o.
GEORGIJ MAKSIMOV
ZAŠTO ŽIVJETI PO ZAPOVIJEDIMA? -
ILI TRI ZABLUDE O KRŠĆANSKOM ŽIVOTU
ZAŠTO ŽIVJETI PO ZAPOVIJEDIMA? -
ILI TRI ZABLUDE O KRŠĆANSKOM ŽIVOTU
Nažalost, o kršćanskom
moralu među ljudima udaljenima od Crkve kruži mnogo lažnih stereotipa. I često
takvi stereotipi, koji potječu od neznanja, sprečavaju čovjeka da shvati što
predstavlja život kršćanina. Da se taj život ne iscrpljuje odlaskom u crkvu i
paljenjem svijeća.
Čovjek koji
poželi živjeti kršćanskim životom, ne shvaćajući njegov smisao i principe, riskira
da pogriješi. Na primjer, događa se da se čovjek koji ne poznaje smisao kršćanskog
života, pokušavši ići u crkvu i vršiti zapovijedi, zatim razočara i ode od
Crkve.
Iz naše povijesti
se možemo sjetiti „krumpirne pobune“ – kada su seljaci spaljivali krumpir koji
se tek pojavio u Rusiji. Nisu znali da je neophodno koristiti samo gomolj, već
su jeli otrovni dio što je dovodilo do trovanja. Tada su se gnjevili na krumpir
i na državu koja je uvezla krumpir.
U tako glup i
opasan položaj ljude stavljaju neznanje i pogrešne pretpostavke o onome što ne
znaju! Međutim, kada je neznanje uklonjeno i kada su oni shvatili kako se treba
odnositi prema toj biljci, krumpir je postao skoro najomiljenije jelo u ruskim obiteljima.
Da bismo izbjegli
slične greške, hajdemo ukratko razmotriti tri osnovne zablude o kršćanskom
životu na koje najčešće nailazimo.
Prva zabluda
Mnogi ljudi
pogrešno doživljavaju kršćanski moral samo kao nekakav skup pravila. Promatrajući
ga tako vole govoriti da je to skup pravila, čak i lijep, ali potpuno
neispunjiv.
Zaista, u naše vrijeme se čak starozavjetne zapovijedi „ne ubij“, „ne učini preljub“, i „oko za oko“ za neke čine nedostižnim. Što reći o Kristovim zapovijedima koje po mišljenju svih zahtijevaju mnogo više: „Čuli ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut sudu. A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu… Čuli ste da je rečeno: Ne čini preljuba! A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu… Čuli ste da je rečeno: Oko za oko, zub za zub! A ja vam kažem: Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi.“ (Mt 5, 21-22; 27-28; 38-39)
Zaista, u naše vrijeme se čak starozavjetne zapovijedi „ne ubij“, „ne učini preljub“, i „oko za oko“ za neke čine nedostižnim. Što reći o Kristovim zapovijedima koje po mišljenju svih zahtijevaju mnogo više: „Čuli ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut sudu. A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu… Čuli ste da je rečeno: Ne čini preljuba! A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu… Čuli ste da je rečeno: Oko za oko, zub za zub! A ja vam kažem: Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi.“ (Mt 5, 21-22; 27-28; 38-39)
Ako necrkveni čovjek
mjeri te zapovijedi po svojim silama, takva pravila će se mnogima učiniti
potpuno nedostižnim. Zabluda se sastoji u tome da ti ljudi ne vide glavno – to
da djeci Crkve Bog ne daje samo zapovijedi, već i silu za njihovo
ispunjavanje.
Neki ljudi misle da su tobože evanđeoske zapovijedi u principu neispunjive. Da ih je Bog dao ljudima ne da bi ih oni ispunili, već kao nekakav ideal kome se može stremiti, ali koji nikada ne možeš dostići. I da zbog svijesti o nemogućnosti dostizanja tog ideala ljudi postanu svjesni svog ništavila i tako steknu poniznost. Međutim, takav pogled nema ništa zajedničko s istinom. On izopačava sam smisao kršćanstva.
Neki ljudi misle da su tobože evanđeoske zapovijedi u principu neispunjive. Da ih je Bog dao ljudima ne da bi ih oni ispunili, već kao nekakav ideal kome se može stremiti, ali koji nikada ne možeš dostići. I da zbog svijesti o nemogućnosti dostizanja tog ideala ljudi postanu svjesni svog ništavila i tako steknu poniznost. Međutim, takav pogled nema ništa zajedničko s istinom. On izopačava sam smisao kršćanstva.
Evanđelje u prijevodu
znači „Radosna vijest“, ili ako ćemo sasvim po suvremenom jeziku, „sjajna
novost“. Ali što može biti sjajno u vijesti da su ljudi ništavni i nisu sposobni
ni za što, osim za svijest o svom ništavilu? I zar se može dobrim nazvati
gospodar koji izdaje zapovijedi, koje se bez sumnje ne mogu ispuniti, a čije
ispunjenje treba biti uvjet za spasenje?
Takvi ljudi prikazuju
Boga kao nacističkog časnika iz filma „Labirint Tavna“, koji pred ispitivanjem
uhićenog partizana koji muca, govori: ako možeš brojiti do tri, a da ne zamucaš,
puštamo te. Ako ne možeš, mučit ćemo te“. Partizan se trudi, izgovara „jedan“,
„dva“, i na „tri“ zamuca. Časnik odmahuje rukama, eto, vidiš, sam si kriv…
Ne, istiniti Bog
koji „daje da sunce njegovo izlazi nad
zlima i dobrima“ (Mt 5, 45) i „svima daje rado i bez negodovanja“ (Jak 1, 5), Bog „koji hoće da se svi ljudi spase i dođu do spoznanja
istine“ (1 Tim 2, 4) – uopće nije takav.
Za oslikavanje stvarnog
stanja stvari umjesnija je druga usporedba – otac koji je vidio da je sin upao
u duboku jamu. Baca mu granu i daje zapovijed: ustani, uhvati se za donji kraj
grane i ja ću te izvući. Kao što vidimo, spašava otac. Međutim, ako sin ne
ispuni zapovijed koja mu je dana, neće se spasiti.
U stvarnosti,
dobra vijest Evanđelja sastoji se u tome da se iz jame grijeha, prokletstva i
smrti zaista može izbaviti. Da nema više pregrade između čovjeka i Boga, da nam
je u Kristu Isusu postalo moguće da „da budete besprijekorni i čisti, djeca Božja neporočna“ (Fil 2, 15), „svi ste sinovi Božji, po vjeri u Kristu Isusu“ (Gal 3, 26). Da
bi vjerujući, kršteni čovjek postao dijete Božje mora iz sebe ukloniti jedino osobne
grijehe i strasti koje ih rađaju. A to se i postiže čuvanjem zapovijedi. A to
je jednako ustajanju i hvatanju za granu. To je postalo moguće za svakoga. U
tome se i sastoji dobra vijest Evanđelja.
Zahvaljujući onome što je očovječeni Bog uradio prije dvije tisuće godina na Križu apsolutno svaki čovjek sada može ispuniti sve zapovijedi i time postati sličan Onome Koji je pozvao: „Posvećujte se da budete sveti! Ta ja sam Jahve, Bog vaš“ (Lev 20, 7). Svatko može biti Svetac. I zapovijedi ne predstavljaju miraž kome se možeš diviti izdaleka, već konkretne instrukcije za dostizanje istinske svetosti.
Zahvaljujući onome što je očovječeni Bog uradio prije dvije tisuće godina na Križu apsolutno svaki čovjek sada može ispuniti sve zapovijedi i time postati sličan Onome Koji je pozvao: „Posvećujte se da budete sveti! Ta ja sam Jahve, Bog vaš“ (Lev 20, 7). Svatko može biti Svetac. I zapovijedi ne predstavljaju miraž kome se možeš diviti izdaleka, već konkretne instrukcije za dostizanje istinske svetosti.
Ako se odnosimo
prema njima kao prema praktičnim instrukcijama, lako je vidjeti da Kristove
zapovijedi nisu dane radi otežavanja, već radi olakšavanja borbe s grijehom,
jer objašnjavaju kako dostići potpuno ispunjenje zapovijedi, koje su dane
u drevnom Zakonu.
Ako je starozavjetni Zakon odvraćao prije svega od izvanjskih manifestacija zla, Isus Krist je naučio da se uvide i odsjeku sami korijeni grijeha. Svojim zapovijedima On je otkrio da se grijeh rađa u našem srcu. Neophodno je zato početi borbu s grijehom čišćenjem srca od loših želja i misli, jer „Ta iz srca izviru opake namisli, ubojstva, preljubi, bludništva, krađe, lažna svjedočanstva, psovke“ (Mt 15, 19).
Ako je starozavjetni Zakon odvraćao prije svega od izvanjskih manifestacija zla, Isus Krist je naučio da se uvide i odsjeku sami korijeni grijeha. Svojim zapovijedima On je otkrio da se grijeh rađa u našem srcu. Neophodno je zato početi borbu s grijehom čišćenjem srca od loših želja i misli, jer „Ta iz srca izviru opake namisli, ubojstva, preljubi, bludništva, krađe, lažna svjedočanstva, psovke“ (Mt 15, 19).
Da ponovimo, On
nije samo objasnio kako to uraditi, već daje i silu da se to učini. Čak su se i
apostoli, čuvši prvi Kristove zapovijedi, zaprepastili njihovom tobožnjom
neispunjivošću. Međutim, oni su čuli: „Ljudima je to nemoguće, ali Bogu
je sve moguće“ (Mt 19, 26). Za čovjeka
koji se sjedinio s Bogom više nema ničeg nemogućeg. „Sve mogu u Onome koji me jača“ (Fil 4, 13), svjedoči
apostol Pavao.
To je najvažnija
i suštinska razlika između kršćanskog morala i bilo kog drugog.
Svaki drugi nekršćanski i nereligiozni moral nije ništa drugo do popis pravila koja se u nečemu razlikuju i u nečemu podudaraju.
Svaki drugi nekršćanski i nereligiozni moral nije ništa drugo do popis pravila koja se u nečemu razlikuju i u nečemu podudaraju.
Nereligiozni
odgoj i moral sami po sebi ne daju snage čovjeku da bude dobar. Oni ga samo
informiraju o tome što se smatra dobrim u određenoj zajednici. I svaki čovjek
koji dobije takvu informaciju bira: ili da postane dobar čovjek, ili da
izgleda kao dobar čovjek.
U svakom čovjeku postoji sloboda volje tako da se on iskreno može truditi da postane dobar čovjek. Međutim, u stvarnosti to ne može uspjeti bez pomoći odozgo. Kako je govorio sv. Makarije Egipatski: „duša se može protiviti grijehu, ali pobijediti ili iskorijeniti zlo bez Boga ne može“.
U svakom čovjeku postoji sloboda volje tako da se on iskreno može truditi da postane dobar čovjek. Međutim, u stvarnosti to ne može uspjeti bez pomoći odozgo. Kako je govorio sv. Makarije Egipatski: „duša se može protiviti grijehu, ali pobijediti ili iskorijeniti zlo bez Boga ne može“.
Tada jedino
preostaje da se izgleda kao dobar čovjek, pažljivo skrivajući svoje mane od
drugih. Nalik na duševnog bolesnika koji je svjestan svoje bolesti, koji se
može truditi da pred ljudima skriva njene znake. Međutim, od toga on neće
postati zdrav. Ili pak da se skrati broj moralnih zahtjeva do takvog minimuma
koji je po volji palom čovjeku, kao skakač s motkom koji bezuspješno pokušava na
treningu oboriti svjetski rekord. On može sniziti visinu na svoj nivo, nakon
čega će preskočiti. Međutim, ta žalosna samoobmana ga neće učiniti šampionom.
Svaki drugi moral
kao skup pravila u suštini je ono o čemu je govorio apostol Jakov: „Ako su koji brat ili sestra goli i bez hrane svagdanje
pa im tkogod od vas rekne: »Hajdete u miru, grijte se
i sitite«, a ne dadnete im što je potrebno za tijelo, koja korist?“ (Jak 2, 15-16)
Međutim, pravoslavni moral je drugačiji. U Crkvi se čovjeku ne daje samo savjet: „čini“, već i, posredstvom sakramenata, moć da se čini. I to apsolutno svakom čovjeku koji poželi dobiti takvu moć.
Međutim, pravoslavni moral je drugačiji. U Crkvi se čovjeku ne daje samo savjet: „čini“, već i, posredstvom sakramenata, moć da se čini. I to apsolutno svakom čovjeku koji poželi dobiti takvu moć.
Druga zabluda
Ova zabluda je u
vezi sa stavom nekih ljudi koji ne shvaćaju suštinu kršćanskog morala i smisao
ispunjenja zapovijedi. Oni misle da ih treba ispunjavati jer je to tradicija
našeg naroda i naših predaka ili zato što će ispunjenje zapovijedi pomoći
ozdravljenju života zajednice. Ili naprosto govore: „neophodno je to činiti jer
nam je Bog tako rekao“, ne pokušavajući shvatiti smisao onoga što nam je zapovjeđeno.
I zašto nam je Bog to zapovjedio.
Takvi odgovori
nisu zadovoljavajući, jer u biti ništa ne objašnjavaju. Ne pružaju jasnu sliku
zašto je neophodno ispunjavati zapovijedi.
Smisao postoji i
on je veoma dubok. Bog je darovao ljudima slobodu volje. Svaki čovjek ima dva
puta: biti s Bogom ili protiv Njega. Izbor je upravo ovakav: „Tko nije sa mnom, protiv mene je“ (Mt 12, 30).
Trećega nema. Bog ljubi svako Svoje stvorenje i želi da svi ljudi budu s Njim.
Međutim, On nikoga ne prisiljava. Smisao ovog zemnog života je – odlučiti i izabrati.
Dok je čovjek živ, nije kasno izabrati. Međutim, nakon smrti se više ne može
ništa učiniti ili ispraviti. Kako je govorio sv. Barsanufije Veliki: „Što se
tiče znanja o budućem, nemoj se varati: što ovdje posiješ, tamo ćeš požeti. Po
odlasku odavde nitko više ne može napredovati… ovdje je rad, a tamo nagrada, ovdje
podvig, tamo vijenci.“
Za one koji odgovore Bogu „DA“, ispunjavanje
zapovijedi dobiva najdublji smisao – ono i jest odgovor i sredstvo sjedinjenja
s Bogom.
Jer mi u
stvarnosti skoro ništa ne možemo prinijeti Bogu. Skoro Mu ničim ne možemo odgovoriti
„DA“. On nas je stvorio, dobili smo od Njega talente, imanje, obitelj, pa čak i
samo naše postojanje: „U njemu doista živimo,
mičemo se i jesmo“ (Dj 17, 28).
Jedino svoje što
možemo dati Bogu je dobrovoljno ispunjavanje Njegovih zapovijedi. Ispunjavanje,
ne iz straha i ne radi koristi, već iz ljubavi prema Njemu. Sam Gospodin svjedoči
o tome: „Ako me ljubite, zapovijedi ćete moje
čuvati.“ (Iv 14, 15).
Tako onda svaki
put kada dobrovoljno i svjesno čuvamo zapovijed Božju, neka i najmanju – samim
tim svjedočimo o našoj ljubavi prema Njemu. Odgovaramo Mu „DA“.
Ispunjenje zapovijedi je uvijek samo ono što proishodi između čovjeka i Boga. Ako čovjek ne krade ili ne ubija zato što se boji da ne ode u zatvor, ne može reći da ispunjava Božje zapovijedi „ne ubij“ ili „ne ukradi“, jer ono „što se čini iz straha ljudskog nije ugodno Bogu“. Zapovijed je dana od Boga i ispunjenje zapovijedi je ono što dobrovoljno i bez prisile čovjek čini radi Boga.
Ispunjenje zapovijedi je uvijek samo ono što proishodi između čovjeka i Boga. Ako čovjek ne krade ili ne ubija zato što se boji da ne ode u zatvor, ne može reći da ispunjava Božje zapovijedi „ne ubij“ ili „ne ukradi“, jer ono „što se čini iz straha ljudskog nije ugodno Bogu“. Zapovijed je dana od Boga i ispunjenje zapovijedi je ono što dobrovoljno i bez prisile čovjek čini radi Boga.
Ispunjavanje
zapovijedi nije iznuđeno zadovoljavanje nekakve izvanjske pobožnosti, već
proistječe iz unutrašnje, dobrovoljne odluke na djelo ljubavi prema Bogu. „Bog je ljubav
i tko ostaje u ljubavi, u Bogu ostaje, i Bog u njemu“ (1 Iv 4, 16), „Budete li čuvali moje zapovijedi, ostat ćete u mojoj ljubav“ (Iv 15, 10).
i tko ostaje u ljubavi, u Bogu ostaje, i Bog u njemu“ (1 Iv 4, 16), „Budete li čuvali moje zapovijedi, ostat ćete u mojoj ljubav“ (Iv 15, 10).
Kada se sin trudi
ne praviti buku da ne bi probudio umornog oca koji je došao s posla, ili kada
otac u vrijeme gladi daje svoj obrok sinu, ili kada mladić kupuje cvijeće da ga
pokloni voljenoj djevojci – čine to ne zato što ih na to prinuđuje društvena
obaveza, ili dug poštovanja tradicije predaka, ili neki skup prihvaćenih
pravila, već najjednostavnije – ljubav.
Postupajući tako oni su potpuno slobodni, jer ne djeluju iz prinude. Svi takvi postupci su dobrovoljni znaci ljubavi.
Postupajući tako oni su potpuno slobodni, jer ne djeluju iz prinude. Svi takvi postupci su dobrovoljni znaci ljubavi.
Tako i čovjek
koji se sjedinjuje s Bogom u ljubavi, postaje istinski slobodan. Vršenje zapovijedi
za njega je prirodno kao i udisanje zraka. Upravo neshvaćanje toga umnogome
objašnjava stereotip nevjerujućih i necrkvenih ljudi koji glasi: „Život po
zapovijedima je neslobodan život, a život u grijesima je sloboda“.
U stvarnosti je
potpuno obrnuto. U to se može uvjeriti svatko tko se zagleda u sebe. Kako može
zlo donositi slobodu ako je nakon njega teško u duši? Kako može laž donositi
slobodu, ako ona ne smiruje srce, koje je žedno istine?
Rečeno je: „upoznat ćete istinu i istina će vas osloboditi“ (Iv 8, 32) i „Ja
sam Istina„, svjedoči Gospodin Isus Krist (vidi Iv 14, 6). Spoznaja Krista
i sjedinjenje s njim u ljubavi pruža istinsku slobodu, „slobodu slave djece Božje“
(Rim 8, 21). Kako govori apostol Pavao: „Sve mi je dopušteno!« Ali – sve ne koristi. »Sve mi je dopušteno!« Ali –
neću da mnome išta vlada“ (1 Kor 6, 12).
Čovjek kojim
nešto vlada i koji nema snage da se odrekne onoga što nije korisno za njega –
zar se može zvati slobodnim? Koliko je ljudi sebi uništilo život, jer se nisu
mogli odreći nezdrave hrane, iako su znali da im nije korisna. Pokušavali su je
odbaciti, ali su izgubili bitku s ugađanjem trbuhu.
Zar je to
sloboda? Ne, to je pravo ropstvo! Upravo tako, jer „tko god čini grijeh, rob je grijeha“ (Iv 8, 34); „Jer svatko robuje onomu tko ga svlada“ (2 Pt 2, 19).
U jednom poznatom
vicu govori se kako je alkoholičar, prilazeći vinskom podrumu mislio: „eto,
žena govori da sam se skroz propio. Ne mogu čak ni proći pored vinskog podruma,
a da ne uđem u njega. To nije tako!“ Ide pored, zatim prolazi nekoliko metara i
govori: „pa, eto, dokazao sam da mogu samo proći pored. Znači nema nikakve ovisnosti.
To treba proslaviti“. Zatim se vraća u radnju da bi kupio bocu.
U tome je cijela
„sloboda“ grešnika. Naravno, upropašteni alkoholičar također ima vlastitu
„slobodu“ na primjer da kupi jedan ili drugi vinjak. Međutim, nitko od ljudi sa
zdravim razumom neće postaviti na istu razinu takvu „slobodu“ od prave slobode
od alkoholne ovisnosti.
Tako se i
„sloboda“ izbora između raznih vrsta grijeha ne može ni uspoređivati sa
slobodom od grijeha.
I svatko u
stvarnosti osjeća to i shvaća da je istinska sloboda bolja. To se na primjer
vidi po tome što se često čak i necrkveni i nevjerujući ljudi s velikim
uvažavanjem odnose prema pravoslavnim asketima i duhovnicima za koje znaju.
Njih oduševljava i privlači svetost, koja se dostiže životom s Kristom i u Kristu.
Njihove duše osjećaju miris slobode, ljubavi i blage vječnosti koji se izlijeva
iz duša onih koji dobrovoljnim ispunjavanjem zapovijedi odgovaraju Bogu „DA“.
Treća zabluda
Za mnoge ljude,
nažalost, slika o kršćanskom moralu i sredstvima za njegovo dostizanje svodi se
isključivo na popis odricanja – ne čini to i to, ne smije se to i to.
Vidjevši takav popis,
necrkveni čovjek ga primjenjuje na svoj život, čita iz njega sve što je
nabrojano u popisu i postavlja pitanje: pa što ostaje od mog života i čime
ispuniti stvorenu prazninu?
Dakle, usput,
uglavnom proistječe sljedeći rasprostranjeni stereotip da je tobože život
moralnog čovjeka neizostavno dosadan i bljutav.
U stvarnosti
dosadan i mučan je život nemoralnog čovjeka. Grijeh, poput narkotika, samo
privremeno pomaže u zaboravljanju i udaljavanju od te tuge. Nije iznenađujuće
da grešnik, koji misleno predstavi sebi vlastiti život bez tog narkotika, shvaća
da će se sudariti s prijetećom prazninom i besmislom koji ona zapravo i jest.
Boji se toga i opet bježi grijehu, kao „pas se vraća svojoj bljuvotini„ i: „okupana svinja valjanju u blatu“ (2 Pt 2, 22). Dolaze na um riječi sv.
Izaka Sirijskog – on je usporedio grešnika sa psom koji liže pilu i opijajući
se ukusom vlastite krvi, ne može se zaustaviti.
Međutim, Gospodin
u Svetom Pismu predlaže neusporedivo više: „zla nek se kloni, a čini dobro“ (1 Pt 3, 11).
Ponekad se u razgovorima o moralu moralni naglasak stavlja na prvi, „negativni“
dio ove zapovijedi, ali također drugi dio, koji otkriva pozitivnu perspektivu
nove punine života, nije manje važan.
Neki misle da ova
zapovijed ima kronološki slijed, to jest da je u početku neophodno ukloniti se
od zla, a da već zatim treba pristupiti činjenju dobra. U stvarnosti te stvari
su međusobno povezane – činjenje dobra pomaže uklanjanju od zla i uklanjanje od
zla ostavlja više mogućnosti da se čini dobro.
Zapovijed „čini
dobro“ pokazuje da Bog za svakog čovjeka ima perspektivu izobilnog, zasićenog, zanimljivog
i milosnog života. Dobro koje je vršeno radi Boga čini život osmišljenim.
Kao što čovjek
koji je utonuo u grijehe, nema skoro uopće vremena baviti se dobrim djelima,
tako i čovjeku koji Boga radi i s Bogom čini dobro, više nije do grijeha. Ne
zato što on neprestano sjedi i trese se: „oh, kako da ne pogriješim, kako da ne
učinim to i to, kako da ne upadnem u to i to“. Ne, već što se više vrlina i milost
Božja izlijevaju u njegovo srce, tim manje mjesta u njemu ostaje za grijeh.
Naravno i kršćanin
koji je ozbiljno stupio na duhovni put, pa čak i iskusni asket može upasti u grijeh.
Međutim, kako je primijetio sv. Ignacije Brjančaninov: „ogromna je razlika griješiti
namjerno uz raspoloženost prema grijehu, i pogriješiti zbog zanosa i nemoći uz
raspoloženje da se ugađa Bogu.“
Naravno i
skitnica koji živi na smeću je prljav, kao i čovjek koji je izašao iz svog doma
u novom odijelu, ali se spotaknuo i upao u baru. Međutim, svima je jasno da je
razlika između jednog i drugog velika, pošto je za prvog uobičajeno stanje i
način života da bude prljav, a za drugog neugodna nesmotrenost koju on hoće i
može ispraviti istog trenutka.
Ako je čovjek
napravio izbor da bude s Bogom i počeo svjedočiti o tom izboru svojim djelima i
životom, njega više ništa ne može omesti ili pokolebati, kako je obećao Sam
Gospodin: „Stoga, tko god sluša ove moje riječi
i izvršava ih, bit će kao mudar čovjek koji sagradi kuću na stijeni. Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću, ali
ona ne pada. Jer – utemeljena je na stijeni.« »Naprotiv, tko god sluša ove moje
riječi, a ne vrši ih, bit će kao lud čovjek koji sagradi kuću na pijesku. Zapljušti
kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću i ona se sruši. I
bijaše to ruševina velika“ (Mt 7, 24-27).
Tako je veliki
značaj ispunjavanja zapovijedi Božjih. Bez toga samo imenovanje sebe kršćaninom,
pa čak i priznavanje Krista Gospodinom ne spašavaju, jer On Sam je rekao: „Neće u kraljevstvo nebesko ući svaki koji mi govori: ‘Gospodine,
Gospodine!’, nego onaj koji vrši volju Oca mojega, koji je na nebesima“ (Mt 7, 21).
Volja Oca
Nebeskog nije skrivena od nas. Ona je izražena u zapovijedima koje nam je dao.
Ako ih vršimo, „ni smrt ni život, ni anđeli ni
vlasti, ni sadašnjost ni budućnost, ni sile, ni dubina ni visina, ni ikoji drugi stvor neće nas moći rastaviti od
ljubavi Božje u Kristu Isusu Gospodinu našem“ (Rim 8, 38-39).
Neophodno je još
naglasiti i da same zapovijedi koje nam je Bog dao nisu slučajne i ne mogu se mijenjati.
Iako su zapovijedi dane u određeno vrijeme, one otvaraju put prema vrlinama,
koje su vječne. Upravo zato njihovo ispunjavanje omogućava čovjeku da postane
svet, jer te zapovijedi ukazuju na vječne osobine Božje.
Na primjer, ako čovjek
drži zapovijed „ne čini preljub“ (Izl 20, 14) čuvajući vjernost supruzi,
samim tim on postaje nalik na Boga, jer „Bog je vjeran“ (Rim 3, 4). Ako
čuva zapovijed „ne svjedoči lažno na bližnjeg svog“ (Izl 20, 16),
samim tim postaje sličan Bogu jer je „Bog istinit“ (Iv 3, 33). Tako
svaka zapovijed uzvodi k jednoj ili drugoj osobini Svetoga Boga.
Iz tog razloga
što se čovjek više jača u njihovom dobrovoljnom ispunjavanju, tim više postaje
svet i sjedinjuje se s Bogom.
Zato na pitanje
zašto je Bog ljudima dao upravo takve zapovijedi, postoji jedan jedini odgovor:
zato što je On Sam upravo takav i te zapovijedi su dane onima koji žele postati
slični Njemu i kroz to postati „bogovi po milosti“.
Dakle, kršćanski
moral i život po zapovijedima jesu istina, ljubav, sloboda, čistoća i svetost. Tko
to može shvatiti, bit će mu lakše učiniti glavni izbor u svom životu – biti s
Bogom ili protiv Njega.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima