Prošli
tjedan je hrvatski portal index.hr prenio vijest od medija u Srbiji kako je
pravoslavni svećenik u vojvođanskom Baču odbio izvršiti crkveni sprovod troje
male djece (osam mjeseci, dvije i četiri godine) koja su stradala u požaru.
Razlog za to je bio taj, što navedena djeca nisu bila krštena. Ovakav
svećenikov postupak izazvao je lavinu negativnih komentara po medijima i
društvenim mrežama na račun Pravoslavne Crkve. Tim više što je sprovod te djece
na kraju izvršio katolički svećenik, navodno rekavši da su „i kršteni i
nekršteni jednaki pred Bogom“. Kako se dakle postaviti prema ovakvim
slučajevima?
Prvo
što upada u oči u ovakvim slučajevima jest jedna čudna i meni neshvatljiva
samouvjerenost u očekivanju crkvene usluge. Naime, ljudi masovno pristupaju
svećenicima kao da se podrazumijeva da svećenik mora učiniti apsolutno sve što
si je netko zacrtao. Nema tu govora o vjeri, teologiji, crkvenim zakonima i
razlozima – on si je jednostavno zacrtao da mu je svećenik dužan izvršiti
krštenje, vjenčanje ili sprovod. Ljudi svih vjera bi trebali shvatiti da Crkva
nije javna ustanova, pogrebno društvo ili državna institucija, da bi nešto
morala činiti po službenoj dužnosti. Crkva je vjerska zajednica, odvojena od
države, koja se brine za spasenje duša svojih članova. Njeni obredi nisu
estetske ceremonije, već radnje koje imaju realni duhovni efekt na čovjeka,
bilo u sadašnjem, bilo u zagrobnom životu. Prema tome, ako Crkva odbije nešto
učiniti, onda postoji razlog zašto je tako postupila.
Pravoslavna
Crkva je ovdje sasvim korektno postupila, posve u skladu s crkvenim zakonima
koji vrijede od samog početka kršćanstva. Crkva ne vrši crkveni sprovod
svakome, čak ni svakom članu Crkve. Nekrštenim osobama, bez obzira na dob, ne
vrši se crkveni sprovod (konkretno, zašto se čekalo do četvrte godine s
krštenjem?). Pripadnicima drugih kršćanskih konfesija ne vrši se nikada
pravoslavni crkveni sprovod. Također, ni otpadnicima od pravoslavlja,
raskolnicima i nepokajanim teškim grešnicima se ne vrši sprovod. Konačno, ne
vrši se ni samoubojicama. Sve je ovo jasno naznačeno u svim crkvenim zakonicima
Pravoslavne Crkve od njenog početka.
Objasnit
ćemo sada zašto je tome tako. Kada je Bog stvorio prve ljude, Adama i Evu,
stvorio ih je u stanju svetosti i jedinstva sa Sobom. Prvi ljudi nisu činili
grijeh, slobodno su komunicirali s Bogom i anđelima, i njihova tijela su bila
besmrtna i neranjiva. Međutim, poslušavši Sotonu, upali su u grijeh koji se
zove izvorni ili istočni grijeh.
Pošto njih dvoje, kao prvi ljudi, ovu svetost i pravednost nisu primili samo za
sebe, već i za sve druge ljude koji će se roditi od njih, tako je i prokletstvo
istočnog grijeha rađanjem prešlo na sve njihove potomke, na sav ljudski rod.
To
znači da su Adam, Eva i svi ljudi nakon njih izgubili jedinstvo s Bogom, i ušli
u jedinstvo sa Sotonom, kome su povjerovali. Izgubili su moć komunikacije s
Bogom i anđelima. Počeli su činiti grijehe i robovati strastima. Njihova tijela
postala su podložna bolesti, ranjivosti, starenju i konačno smrti. Nakon smrti,
koje ne bi bilo da nisu sagriješili, ljudska tijela se raspadaju, a duše,
budući odvojene istočnim grijehom od Boga i u savezu sa Sotonom, odlaze u
pakao. Prije dolaska Kristova, svi ljudi, pa čak i najveći pravednici Staroga
Zavjeta, odlazili su izravno u pakao, i nije ih mogla spasiti ni vjera u
jednoga pravoga Boga, ni obdržavanje Njegovog starozavjetnog Zakona. Ipak, tim
starozavjetnim pravednicima je u paklu bilo lakše: i u paklu su oni zadržali
vjeru u jednoga Boga, nadu u dolazak Spasitelja, i umrtvljenost strasti i
grijeha zbog držanja Zakona Božjega, sve to u čemu su umrli, jer pokojnik biva zauvijek
u onom stanju u kojemu je umro. Zato ih nije mučila savjest, niti strah, niti
ih palile neukroćene strasti, koje pale duše grešnika u paklu, budući da više
nemaju tijela kojima bi ih mogle ostvariti. Starozavjetni pravednici su bili u
jednom boljem stanju u paklu, stanju nade i iščekivanja, bez mučenja – Biblija
to zove „krilo Abrahamovo“ (Lk 16). Međutim, to je još uvijek bio pakao –
stanje prokletstva i odvojenosti od Boga. Latinska teologija je to stanje
nazvala limbus patrum – limb otaca.
Tek
dolaskom Isusa Krista mijenjaju se stvari, jer On svojom smrću i uskrsnućem
briše Adamov grijeh, lomi okove Sotone nad ljudskim rodom i daje ljudima šansu
da ponovno uspostave jedinstvo s Bogom. On je izveo iz pakla, u periodu između
smrti i uskrsnuća, i navedene starozavjetne pravednike. Od Krista pa nadalje,
svatko tko želi spasenje, mora se pridružiti kroz krštenje Tijelu Kristovu –
Crkvi. Kroz krštenje, na čovjeku se izvrše Kristova smrt i uskrsnuće, i on u
okviru Crkve postaje novi čovjek.
Dakle,
po izvornom i autentičnom kršćanskom nauku, nema ni govora o tome da su
„kršteni i nekršteni jednaki pred Bogom“. To proturječi Bibliji, osnovama
kršćanske vjere i 2000 godina tradicije Crkve. To je duhovno opasna zabluda,
jer nekršteni čovjek se nalazi u stanju odvojenosti od Boga, on nema nade u
spasenje.
Zapamtimo
da ne postoje „nevini ljudi“. Kralj David pjeva u Ps 50: Evo, grešan sam već rođen, u grijehu me zače majka
moja. Svi se rađamo u smrtnom grijehu, u stanju
Adamova grijeha – odvojenosti od Boga, vlasti đavla, ropstva strastima i
grijehu. Zato nam je potrebno krštenje, ne da bi Crkva vrbovala nekoga, već da
se spasimo od vječne propasti. Krštenje nije tek lijepa ceremonija, već ritual
sa stvarnim efektom na vječno stanje čovjekovo. Zapazite da se na pravoslavnom
krštenju vrše egzorcizmi, zaklinjanja, kao i odricanje od Sotone. Ukoliko se
mala beba rađa nevina, kojem se to duhovnom biću obraća svećenik u obredu
krštenja, gledajući u dijete? Koga se to odriče djetetov kum, ako je s djetetom
sve u redu?
Ovoga su bili svjesni i nekršćani u
pretkršćansko doba. I starozavjetna objavljena vjera i poganske pretkršćanske
religije su bile suglasne u jednoj stvari – ljudsku dušu nakon smrti ne čeka
ništa dobro. Stari Zavjet opisuje Šeol, Podzemlje, kao mračno i sumorno mjesto.
Stari Sumerani i Egipćani, Grci i Slaveni – svi su oni znali da ih u zagrobnom
svijetu ne čeka ništa dobro. Sav svijet prije Krista, biblijski i nebiblijski,
bojao se zagrobnog života i tamošnjih muka, i nikome nije na pamet padalo da
misli da zbog svoje „nevinosti“ ili „dobrih djela“ zaslužuje bolje.
Prema tome, sve do krštenja, dijete
nije nevino, već se nalazi u stanju odvojenosti od Boga, baš kao i svaka nekrštena
osoba. Tu dolazimo do razloga zašto nema crkvenog pokopa za nekrštene –
nekrštena osoba nije spašena. Pravoslavni crkveni sprovod pretpostavlja
krštenog i vjernog pokojnika, koji je na putu za nebo. Međutim, kod nekrštenih,
koji su bili odvojeni od Tijela Kristovog – Crkve, i za koje nema nikakve nade
u zagrobnom životu, moliti takve molitve, bila bi laž, i više bi im štetilo
nego koristilo. Kako moliti „uvedi ga u svoje Carstvo“ za nekoga tko nema šanse
da dođe tamo? Zato da se ljudima umiri savjest i osjećaji? Crkva nije
psihoterapija. Spasenje duše je ozbiljna stvar.
Duše nekrštenih malih beba,
mrtvorođenčadi, namjerno ili spontano abortiranih, nažalost, pošto odlaze
nekrštene, nemaju mogućnost otići u Carstvo Nebesko. Jer, raj nije mjesto, nego
stanje jedinstva s Bogom. To stanje počinje s krštenjem na zemlji. Tko je kršten
na zemlji, počeo je već ovdje živjeti raj. Tko nije kršten, pakao. Tko ovdje na
zemlji nije imao jedinstva s Kristom, ne može ga imati ni u vječnosti.
Međutim, ovo je teška i bolna tema –
kako ovo objasniti roditelju, a zna se da je roditeljska tuga najteža? Općenito,
teško je ljudima prihvatiti činjenicu da je čovjek i bez osobnih grijeha, prije
krštenja, odvojen od Boga. Zato je Crkva rijetko govorila o ovoj temi, i
najčešće izbjegavala jasno se odrediti prema tome, poštujući bol i nemoć ljudsku.
Postoje dva zagrobna stanja: raj, u
koji idu duše krštenih pravednika, gdje one uživaju predokus onog konačnog
Carstva Nebeskog, koje će nastupiti po Sudnjem danu, i pakao, gdje idu ostali. Patnje
u paklu se sastoje od tri stvari. Prvo, društvo demona, drugo, grižnja savjesti
i strah pred konačnim Sudom, i treće, duhovni plamen strasti. Taj plamen strasti
pali čovjeka, i on je plod nemogućnosti zadovoljavanja ovozemaljskih strasti i
grijeha na koje se čovjek navikao. Jer, čovjek nakon smrti ostaje zacementiran
u onome što je radio tijekom života. Ako je netko npr. proveo život u
razuzdanom seksu, prežderavanju ili opijanju, njegova duša postaje zarobljena
time. Ostavši bez tijela, ona više te strasti ne može zadovoljavati, a po
automatizmu bi htjela, i tako se muči, kao svezani čovjek kojemu prinose hranu
blizu usta – on se propinje i urla, vidi je nadomak, gladan je – ali ne može do
nje. To je taj pakleni oganj. Sjetite se zlog bogataša iz Lk 16; palio ga je u
paklu upravo jezik, organ s kojim je najviše i griješio u životu.
Međutim, kao što u raju ne
doživljavaju svi isti stupanj blaženstva, tako se ni u paklu svi ne muče
jednako. Već smo spomenuli kako su starozavjetni pravednici tamo prošli bez
muka. Tko je bio u životu više povezan sa Sotonom, strastima i grijesima – više
se muči. Tko manje – manje se muči. Tako nekrštena djeca odlaze tamo, budući odvojena
od Krista. Međutim, ona osobno nisu griješila, pa ih nema zbog čega peći
savjest, niti ih ima zbog čega proganjati strah. Kod njih su nisu razvile
strasti koje bi ih mučile zbog nezadovoljavanja istih. Ni demoni nisu imali nad
njima toliku vlast, kao nad onima koji su im se grijehom svjesno predavali. Zato
ta djeca prebivaju u najlakšem krugu pakla – nisu na mukama, ali ne vide Boga. Kažu
neki Sveti Oci, oni su tamo kao u tami, nemajući duhovne oči koje se daju na
krštenju, nisu u stanju vidjeti Boga. Ali, ne muče se kao grešnici.
Predaja Pravoslavne Crkve jasno kaže
da se dušama u paklu prije Sudnjeg dana može pomoći, olakšati im njihovo
stanje, prije svega našim privatnim molitvama. To je čin milosrđa prema
pokojnima. Tako da, iako se dušama nekrštene djece ne može vršiti sprovod, niti
prikazati Euharistija za njih, niti bilo koja druga službena crkvena molitva,
ipak se možemo privatno, u dubini duše, kao pojedinci, moliti za njih, da im
Bog barem malo pomogne, utješi ih i olakša im na samo Njemu znani način. Ukratko
sve ovo opisuje sinaksar Mesoposne subote: nekrštena
i djeca pogana niti se naslađuju, niti u gehenu ognjenu idu.
Tako je to u Pravoslavnoj Crkvi, i
zato je pravoslavni svećenik ispravno i crkveno i evanđeoski postupio. No, kako
onda komentirati postupak katoličkog svećenika?
Sve do vremena Drugog vatikanskog
koncila (1962.-1965.) Katolička Crkva je učila o ovom pitanju isto kao i
Pravoslavna Crkva, tj., nije vjerovala u nikakvu mogućnost spasenja nekrštene
djece, i sukladno tome, nije ih nikada pokapala po crkvenom obredu. Štoviše, do
sekularizacije groblja, obje Crkve su branile pokop nekrštenih i inovjeraca na
grobljima svoje vjere.
Ono olakšano stanje starozavjetnih
pravednika i nekrštene djece u paklu, o kojemu smo pisali, srednjovjekovni
katolički teolozi su nazvali limb. Po
njihovoj definiciji, limb je bio kazna za one koji su opterećeni samo istočnim
grijehom, za razliku od onih koji su počinili smrtni grijeh, te idu u pakao,
odnosno onih koji su počinili laki grijeh, te idu u čistilište. Razlikovao se
limb otaca (limbus patrum), u kojemu
su bili starozavjetni pravednici, koji je bio blaži i koji je sada prazan, te limb
djece (limbus infantium, limbus parvulorum, limbus
puerorum), u koji
odlaze nekrštena djeca, koja nemaju osobnih grijeha, pa ne trpe osjetilne
kazne, već su lišena gledanja Boga. Limb djece je dio pakla, uči katolike Firentinski
sabor: „Duše naime onih, koji umiru u aktualnom smrtnom grijehu ili samo u istočnom,
odmah silaze u pakao, ali da budu kažnjeni drugačijim kaznama“. Međutim, među teolozima i širom Katoličke
Crkve ipak kao da se pokazivao otpor prema tome da se limb nazove paklom, što
on u biti i jest, pa su mnogi smatrali da je to pakao u širem smislu, ili
predvorje pakla, ili čak posebno, već četvrto zagrobno stanje uz raj, pakao i
čistilište. Ali, bez obzira na ove teološke finese, sve do 20.st. je Katolička
Crkva postojano učila nemogućnost spasenja i crkvenog sprovoda nekrštene djece,
baš kao i pravoslavlje.
Nakon Drugog vatikanskog koncila
počinje se polako mijenjati stav, i među teolozima se počinje širiti misao o
mogućnosti spasenja nekrštene djece. Tome su doprinijela dva razloga. Prvi je
opći humanistički stav, koji je zavladao u Katoličkoj Crkvi nakon rečenog
Koncila (tumačenje za pravoslavne čitatelje: on kod katolika ima status Vaseljenskog
Sabora, jednakog ostalima). Drugi razlog je postojanje u Katoličkoj Crkvi
učenja o tzv. „krštenju željom“. Naime, Katolička i Pravoslavna Crkva poznaju
dva krštenja: krštenje vodom (redovito) i krštenje krvlju (kada nekršteni
katekumen podnese mučeništvo za Krista). Treće krštenje, krštenje željom, ima
samo Katolička Crkva, a ono se sastoji u tome, da ukoliko osoba premine, a
imala je želju krstiti se, i pripremala se za krštenje, ona se smatra krštenom
vlastitom željom. Slijedom ove logike, nekrštena djeca katoličkih roditelja,
koji su ih željeli krstiti, a nisu stigli uslijed iznenadne smrti, smatraju se
krštenima željom svojih roditelja.
U teoriji, danas Katolička Crkva
dozvoljava nadu da Bog svojim milosrđem pronalazi nekakav put spasenja
nekrštene djece. Tako Katekizam Katoličke Crkve govori o sudbini nekrštene
djece u br. 1261: „Što se tiče djece umrle bez krštenja, Crkva ne može drugo nego ih
povjeriti Božjem milosrđu, što i čini u obredu njihova ukopa. Veliko Božje
milosrđe, naime, koje želi da se svi ljudi spase, i Isusova nježnost prema
djeci kada govori: “Pustite dječicu neka dolaze k meni; ne priječite im!” (Mk 10,14),
dopuštaju da se nadamo da postoji put spasenja i za djecu umrlu bez krštenja.
To zahtjevniji je stoga poziv Crkve da se maloj djeci ne priječi da po daru
svetoga krštenja dođu Kristu.“ Ovo svakako predstavlja odmak od katoličke i
univerzalne kršćanske tradicije, ali treba primijetiti da tekst tek dopušta
nadu u Božje milosrđe, a ne prejudicira sigurnost spasenja nekrštene djece.
Konačno,
2007. godine Međunarodna teološka komisija izdaje Dokument o limbu, koji
faktički poništava tradicionalno katoličko vjerovanje: „Mora se jasno priznati da Crkva nema sigurnoga
znanja o spasenju nekrštene djece koja umiru…Naš je zaključak da mnogi
čimbenici što smo ih sagledali... daju ozbiljne teološke i liturgijske temelje
za nadu da će nekrštena djeca koja umru biti spašena i uživati blaženo gledanje“.
Ukratko,
popuštajući pred modernim svijetom, Katolička Crkva se odrekla gotovo 2000
godina učenja o nemogućnosti spasenja nekrštenih. Jer, Komisija spominje kao
razloge za ovakvo gledište, između ostalog, i „nemogućnost današnjeg svijeta da
prihvati isključivanje djece iz spasenja“ i „sve veći broj takve djece“, kao da
se vjera mijenja prema shvaćanju svijeta i pastoralnim potrebama. Treba reći
još i to da, iako ova Komisija nije službeno učiteljstvo Katoličke Crkve, i
iako ona i Katekizam govore samo o nadi i
mogućnosti spasenja nekrštene djece, u širim vjerničkim slojevima se to
pretvara u gotov nauk – nekršteni se spašavaju i idu u raj.
Što
se katoličke prakse tiče, 1970.g. izdaje se novi rimski obrednik sprovoda, u
kojemu se pojavljuje i red pogreba nekrštene djece, a uvodne odredbe za taj
obred su iste kao i u Zakoniku kanonskog prava Rimokatoličke Crkve, kan. 1183. Tamo
stoji da mjesni biskup može (dakle ne mora) odobriti sprovod nekrštenog djeteta
po ovom posebnom obrascu (nikada po redovitom obredu) onih roditelja koji su to
dijete namjeravali krstiti. Dakle, tu se radi o krštenju željom djetetovih
roditelja. Ako pogledamo §1 dotičnog kanona, vidjet ćemo tamo odredbu o
katekumenima, tj., da se u pitanju sahrane katekumeni izjednačavaju s krštenim
vjernicima. Dakle, u kontekstu rimokatoličkog kanonskog prava, takva nekrštena
djeca su ustvari neka vrsta preminulih katekumena, i samo po toj osnovi im se
dozvoljava crkveni ukop, i to samo po biskupovu blagoslovu i posebnom obredu. Ako
pogledamo molitve tog obreda, vidjet ćemo da su sve sročene kao molitva za
ožalošćene roditelje; nigdje se u njima ne govori o spasenju nekrštenog
djeteta.
Tako
da, ukoliko je istinito ono što su prenijeli mediji, ovaj katolički svećenik se
nije ni na koji način ogriješio o Pravoslavnu Crkvu, ali jest o vlastitu
Katoličku: osim krivovjerne rečenice da su kršteni i nekršteni jednaki, pokopao
je djecu nekatoličkih roditelja, za koje je upitno jesu li imali želju krstiti
dijete (četiri godine su čekali), a svakako im izvorna namjera nije bila da ga
krste u Katoličkoj Crkvi (ona je došla kao rezervna opcija). Pitanje je li imao
i propisani biskupov blagoslov.
Za kraj jedno pravoslavno pastirsko
razmišljanje o ovoj temi:
Arhimandrit Rafail Karelin: Kako olakšati sudbinu nekrštene djece?
Može li se u crkvi moliti za nekrštenu djecu? Ovo pitanje je samo po sebi
goruće, kao da je napojeno bolom – ono nosi u sebi posebno tragičan karakter za
ljude koji su počinili čedomorstvo, a zatim prišli Crkvi i kaju se za ovaj grijeh.
– «Zar je naše dijete zauvijek propalo, zar nema mogućnosti da mu se pomogne?»
pitaju oni.
Svećenik im objašnjava kanone Crkve, da je spasenje bez krštenja
nemoguće, ali to ne olakšava njihovo mučno stanje između očaja i bljesaka
neostvarive nade i oni s molbom gledaju svećenika kao da on ima vlast i
sredstva da im pomogne ako bude htio. Pred ovom ljudskom boli neki svećenici
kao da se povlače i slikovito govoreći ne mogu izdržati tugu ženskih očiju
zbog izgubljenog majčinstva, te ih počinju tješiti apokrifnom predajom. Oni lažu iz samilosti pravdajući sebe da liječnici
daju bolesniku morfij ako on trpi velike bolove. Ponekad se sami trude povjerovati
da je moguće da se spase nekrštena djeca obraćajući se s molitvom mučeniku Uaru
ili spominjući ih u određene dane (Trojstvena subota i blagdan čuda Arhanđela
Mihaela). Crkva je «stup i tvrđava istine», a svaka laž je od demona. Moramo
ukazati ovakvim roditeljima put između očaja i lažne nade, točnije kako
olakšati zagrobni život djeteta.
Kao prvo, čovjek treba postati svjestan i shvatiti zašto Crkva u svojim
molitvama ne spominje nekrštene, zašto je u ovom smislu tako kategorična.
Odgovor je jedan: zbog ljubavi. Milost crkvene molitve, koju nekršteni ne može primiti
samo pojačava njegovu patnju. Milost, koja nije primljena kao da se okreće
protiv čovjeka. Osjećaj gubitka postaje za njega naročito bolan i oštar.
Molitva mora odgovarati duhovnom stanju čovjeka i stupnju njegove prijemljivosti.
Postoji još i metafizička strana pitanja, koje se ovdje ne dotičemo, točnije,
nekršteni u zagrobnom životu ostaju pod vlašću demona i u okovima istočnog
grijeha kao prokletstva. Oni su ono tamno blago babilonskog cara o kojem se
govori u Bibliji. Služiti pogreb za nekrštenog i pjevati «so svjatimi upokoj»
znači lagati i lažju širiti vlast demona nad njima. Sama riječ «spasenje» ima
dva aspekta, dvije strane, dva značenja – negativno i pozitivno. Negativno
značenje je izbjeći neku opasnost i nevolju, na primjer, iskočiti kroz prozor
zgrade u plamenu, pobjeći od progonitelja itd. Pozitivno značenje ove riječi
znači ostvariti glavni cilj svog života; spasiti se znači zauvijek biti s
Bogom. Nekršteni se može spasiti u prvom značenju ove riječi, odnosno da izbjegne
paklene muke ili da dobije olakšanje. Pravednici, koji su živjeli prije Krista
Spasitelja nalazili su se u paklu, ali ne u mukama, očekujući otkupiteljsku
Žrtvu. U jednom od srpskih samostana postoji sljedeća freska. Praotac Abraham
sjedi na tronu, okružuju ga duše djece; Abraham još nije ušao u raj, ali ovo mjesto,
koje se naziva «naručje Abrahamovo» služi kao obitelj za nekrštenu djecu. Ona
nisu u raju, ali nisu ni u vječnim mukama.
U životopisu sv. Grgura pape rimskog, opisan je slučaj kad je on svojom
molitvom isposlovao oslobođenje duše cara Trajana – poznatog progonitelja kršćana,
od vječnih muka, ali ovo ne znači da je Trajan ušao u Nebesko Carstvo - da bi
čovjek bio u raju treba imati raj u svojoj duši. Efrem Sirski i Bazilije Veliki
svjedoče o tome da u paklu postoje različita mjesta. Efrem Sirski piše da
postoji mjesto koje se naziva gehena, drugo – tartar, treće – vanjska tama itd.
Olakšanje po molitvama ugodnika Božjih dobivali su i pogani, o čemu je duša
egipatskog vrača govorila sv. Makariju Velikom. Nekrštenom Gospodin može dati
milost, ali ne i milost Duha Svetog. Nekrštena djeca u zagrobnom životu mogu dobiti
izvjesnu utjehu, ali neće vidjeti Gospodina.
Roditelji mogu spominjati nekrštenu djecu otprilike ovako: «Gospodine, olakšaj
njihovu sudbinu po volji Svojoj. Daj im milost koju mogu primiti i nemoj molitvu
moju primiti kao drskost, već kao glas grešnika, koji se kaje.» Ali poslije
svake ovakve molitve treba dodavati: «Neka bude, Gospodine, volja Tvoja, a ne
moja. Ti bolje znaš što je potrebno svakom od nas.»
Nekrštenoj djeci može se pomoći i tako što će se siromašnima davati
milostinja.
U posljednje vrijeme počeli su se izdavati apokrifi, koji se proglašavaju
za Predaju Crkve, kao i izvrnuta tumačenja hagiografskih djela. Na primjer, u
životopisu mučenika Uara je napisano da se svetac molio za spasenje rođaka
svoje dobročiniteljice Kleopatre i da je njegova molitva bila uslišana. U
njegovom životopisu nije rečeno jesu li Kleopatrini rođaci bili kršteni ili ne,
a autori novih apokrifa su izmislili verziju o tome da je mučenik Uar molitelj za
nekrštenu djecu. Poznati ekumenist, mitropolit Nikodim Rotov, je čak sačinio
mučeniku Uaru kanon kao zagovorniku za nekrštene pred Bogom.
Ima slučajeva, istina rijetkih, kad roditelji mole da se krsti mrtvo dijete
ili kriju da je ono umrlo nekršteno kako bi svećenik izvršio kršćanski pogreb. Ovdje
se pokazuje nevjera u Crkvu i tajna misao da čovjek može biti milosrdniji od
crkvenih kanona. Međutim, obredi i sakramenti Crkve, koji se obavljaju putem
laži ili nasilja ostaju bez djelovanja; i više od toga, oni izazivaju Božji gnjev.
Nekrštena djeca se ne nalaze ni u svjetlu, ni u tami, ni u blaženstvu, ni u
mukama. Njihovo stanje liči na tihi sumrak poslije zalaska Sunca dok još nije
nastupila noć.
Neki teolozi su simbolično predstavljali pakao u obliku koncentričnih
krugova. Centar pakla je mjesto na kojem se nalazi Sotona, gdje stoji prijestolje
Lucifera: što je bliži centar muke su teže, što je centar dalje veće je
olakšanje, koje duša dobiva. Na vanjskom krugu pakla nalaze se nekrštena djeca
i najbolji pogani. Do njih ne dopire pakleni oganj, oni ne osjećaju muke, ali
tamo nema Boga. Sv. Atanazije Veliki, Grgur Bogoslov i Ćiril Aleksandrijski svjedoče
o tome da nekrštena djeca neće biti u slavi kao krštena i da neće biti kažnjena
kao grešnici, koji su svjesno činili prijestupe.
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišihttps://goo.gl/M8Ptm8
OdgovoriIzbriši