Relikvije sv. kralja Milutina u Sofiji
Osim poštivanja i čašćenja
ikona (svetih slika), pravoslavlje je poznato po veoma izraženom kultu svetih
relikvija ili moći – zemnih ostataka pokojnih svetaca ili predmeta kojima su se
ovi služili. Koje su dakle karakteristike kulta relikvija u Pravoslavnoj Crkvi?
Zemni ostaci svetih
ljudi u hrvatskom se jeziku nazivaju moći,
odnosno latinski, relikvije. Latinska
riječ reliquiae i znači ostaci.
Predmet u koji se one pohranjuju naziva se relikvijar ili moćnik.
U srpskom jeziku relikvije se nazivaju mošti. Ovo je staroslavenska riječ,
i ima isto značenje kao i latinska riječ relikvija; naime, na staroslavenskom
mošt znači kost (moćni, čvrsti, potporni dio tijela). Dakle, mošti ili moći
nemaju veze s pojmom moć u smislu čudotvornog djelovanja. Ovo se vidi i iz
pravoslavnog obreda sprovoda: „Kada umre netko pravoslavan, srodnici njegovi
pozivaju svećenika koji došavši u kuću u kojoj leže mošti umrloga stavlja epitrahilj i, zapalivši tamjan u kadionici,
kadi tijelo mrtvaca i sve one koji tu stoje, a počinje obično: Blagoslovljen
Bog naš... Na kraju opela, kada odnose pokojnika uz pjevanje Sveti Bože: i tako
uzevši mošti, idemo ka grobu... I
dalje: i spuštaju se mošti u grob, a
arhijerej ili svećenik, uzevši prah lopatom, prelazi križem preko moštiju, govoreći: Gospodnja zemlja i
sve što je u njoj i što živi na njoj. A onda sipa preko moštiju jelej iz kandila.“ Godine 1478. u Moskvi su otvarali
grobove pokojnih mitropolita, i tom prilikom zapisuju u ljetopis: „Jonu
nađoše cijeloga, Focija ne potpuno, samo jednu nogu, a Ciprijan je sav istrunuo,
samo su ostale mošti". Dakle,
čudotvornost nije nužna karakteristika relikvija.
Relikvije
mogu biti tijela svetaca, ili dijelovi njihovih tijela. U širem smislu u
relikvije spadaju i pojedini predmeti ili dijelovi predmeta koji su bili u
nekoj vezi s dotičnom osobom: odjeća, verige (kod mučenika), komadići križa
Kristova, stijene s mjesta uskrsnuća itd. Međutim, vidimo da se taj termin,
relikvije, u pravoslavlju upotrebljava i u širem smislu od ostataka
kanoniziranih svetaca, te se zapravo ostaci svake krštene osobe smatraju
relikvijama.
Verige
sv. Jurja
Relikvijar
ili moćnik u kojemu se čuvaju svete relikvije u Pravoslavnoj Crkvi se naziva kivot.
Kivoti se stavljaju na prikladna mjesta u crkvi, i tu ih vjernici časte slično
kao i ikone: klanjaju se pred njima, križaju i cjelivaju ih. Svećenik ih za
vrijeme bogoslužja kadi.
Poštivanje
svetih relikvija nije samo pobožni običaj kod pravoslavaca, nego je i sankcioniran
službenim crkvenim odlukama, kao dio službenog kulta. Kao i u Katoličkoj Crkvi,
i u Pravoslavnoj se Euharistija može služiti samo na relikvijama svetih; na taj
način se označava jedinstvo vidljive i nebeske Crkve. Zato u pravoslavlju
postoji tzv. antimins – pravokutno platno na kojem je obično izvezen
ukop Kristov, te su u njega ušivene relikvije svetih. Antimins mora biti
obavezno posvećen i potpisan od strane biskupa, te je ujedno i znak njegove
jurisdikcije nad određenom crkvom, kao i dokaz njene pravoslavnosti. U slučaju
nužde, uz pomoć antiminsa svaka podloga može postati oltar.
Antimins
VII.
Ekumenski Koncil odlučuje: „Gospodin naš Isus Krist podario nam je relikvije
svetih kao spasonosne izvore koji izlijevaju raznovrsna dobročinstva na
nemoćne. Stoga oni koji se drznu odbaciti relikvije Mučenika: ako se biskupi – neka
im se oduzme sveti red, a ako su monasi i svjetovnjaci – neka se
ekskomuniciraju.“
Također
u 7. kanonu: „Ako su koji sveti hramovi posvećeni bez svetih relikvija
Mučenika, naređujemo da se u njih polože relikvije uz uobičajenu molitvu.“
Mnoge
relikvije svetih su čudotvorne, tj., vjernicima koji se mole pred njima daruje
se neka milost Božja, bilo ozdravljenje od fizičke bolesti, iscjeljenje od
opsjednuća, ili pak neka duhovna milost. Međutim, relikvije nisu magija i ne
djeluju po automatizmu. Čuda se preko njih daju jedino i samo ako to molitelju
koristi za spas njegove duše, a to zna samo Bog.
Neke
relikvije svetih su neraspadnute, ili kako Srbi kažu, netljene. Obično se
radi o sasušenim tijelima ili dijelovima tijela, više ili manje sačuvanima. No,
kod procjene takvih fenomena, pravoslavlje je oprezno; nisu sva svetačka tijela
neraspadnuta, niti su sva neraspadnuta tijela pripadala svetim ljudima. Neraspadnutost
tijela u pravoslavlju nije dokaz svetosti, već samo dodatni „ukras“ već
svetog čovjeka. Neraspadnutost u pravoslavlju može biti i znak prokletstva –
zemlja, usprkos Božjoj zapovijedi prah si u prah ćeš se i vratiti (Post
3, 19), odbija primiti grešnika. Do ovoga se najviše drži u duhovnom središtu
pravoslavlja, Svetoj Gori – Athosu u Grčkoj, pa ćemo sada proučiti kako to kod
njih biva.
Svetogorska
groblja nemaju puno grobova. U njih se sahranjuju samo monasi, koji jedini i
žive na Svetoj Gori. Sahranjuju se u jedne te iste grobove, odnosno, kada umre
svetogorski monah, iskapa se grob monaha koji je pokojni najmanje tri godine,
te se dotični nakon ekshumacije prethodnog, sahranjuje na njegovo mjesto. Sahranjuje
se bez lijesa, u zašivenoj mantiji, a lice mu se prekriva panom – velom koji
mu prekriva stražnji dio kape, vrat i ramena. Jedino se plosnatim kamenjem
napravi okvir oko glave sahranjenog, da mu se lubanja ne zdrobi pod teretom
zemlje. Kosti prethodnog pokojnika se nakon ekshumacije čiste od zemlje i
ostataka odjeće, kade tamjanom i peru bijelim vinom. Nakon toga se odlažu na
hrpe u zajedničku kosturnicu, dok se lubanja stavi na policu u kosturnicu. Često
se na nju upiše ime i godina smrti pokojnika. Prilikom ulaska u kosturnicu, lubanje pozdravljate
usklikom „Krist uskrsnu!“.
Kosturnica
u srpskom manastiru Hilandar na Svetoj Gori
Kosti
se pažljivo promatraju: ako su bijele ili voštano žute boje, duša pokojnika je
u redu, pogotovo ako uz to mirišu na bosiljak. Ako su kosti pocrnjele, duša
nije u dobrom stanju, te se moli za nju, pri čemu izbjeljivanje kostiju govori
da se stanje promijenilo nabolje. Međutim, ako se nakon tih najmanje triju
godina tijelo nije raspalo, i ako je još k tome i pocrnjelo, za monahe
svetogorce je to jako loš znak; ne ispunjava se na pokojnome univerzalna Božja
zapovijed prah si u prah ćeš se i vratiti, odnosno, zemlja odbija
primiti prokletnika. Tada se intenzivno moli i prinosi Euharistija za dotičnoga
još tri godine. Ako se tijekom tog razdoblja tijelo raspadne, onda je to dobar
znak. Ako se i nakon tri godine ustrajnih molitava tijelo još drži, onda ga
takvim i ostavljaju, prepuštajući ga Božjoj volji.
Ovakva
prokletnička neraspadnutost zna biti i posljedica smrti pod epitimijom, a
to je neka vrsta, uvjetno govoreći, „pokore“ iz ispovijedi (pravoslavlje ne
poznaje klasičnu rimokatoličku pokoru). Bilo je slučajeva da se nakon molitve
odrješenja nada takvim tijelom, ono raspalo pred očima prisutnih u trenu, u
prašinu, što je bio znak oslobođenja duše.
Kao
i ikone, i svete relikvije mogu biti u pravoslavlju mirotočive. To znači
da „toče“, odnosno, iz njih se izlijeva miro (grč. miron), mirišljavo
ulje čudesnog porijekla i čudotvornih svojstava. Izlijevanje ovog ulja i ugodan
miris su u pravoslavlju i inače znaci svetosti, dok je smrad česti znak
demonske prisutnosti. Često npr. u opsjednutim kućama ljudi osjećaju neobičan
smrad po raspadanju. Neki sveci su poznati po tome, npr. sv. Simeon Mirotočivi
je dobio i nadimak po tome (u svjetovnom životu Stevan Nemanja, utemeljitelj
srpske srednjovjekovne države i njene dinastije Nemanjića).
Teološki
gledano, relikvije i njihov kult se temelje
na dva važna temelja. Prvi temelj je činjenica da je ovaj svijet stvorio Bog. To
znači da je Bog stvorio i materiju, tvar. Za razliku od nekih drugih religija
koje materiju smatraju nižom i prokletom, kršćanstvo ju smatra Božjim djelom. Čovjek
je cjelina sastavljena od duše i od tijela, te je sastavni dio materijalnog
svijeta. Zato Bog svoju milost dijeli i materiji i preko materije. Materija nije
božanstvo, kako su to smatrali pogani i idolopoklonici, ali je Božje djelo,
preko kojega Bog djeluje.
Drugo
važni temelj jest činjenica Kristovog otkupljenja svijeta. Krist je svojom
smrću i uskrsnućem, te izljevom Duha, spasio i preobrazio sav svijet, duhovni i
materijalni. Po Kristu, koji je uzeo Tijelo i izvršio spasenje u i po Tijelu,
materija je uzdignuta na višu razinu postojanja.
Zato
se i Crkva aktivno služi materijom u svojim obredima i kultu. Upravo zato i
časti svete relikvije. Jer one nisu samo ostaci pokojnika, već su, osim što su
Božje djelo, također i ostaci krštenih i krizmanih tijela. Pečat Kristov ostaje
na tim ostacima, i duhovna veza između tijela i duše se ne prekida u zagrobnom
životu krštenih. Zato su relikvije svetih još jedna spona između nema i zemlje,
vidljive i nevidljive Crkve, dokaz da smrt nema vlasti nad nama, i jamstvo
budućeg uskrsnuća.
Zanimljiv i poučan post. Hvala!
OdgovoriIzbrišiMožda bi bilo dobro osvrnuti se na ovo: http://www.slobodnadalmacija.hr/scena/kultura/clanak/id/431554/cudni-kriteriji-srpske-pravoslavne-crkve-stepinac-ne-moze-biti-svetac-a-koljaci-i-pedofili-mogu
Znam da se pisalo o vladici Nikolaju, ali valjalo bi i ostale predstaviti.
Istražio sam i sam malo i vidio da je članak poprilično tendeciozan, da ne kažem klevetnički.
Žalosno.
Međutim, mislim da je slična situacija i kad se govori o kardinalu Stepincu, da je bio koljač i sl.
Ni blizu toga.
Također, zaboravlja se da se u KC za kanonizaciju traži herojski stupanj krjeposti u posljednjih deset godina života, a ne besprijekornost od kolijevke pa do groba.
Uostalom, dovoljno je vidjeti neke starozavjetne ili novozavjetne svetce, pa to je plejada preljubnika, ubojica, izdajica, varalica i sl. A eno ih u kalendaru i na zidovima crkava.
Bar
Da, da, imam to na umu, članak o tome će biti jedan dio spomenute serije, možda već ovaj tjedan. Jer malo miješam teme, da ne bude jednolično na blogu, nego pomalo svega.
IzbrišiNije bitno da li je osoba grešila na ovaj ili onaj način bitno je pokajanje i očišćenje kroz koje je ta osoba prošla i zadobila svetački obraz. Mi vidimo greh ali ne vidimo pokajanje. Hvala Bogu što imamo pokajnike kao što su Marija Egipćanska, Mojsije Etiopski, Bonifatije, apostol Pavle i mnogi drugi koji nam svedoče o milosti Božijoj i treba to da prepoznamo kao šansu i za nas same da se odreknemo greha i očistimo i ubelimo svoje haljine.
Izbriši