Njegovo Blaženstvo papa i patrijarh aleksandrijski i sve Afrike Teodor II. stigao je u Južnu Afriku 19. siječnja 2018., gdje je sudjelovao u proslavi 50-godišnjice osnivanja svete Mitropolije Dobre Nade (1968.-2018.) i zatim je otišao na veliko misionarsko putovanje u Namibiju i Keniju.
U patrijarhovoj pratnji su bili nadležni mitropolit johanesburški i pretorijski Damaskin, biskup nitrijski Nikodim i protojerej Atinador Papaveripijadis, egzarh Patrijaršije aleksandrijske na Cipru.
Patrijarh je popodne posjetio novoosnovani samostan sv. Nikole Miriklijskog, Nektarija Eginskog i Pajsija Svetogorca, u pokrajini Hartebesport.
Bili su prisutni veleposlanik Grčke u Južnoj Africi Elefterios Kuvaritakis, generalni konzul Grčke Joanis Hacantonakis, kao i drugi dužnosnici i veliki broj vjernika.
Samostan je osnovan zahvaljujući nastojanjima i trudu Njegovog Veleposvećenstva mitropolita johanesburškog i pretorijskog Serafima (sada Zimbabvea i Angole) u jednoj mirnoj pokrajini, jedan sat udaljenoj od Johannesburga, na zelenom brdu s prelijepim pogledom.
Uz pomoć patrijarha Teodora II., a tijekom arhijerejske službe Njegovog Veleposvećenstva Damaskina johanesburškog i pretorijskog, pod duhovnom brigom arhimandrita Apostolosa Apostolakisa osnovana su još dva samostana u Keniji i Tanzaniji.
Aleksandrijski patrijarh je na kraju večernje uveo u službu prvu predstojnicu samostana, sestru Ortodoksiju, koja je rodom s Krete.
izvor: spc.rs
petak, 26. siječnja 2018.
četvrtak, 25. siječnja 2018.
Mitropolit Tihon izrekao molitvu na "Hodu za život"
Pravoslavni biskupi, svećenstvo, monaštvo, bogoslovi, laici i tisuće drugih okupili su se u Washingtonu u petak 19. siječnja 2018. povodom 45-tog nacionalnog "Hoda za život", u protestu protiv nacionalne tragedije i sramote abortiranja. Tema ovogodišnjeg Hoda je „Ljubav čuva živote“.
Na molbu Njegovog Veleposvećenstva Nadbiskupa Dimitrija, predsjednik Konferencije kanonskih pravoslavnih biskupa Sjedinjenih Američkih Država, Njegovo Blaženstvo mitropolit Tihon (Mollard) iz Pravoslavne Crkve u Americi predvodio je pravoslavnu delegaciju. Nadbiskup pitsburški Melkisedek i nadbiskup njujorško-njudžersijski Mihailo također su sudjelovali u Hodu.
Prije Hoda, dan je započeo Božanskom Liturgijom koju je služio mitropolit Tihon povodom blagdana Bogojavljenja u pravoslavnoj katedrali sv. Nikole u Washingtonu. Profesori i studenti akademija sv. Vladimira i sv. Tihona nazočili su na Hodu.
Treba napomenuti da je predsjednik SAD-a Donald Trump postao prvi predsjednik koji se ikada obratio Hodu za život. „Ja sam počašćen i stvarno ponosan što sam postao prvi predsjednik koji je stao uz vas i obratio se na 45. Hodu za život,“ izjavio je predsjednik Trump. „Mi ćemo uvijek braniti prvo pravilo Deklaracije o nezavisnosti ... pravo na život.“ Potpredsjednik Mike Pence također se obratio sudionicima.
Istoga dana tisuće ljudi se okupilo u prijestolnici, nakon što je američki Predstavnički dom izglasao zakon koji štiti bebe koje su rođene žive poslije neuspješnih pobačaja.
izvor: spc.rs
Na molbu Njegovog Veleposvećenstva Nadbiskupa Dimitrija, predsjednik Konferencije kanonskih pravoslavnih biskupa Sjedinjenih Američkih Država, Njegovo Blaženstvo mitropolit Tihon (Mollard) iz Pravoslavne Crkve u Americi predvodio je pravoslavnu delegaciju. Nadbiskup pitsburški Melkisedek i nadbiskup njujorško-njudžersijski Mihailo također su sudjelovali u Hodu.
Prije Hoda, dan je započeo Božanskom Liturgijom koju je služio mitropolit Tihon povodom blagdana Bogojavljenja u pravoslavnoj katedrali sv. Nikole u Washingtonu. Profesori i studenti akademija sv. Vladimira i sv. Tihona nazočili su na Hodu.
Treba napomenuti da je predsjednik SAD-a Donald Trump postao prvi predsjednik koji se ikada obratio Hodu za život. „Ja sam počašćen i stvarno ponosan što sam postao prvi predsjednik koji je stao uz vas i obratio se na 45. Hodu za život,“ izjavio je predsjednik Trump. „Mi ćemo uvijek braniti prvo pravilo Deklaracije o nezavisnosti ... pravo na život.“ Potpredsjednik Mike Pence također se obratio sudionicima.
Istoga dana tisuće ljudi se okupilo u prijestolnici, nakon što je američki Predstavnički dom izglasao zakon koji štiti bebe koje su rođene žive poslije neuspješnih pobačaja.
izvor: spc.rs
srijeda, 24. siječnja 2018.
O ekumenizmu
Nalazimo
se na kraju još jedne molitvene osmine za jedinstvo kršćana, pa smo odlučili
sastaviti kratko razmišljanje o ekumenizmu. Pravoslavna Crkva nema službeno
učenje o ekumenizmu; ta relativno nova stvar još se nalazi u stanju
promatranja, te na terenu ovisi o lokalnom pravoslavnom biskupu hoće li njegova
biskupija biti otvorena prema ekumenizmu ili ne. Stoga i ovo naše razmišljanje
ima vrijednost privatnog teološkog mišljenja pojedinca, a ne prikaza
pravoslavnog učenja.
Ekumenizam
je duhovni pokret koji teži prema jedinstvu kršćana. Obično se u ekumenskim krugovima
kaže kako je podijeljenost kršćanskih Crkava sablazan, te da se potrebno, u
duhu Kristove molitve „da svi budu jedno“ (Iv 17, 21), moliti i zalagati da se
nadiđu sve zapreke, kako bi se svi kršćani svijeta našli u punom jedinstvu,
odnosno, u jednoj Crkvi.
Međutim,
problem ovog učenja jest taj, što kršćansko jedinstvo nikada ni nije bilo
izgubljeno. Krist je osnovao jednu i jedincatu kršćansku Crkvu, koja je Njegovo
Tijelo, bogoljudski organizam, kojeg čine svi članovi Crkve, povezani
sakramentalnim vezama Duha međusobno i s Kristom. Pošto ima organsku vezu s
nadnaravnim, s Bogom, i pošto ima za „građu“ Duha Svetoga, ta Crkva je neuništiva,
nepodjeljiva i nezabludiva. Nemoguće ju je uništiti, nemoguće ju je podijeliti
na niz odvojenih Crkava, i nemoguće je da padne u zabludu; njezin nauk nije
plod ljudske filozofije, već nebeske Božje Objave.
Čvrsto
vjerujemo da ta jedna Kristova Crkva, Njegovo Tijelo, odnosno, Jedna, Sveta,
Katolička i Apostolska Crkva opstoji u Pravoslavnoj Crkvi, u 14 samostalnih
Crkava koje neraskidivim vezom vjere, sakramenata i kanona čine tu jednu Crkvu.
Prema tome, jedinstvo kršćana nije narušeno, ono postoji neprekinuto do danas. Postoje
samo ljudi i vjerske zajednice koje ne žele biti dijelom tog jedinstva, svojom
slobodnom voljom. To je njihovo pravo i izbor koji se mora poštivati. Prema tome,
ja kao pravoslavni kršćanin ne mogu moliti za jedinstvo kršćana, jer to
jedinstvo već uživam, sjedinjujući se u Pričesti s ostalim članovima Kristova
Tijela i sa samim Kristom-Glavom. Ja mogu samo moliti da se i ostali odijeljeni
kršćani, svojom slobodnom voljom pridruže tom jedinstvu. Ja ne mogu zajedno s
ostalim kršćanima tražiti zajedničku istinu, pošto istu već posjedujem u
nezabludivoj Crkvi; mogu samo moliti da tu istinu spoznaju i prihvate i ostali
kršćani.
Ovo
ne znači da ja mrzim ostale kršćane koji nisu pravoslavni, kako se to često
imputira onima koji se ne slažu s liberalnim poimanjem ekumenizma. Moje poštovanje
prema njima, kao prema braći ljudima koji vjeruju u Krista nije nikada bilo,
niti će biti, dovedeno u pitanje. Jednako tako, neupitno je moje poštovanje
prema Rimokatoličkoj Crkvi i protestantskim zajednicama zbog njihovog
kulturnog, humanitarnog, karitativnog, i ostalih djelovanja i zasluga u
povijesti ljudskog roda. Mi pravoslavni, imamo poziv biti poput Boga. Ako želimo
biti poput Boga, moramo se prema ljudima ponašati poput Boga, kao što On ljubi
ljude i daje im „kišu i sunce“ (Mt 5, 45), tako im moramo i mi donositi ljubav,
kišu i sunce. Naša briga za njih mora biti tim veća, što se nalaze izvan Crkve,
za koju vjerujemo da je nužna za spasenje duše. Međutim, jedinstvo Crkve i
istinu Božju mi s njima ne tražimo – mi im to donosimo.
Reći
da je Crkva podijeljena, zapravo znači reći da je Crkva nestala, a to nije
moguće, pošto ona ima jasnu Kristovu garanciju da je „ni vrata paklena neće
nadvladati“ (Mt 16, 18). Dijalog da, i ljubav da, i susreti da; ali traženje
jedinstva i istine ne, relativizacija vjere ne, svođenje dogmi na ljudsko
umovanje ne. Za dijalog u ljubavi i istini mi ekumenski pokret ni ne treba,
pošto zapovijedi za to imam u Evanđelju.
Razlike
među kršćanima nisu ni male ni beznačajne, kako se to danas često sugerira. Kao
prvo, moramo znati da se kršćanski nauk, kršćanske dogme, u svakoj zajednici,
pravoslavnoj, katoličkoj ili protestantskoj, smatra objavljenim s Neba. Kršćanska dogmatika se nikada nije smatrala
niti se smatra plodom ljudskog umovanja. Ona se smatra plodom Božje Objave, i
zato svako poigravanje s njom zapravo znači poigravanje s Bogom.
Uzmimo
kao primjer rimokatolike. Između pravoslavnih i katolika postoje ozbiljne
razlike. Prvo što nas razdvaja je tzv. „filioque“, učenje da Duh Sveti, osim od
Oca, izlazi i od Sina. Cijela pravoslavna tradicija smatra taj nauk
krivovjerjem, herezom. Najveći umovi Crkve, sv. Focije i sv. Marko Efeški,
smatrali su ovo herezom. Naposljetku, „filioque“ je i saborno osuđen od strane
Pravoslavne Crkve; patrijarsi carigradski, aleksandrijski, antiohijski i
jeruzalemski su, zajedno sa svojim episkopatima, u svojoj enciklici 1848.g.,
svečano definirali „filioque“ kao krivovjerje. Često se zaboravlja da se papino
ime prestalo spominjati na Istoku već 1009.g., i to onog trenutka kada je „filioque“
unesen u Vjerovanje. Dakle, to učenje je raskolilo Istok i Zapad, a ne anateme
iz 1074.g., koje su bile samo neuspješni pokušaj mirenja. I kako sada nakon
svega reći da se radi samo o sporednoj teološkoj razlici?
Pravoslavne
treba podsjetiti da nauk o papinom primatu i nezabludivosti nije pitanje
administrativnog ustroja Crkve, nego se radi o dogmama. Ne može se raspravljati o ulozi rimskog biskupa u Crkvi,
jer, ponavljam, vrhovnu, redovitu, potpunu i neposrednu vlast nad čitavom
Crkvom, koju uvijek može slobodno vršiti, za
katolike papa ima po Božjoj volji. Za katolike, njegovo prvenstvo i
nezabludivost su plod Božje Objave, u to se vjeruje, kao što se vjeruje u
Trojstvo. Ne može Katolička Crkva odustati od dogmi, jer bi time samu sebe
zanijekala, jer bi time poručila da je Boga prikazivala kao lažljivca, i da je
stoljećima progonila ljude zbog nečega što ustvari Bog nije objavio. Čistilište
je dogma, bezgrešno začeće Marijino je dogma. Međutim, za nas su to
krivovjerja. Kako god okrenemo, netko Boga optužuje da je lažljivac.
Čitav
niz ostalih učenja nas razdvaja. Beskvasni kruh u euharistiji je zabranjen
kanonima i zajedno s ulogom epikleze ima ključnu ulogu u tumačenju euharistije.
Svećenički celibat rimske Crkve je izravno osuđen kanonima Pravoslavne Crkve. Čitava
mistika kršćanskog Zapada je od pravoslavne tradicije doživljena kao čisto
psihološki doživljaj. Odnos prema euharistijskim darovima, stigme, karizmatici,
odnos prema euharistijskim čudima…popis je dugačak.
Naša
praksa drugog i trećeg braka za katolike je sablazan. Naša razorivost svećeničkog
biljega za njih je nepojmljiva. Da ne govorim kako im netko tek treba objasniti
da uzajamno priznanje valjanosti sakramenata ne postoji. Odnosno, Pravoslavna
Crkva njihove sakramente i ne razmatra kao sakramente, dok god netko od njih ne
zaželi postati pravoslavan, pa tek onda odlučuje hoće li ponoviti njihovu vanjsku
formu ili ne.
Ne
treba ni govoriti kada čovjek vidi posebno današnju katoličku liturgiju, sa
svim tim bubnjevima, gitarama,
šansonama, pljeskanjima, modernističkom arhitekturom i ikonografijom, da je tu
bilo kakav sklad nemoguć.
Jednako
je i s katoličke strane. I danas, ukoliko bi neki katolik pred biskupom
zanijekao katoličke dogme i izjavio da odlazi u pravoslavlje, po Zakoniku
kanonskog prava RKC bio bi označen kao heretik i raskolnik. Ako bi se taj
poželio vjenčati s katolkinjom, za njega ne vrijede propisi o miješanom braku,
već posebni ženidbeni propis o otpalom katoliku. Sami miješani brakovi su
ustvari nemogući, jer i jedna i druga Crkva inzistiraju da se djeca iz
miješanog braka odgajaju u njihovoj vjeri. Prema tome, kod zaključenja
mješovitog braka, jednostavno nekome morate lagati, bilo katoličkom, bilo
pravoslavnom svećeniku. Jer, i Katolička Crkva smatra sebe jedinom pravom
Crkvom i nužnom za spasenje.
Svi
dokumenti, dogmatske odluke i kanoni koje sam naveo, nisu nikada ukinuti ni
opozvani. Termini „raskol“ i „hereza“ još uvijek postoje i u Katoličkoj i u
Pravoslavnoj Crkvi. Jednom se jedan gospodin našao uvrijeđen kada sam te
termine jednom spomenuo u kontekstu određenih katoličkih učenja. Međutim, ti
termini su legalni dio kanonskog prava obiju Crkava. Oni nisu tu da ponižavaju
nekoga, već opisuju vaš duhovni odnos prema Božjoj Objavi i Istini.
Ovako
je ukratko, stanje s katolicima, a da ne govorimo o protestantima, za koje je
90% pravoslavnog učenja i prakse posve pogrešno, da ne kažem idolopoklonstvo.
Pitanje
ovih ekumenskih molitava je gorući problem u pravoslavlju. Naime, pravoslavni
kanoni doista zabranjuju zajedničku molitvu s nepravoslavnima. Ja sam na tim
molitvama bio samo jednom, pred dosta godina, i moram reći da to uopće ni nije
bila molitva, već niz prigodnih govora. Ne znam kako to sada izgleda, ali zašto
bi to moralo imati formu molitve, i zašto bi se moralo zvati „molitva“? Zašto
ne jednostavno „ekumenski susret“? Čemu forsirati termin koji je očito u
suprotnosti s kanonima, i koji, budimo iskreni, izaziva nemalu svađu i sablazan
među pravoslavnima, odnosno, ne uspostavlja jedinstvo s nepravoslavnima, već
narušava i ono unutarpravoslavno? Da to nije moje izolirano mišljenje, pozvat
ću se na riječi episkopa dalmatinskog Nikodima Kosovića, inače vrlo otvorenog
čovjeka, kao i stručnjaka za crkveno pravo: „Kao
dijalog za mene to sigurno nije, ali da imamo neke zajedničke molitve, ne kažem
da je baš na nivou hereze, ali mislim to nije dobro. Ne možemo samo zbog
predstava za javnost imati neke sinkretističke molitve, koje ne pripadaju ni
jednom, ni drugom obredu i u kojima mi zajedno stojimo da bismo se pokazali, a
onda se do sljedeće takve prilike više ne vidimo. Smatram da je to bezuspješno
i da neće donijeti neki veliki napredak, što se već i pokazuje u proteklih sto
godina.“ (Večernji list, 2017.)
Želio
bih također upozoriti da se kod nas često ekumenizam miješa s nacionalnim
pomirenjem Srba i Hrvata, što je vrlo loše, jer se radi o dvjema posve
različitim stvarima. Crkveni odnosi su jedno, jer se tiču našeg vječnog
spasenja, a nacionalni odnosi su drugo. Iako i na njima treba raditi, to ne
treba miješati s vjerskim pitanjima.
Dakle,
nemam problem s ekumenizmom, na razini dijaloga, svjedočenja, ljubavi prema
ljudima. Postoje stvari gdje bi se kršćani, iako odijeljeni, mogli više zajedno
angažirati oko društvenih tema. Ali, bilo kakav sinkretizam ili relativizam
jest neprihvatljiv.
ponedjeljak, 22. siječnja 2018.
Svećenici ruske Crkve na Bogojavljenje posvetili sve svjetske oceane
Svećenici Moskovske Patrijaršije koji služe u Rusiji i van nje posvetili su vode sva četiri svjetska oceana na Bogojavljenje. Svećenici su tako održali staru pravoslavnu tradiciju posvećenja voda, ne samo u crkvama, već i na otvorenim izvorima na blagdan Bogojavljenja, kada sveta Crkva slavi Krštenje našeg Gospodina i Boga i Spasitelja Isusa Krista. Sjeverni Arktički ocean je posvećen u selu Tiksi, najsjevernijem mjestu u Jakutiji, skoro 3000 milja sjeveroistočno od Moskve, na obali Laptevskog mora.
Vjernici ruske župe u Reykjaviku, čija je kapela posvećena 10. siječnja 2018. godine, otišli su na obalu Atlanskog oceana, gdje je župnik Timotij Zolotuski služio veliku posvetu vode. Pacifik je bio posvećen na obali Sijamskog zaljeva u Tajlandu, u Novikovom zaljevu u Japanskom moru, i u Gertnerovom zaljevu u provinciji Magadan (Ohotsko more). Indijski ocean je bio posvećen kod Perzijskog zaljeva u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, gdje se već odavno nalazi ruska pravoslavna zajednica, uz predvođenje arhimandrita Aleksandra (Zarkaševa).
izvor: spc.rs
subota, 20. siječnja 2018.
Nedjelja o Zakeju
Od ove nedjelje bismo započeli s kratkim nedjeljnim razmišljanjima/propovijedima:
Pošto
ove godine Uskrs pada relativno rano, već nedjelja nakon Bogojavljenja jest
prva od pet pripremnih pretkorizmenih nedjelja, koja se po odgovarajućem
evanđeoskom odlomku naziva nedjeljom o Zakeju.
I uđe u Jerihon. Dok je njime prolazio, eto čovjeka imenom Zakej. Bijaše
on nadcarinik, i to bogat. Želio je vidjeti tko je to Isus, ali ne mogaše od
mnoštva jer je bio niska stasa. Potrča naprijed, pope se na smokvu da ga vidi
jer je onuda imao proći. Kad Isus dođe na to mjesto, pogleda gore i reče mu:
»Zakeju, žurno siđi! Danas mi je proboraviti u tvojoj kući.« On žurno siđe i
primi ga sav radostan. A svi koji to vidješe stadoše mrmljati: »Čovjeku se
grešniku svratio!« A Zakej usta i reče Gospodinu: »Evo, Gospodine, polovicu
svog imanja dajem siromasima! I ako sam koga u čemu prevario, vraćam
četverostruko.« Reče mu na to Isus: »Danas je došlo spasenje ovoj kući jer i on
je sin Abrahamov! Ta Sin Čovječji dođe potražiti i
spasiti izgubljeno! (Lk
19, 1-10)
Pripremajući čovjeka
za ulazak u tajnu Uskrsnuća Kristova i našega, Crkva čovjeka čisti i
prosvjetljuje Velikim postom (korizmom), a u taj Veliki i Časni post uvodi
čovjeka kroz pripremne nedjelje, na kojima mu posvješćuje bitne pretpostavke
duhovnog života, koje čovjek mora shvatiti i prihvatiti da bi uopće mogao imati
odnos s Bogom.
Nedjelja o Zakeju nam
donosi priču o cariniku koji je bio toliko malen rastom, da nije mogao vidjeti
Isusa, pa se popeo na smokvu. Pritom nije samo riskirao svoj ugled, pošto
bogatima i moćnima ego obično ne dozvoljava takve stvari, nego i fizičku
sigurnost, pošto je smokva relativno krhko drvo. Ipak, želja da se vidi
Gospodina bila je jača od želje za ugledom i sigurnošću. Ova želja se nakon
susreta s Kristom pretvorila u želju za spasenjem, koja se manifestirala
odbacivanjem većeg dijela materijalnog bogatstva.
Čovjek je dakle imao
želju, goruću želju za Kristom i spasenjem, i stoga nije čudno da nam Crkva
prije bilo kakvog posta baš njegov lik stavlja pred oči. Uistinu, želja za
Kristom je temelj svake kršćanske duhovnosti, temelj samoga spasenja. Bez želje
za Kristom, želje koja negira svaku ovozemaljsku udobnost i logiku, nema govora
ni o molitvi, ni o postu, ni o samom pokajanju. Bez želje za Kristom, molitva
se pretvara u nabrajanje ili fantaziranje, post u trapljenje ili dijetu,
pokajanje u strah ili komplekse.
Želja pretpostavlja
slobodnu volju, i zato Pravoslavna Crkva izuzetno drži do slobode čovjekove
želje i odabira. Iako se katkad može činiti da pravoslavlje zaostaje za
zapadnim kršćanstvom u misionarskom i pastoralnom pogledu, osim povijesnih
okolnosti, tome je uzrok i dosljedno poštivanje čovjekovog slobodnog odabira.
Tako da, kao kršćani, nikada ne smijemo ni u mislima nikog siliti na Crkvu ili
vjeru, ni nagovaranjem, ni prisilom, ni ustupcima, ni različitim smicalicama
kako bismo čovjeka „privukli u Crkvu“. Jer, ponavljam, slobodna želja čovjekova
jest alfa i omega čovjekova odnosa s Bogom; Bog želi slobodno biće, kakvo je i
stvorio, da mu se ono u punoj slobodi preda. Bilo kakvo ometanje čovjekove
slobodne volje i želje vrijeđa i ponižava Boga, jer predstavljamo Boga kao
tiranina, dakle činimo svetogrđe. Također, ono nanosi štetu čovjeku, jer ne
samo da se guši čovjekovo dostojanstvo slobodnog bića, darovano mu od Boga, već
mu se i pogoršava njegovo duhovno stanje, jer ga se gura u Svetinju za koju
nije duhovno spreman – a to nikada ne završava dobro.
Ove nedjelje, i u
tjednu koji je pred nama, preispitajmo naše duše; želimo li uopće Krista?
Stvarno? I da nam se oduzme zdravlje, mir i sigurnost, bismo li Ga i dalje
željeli? Je li naša molitva plod želje za Kristom? Ometamo li slobodu želje
drugih ljudi?
Sv. Zakeju, izmoli nam
od Gospodina milost želje za Kristom.
petak, 19. siječnja 2018.
Osma godišnjica rada pravoslavnog misionarskog centra
Poštovani čitatelji, Pravoslavni misionarski centar "o. Danil Sisojev", iz Beograda, navršava osmu godinu svoga rada, pa im ovom prilikom čestitamo i zahvaljujemo na svoj dosadašnjoj pomoći i suradnji. Ujedno preporučamo svakome koga zanima pravoslavlje dotični portal, jer ima uistinu mnogo vrijednih tekstova: PMC
Zašto se Krist trebao krstiti?
SINAKSAR NA KRŠTENJE GOSPODNJE
Po svom
povratku iz Egipta, Gospodin naš Isus Krist bijaše u Galileji, u svom gradu
Nazaretu, gdje bi odgojen, do tridesete svoje godine skrivajući od ljudi silu i
svemudrost svoga Božanstva. Jer kod Židova ne bijaše nikome dopušteno da prije
tridesete godine ima učiteljsko ili svećeničko dostojanstvo. Zbog toga i Krist
do svoje tridesete godine ne počne s propovijedi, niti objavi da je Sin Božji i
Veliki Svećenik koji je prošao nebesa. Do toga vremena On življaše u Nazaretu s
prečistom Majkom svojom i s tobožnjim ocem svojim Josipom drvodjeljom, dok je
ovaj bio živ. S njim je i drvodjeljski zanat radio. A kada Josip umrije, On sam
obavljaše taj zanat, trudom ruku svojih zarađujući kruh sebi i prečistoj
Bogomajci, da bi nas naučio da ne ljenčarimo niti zabadava kruh jedemo.
A kada
navrši trideset godina i stiže vrijeme, kao što kaže Evanđelje, da se objavi
Izraelu, reče Bog Ivanu, sinu Zaharijinu, u pustinji, da ide i krštava vodom
(Lk 3, 2). I na taj način učini znamenje, po kome će poznati Mesiju koji je
došao na svijet. O tome i sam Krstitelj govori u Evanđelju: onaj koji me posla vodom krstiti reče mi:
‘Na koga vidiš da Duh silazi i ostaje na njemu, to je onaj koji krsti Duhom
Svetim (Iv 1, 33). Ivan posluša riječ Božju, i dođe u svu okolinu jordansku
propovijedajući krštenje pokajanja za oproštenje grijeha. Jer on bijaše o kome
Izaija pretkaza: Glas onoga što viče u
pustinji: pripravite put Gospodnji, poravnite staze njegove (Lk 3, 3-4; Iz
40, 3). I izlažaše k njemu sva judejska zemlja i Jeruzalemci; i on ih krštavaše
sve u rijeci Jordanu, i ispovijedahu grijehe svoje (Mk 1, 5). Tada dođe i Isus
iz Galileje na Jordan k Ivanu da ga ovaj krsti (Mt 3, 13). Dođe u ono vrijeme
pošto Ivan bijaše javio narodu za Njega, govoreći: Ide za mnom jači od mene, pred kim nisam dostojan sagnuti se i odriješiti
remena na obući njegovoj. Ja vas krstih vodom, a on će vas krstiti Duhom Svetim
(Mk 1, 7-8). Poslije dakle tih Krstiteljevih riječi dođe Isus da se krsti,
iako Mu krštenje nije bilo potrebno kao Prečistom i Svetom, rođenom od prečiste
i presvete Djeve Majke, i kao izvoru svake čistoće i svetosti. Ali kao Onaj
koji je uzeo na sebe grijehe cijeloga svijeta, On dođe na rijeku da ih spere
krštenjem. Dođe na vodu, da posveti prirodu vode; dođe da se krsti, da nam
ustroji kupelj svetoga krštenja. K Ivanu dođe, da bi on bio svjedok istiniti,
pošto je vidio Duha Svetoga gdje silazi na krštavanog, i čuo glas Očev s neba.
A Ivan mu branjaše govoreći: Ti treba
mene da krstiš, a ti li dolaziš k meni? (Mt 3, 14). Jer Duhom poznade
Onoga, zbog koga prije trideset godina zaigra od radosti u utrobi majke svoje.
I sam zahtijevaše da ga Isus krsti, jer je u grijehu neposlušnosti, navedenom
od Adama na sav rod ljudski. A Gospodin mu reče: Ostavi sad, jer tako nam treba ispuniti svaku pravdu (Mt 3, 15).
Ovdje pod pravdom sveti Zlatoust razumije zapovijedi Božje; kao da je Isus
rekao: Pošto sam ispunio sve druge zapovijedi Božjeg zakona, a ostade samo ova
jedna da se krstim, stoga treba da i nju ispunim. – A i krštenje Ivanovo bijaše
zapovijed Božja, kao što Ivan i kaže: Onaj koji me posla krstiti vodom, on mi
reče (Iv 1, 33). A tko ga posla? Očigledno sam Bog. Jer i stoji napisano: Reče Bog Ivanu (Lk 3, 2).
I krsti se
tridesetogodišnji Isus. Jer čovjek tridesetih godina lako naginje svakome grijehu.
Sveti Zlatoust i Teofilakt kažu: Prvo je doba djetinjstvo; ono se odlikuje
neznanjem i lakomislenošću. Drugo je doba mladenaštvo; ono se raspaljuje tjelesnom
požudom. A čovjek tridesetih godina je u zrelom dobu života; tada je čovjek
podložan pohlepi, slavoljublju, jarosti, gnjevu i svakome grijehu. I zbog toga
Gospodin Krist počeka s krštenjem do tog doba, da ispuni zakon za sva doba i posveti
prirodu našu, i podari silu da pobjeđujemo strasti i da čuvamo sebe od smrtnih
grijeha.
I pošto se
Gospodin krsti, odmah iziđe iz vode, to jest ne zadrža se u vodi. Jer se priča
da je sv. Ivan Krstitelj, svakoga čovjeka koga je krštavao, uranjao do guše u
vodu, i držao ga dok sve grijehe svoje ispovjedi; i onda ga puštao, i on je
izlazio iz vode. A Krist, pošto nije imao grijeha, nije se zadržavao u vodi,
zbog čega Evanđelje i kaže da odmah iziđe iz vode. Kad je pak Gospodin izlazio
iz rijeke, otvoriše Mu se nebesa, munjolika svjetlost sijevnu odozgo, i Duh
Božji kao golub siđe na Isusa koji se krstio. Kao što u dane Noe golubica
donese vijest o opadanju potopske vode, tako i ovdje lik goluba objavi
prestanak potopa grijeha. A Duh Sveti se javi u liku goluba, jer je to ptica
čista, čovjekoljubiva, krotka i pitoma, i ne živi u smradu. Tako je i Duh Sveti
izvor čistoće, pučina čovjekoljublja, učitelj krotkosti, i darivatelj
bezazlenosti, a bježi od onoga koji se valja u smrdljivom mulju grijeha bez
pokajanja. A kada je Duh Sveti silazio kao golub na Isusa Krista, ču se glas s
neba koji govori: Ovo je Sin moj ljubljeni
koji je po mojoj volji (Mt 3, 17). Njemu slava i moć kroza sve vjekove, amen.
Pretplati se na:
Postovi (Atom)