoj naredbi? Zar nije to iz tihe i tajne Predaje? Želiš li još? O samome
mazanju uljem, iz kakve smo pisane riječi naučili? Da se čovjek ima tri puta
uranjati pri krštenju, od kuda je? Pa i sve ostalo, što pri krštenju biva, kad
se odričemo sotone i anđela njegovih, iz kakvog je to Pisma? Nije li to iz one
neobjavljene i tajne nauke, koju su u skrovitom i očuvanoj od nepotrebnog
istraživanja, tišini oci naši sačuvali, proniknuti živom sviješću, da treba
pokriti tišinom svetinju Tajni? A učenje o onome, što neposvećeni ne smiju ni
nagađati, zar bi razborito bilo kroz Pisma razglašavati? Razlog Predaje o onome
što nije napisano, je taj, da odveć često razmatranje dogmi ne postane za
mnoge, uslijed običaja, beznačajnim. Jer drugo je dogma, a drugo je propovijed.
Preko dogmi se tišinom prelazi, a propovijedi se razglašavaju. A vrstu tišine
predstavlja i nerazgovijetnost, kojom se služi Sveto Pismo, koja predstavlja
teškim za shvaćanje smisao dogmi, a radi koristi onih, koji ih istražuju. Mi
svi npr., dok se molimo, gledamo na istok, međutim, malo nas zna, da time
tražimo staru domovinu, raj, koji je Bog na Istoku, u Edenu zasadio. Isto tako,
mi stojimo kada čitamo molitve u jedini dan tjedna, ali razlog toga svi ne znamo;
jer ne samo zato, što smo uskrsli sa Kristom, i što moramo težiti onome što je
gore (na nebu), mi stojimo u vrijeme molitve na dan uspomene uskrsnuća, da se
sjećamo darovane nam milosti, što se u ovaj dan prikazuje slika vijeka, kojeg
mi iščekujemo. I zbog toga, što je to početak dana, nije ga Mojsije nazvao
prvim, nego jednim. I bi večer, kaže, i jutro, dan jedan (Post 1, 5)., kao da
se taj jedini mnogo puta vrti u krug. Takvim načinom taj jedan, a ujedno i
osmi, koji je stvarnost u jedan i u pravi osmi, i o kojem govori psalmopojac u
pojedinim naslovima psalama, sobom pokazuje stanje koje će nastupiti poslije
ovog vremena, dan kojem neće nikada biti kraja, nikada večeri, vijek onaj, iza
kojeg neće slijediti drugi, koji će uvijek trajati, i koji nikada neće
ostariti. Utemeljeno, dakle, Crkva uči svoje učenike, da se u onaj dan imaju
molitve uznositi stojeći, kako bi, svagda se sjećajući života koji nikada neće
završiti, revno nastojali na putu k onome prijelazu. Pa i sva je Pedesetnica
samo spominjanje uskrsnuća, što se iščekuje u vječnosti, jer onaj jedan i prvi
dan (Uskrs), sedam puta usedmostručen, predstavlja sedam tjedana svete
Pedesetnice. Počinjući od prvoga, istim se i završava, prešavši pedeset puta
kroz jednake dijelove. Na ovaj način, pokazuje se u prispodobi vijek, kako on
započinje svoje kružno kretanje od onih istih znakova, na kojima i završava; i
ako nas crkvene uredbe uče, da u one dane izaberemo uspravno stajanje u
vrijeme molitve, time nas očito hoće podsjetiti da svoje misli moramo prenijeti
od sadašnjega k budućemu. Pa i pri svakom sagibanju koljena i ponovnom
ustajanju, mi pokazujemo činom, da smo zbog naše grešnosti pali na zemlju, a po
čovjekoljublju Onoga, koji nas je stvorio, pozvani smo opet na nebo. Uostalom,
ponestalo bi mi vremena, kad bih izlagao sve nepisane crkvene tajne. Ostavljam
drugo: samo ispovijedanje vjere, da se ima vjerovati u Oca i Sina i Duha
Svetoga, iz kakvog Pisma mi imamo? Ako je iz Predaje o krštenju, da po
pobožnoj dosljednosti moramo vjerovati onako, kako smo kršteni, i prema
krštenju da polažemo i ispovijest vjere, neka nam tada po istoj dosljednosti
dopuste, da prema vjerovanju i slavu odajemo. Hoće li oni poricati način
slavoslovlja, jer nije napisan bio, neka nam tada pokažu pismene dokaze o
ispovijedanju vjere i o svemu ostalome što smo nabrojili. Pošto dakle, ima
toliko toga, što nije napisano, a međutim toliko snage ima u tajni pobožnosti,
je li moguće, da nam neće ustupiti jedan izraz, koji smo od otaca primili, koji
smo našli sačuvanim kroz pouzdani običaj, u nepovrijeđenim Crkvama, a koji ima
svoj veliki razlog, i veliku korist donosi sili Tajne?
Priznajem, ovo mi se više sviđa od dnevno-političkih tema. Osobito ovaj zadnji ulomak svetog Bazilija. Ako smijem dodati, samo nastavi tako...
OdgovoriIzbrišiSmiješ..
OdgovoriIzbriši