Dok
su rimokatolici već završili sa svojom Korizmom i Velikim tjednom, te ušli u
uskrsno vrijeme, u Pravoslavnoj Crkvi još uvijek traje Veliki post-pravoslavna
varijanta Korizme. U čemu se on sastoji, koje su njegove sličnosti, a koje
razlike sa katoličkom Korizmom?
Uvod:
Prvo
moramo naglasiti da za razliku od rimokatoličanstva, u kojemu postoji „oštri
rez“ prelaska iz jednoga ciklusa („vrijeme kroz godinu“) u drugi, korizmeni, u
pravoslavlju postoji postupno uvođenje u razdoblje posta. To je važno za primijetiti,
jer za pravoga vjernika period liturgijske godine označava stanje duha. Tako u
pravoslavlju nalazimo pet pripremnih nedjelja: nedjelja o Zakeju, nedjelja
carinika i farizeja, nedjelja izgubljenog sina, nedjelja mesoposna i nedjelja
siroposna. Prva, u kojoj se čita evanđelje o Zakeju, izražava nam želju za
Bogom, na Zakejevu primjeru, a želja je svakako nužni preduvjet za bilo koji
vjerski podvig. Nedjelja o cariniku i farizeju nam daje poruku o ispravnoj
nakani i poniznosti, osnovnim vrlinama svakog duhovnog podviga. Nedjelja izgubljenog
sina nam kroz ovu Isusovu prispodobu donosi prisjećanje upravo na naše palo
stanje, udaljenost od Boga, potrebu kajanja i Božjeg milosrđa. Na bogoslužjima
polako počinje upotreba Trioda-liturgijske knjige za Veliki post, sa himnima i
biblijskim čitanjima za svaki dan. Mesoposnom nedjeljom polako počinje
odricanje od namirnica mesnog sastava, a siroposnom od mliječnih proizvoda. Siroposna
se naziva još i nedjeljom opraštanja-na večernjoj službi te nedjelje postoji
poseban čin izmirenja, u kojem bi vjernici trebali ući u period posta pomireni
jedni sa drugima, a mir sa ljudima je svakako uvjet valjanosti kršćanske
molitve i posta.
Vrijeme i način posta:
Veliki
ili Časni post, ili Sveta i Velika Četrdesetnica u strogom smislu počinje
čistim ponedjeljkom, dan nakon siroposne nedjelje, i traje do Cvjetnice, dakle,
početka Velikog tjedna (Strasne sedmice, kažu Srbi). Čitavo to vrijeme se
prakticira tzv. post na vodi, dakle, samo na kuhanoj biljnoj hrani, bez mesa,
masti, ulja, mliječnih proizvoda, vina, jaja i ribe. Pošto subota i nedjelja
nisu posni dani u pravoslavlju, tada se prekida ovaj totalni post, ali se
zadržava određeni asketski vid postom na ulju, dakle, slobodno se sprema na
ulju i upotrebljava se vino, a ponegdje i riba, bez namirnica životinjskog
porijekla. Ulje i vino se također dozvoljava i na blagdane Našašća glave Ivana
Krstitelja („Obretenje“), na sv. mučenike sebastijske („Mladenci“), na
Blagovijest, kao i dan prije Blagovijesti, ukoliko je ova izvan Velikog tjedna.
Riba se dozvoljava na Cvjetnicu i na Blagovijest, ukoliko ne padne u Veliki
tjedan. Mnogi, koji to mogu, kroz prva tri dana (čisti ponedjeljak, utorak i
srijeda), poste o kruhu i vodi.
Nedjelje posta:
Postoji
pet posnih nedjelja. Prva se naziva čista, druga pačista, treća
križupoklonstvena (krstopoklona, kažu Srbi), zatim sredoposna i gluha. Čista se
naziva još i „nedjelja pravoslavlja“, u spomen pobjede pravoslavlja nad ikonoklastičkim
krivovjerjem u 9.st. Na bdijenju uoči križupoklonstvene nedjelje se iznosi na
sredinu hrama Križ vjernicima na čašćenje, a postoji i poseban obred klanjanja
križu nakon sv. Liturgije. Kroz sve korizmene nedjelje služi se sv. Liturgija
sv. Bazilija Velikog, umjesto Zlatoustove.
Subote posta:
Na
početku treba napomenuti, da pravoslavlje nije jednostavno „ukinulo“ subotu,
kao starozavjetni dan odmora, spomena na Stvaranje i Izlazak iz Egipta, i
zamijenila ju nedjeljom, kako je to slučaj u katoličanstvu. Subota i dalje
zadržava izvjesni počasni status, oslobođena je posta, i euharistijski je dan. Dakako,
nije ravna nedjelji, ali nije opet degradirana na obični svagdan. Prva subota
Velikog posta se zove Teodorova subota, jer je posvećena sv. mučeniku Teodoru
(mučenici su jedini sveci koji se spominju u velikoposno vrijeme), dok su
druga, treća i četvrta zadušne subote. Naime, pravoslavlje nema tzv. „dušnog
dana“, ali je zato subota kao dan posebno posvećena molitvi za mrtve, a osobito
posne subote. Zato se tih dana vrše Liturgije i parastosi (molitvene službe) za
pokojne. Peta je „akatistova subota“, jer se na nju pjeva Akatist Bogorodici,
remek-djelo bizantske himnografije.
Liturgija pretposvećenih Darova:
U
pravoslavlju ne postoje pobožnosti poput križnog puta ili euharistijskog
klanjanja, ali je zato Veliki post obilježen ovom specifičnom službom, koja se
nekada služila kroz sve dane od ponedjeljka do petka u velikoposno vrijeme, a
sada srijedom i petkom. Treba reći da ovo nije Liturgija (misa), tj., možda ju
je pogrešno brojiti uz Zlatoustovu ili Bazilijevu Liturgiju. Pojednostavljeno
govoreći, ona je spoj Večernje molitve sa službom riječi i obreda pričesti, sa
darovima posvećenima na Liturgiji prethodne nedjelje (u pravoslavlju nema „skladištenja“
pričesti u svetohraništu, vjernici se pričešćuju uvijek sa Darovima posvećenima
na toj Liturgiji kojoj prisustvuju). Zašto se služi ovo bogoslužje, i zašto sa
Večernjom? Naime, kanonima pravoslavne Crkve, zabranjeno je vršiti Liturgiju
(misu) u vrijeme posta, pošto je post izraz našega palog stanja, kajanja i
iščekivanja, a Euharistija izraz ispunjenja, Uskrsa, budućeg Svijeta. Međutim,
ovim obredom se želi naglasiti trajna prisutnost plodova Euharistije u Crkvi. Zato
se i služi uvečer, jer, dan je posni, a kako smo rekli, Pričest je uvijek kruna
i završetak posta, kraj iščekivanja i ispunjenje.
Zaključak:
Nemoguće
nam je u kratkom postu prikazati svu ljepotu i dubinu Velikog posta Pravoslavne
Crkve. Velika je šteta što toliko bogatstvo velikoposnih molitava, Triod, kanon
sv. Andrije Kretskog, je praktički zatvoreno pred zapadnim čovjekom, a
nažalost, često puta i pred pravoslavnim, zbog nerazumljivog liturgijskog
jezika. Bogoslužni tekstovi Velikog posta su možda najbolja duhovna hrana
čovjeka, hrana u kojoj su sažeti i teologija, i dogmatika Crkve, i mistično
duhovno iskustvo svetaca i otaca Crkve, Biblija i psalmi, koji doslovce
prožimaju sve ove službe. Oni nam pokazuju ona temeljna ljudska pitanja:
stvaranje i pad, grijeh i kajanje, obraćenje i pobožanstvenjenje čovjeka. Zato pravoslavni
Veliki post, ako se ispravno shvati, i dosljedno provede, u skladu sa mogućnostima,
predstavlja korjenitu duhovnu preobrazbu čovjeka. On nije tek razmatranje
Kristove Muke (često se u rimokatoličkim crkvama sve iscrpljuje u „križnim
putovima“ i razmatranjima izmrcvarenog Krista na križu), a nije tek niti
nekakvo „odricanje“ a najmanje „žrtva“. Zato pravoslavlje i inzistira na
radosnom uskliku Aleluja za vrijeme Korizme, da naglasi kako je ona radosni
povratak u Raj, i više, pobjedničko trčanje Carstvu Nebeskom.
Velikoposna molitva sv. Efrema
Sirijskog:
Gospode i Vladaru života moga,
Duha lijenosti, mrzovolje,
vlastoljublja i praznoslovlja ne daj mi,
Duha umne čistoće, smirenoumlja,
trpljenja i ljubavi podaj meni, sluzi Tvome.
Da, Gospode Care, podaj mi da
sagledam svoje grijehe, i ne osuđujem brata svoga, jer si blagoslovljen u
vjekove vjekova. Amen.
Moli se iza svake službe u
Velikom postu; iza svakog stiha se vrši poklon do zemlje.
Za detaljni prikaz posta preporučujemo: http://www.verujem.org/pdf/smeman_veliki_post.pdf
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima