Ima evo već više od pola godine kako pišem ovaj blog, čiji
je cilj predstaviti pravoslavlje Hrvatima, ljudima odgojenima u hrvatskoj
kulturi i rimokatoličkoj tradiciji, na njihovom, hrvatskom jeziku, i njima
razumljivom vjerskom terminologijom. U to vrijeme nisam se dotakao jednog veoma
važnog elementa pravoslavlja, a to je monaštvo. Tko su, dakle, monasi? Što su
to manastiri? Što je to monaštvo?
Prvo moramo naglasiti da u Katoličkoj Crkvi imamo danas
razvijeni pandan pravoslavnome monaštvu, a to je redovništvo. Njega čine redovnici i redovnice, pripadnici raznih
redova (franjevci/franciskanci/fratri, dominikanci, itd.). Redovnici polažu pred
Bogom i Crkvom tri redovnička zavjeta (siromaštvo, čistoća, poslušnost) u
skladu sa propisima svoga reda. Na taj način sami sebe posvećuju Bogu i
služenju Crkvi. Zbog toga neki redovnike nazivaju katoličkim monasima, odnosno
monahe pravoslavnim redovnicima. Međutim, to je pogrešna terminologija;
redovnici i monasi se bitno razlikuju.
Sama Katolička Crkva jasno razlikuje redovnike od monaha.
Monasi i dan danas postoje u Katoličkoj Crkvi, i jasno se razlikuju od
redovnika. Monaštvo je, naime, izvorni način asketskoga života, i u samoj
Zapadnoj Crkvi, monasi su bili prevladavajući oblik asketskoga života sve do
pojave redova u drugome mileniju kršćanstva. Zapadni monasi su uglavnom
slijedili monaško Pravilo sv. Benedikta, pa se zato nazivaju benediktincima.
Ostale kategorije (cisterciti, pavlini, itd.) su ustvari varijacije
benediktinaca. I u kasnija vremena su se pojavljivali „redovi“ sa monaškim,
isposničkim načinom života-karmelićanke, kartuzijanci, itd. Redovnici su se,
međutim, razvili u rimokatolicizmu jako kasno. Sva sila današnjih redovničkih
zajednica (franjevci, dominikanci, isusovci/jezuiti, milosrdnice, križarice,
itd.) zadržavaju polumonaški način života, odnosno, polažu monaške zavjete,
oblače odijelo (različito od reda do reda), ulaze u zajedništvo (opštežiće,
rekli bi Srbi), imaju zajedničke molitve, ali oni u bitno usmjereni prema van,
tj., prema služenju Crkvi: vjeroučitelji su, zatim medicinske sestre, odgojiteljice,
i sl., a u muškim redovima se u pravilu masovno rede (rukopolažu) za svećenike.
Svaki rimokatolički red ima svoje posebno odijelo, karizmu (poslanje, zadatak,
npr., dominikanci su red propovjednika), pravila i ustrojstvo. Redovnici u
jednoj kući čine samostan, više samostana na jednom teritoriju čini provinciju,
a sve provincije su udružene u red, na čelu sa generalom reda. Ovo su prihvatili i grkokatolici-unijati, pa
su formirali redove sa sasvim zapadnjačkim, redovničkim načinom života:
bazilijanci, euharistinke..
Iako je sličnih polumonaško-pastoralnih zajednica bilo i
ima ih i u pravoslavlju, pravoslavlje je bilo i ostalo dominantno monaški usmjereno,
baš kao što je to bilo i u svoj Crkvi u prvom mileniju kršćanstva. Pravoslavlje
poznaje samo monahe i monahinje, oni nisu organizirani po redovima, već je
svaki samostan/manastir cjelina za sebe, odijelo i način života im je svima
vrlo sličan, te nisu prvenstveno usmjereni prema van, tj., prema crkvenom
služenju, već prema unutra, prema vlastitom spasenju, izraženom kroz
svjedočenje molitvom, postom i askezom. Ovo ne znači, kako neki na Zapadu
misle, kako je pravoslavno monaštvo bez dodira sa svijetom; naprotiv, mnogi
manastiri/samostani su oduvijek bili i obrazovni centri, i dobrotvorno-karitativni
centri, i mjesta pastirstva nad vjernicima, rasadnici duhovnosti i konkretne
ljubavi prema ljudima. Sjetim o se samo Svete Gore-Atosa u Grčkoj,
najpoznatijeg monaškog centra, koji financira pučke kuhinje u višemilijunskoj
Ateni, i na kojemu su postojale kolonije gubavaca sve do najnovijeg vremena. U
najtežim vremenima za pravoslavlje, monasi su sačuvali proročku i mučeničku
dimenziju vjere; pokazali se kao pouzdani stub protiv krivovjerja, kada je i
sama hijerarhija znala zakazati; od srednjovjekovlja praktički samo monasi
postaju episkopi/biskupi; u teškom turskom periodu, manastiri/samostani su bili
centri pravoslavlja. Monašenje, čin kojim netko postaje monah, se razlikuje od
čina polaganja zavjeta u rimokatoličkoj Crkvi. On je sličan krštenju, i ne
svodi se samo na svečana obećanja, već označava novu egzistenciju monaha.
Pravoslavni
monah, dakle, osjetivši brigu za svoje spasenje, odlučuje napustiti svijet, te
nakon perioda priprave ulazi u manastir. On vrijeme provodi u molitvi i radu,
pod rukovodstvom duhovnika („starca“), čisteći svoje srce i dušu od strasti,
nastojeći ne samo odstraniti grijeh iz svoga života, već u potpunosti ovladati
sobom, zauzdati svoje strasti i životne porive, odnosno postići stanje
apatheia-bestrašće, kada čovjek u potpunosti vlada samim sobom. Umno-srčanom
molitvom on čisti svoje srce i um, i svim svojim životom nastoji pobijediti
glavnog neprijatelja-gordost, oholost, samoljublje. On teži prema bios
angelikos, anđeoskom životu. Zato se monahe naziva i anđelima u tijelu.
Najpoznatiji
manastiri su oni na Svetoj Gori-Atosu, u Grčkoj, a kod nas, u Hrvatskoj, su
značajni Lepavina (poznato svetište i hodočasničko mjesto), Orahovica, Krka i
Gomirje.
Nešto
o monaškoj terminologiji, kako je ustaljena u Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi:
Monah-od
grč. Monahos (monos-jedan), osamljenik, jedan od svoje vrste, čovjek koji se
opredijelio za monaški, isposnički i asketski način života.
Manastir-od
grč. Monastirion, utvrda (naselje) monaha, u hrvatskom se upotrebljava prijevod
ove riječi: samostan
Inok-samac,
pustinjak, asketa; jedan od naziva za monaha
Kaluđer-
(grč. Kalogeros-dobri starac), jedan od naziva za monaha
Lavra-laura,
monaško naselje, manastir u obliku naselja
Opštežiće-srpski/crkvenoslavenski:
zajednički život, grč. Kinovija, lat. Cenobij, jedan od naziva za
manastir/samostan
Iguman-od
grč. Hegoumenos, poglavar manastira/samostana, odgovara franjevačkom gvardijanu
u rimokatolicizmu
Arhimandrit-od
grč. Arhi: iznad, stariji, i egipatski mandra: stado, viši prezbiterski čin među monasima, odgovara latinskome opatu. Arhimandrija-opatija
Jeromonah-monah
svećenik, zaređen (rukopoložen) za prezbitera/svećenika
Jerođakon-monah
zaređen za đakona, vrši đakonsku službu u manastiru
Monašenje-čin
kojim se postaje monah, sličan obredu krštenja
Iskušenik-pripravnik
za monaštvo
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima