ponedjeljak, 28. studenoga 2016.

Julijanski kalendar

Poštovani čitatelji, sljedeći tekst smo izvorno objavili na stranici Multireligijskog kulturnog centra, s kojim ćemo i inače surađivati:

 
Pravoslavna Crkva je u suvremenom svijetu prepoznatljiva između ostaloga, i po specifičnom načinu računanja vremena. Riječ je o kalendaru koji se naziva julijanskim. U odnosu na gregorijanski, julijanski kalendar kasni 13 dana, tako da, npr., i katolici i pravoslavni Božić slave 25.12., ali julijanski 25.12. pada na gregorijanski 07.01. Odakle ova kalendarska specifičnost?
Julijanski kalendar nije pronalazak Pravoslavne Crkve, već starih Rimljana. U I.st.pr.Kr. veliki rimski državnik i vojskovođa Gaj Julije Cezar nalaže astronomima i matematičarima u Aleksandriji, drevnoj metropoli Egipta, da naprave novi kalendar, koji bi zamijenio postojeći, vrlo komplicirani starorimski. Po njemu, ovaj kalendar je nazvan julijanskim, i postao univerzalni kalendar Rimskog Carstva, a nakon njega, i cjelokupne Europe. Kao važeći svjetovni kalendar, prihvaćen je i od sveopće kršćanske Crkve, i istočne i zapadne, i svi kršćani su ga koristili u crkvenom i svjetovnom životu sve do 16.st.
Međutim, julijanski kalendar je imao jednu, uvjetno rečeno, „manu“. On se zasniva na tzv. sideričkoj ili zvjezdanoj godini – vremenu obilaska Zemlje oko Sunca s obzirom na sustav dalekih zvijezda. Zbog tzv. precesije Zemlje, siderička godina se razlikuje po dužini od tropske ili sunčane godine – vremena obilaženja Zemlje oko Sunca s obzirom na neki zadani smjer u prostoru. Rezultat ovoga je bio taj, da je julijanski kalendar počeo odstupati od realnih astronomskih pojava koje vidimo sa Zemlje. Primjer: datum Uskrsa ovisi o proljetnoj ravnodnevnici – julijanska kalendarska ravnodnevnica nije više padala u isti dan sa stvarnom, astronomskom ravnodnevnicom.
Već 325. godine, prvi sveopći crkveni sabor u Niceji mora izbaciti tri suvišna dana iz kalendara. U VII.st. ovu anomaliju ponovno opaža anonimna „Pashalna kronika“, a 1374. poznati bizantski pisac Nicefor Gregora predlaže carigradskom patrijarhu, kao i bizantskom caru Androniku Komnenu reformu kalendara. Međutim, zbog povijesnih teškoća, ovo nije bilo provedeno.
Do 16.st. nakupilo se već 10 dana razlike između kalendara i realnih astronomskih pojava. Papa Grgur XIII. 1582. godine, bulom Inter gravissimas vrši reformu kalendara. Tako nastaje ispravljeni julijanski kalendar, koji će po ovome papi biti nazvan gregorijanskim. Novi kalendar prve su prihvatile Italija, Poljska, Portugal i Španjolska, a nakon njih i ostale katoličke zemlje. Ugarske zemlje, u koje je spadao i najveći dio Hrvatske, 1587. napuštaju julijanski u korist gregorijanskog kalendara. Protestantske zemlje to čine mnogo kasnije (18.st.), a pravoslavne tek za vrijeme i nakon Prvog svjetskog rata, tako da se julijanski kalendar u svjetovnoj upotrebi više ne koristi nigdje.
Ovaj kalendar se održao u crkvenoj upotrebi, prije svega pravoslavnih Crkava. Osim tradicijskih razloga, na to je utjecalo i pravilo spomenutog prvog crkvenog sabora u Niceji, koje je nalagalo da kršćani svoj Uskrs nikada ne slave u isto vrijeme, ili prije židovske Pashe. U julijanskom kalendaru se ovo pravilo poštiva, ali u gregorijanskom ne; samo od 1851. do 1950., katolici su slavili Uskrs 15 puta prije Židova i više puta u isto vrijeme s židovskom Pashom.
No, kako je problem odstupanja julijanskog kalendara ostao (ovim tempom, za 24 000 godina, pravoslavni Božić će biti usred ljeta, a Uskrs ujesen!), pokušalo se naći rješenje kongresom u Carigradu 1923. godine. Međutim, ovaj susret nije uspio, štoviše, različite pravoslavne Crkve su krenule svaka svojim putem.
Neke pravoslavne Crkve koriste gregorijanski kalendar za fiksne blagdane, zadržavši samo julijansko računanje Uskrsa i blagdana vezanih za Uskrs. To su: carigradska, aleksandrijska, rumunjska i bugarska patrijaršija, te ciparska i grčka Crkva. Julijanski koriste ruska, srpska, gruzijska, antiohijska, jeruzalemska i japanska Crkva, kao i Sveta Gora – Athos u Grčkoj, središte pravoslavnog monaštva, te manje skupine u Grčkoj i drugdje. Od 15.06.2014., na julijanski se vratila poljska Crkva. Jedino je finska Crkva u potpunosti prešla na gregorijanski kalendar.
Osim pravoslavnih, julijanski kalendar u vjerskom životu koristi niz manjih vjerskih zajednica odvojenih i nepriznatih od Pravoslavne Crkve: ukrajinska, crnogorska, makedonska, itd. Također, koristi ga i veći broj staroistočnih Crkava Bliskog istoka i sjeveroistočne Afrike.
Unutar Katoličke Crkve, julijanski kalendar su zadržale neke katoličke Crkve istočnog obreda, npr. ukrajinska i ruska, a 2013. je provedeno eksperimentalno slavljenje Uskrsa po julijanskom kalendaru za rimokatolike Jeruzalema i Svete Zemlje.
Konačno usuglašavanje i ujednačavanje kalendara među pravoslavnima, a potencijalno i među svim kršćanima, ostaje otvoreni zadatak za neke buduće generacije.

Broj komentara: 19:

  1. Dobar dan.

    Mozete li mi odgovoriti...

    Posto ni novi,gregorijanski kalendar nije definitivno tocan,je li itko pokusao izracunati,kad ce pasti Pasha i Bozic,po novom kalendaru,za 24000 godina?!

    Kakav je zivotopis i Crkeno ljudske kvalitete Meletija Metastakisa,koji je uveo novi kalendar u Crkvu...npr.koliko je katedri promijenio i na koji nacin...?!

    Koju pastoralnu korist,a koju pastoralnu stetu je unijela promjena kalendara u Crkvama u koje je uveden??

    Tko je bio glavni inicijator za promjenu kalendara,Crkva ili pojedine drzave, i u kojim politickim momentima

    I na kraju...nisam starokalendarac i ne mislim da je kalendar dogma,niti mislim da je promjena kalendara izdaja vjere!Ali mislim da promjena kalendara ni u jednoj Crkvi nije donijela nikakvo osobito dobro a evidentno je da je donijela sablazan i raskole...

    Marko M.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nema sto posto točnog kalendara, i točnost uopće nije poanta cijele priče. Kalendar je stvar koja napreduje i razvija se, kao i ljudi, i trebalo bi pokušati u skladu s tim držati maksimalno, koliko je moguće, i točnost i usklađenost s realnim prirodnim ciklusima.
      Da, Metaksakis je bio vrlo problematična ličnost, i cijela priča oko kalendara je izvedena na pogrešan način, očito da se prenaglilo s time, i da se bez konsenzusa cijele Crkve ništa nije trebalo raditi. No, tu smo gdje smo. Imamo problem da jedni slave Božić, drugi su u postu, tako da, kao što sam napisao, neke buduće generacije ovo trebaju riješiti.

      Izbriši
  2. naravno....artemije to postuje
    rusi to postuju
    srbi to postuju
    arapi to postuju
    brate mili....znas li ti i o cemu razgovarati ljudski???

    OdgovoriIzbriši
  3. i starokatolici u jednom švicarskom kantonu slave po julijanskom ( u tom kantonu i Božić i Nova godina su neradni po Julijanskom)

    OdgovoriIzbriši
  4. @Franjo, nisi li ti rekao da prekidaš s komentarima na ovom blogu?
    Vidi brate, meni ne smetaš. Nakon tvojih pisanija čitam odgovore autora. Iz tih je odgovora jasno da i nas naša Crkva poziva. Radi ono što treba da radi. Radi, ali ne juriša. Ako nije prije, valjda je sada sazrelo vrijeme. Ali preko noći ne ide. Osim što misionari nama, uči i umudruje srpski narod da nije Crkva ovdje njihovo kulturno umjetničko društvo, nego je Crkva Hristova za svakoga koji hoće.
    Što plašiš i zbunjuješ taj naš jadni narod kako ga ti nazva?
    Ne znam koliko si ti dugo vremena pravoslavan, nije ni bitno. Znanje znaš. Tko od nas nije doživio neko neugodno iskustvo na osobnoj razini? Zar nas može pojedini etnof.pop ili laik toliko duboko uvrijediti rječju, da se obrušimo na svakog iz Crkve? Gdje nam je smirenje, gdje trpljenje?
    I gdje nam je poslušnost?
    Na tvom blogu se može pročitati o tim vrlinama.

    Vanja X.

    OdgovoriIzbriši
  5. @Franjo:
    Na starijim komentarima govorio si da ces slati ljudr zainteresirane za Pravoslavlje bas Artemiju,govorio si o Artemijevoj jurizdikciji kao o svojoj kad smo se zezali u koliko smo jurizdikcija podijeljeni i rekao si"mi imamo isti grb kao i sluzbena SPC",otidji na starije komentare pa se podsjeti...
    Autoru govoris ,tvoji Spc popovi,a sad odjednom nemas veze s Artemijem?!?!?!?
    Brate,a kojoj Crkvi ti pripadas,kojeg episkopa spominjes???
    Ocigledno imas veoma visoko misljenje o sebi iako pises o smirenju,jer,po tvome,katolici su zlocinci,grci su olos,srbi su neradnici,nepismeni,ziloti su fanatici,Artemijevci su cetnici,i jos Bog zna sta...tebi tako svetom je zbilja tesko naci dovoljno svetu jurizdikciju...pripadas li uopce ijednoj???

    Sto se tice OCA...ona je u osnovi ruska jurizdikcija,a ipak!

    U Americi uz OCA poztoji jos i:

    Ruska zagranicna C.u jedinstvu s Moskvom
    Ruska zagranicna C.koja nije u jedinstvu u s Moskvom
    Parohije koje su direktno pod Moskvom,dakle mimo svih ovih jurizdikcija!
    Dakle 4 ruske jurizdikcije,plus srpskaa,carigradska,antiohijska,rumunjska...ali,za razliku o brace Rusa,samo po jedna...!!!
    Dajes sudove o narodima,crkvama,episkopima,popovima....ito tako neljudske,ruzne,neevandjelske....gdje to tvoje Prav oslavlje....mi ga ovdije nismo jos vidjeli!

    Abdul Mesih el Miskin

    OdgovoriIzbriši
  6. @ Franjo
    Ti si sjedio po tim restoranima uz +Savu?
    Ovaj zadnji izbrisani komentar nisam stigao vidjeti. One prije, jesam.
    Što reći?.. Vidim da bi mogli saznati razne trivijalnosti iz života hrvatskih vladika. :(
    Kome to ikako koristi? Nisu ni vladike nepogrešive pape. Trebaju čuti i kritiku naroda. Ali što ti ovdje pišeš? Istjerati mitropolita vilama! Kakav je to brate nivo?
    Pa sam ovaj blog je s blagoslovom, pretpostavljam baš mitropolita. Blog koji na latinici i hrvatskom jeziku misionari nama.
    Mi ovdje ne pričamo španjolski. Zašto bi on trebao pričati ijekavicom kad ga savršeno dobro razumijemo?
    Meni bi to bilo čak i bezveze, kao što mi je bezveze ili smiješno što neki sveštenici odrasli ovdje ili u BiH, neprirodno sebi, pričaju ekavicom.

    Vanja X.

    OdgovoriIzbriši
  7. To su bijednici u mantijama s panagijama. Ljigavci, pokvarenjaci, ulizice masonske i masončići. Imam i sam milijardu grijeha i mana, ali ne nosim mantiju i ne uzimam Putir svojim nečistim rukama. Ciao

    OdgovoriIzbriši
  8. Osobe koje imaju smanjenu mogućnost samokontrole, ne bi uopće trebale ulaziti u neki javni društveni rad, a kamoli u tako osjetljivo područje, kao što je crkvena misija.
    Govorio sam, i ponovit ću: postoji samo jedna Crkva, jedna, univerzalna Pravoslavna Crkva, unutar koje egzistira 15 samoupravnih crkvenih pokrajina - metropolija. Bilo što izvan toga, nije pravoslavlje. Sve te HPC, MPC, CPC, UPC itd. (koji napadaju nacionalizam, a sami ga turaju), istinopravoslavni (apsurdna riječ sama po sebi, pa sam pojam pravoslavnost po sebi već sadrži pojam istine!), starokalendarci (određivati vjeru po kalendaru?), katakombni (koji te đavo tjera u katakombe u modernoj Europi?), su bezblagodatne zajednice van Crkve.
    Jedinstvo Crkve je iznad svega, jer je upravo glavno Kristovo djelo okupiti sve ljude u jedno, međusobno i s Bogom. Ako i postoje konflikti u Crkvi, koji dovode ljude u napast da se odvoje od nje, tada treba strpljivo i mučenički otrpjeti za jedinstvo Crkve.
    I, kakav sad stav može zauzeti jedan katolik, koji ovo sve čita, prema pravoslavlju? Logično će, kada čuje za sve t artemite i ne zna koga, pomisliti da je pravoslavlje skup međusobno posvađanih denominacija, nešto poput protestantizma, i slavodobitno će zaključiti: vidite da je papa ipak potreban radi jedinstva Crkve. Ne razumijem kako pojedinci ne shvaćaju koliko zlo rade zbog svojih ambicija i tvrdokornosti.
    SPC u RH se nalazi u specifičnoj situaciji, ne mogu se stvari razriješiti preko noći, posebno one, koje su se betonirale stoljećima. Tražiti da se jedna Crkva preko noći promjeni, to može samo osoba koja nema pojma o svijetu oko sebe.
    I što da sad neki episkop u RH progovori jekavicom? U Srbiji će biti proglašen kriptounijatom i ustašoidom. Ako si otvoren i adaptiran u Hrvatskoj, napadaju te u Srbiji, ako si zatvoren idistanciran, napadaju te Hrvati. I što bi sad, određeni episkop trebao svima njima ugađati?
    Crkva se mora prilagođavati postupno, smireno i strpljivo. Velike su to stvari. Nema tu mjesta za amaterizam.

    OdgovoriIzbriši
  9. Brat Franjo na kraju ipak nije odgovorio pripada li on uopće ikakvoj jurizdikciji?!?!?!

    OdgovoriIzbriši
  10. Iako sam već nekoliko puta se povukao od pisanja komentara na ovome blogu, ipak moram odgovoriti ljudima, da ne budu u nedoumici kojoj jurizdikciji pripadam. Kako smo mi Hrvati srpsko pleme prirodno je da jurizdikcijski potpadam pod Srpsku pravoslavnu crkvu. Inače, mi Hrvati nismo "najgori od svih Srba", kako to znaju pisati na sajtu "Borba za veru". Mi smo najbolji od svih Srba: najuredniji, najkulturniji, najsložniji, najbolji u športu...

    OdgovoriIzbriši
  11. Tesko narodu koji zeli da se crkva i vera prilagodjavaju njemu stavljajuci time svoju volju iznad Bozije. Neka nam Milostivi rasvetli put kojim hodamo...

    OdgovoriIzbriši

Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima