Rimokatolicima,
naviknutima na Crkvu kao na jedinstvenu svjetsku organizaciju, pod rukovodstvom
rimskog pape, struktura Pravoslavne Crkve izgleda prilično konfuzna i često
puta sablažnjujuća. Prosječni rimokatolik gleda na pravoslavlje kao na skup
samostalnih Crkava, koje u ničemu ne ovise jedna o drugoj, slično
protestantskim denominacijama; ne razumije funkciju poglavara Crkve, pa misli
da se radi o pravoslavnim „papama“; misli da su pravoslavne Crkve ili državne,
dakle, da se njihove granice moraju poklapati sa državnima, i da dotične Crkve
ovise o državnoj vlasti, ili da su nacionalne, tj., da okupljaju samo
pripadnike određene nacije, i da su prilagođene potrebama dotične nacije.
Najčešća je zamjerka pravoslavnim Crkvama ta, da su postale oruđe u rukama
određene države ili nacije, za političke ciljeve. Koliko u tome svemu ima
istine, i kako pravoslavlje funkcionira na tome nivou?
Zbog čega u pravoslavlju nema
jedinstvenog poglavara, poput rimskog pape, objasnili smo u jednome od
prethodnih članaka:pravoslavni stav prema papinstvu . Prva stvar, koju
sada moramo objasniti, jest ta, da u pravoslavlju nema niti državnih, niti
nacionalnih Crkava, odnosno, da mjesne pravoslavne Crkve nisu konstituirane ni
po etničkom, ni po državnom ključu. Primjera za to ima dovoljno: stare
patrijaršije (Carigrad, Aleksandrija, Antiohija, Jeruzalem), nemaju ni
nacionalnu ni državnu podlogu, polovica države Grčke je izvan jurisdikcije
grčke Crkve, a pod jurisdikcijom Carigrada, grčka dijaspora također, a pod
većinski (etnički gledano) grčki Carigrad potpadaju i brojne autonomne jedinice
drugih naroda diljem svijeta. Mnoge države (Ukrajina, Bjelorusija, Moldavija,
Estonija, Finska, Japan, Kina, Makedonija) imaju samo autonomne Crkve, podčinjene
stranim Crkvama, a Grci su narod razdijeljeni na barem tri Crkve: grčku,
carigradsku i ciparsku. Prema tome, misao da svaka država na svijetu nužno mora
imati i svoju samostalnu pravoslavnu Crkvu, je potpuno neutemeljena. Pravoslavne
Crkve su mjesne, lokalne Crkve. Hoće li neke od njih možda imati jače izražene
državne ili nacionalne karakteristike (grčka Crkva je izrazito uklopljena u
državni život svoje zemlje, dok srpska brižljivo čuva nacionalnu svijest), jest
potpuno drugorazredna stvar. Uostalom, stroge nacionalno-državne crte pojedine
Crkve su počele dobivati tek u 19.st., u vrijeme buđenja nacionalne svijesti
pojedinih naroda, i stvaranja nacionalnih država. Bilo kakvo poistovjećivanje
vjere i nacije osuđeno je od pravoslavlja kao hereza (krivovjerje) pod imenom
filetizam.
Pravoslavne Crkve možemo
podijeliti na autokefalne i autonomne. Autokefalne Crkve jesu posve samostalne
Crkve, a ta samostalnost se očituje u samostalnome izboru i postavljanju
episkopa/biskupa dotične Crkve. Autonomna Crkva jest samoupravna Crkva podređena
nadzoru neke od autokefalnih Crkava. Stupanj te autonomije može biti različit,
ali najčešće autonomna Crkva uživa samostalnost u unutarnjim poslovima, dok joj
poglavara potvrđuje nadležna autokefalna Crkva, a također i vanjske crkvene
poslove autonomna Crkva ostvaruje u sklopku autokefalne.
Svakom pravoslavnom Crkvom
upravlja sabor njezinih episkopa/biskupa, u srpskoj Crkvi zvan Sveti
arhijerejski sabor. On bira između sebe jedno stalno tijelo, koje vodi tekuće
crkvene poslove, a koje se u srpskoj Crkvi naziva Sveti arhijerejski sinod. „Poglavar“
Crkve, arhiepiskop/nadbiskup, koji u nekim Crkvama nosi počasni naslov „patrijarh“,
jest samo predsjedavajući Sinoda i Sabora, prvi među jednakima, a nipošto neki
pravoslavni „papa“.
Svaka od tih Crkava jest, kako
smo rekli, samostalna u svojim crkvenim poslovima, ali ta samostalnost je
ograničena. Naime, za razliku od protestanata, u pravoslavlju među Crkvama mora
vladati jedinstvo vjere,a to jedinstvo
vjere se očituje u jedinstvu sakramenata (sv. Tajni), a osobito Euharistije. Zahvaljujući
toj dvostrukoj sponi, pravoslavne Crkve čine jednu jedinstvenu Pravoslavnu
Crkvu, te svaka Crkva koja otpadne od toga jedinstva vjere i Tajni
(sakramenata), gubi pravo da se zove pravoslavnom. Takav je slučaj sa
raskolničkim strukturama Ukrajine i Makedonije; bez obzira na njihovu formalnu „pravoslavnost“,
one su isključene iz jedinstva Pravoslavne Crkve. Zato je nerazumljiv potez
pojedinih katoličkih velikodostojnika i ustanova, koji episkope tih struktura
pozivaju i predstavljaju kao pravoslavne episkope: kako uime Pravoslavne Crkve
može govoriti netko, tko se nigdje u pravoslavnome svijetu ne može ni ispovjediti
ni pričestiti?
Rimokatolici nadalje vole
tvrditi da je ovakva struktura pravoslavlja plod rascijepa od Rima, koji je
prouzročio unutarnju neslogu među pravoslavnima. Oni između ostalog tvrde da se
ovakav sustav naknadno razvio u pravoslavlju. Međutim, ako malo pogledamo u
crkvenu povijest, uvidjet ćemo da su se veoma rano, već u poapostolsko doba
crkvene eparhije/biskupije počele udruživati u šire pokrajine-metropolije, na
čelu sa arhiepiskopom/metropolitom glavnog grada neke oblasti. Svaka takva
crkvena metropolija je imala pravo biranja svog metropolita, a on je predsjedavao
crkvenim saborima te pokrajine, vršio nadzor, imao prvenstvo časti, te, barem
na Istoku, posvećivao sv. Ulje (krizmu, miro), na Veliki četvrtak. Ako malo
bolje pogledamo kanone koji reguliraju ove stvari, primijetiti ćemo kako
praktički cijelo zakonodavstvo rane Crkve o metropolijama, u svim bitnim
značajkama živi u sadašnjem poretku autokefalnih pravoslavnih Crkava, koje kao
takve predstavljaju direktni povijesni nastavak istih metropolija. Suprotno mišljenju
mnogih rimokatolika, upravo se njihov, centralizirani sustav, u kojemu sve
biskupe imenuje rimski papa, razvio kasno, u visokom srednjem vijeku. Autokefalni
sustav pravoslavlja jest dakle autentični kršćanski crkveni sustav.
Usprkos svemu ovome, mnogi će
rimokatolici potezati i zadnji argument-a to su raskoli među pravoslavnim
Crkvama. Stvarno, u povijesti su postojali, kao i danas, mnogi primjeri raskola
u pravoslavlju. Međutim, ovdje treba primijetiti da su „raskoli“ dio
kršćanstva, i tegobe kršćanskog života-počevši od međuljudskih odnosa pojedinih
vjernika, pa sve do najviših crkvenih razina. Njih je bilo od najranijih kršćanskih
vremena, ali za razliku od raskola u pravoslavlju, koji su uvijek bili
zaliječeni, puno je problematičnija neprekidna pojava novih ekleziologija
(nauka o Crkvi) na Zapadu. Crkveni raskoli pravoslavnog Istoka nikada nisu
narušili Crkvu kao cjelinu, dok je Zapad naprotiv neprekidno stvarao nove
crkvene sustave: protestantske, anglikanske, starokatoličke, kojima nema kraja
ni danas; posljednji i krajnji domet toga je pojava tzv. lefebrovaca nakon II. vatikanskog
koncila, koji čvrsto ispovijedaju papinstvo, ali-ne žele mu se pokoravati zbog
svojih shvaćanja. Jedinstvo zapadne, rimokatoličke Crkve je često puta
formalno, pod očajničkim naprezanjem Vatikana, dok na terenu i u praksi
pojedini dijelovi Katoličke Crkve često odlaze svojim putovima.
Pravoslavlje s time nema
problema-ono čuva jedinstvo u sabornosti, u suštini neizmijenjeno od
ranokršćanskih vremena.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima