petak, 8. prosinca 2017.

Sedmorica sv. arhanđela – opis, ikone i kratki molitvenik




            Kada je riječ o arhanđelima, zapadni kršćani su uglavnom upoznati s imenima njih trojice: Mihaela, Gabrijela i Rafaela, koja su zabilježena u protokanonskim knjigama Biblije. Međutim, drevna kršćanska Predaja, koja se u punini čuva u Pravoslavnoj Crkvi, donosi nam imena mnogih anđela. Upoznajmo sedmoricu najvažnijih.
            Kršćanska vjera nas uči da postoji svijet nevidljivih i dobrih duhovnih bića, koja nazivamo anđelima. Njih je stvorio Bog prije postanka svijeta, te ona i danas služe Bogu, i pomažu ljudima na putu spasenja. Stoga ih Crkva štuje kao i svece. Njihova bestjelesnost je uvjetna; jedini je uistinu bestjelesan i duhovan Bog, dok su anđeli, kao stvoreni duhovi, ipak ograničeni vremenom i prostorom, te im je i spoznaja ograničena. Po opisu sv. Dionizija Areopagita, njihova hijerarhija se sastoji od devet činova: 

1.)    Serafi (Σεραφείμ) - (Iz 6, 2)
2.)    Kerubi (Χερουβείμ) - (Post 3, 24)
3.)    Prijestolja (Θρόνοι) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
4.)    Gospodstva (Κυριότητες) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
5.)    Sile (Δινάμεις) - (Ef 1, 21)
6.)    Vlasti (Εξουσία) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
7.)    Počela (Αρχαί) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
8.)    Arhanđeli (Αρχάγγελοι) - (Jd 9)
9.)    Anđeli (Αγγελοι) - (Rim 8, 38)

Naziv „arhanđeo“ se upotrebljava dvojako: ili kao oznaku 8. čina, ili kao naziv za najvažnije anđele iz raznih činova. U ovom drugom smislu arhanđeli su: Mihael, Gabrijel, Rafael, Uriel, Sealtiel, Jehudiel, Barahiel. Imena prve trojice znamo iz protokanonskih knjiga Biblije – najstarijih i temeljnih knjiga u njoj. Za ostale znamo iz deuterokanonskih knjiga (pojavile su se u grčkom SZ-u, tzv. Septuaginti), te pravovjernih apokrifnih knjiga. Iz tih izvora se spominju u djelima crkvenih otaca, liturgijskim tekstovima, slikaju u ikonografiji itd.

Mihael 

            Ime mu znači „tko je kao Bog“. Vrhovnik je arhanđelima, i najpoznatiji od svih duhovnih bića. U Bibliji ga se opisuje kao zaštitnika Izraela, i kao onoga koji pobjeđuje Sotonu i baca ga s neba. Crkvena predaja kaže da se on ukazao Bileamu u Br 22, 22; Jošui u Jš 5, 13-15; da je pobio 185 000 vojnika asirskog cara Sanheriba u 2 Kr 19, 35; te da je spasio trojicu mladića iz ognjene peći u Dn 3, itd. Slavi se s ostalim arhanđelima 08.11.
            Pravoslavna Crkva ga naziva arhistratig (vrhovni zapovjednik), te se i slika u odgovarajućoj uniformi bizantskih vojskovođa. Poštuje ga se zbog mnogih čuda u istočnoj i zapadnoj Crkvi. 

Gabrijel 

            Ime mu znači „sila Božja“. Slavi se dan nakon Blagovijesti, a spominje i 13.07. i 08.11. On je Božji glasnik: objavio je Mariji da će roditi Krista, objavljivao prorocima dolazak Kristov, nadahnjivao Mojsija kod pisanja Petoknjižja, objavio proroku Danijelu budućnost Izraela (Dn 8, 16; 9, 21-24), objavio sv. Ani da će roditi Bogorodicu. Boravio je uz Bogorodicu za vrijeme njezinog boravka u jeruzalemskom Hramu, i bio inače njezin čuvar u životu. Zahariji je objavio rođenje sv. Ivana Krstitelja, sv. Josipu da odvede Mariju i Isusa u Egipat, hrabrio je Isusa u Getsemaniju (Lk 22, 43), objavio je ženama na praznom grobu uskrsnuće Isusovo. Na ikonama ga vidimo s ljiljanom (kod Blagovijesti), ili s rajskom grančicom (kad je objavio smrt i uznesenje Marijino), ili sa svjetiljkom, zapaljenom svijećom i ogledalom od jaspisa (znak tajanstvenosti puteva Božjih, koje može spoznati onaj tko promatra riječ Božju u ogledalu vlastite savjesti.

Rafael 

            Ime mu znači „pomoć ili iscjeljenje Božje“. On uznosi molitve svetih pred Slavu Božju (Tob 3, 16; 12, 15). U Knjizi o Tobiji je prikazan kao ozdravitelj, suputnik ljudima u teškoćama i istjerivač demona; stoga ga se prikazuje s posudom lijeka u rukama.

Uriel 

            Ime mu znači „Božja svjetlost“. Pojavljuje se u 2 Ezr 4, 1; 5, 20. On je anđeo svjetlosti, koji čisti i prosvjetljuje ljudski um. Slika se s dva mača – jedan je plameni, okrenut zemlji, u desnoj ruci, a drugi običan, na prsima, u lijevoj ruci.

Sealtiel

            Ime mu još dolazi u oblicima Salatiel i Selafiel. Znači „služitelj molitava“. Molitelj je za ljude i potiče ljude na molitvu. Zagrijava duše i srca za molitvu; stoga ga se prikazuje u molitvenom položaju, s rukama prekriženim na prsima i očima prema zemlji.

Jehudiel 

            Ime mu znači „hvala Božja“. Pomaže ljudima u vršenju dobrih djela. Stoga se prikazuje s bičem, od tri crvene vrpce, u lijevoj ruci, s kojim tjera ljude na dobro; te sa zlatnim vijencem u desnoj, s kojim nagrađuje ljude zbog dobra.

Barahiel 

            Ime mu znači „blagoslov Božji“. Preko njega Bog šalje blagoslov za rađanje i odgoj djece; zaštitnik je braka i obitelji; daje blagoslov zemlji da rodi; daje blagoslov za humanitarni i prosvjetni rad; stoga se prikazuje sa cvjetovima u ruci.


Molitve sv. arhanđelima za svaki dan u tjednu

Ponedjeljak, sv. arhanđelu Mihaelu
Sveti arhanđele Božji Mihaele, odagnaj od mene duha lukavoga koji me iskušava. O, veliki Arhistratiže Božji Mihaele – pobjedniče nad demonima! Pobijedi i uništi sve moje vidljive i nevidljive neprijatelje, i umoli Gospodina Svedržitelja, da me spasi i obrani od svake bolesti, smrtonosne rane i iznenadne smrti, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Utorak, sv. arhanđelu Gabrijelu
Sveti arhanđele Gabrijele, koji donese neizrecivu radost s neba prečistoj Djevi, ispuni radošću i veseljem srce moje ohološću ispunjeno. O, veliki arhanđele Božji Gabrijele, ti si blagovijestio Prečistoj Djevi Mariji o začeću Sina Božjeg. Objavi i meni grešnom strašni dan moje smrti, i umoli Gospodina Boga za moju grešnu dušu, da bi mi oprostio moje grijehe; da me ne zarobi lukavi demon i ne ovlada mnome. O, veliki arhanđele Gabrijele! Sačuvaj me od svih bolesti, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Srijeda, sv. arhanđelu Rafaelu
O veliki arhanđele Božji Rafaele, koji si primio dar od Boga da iscjeljuješ bolesti, izliječi neizlječive ljudima rane srca moga i tijela moga. O, veliki arhanđele Božji Rafaele, ti si putovođa, liječnik i iscjelitelj, vodi me prema spasenju i iscijeli sve moje duševne i tjelesne bolesti, i privedi me Prijestolju Božjem, i moli dobrotu Njegovu za moju grešnu dušu, da mi Gospodin oprosti grijehe moje i sačuva me od svih neprijatelja mojih i zlih ljudi, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Četvrtak, sv. arhanđelu Urielu
Sveti arhanđele Božji Urijele, svjetlošću Božanskom obasjani i izobilno ispunjeni ognjem plamene ljubavi, ubaci iskru toga ognja u moje ohladnjelo srce, a dušu moju grijesima pomračenu svjetlošću tvojom obasjaj. O, veliki arhanđele Božji Urijele, ti si sijanje ognja Božanskog i prosvjetitelj onih koji su pomračeni grijesima: prosvijetli um moj, srce moje, volju moju silom Duha Svetoga, i upravi stope moje na stazu pokajanja, umoli Gospodina da me izbavi od muka paklenih i od svih neprijatelja vidljivih i nevidljivih, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Petak, sv. arhanđelu Sealtielu
Sveti arhanđele Božji Sealtielu, daruj dar molitve meni koji ti se molim, nauči me molitvi poniznoj, skrušenoj, usrdnoj i umilnoj. O, veliki arhanđele Božji Sealtielu, ti se moliš Bogu za vjernike, umoli Dobrotu Njegovu za mene, da me izbavi od svih nevolja i iskušenja, bolesti, iznenadne smrti i muka vječnih, te da me udostoji Carstva Nebeskog sa svima svetima u vijeke vjekova. Amen.
Subota, sv. arhanđelu Jehudielu
Sveti arhanđele Božji Jehudiele, svagdanji pomoćniče svih koji se trude na putu Kristovom, probudi i mene iz teške lijenosti i podvigom dobrim ojačaj me. O, veliki arhanđele Božji Jehudiele, ti si revni zaštitnik slave Božje: ti pobuđuješ na slavljenje sv. Trojstva, probudi i mene, od sna grešnog, da bih slavio Oca i Sina i Duha Svetoga, i umoli Gospodina Svedržitelja da sagradi u meni čisto srce i duh pravedni obnovi u meni, i da me utvrdi Duhom vladalačkim da bih se klanjao duhom i istinom jedinom istinitom Bogu – Ocu i Sinu i Duhu Svetomu, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Nedjelja, sv. arhanđelu Barahielu
Sveti arhanđele Božji Barahiele, koji nam donosiš blagoslove od Gospodina, blagoslovi me da postavim dobar početak obraćenju, i ispravim svoj grešni život, da bih u svemu ugađao Gospodinu Spasitelju mome u vijeke vjekova. Amen
Anđelu čuvaru
Anđele Božji, Čuvaru moj sveti, koji si mi od Boga darovan kao zaštitnik, prosvijetli me danas i sačuvaj od svakog zla, dobrim djelima uputi i na put spasenja upravi me. Amen.

Broj komentara: 6:

  1. Brate Autore....

    Molim te, ako mozes, napisi jednu statiju o odnosu nase Saborne i Apostolske Crkve prema pravovjernim Apokrifima, jer nase latinsko okruzenje pod uticajem Protestanata, resko odbacuje sve apokrife, pa i one pravovjerne, iz Krila Crkve, iako to nije originalna Latinska nego veoma pozna, protestantska tradicija...Pojasni da su pravovjerni apokrifi dio Predanja Crkve, kako je to i avva Justin naglasio. Hvala ti unaprijed

    Abdul Mesih el Miskin

    OdgovoriIzbriši
  2. kad već dajemo domaće zadaće mogli bi nešto i o Dioniziju Aeropagitu

    OdgovoriIzbriši
  3. Već sam razmišljao o tome. Mora to onda biti post okvirno o Svetom Pismu.

    OdgovoriIzbriši
  4. A dobro, kad vi dajete domaće zadaće ja ću dati ocjenu bloga: odličan (5).
    Ratimir

    OdgovoriIzbriši
  5. ps. jedini pravilni naziv za arhangela je SALATIEL, eventualno SALATHIEL, to je od siroaramejskog, a i u arapskom je isto....SALATh-MOLITVA, Rusi nepravilno izgovaraju grcko THITA, pa pisu Salafiel, Mefodije, Pifagora, Marafon, Mif isl.
    ps. hvala na trudu...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne. Imena anđela su iz hebrejskog, tamo je Šealtiel, iliti europeizirana varijanta Sealtiel. Aramejski je Celathiel ("c" kao crkva). Sve drugo su varijante.

      Izbriši

Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima