Ukoliko
vas zanima povijest pravoslavlja u Hrvatskoj, i krenete je proučavati
pretraživanjem preko interneta, naići ćete na jednu, za mnoge zbunjujuću
informaciju. Naime, na mnogim stranicama se tvrdi kako sadašnja kanonska Srpska
Pravoslavna Crkva (SPC) nije postojala na teritoriju Hrvatske sve do 1920.g.
Kaže se kako su do te godine na području Hrvatske postojale pravoslavne crkvene
organizacije hrvatskog nacionalnog karaktera, te da je tada izvršeno njihovo
nasilno ukidanje od strane novoosnovane Kraljevine SHS (od 1929. Kraljevine
Jugoslavije), otimačina njihove imovine, nasilno pripajanje SPC, te posredstvom
svega toga, „nasilna srbizacija“ dotadašnjeg hrvatskog pravoslavnog
stanovništva. Također se širi tvrdnja da je to učinjeno „podmićivanjem“
Carigradske Patrijaršije, te da je na taj način jurisdikcija SPC na teritoriju
Hrvatske zapravo kupljena. O čemu se ovdje zapravo radi?
Kada
govorimo o kanonskoj jurisdikciji neke pravoslavne Crkve na nekom teritoriju,
moramo imati na umu da se tu ne radi o nečem proizvoljnom. Kao što smo već
pisali ( Pravoslavlje, svetosavlje i nacionalne Crkve ) Pravoslavna Crkva je jedna i jedinstvena svjetska Crkva, a
pojedine mjesne Crkve su samo organizacijske jedinice te jedne jedinstvene
svjetske Pravoslavne Crkve. Odnosi među mjesnim Crkvama (srpskom, ruskom,
grčkom itd.) uređeni su kanonskim pravom.
Zbog toga je kanonska jurisdikcija SPC na teritoriju Hrvatske nešto što se tiče
cijelog pravoslavlja. Ona je priznata od svih ostalih 13 mjesnih
Crkava koje, zajedno sa SPC, čine jednu i jedinstvenu Pravoslavnu Crkvu: carigradske,
aleksandrijske, antiohijske, jeruzalemske, ruske, gruzijske, rumunjske,
bugarske, ciparske, grčke, albanske, češke i slovačke, te poljske Crkve. Kanonska
jurisdikcija SPC na području Hrvatske je, na temelju Tomosa (Povelje) Carigradske Patrijaršije, usvojena od svih
pravoslavnih Crkava, i svatko tko dovodi u pitanje legitimitet ove
jurisdikcije, dira u kompletno svjetsko pravoslavlje, i osporava Pravoslavnu
Crkvu kao takvu. Ako bilo tko tvrdi da je nad pravoslavljem u Hrvatskoj
izvršeno neko nasilje, pljačka ili „srbizacija“, on zapravo optužuje svih 14
mjesnih Crkava, odnosno cjelokupnu Pravoslavnu Crkvu za spomenute navodne zločine.
Ukratko – borba protiv jurisdikcije SPC na teritoriju RH je zapravo borba
protiv pravoslavlja kao vjere. Ako bi ikada u budućnosti došlo do bilo kakve
promjene pravoslavne crkvene jurisdikcije u Hrvatskoj, to će biti samo s
blagoslovom SPC kao nadležne, i uz prihvaćanje ostalih 13 pravoslavnih Crkvi. Sve
drugo je čin nasilja i pokušaj iskorjenjivanja pravoslavlja iz Hrvatske.
Ovakav
čin nasilja i pokušaja da se iskorijeni pravoslavlje iz Hrvatske dolazi od
ljudi koji sami nisu dio Pravoslavne Crkve. Naime, svi ovakvi internetski
članci i tiskane knjige, koji osporavaju zakonitu pravoslavnu jurisdikciju u
Hrvatskoj, dolaze od grupe ljudi (ili čak pojedinaca bez sljedbenika) koji sebe
nazivaju „Hrvatska Pravoslavna Crkva“. O njima smo već pisali ( Analiza fenomena tzv. HPC ). Vrijedi dakle
podsjetiti da kanoničnost svepravoslavnih odluka (jer jurisdikcija SPC na
teritoriju RH jest svepravoslavna odluka) osporavaju grupe koje nisu dio
pravoslavlja, koje su prekršile sve moguće kanone pravoslavlja, i čiji članovi
se ne mogu pričestiti niti u jednoj pravoslavnoj crkvi na svijetu. Primjer za
katolike: to je kao kad bi neka sekta osporavala jurisdikciju kardinala Bozanića
u Zagrebu.
Međutim,
dotične pseudopravoslavne grupacije govore i pišu ono što jedan dio hrvatske
desnice želi čuti. Zato se te njihove tvrdnje protiv SPC revno prenose na
desnim portalima; nije bitno što je i od koga je, je li istina ili laž, bitno
da je protiv SPC.
No
da stvari ne bi ostale visjeti u zraku, donosimo kratku analizu, što se zapravo
dogodilo te famozne 1920.g. s pravoslavljem u Hrvatskoj? Pošto se radi o
strahovito složenoj materiji, s puno podataka, i koja zahtijeva puno predznanja
opće i crkvene povijesti, kanona, teologije, itd., pokušat ćemo je maksimalno
skratiti i svesti na bitno.
Sve
do 1766.g. postojala je na ovim prostorima posebna organizacijska jedinica
Pravoslavne Crkve, koja se obično naziva Pećka
Patrijaršija. Dobila je ime po svom sjedištu, mjestu Peć, na zapadnom dijelu Kosova – Metohiji. Imala je od početka
srpski karakter, iako je okupljala u sebi različite etničke grupe; jer, nastala
je u okviru srpske srednjovjekovne države. Pećka Patrijaršija je svojom
jurisdikcijom pokrivala i pravoslavno stanovništvo koje se iselilo na zapad, na
područje današnje Hrvatske. Tako je npr., nakon prve obnove Pećke Patrijaršije
1557.g. osnovana prva pravoslavna biskupija na području od Turaka okupirane
Slavonije – požeška. U pravoslavnom samostanu Orahovici kod Virovitice čuva se
rukopisna knjiga iz 1585.g., u kojoj piše da je pisana: „pri vsesveštenom mitropolite požeškom kir Josifu, pri igumenu že
remetskomu jeromonahu kir Maksimu. Togda že prestolom pekskim svetiteljstvujuštu arhiepiskopu kir Savatiju“
(u vrijeme veleposvećenog metropolita požeškog gospodina Josipa, predstojnika
samostanskog svećenika-monaha gospodina Maksima. Tada je pećkim tronom biskupovao nadbiskup gospodin Savatije). Također
zapisi iz 1590. i 1594.g. uz požeškog mitropolita Vasilija spominju pećke
patrijarhe Jeroteja i Jovana. Upravo je spomenuti Vasilije oko 1595.g. napustio
tursku Slavoniju i prešao u sjeverozapadnu, slobodnu Hrvatsku, gdje je osnovao
prvu pravoslavnu biskupiju na teritoriju današnje Mitropolije zagrebačko-ljubljanske:
rovišku (kasnije marčansku). I kasniji marčanski pravoslavni biskupi bili su
pod jurisdikcijom srpske Pećke Patrijaršije, i redovito su odlazili na ređenja
u Peć, sve do nametanja unije s Katoličkom Crkvom. Tako se pravoslavni biskup
marčanski Sava Stanislavić potpisivao: Sava,
milostiju božijeju episkop Vrjetani
Srbljem, a biskup Gavrilo Miakić (04.06.1664.) Gavril epi(s)kup srbski sinov
pomilovanem B(o)žim. Ovo su
povijesni izvori koji su provjerljivi u arhivima i koje priznaje i Katolička
Crkva: papa Pavao V. u apostolskom pismu Divinae
Maiestatis Arbitrio od 21.11.1611. pravoslavne u sjevernoj Hrvatskoj naziva Rašanima. Rašanin je stanovnik Raške, a Raška je najstarija i središnja
srpska srednjovjekovna država.
Ovakvih
primjera ima bezbroj, i oni pokazuju kako je upravo srpska Pećka Patrijaršija
imala izvornu i višestoljetnu jurisdikciju na teritoriju današnje Hrvatske, a
također demontiraju mit o nekakvim „Vlasima“ koji bi tobože bili izvorno
pravoslavno stanovništvo u Hrvatskoj.
Nakon
turskog ukidanja Pećke Patrijaršije 1766.g., SPC ulazi u jedno razdoblje koje
se zove „razdoblje pokrajinskih Crkava“. Karakteristika tog razdoblja jest ta, da je srpska Crkva nastavila egzistirati
kroz nekoliko razdvojenih crkvenih jurisdikcija. Međutim, kao što ćemo
vidjeti, sve ove odvojene crkvene jurisdikcije su zadržale punu svijest da su
slijednice srpske Pećke Patrijaršije, i da je njihov budući cilj ponovno
ujedinjenje, koje je konačno i provedeno nakon Prvog svjetskog rata.
Dakle,
u razdoblju 1766.-1920.g. SPC egzistira u 6 crkvenih jurisdikcija:
1.)
Karlovačka mitropolija je bila autokefalna pravoslavna Crkva
za područje, okvirno gledajući, austrijskih i ugarskih zemalja, uključujući
ovdje i veći dio današnje Hrvatske. Obuhvaćala je 7 pravoslavnih biskupija, a
ime je dobila po svome sjedištu, Sremskim Karlovcima. Njezini korijeni sežu u
15., 16. i 17.st., odnosno u doba velikih seoba pravoslavnog stanovništva,
prvenstveno Srba, u ugarsko-hrvatske zemlje. Vidjeli smo već da je od samih
početaka jurisdikcijsku vlast nad tim područjima imala srpska Pećka
Patrijaršija. U organizaciji pravoslavlja na tim prostorima osobitu ulogu je
imao izbjegli srpski patrijarh Arsenije III. – on je organizirao većinu
biskupskih sjedišta, od kojih neka postoje i danas. Srpski pećki patrijarh
Kalinik I. je 18.05.1710. svojom poveljom dao
Karlovačkoj mitropoliji autonomiju u okviru Pećke Patrijaršije. Nakon
ukidanja Pećke Patrijaršije od strane Turaka 1766.g. autonomna Karlovačka
mitropolija više nije imala kome biti podložna, te je postala de facto
autokefalna, što su prešutno priznale sve ostale Crkve. Danas ćete na internetu
moći pročitati da je Karlovačka mitropolija bila nekakva „autokefalna hrvatska
Crkva“, no kao što vidimo, to nije točno. Nju su osnovali srpski patrijarsi, i
bila je sastavni dio srpske Pećke Patrijaršije. Štoviše, nikada se njezin
teritorij nije ni poklapao sa teritorijem današnje Hrvatske, jer veliki
dijelovi Hrvatske nisu spadali pod Mitropoliju, dok su s druge strane u nju
ulazile čitava današnja Vojvodina, Mađarska, Slovačka i jedno vrijeme dio
Rumunjske. Od 1848.g. karlovački mitropoliti nose počasnu titulu patrijarha srpskog. Iz svega ovoga
vidimo da je Karlovačka mitropolija zapravo bila preživjeli ostatak ukinute
srpske pećke patrijaršije – neka vrsta „SPC u egzilu“ u ugarsko-hrvatskim
zemljama. Osnovana je od srpske Crkve i nasljedovala ju je; uvid u sve
povijesne arhivske izvore ove mitropolije pokazuje da je uvijek nosila karakter
srpske Crkve, i nikakvo „hrvatsko pravoslavlje“ se u njoj ne spominje. Ponegdje
se sporadično spominje riječ „hrvatski“ u teritorijalnom smislu na području
sjeverne Hrvatske.
2.)
Crnogorska mitropolija je bila, slično karlovačkoj, još
jedan preživjeli ostatak nekadašnje ukinute Pećke Patrijaršije. Naime, iako je
1499.g. turska vojska pregazila Crnu Goru, Turci u stvarnosti nikada nisu
ovladali tom zemljom. Crnogorska plemena su, u svojim krševitim planinskim
predjelima, nastavila živjeti posve nezavisnim, plemenskim načinom života. Na taj
način, i Crkva u Crnoj Gori je bila posve u rukama ovih plemena, iako je
formalno pripadala Pećkoj Patrijaršiji. Crnogorski mitropoliti su redovito išli
na ređenje u Peć srpskom patrijarhu, a mitropolita Vasilija zaredio je srpski
patrijarh Arsenije Gavrilović 1750.g., davši mu titulu mitropolita skenderijskog i primorskog i egzarha svetog trona pećkog patrijaršije slaveno-srpske. Nakon ukidanja
srpske Pećke Patrijaršije 1766.g. crnogorska plemena jednostavno nisu
prihvatila tu odluku, tako da je Mitropolija crnogorska nastavila živjeti
samostalno, kao preživjeli ostatak srpske Pećke Patrijaršije. Takvu situaciju
su prihvatili i Carigrad i ostale Crkve, a crnogorski mitropoliti su odlazili
na ređenje što u Carigrad, što u Sremske Karlovce (npr. Petar I. Petrović
Njegoš), što u Moskvu. Ova samostalnost crnogorske mitropolije nije bila prava autokefalnost, što se
vidi iz činjenice da su mitropoliti primali ređenje u inozemstvu (osnovna
karakteristika autokefalne Crkve je da sama redi svog poglavara, otuda pojam autokefalni – grč. samoglavi), kao i iz činjenice da su mitropoliti nosili naslov egzarha, dakle namjesnika srpskog
patrijarha za područje Crne Gore. Ova mitropolija je imala 3 biskupije.
3.)
Bukovinska mitropolija je bila de facto autokefalna Crkva za
područje austrijskog (cislajtanijskog) dijela Austrougarske Monarhije. U tom
svojstvu je i osnovana političkom naredbom iz Beča 1873.g., odvajanjem od
Karlovačke mitropolije. Zbog neobičnih granica austrijskog i ugarskog dijela
Monarhije, i ova mitropolija je imala čudan zemljopisni izgled. Naime, jedan
dio mitropolije bila je Bukovina (pokrajina u današnjoj Ukrajini i Rumunjskoj),
a drugi dio Dalmacija (s Istrom i Bokom). Uslijed ovakve fizičke udaljenosti
između dva dijela ove mitropolije, dvije su naše pravoslavne biskupije
(dalmatinska i bokeljska) živjele posve autonomno. I one su imale srpski
karakter: prva pravoslavna jurisdikcija u Dalmaciji je bila od dabrobosanskih
mitropolita Pećke Patrijaršije (potpisivali su se kao egzarsi Dalmacije). Svi povijesni
dokumenti kazuju da je cijelu povijest u Dalmaciji vladala svijest o srpskom
etničkom karakteru Crkve; tako se npr. glasoviti crkveni pravnik i dalmatinski
pravoslavni biskup Nikodim Milaš potpisivao sa srpski pravoslavni episkop
dalmatinski i istrijski.
4.)
Autonomna Crkva u BiH (Carigradska
Patrijaršija). Pravoslavlje
u BiH je sve do 1766.g. bilo također sastavni dio srpske Pećke Patrijaršije, da
bi nakon ukidanja iste potpalo pod Carigradsku Patrijaršiju. Carigrad je
upravljao izravno s BiH sve do austrougarske okupacije 1878.g. Nakon okupacije
dolazi do ugovora između Austrougarske i Carigradske Patrijaršije u ožujku
1880.g. Po tom ugovoru je Crkva u BiH dobila autonomiju unutar Carigradske
patrijaršije. Ova autonomija je značila samoupravu u crkvenim poslovima, dok se
u znak pripadnosti Carigradu moralo ime carigradskog patrijarha spominjati na
bogoslužjima, te u zajedničku blagajnu u Carigradu uplaćivati 58 000 zlatnih
groša godišnje. Pravoslavne biskupe bi imenovao austrougarski car, a redio
carigradski patrijarh. Postojale su 4 biskupije.
5.)
Autokefalna Pravoslavna Crkva u
Kraljevini Srbiji. Nakon
ukidanja Pećke Patrijaršije 1766.g. pravoslavlje u Srbiji također dolazi pod
vlast Carigrada. Pod tom vlašću je bilo sve do 1830.g., kada Srbija postaje
autonomna kneževina u okviru Turske. Ova politička autonomija je povela za
sobom i crkvenu, te se formira autonomna Crkva u Kneževini Srbiji 1832.g.
(prethodno je isplaćeno Carigradu 200 000 groša na ime povrata duga srpskih
biskupija). Nakon stjecanja pune nezavisnosti i proglašenja Kraljevine Srbije,
dolazi i do potpunog osamostaljenja Crkve, odnosno stvaranja Autokefalne Pravoslavne
Crkve u Kraljevini Srbiji 1879.g. Ovo je učinjeno također na strogo kanonski
način, potvrdom i blagoslovom nadležne Carigradske Patrijaršije. Ovdje je bilo
5 biskupija.
6.)
Carigradska Patrijaršija (izravno
podređene biskupije). Radi se o 6 pravoslavnih biskupija
u južnoj Srbiji i Makedoniji, koje su nakon 1766.g. trajno do poslije Prvog
svjetskog rata bile pod Carigradom.
Nakon ovog kratkog
pregleda postaje nam jasno nekoliko bitnih stvari. Prvo, na ovim prostorima je izvorno postojala samo srpska pravoslavna
Crkva, iako pod različitim nazivima – najduže kao Pećka Patrijaršija. Drugo,
ta Crkva je nasilno ukinuta 1766.g.
dekretom nekršćanskih, muslimanskih vlasti. Treće, sve crkvene jedinice koje su
nastale od nje zadržale su i dalje svijest
o tome da imaju srpski karakter i porijeklo. Njihovi su se biskupi i dalje
potpisivali kao srpski, neprekidno se susreće ta riječ u svim spisima, slave se
srpski sveci, i njeguje svijest o ukinutoj Pećkoj Patrijaršiji. Ove Crkve, iako
razdijeljene, i dalje uzajamno komuniciraju i surađuju, bez obzira na formalnu
administrativnu razdijeljenost. Tako npr. Nikodim Milaš, „srpski pravoslavni
episkop dalmatinski i istrijski“, piše crkveni ustav crnogorskoj mitropoliji. Iz
ovoga proizlazi četvrta stvar – sve ove Crkve su težile prema ujedinjenju, tj. ispravljanju povijesne nepravde iz
1766.g.
Kako je izgledalo ponovno ujedinjenje SPC nakon rata?
Kada čitamo
članke o tome na spomenutim portalima, uglavnom vidimo sljedeću sliku: nakon
Prvog svjetskog rata kralj Aleksandar dekretom nasilno pripaja sve ove Crkve
SPC, pljačka njihovu imovinu, progoni, itd. Neupućen čovjek bi pomislio da je
diljem Hrvatske, Bosne i Crne Gore srpska vojska i žandarmerija kundačila,
tukla svećenike, hapsila biskupe, palila crkvene oznake i tome slično. No kada
proučimo povijesne izvore, vidimo sasvim drugačiju stvarnost.
Još 18.12.1918.
se u Sremskim Karlovcima skupila konferencija svih pravoslavnih biskupa:
karlovačke mitropolije, crnogorske mitropolije, autonomne Crkve u BiH i
dalmatinskih biskupija. Na njoj je odlučeno da su svi jednoglasno za
ujedinjenje i da se s time treba početi. Vidimo da je ujedinjenje bilo ne samo
dobrovoljno,već i želja tih ljudi.
U Beogradu
je 11.05.1919. održana konferencija svih pravoslavnih biskupa s područja cijele
novostvorene države, koja je konstatirala duhovno, moralno i administrativno
jedinstvo svih crkvenih područja. Tada je izabran i privremeni odbor biskupa
pod nazivom „Središnji arhijerejski sabor ujedinjene srpske Crkve“. Ovaj sabor
je počeo pregovore s Bukovinskom mitropolijom zbog dalmatinske i bokeljske
biskupije, koji je okončan službenim razduživanjem i otpusnim pismom 9./22.11.1919.
Dakle, Dalmacija se sporazumno razišla s
Bukovinom, a ne nasiljem.
Pregovori s
Carigradom oko Makedonije i južne Srbije počeli su još 1914.g. Sada su
nastavljeni, s tim što im je dodano pitanje BiH, kao i vraćanja statusa
patrijaršije obnovljenoj SPC. Sporazum s Carigradom je sklopljen 11.03.1920., a
sinodski dekret dobiven 19.03.1920. Tek nakon toga je službeno proglašeno
ujedinjenje.
Što se tiče
vraćanja statusa patrijaršije obnovljenoj SPC, o tome se pregovaralo
1919.-1920.g., ali nije se moglo to pitanje tada riješiti, jer je carigradski
tron bio upražnjen, a ovakvu odluku može donijeti samo patrijarh osobno, i
nitko drugi. Ali, Sinod carigradski nije bio tome protivan, što se vidi i po
tome što je ujedinjenoj SPC odmah dao šesto mjesto u poretku Crkava – s čime su
se sve ostale usuglasile.
Konačno,
30.08.1920. je proglašena obnovljena srpska Patrijaršija. Nakon toga,
31.10.1920. je konačno ustoličen i patrijarh.
Novi patrijarh
je 20.05.1921. nostrificirao svoju
dužnost svim pravoslavnim Crkvama, koje su to i prihvatile i suglasile sa svime,
priznavši sva jurisdikcijska prava SPC na cijelom jugoslavenskom području. Konačno,
iz Carigrada dolazi i službeni Tomos i
Epistolija kojim se sve ovo zaključno potvrđuje (19.02.1922.). Završni
pečat je bilo koncelebrirano euharistijsko slavlje na najvišoj razini dviju
patrijaršija 20.03.1920., čime je manifestiran punopravni kanonski status SPC
na liturgijski način, koji je i najbitniji za pravoslavlje.
Naravno, trebalo
je dugo vremena da nova patrijaršija profunkcionira, te su stare institucije
prijašnjih ukinutih Crkava funkcionirale praktički do Ustava Crkve iz 1931.g.
Treba reći
da ovim ujedinjenjem nije samo prostor bivše Jugoslavije došao pod jurisdikciju
SPC. Naime, Karlovačka mitropolija je bila jedna od konstitutivnih jedinica pri
ujedinjenju, a ona je pokrivala i teritorij današnje Austrije, Mađarske, Češke
i Slovačke, koje su također postale kanonski teritorij SPC. Doduše, Češkoj i
Slovačkoj je dana autokefalnost ubrzo nakon toga od SPC.
Često se
spominje da je SPC potplatila Carigradsku Patrijaršiju sa milijun i pol švicarskih
franaka da bi ovo sve ishodila, no to je namjerno izvrtanje podataka – radi se
o obeštećenju za prihode koje je Carigrad uživao od biskupija u južnoj Srbiji i
Makedoniji. To spada u redovito crkveno poslovanje, i kao što vidimo, to su
plaćali i sami Srbi za sebe kada su se odvajali od Carigrada u 19.st.
Dakle,
nikakvog nasilnog ujedinjenja nije bilo. Nijedan biskup ili svećenik nije
svrgnut, nitko od vjernika progonjen, zato
jer su oni naprosto željeli to ujedinjenje, jer su osjećali da treba
ispraviti povijesnu nepravdu iz 1766.g. Crnogorski mitropolit Mitrofan Ban je
bio predsjednik odbora za ujedinjenje – zar je sam sebi ukidao „autokefalnu“
Crkvu? Evo kako je govorio taj posljednji poglavar samostalne Crnogorske
mitropolije na Uskrs 1919.: „Pri uskrsnuću
Kristovu, anđeo Gospodnji odvalio je kamen od groba njegova; a sadašnji veliki
rat odvalio je teški kamen s Kosovske grobnice, te je ujedinjenjem cijelog
srpskog naroda uskrsnula negdašnja Dušanova i Lazarova država. Srbi i
Crnogorci, od Kosova pa do danas, vazda su hrabro i viteški vojevali. Krv svoju
potokom prolijevali i sve za svoju pravoslavnu vjeru, za oslobođenje i
ujedinjenje srpskog naroda. Ta njihova plemenita vjekovna zamisao, sad je,
slava Bogu, ostvarena! Političke međe, koje su do sada srpski narod razdvajale,
iz temelja porušene su, te uslijed toga, ujedinjenje narodno, samo po sebi
došlo je, kao prirodna posljedica.“
Dakle, kao
zaključak možemo reći da sve navode o tome kako je „SPC u Hrvatskoj nametnuta
1920. nasiljem i korupcijom, protiv kanona, samovoljno“, kako je „srbizirala
pravoslavne Hrvate“ i „opljačkala imovinu HPC“ možemo odbaciti kao potpune
izmišljotine. Za kraj, donosimo i hrvatski prijevod Tomosa Carigradske
Patrijaršije:
Broj protokola 1148
† MELECIJE
po milosti Božjoj nadbiskup Carigrada, Novoga Rima i Ekumenski Patrijarh
Sveta Crkva uređujući i obavljajući
sve kako treba, a radi duhovne izgradnje, smatra da je i ovo svojstveno dobrom
uređivanju i kanonskom poretku, da usklađuje i uređuje granice crkvene uprave
prema političkim promjenama koje se događaju, ukoliko je to dozvoljeno svetim
crkvenim zakonima, kako bi se upravljanje crkvenim poslovima vršilo bez teškoća
i sa svrhovitošću, i kako bi od toga proizlazila veća korist za kršćanski
narod.
Prema tome, i u pogledu na od Boga
spašavanu Kraljevinu Srbiju, s obzirom na to, što je ona poslije bivših
balkanskih ratova iz 1912. i 1913. godine i doskorašnjeg velikog svjetskog rata
proširena i uvećana i podignuta u jedno ujedinjeno Kraljevstvo SHS po milosti i
blagoslovu Božjem, obuhvatila je u svojim granicama biskupije koje su do skora
bile pod kanonskom upravom Patrijaršijskog Ekumenskog Trona i to mitropolije:
Skopsku, Raško-prizrensku, Veleško-debarsku, Pelagonijsku, Prespansko-ohridsku
i dio mitropolije Vodenske, biskupiju Polijansku na osnovu Bukureštanskog
Ugovora od 10. kolovoza 1913. g.; mitropoliju Strumičku na osnovu Ugovora u Neuillyju
od 27. studenog 1919. godine; a na osnovu ugovora s Austrijom potpisanog u Saint-Germain-en-Laye
od 10. rujna 1919. godine mitropolije u Bosni i Hercegovini: Bosansku,
Hercegovačku, Zvorničku i Banjalučko-bihaćku. Pored toga, u granice ovog
ujedinjenog Kraljevstva SHS, ušle su i Autokefalne Pravoslavne Crkve:
Karlovačka i Crnogorska, kao i dvije dalmatinske biskupije: Zadarska i
Bokokotorska; a zajedničkom odlukom predstojnika ovih Crkava okupljenih na
Saboru, proglašeno je njihovo upravno jedinstvo sa Srpskom Crkvom u jednu autokefalnu
Crkvu pod imenom „Autokefalna Ujedinjena Pravoslavna Srpska Crkva Kraljevstva
SHS". Zbog toga naša Kristova Crkva na molbu Crkve i vlade Kraljevstva SHS,
imajući u vidu kanoničnost i opravdanost crkvenog ujedinjenja u jednu cjelinu
onih crkvenih područja koja su već politički ujedinjena, radi konačnog
jedinstva i harmonije u upravi, prema pravilu Otaca, koje kaže: „da biskupi
svakoga naroda trebaju priznati prvoga među sobom i njega smatrati glavom"
i radi veće i opće koristi ujedinjenih područja, koje imaju od jedinstva,
jednodušnom odlukom, koja je donijeta na sjednici Svetoga Sinoda pod predsjedništvom
Naše Smjernosti, odlučuje i utvrđuje sljedeće:
Odobrava se i blagoslivlja crkveno
oslobođenje od Patrijaršijskog Ekumenskog Carigradskog Trona i priključenje Autokefalnoj
Ujedinjenoj Pravoslavnoj Srpskoj Crkvi onih biskupija, koje su do skora bile
pod njegovom upravom i koje su gore spomenute. Priznajući pak proglašeno
jedinstvo autokefalnih Crkava: Srpske, Crnogorske i Karlovačke, kao i dviju
dalmatinskih biskupija, prima od ovih utemeljenu Svetu Autokefalnu Ujedinjenu
Pravoslavnu Srpsku Crkvu kao sestru u Kristu, koja ima i uživa sva prava autokefalnosti,
prema propisima i redu Svete Pravoslavne Crkve.
Za dokaz, stalnu i vječitu potvrdu
svega ovoga što je ovako kanonski usvojeno i utvrđeno odnosno onih eparhija i dijelova
našeg Svetoga Patrijaršijskog Ekumenskog Trona, koje su u posljednje vrijeme
pripale od Boga spašavanoj Kraljevini SHS, a i odnosno jedne Ujedinjene Autokefalne
Pravoslavne Srpske Crkve, koja je utemeljena u ovoj Kraljevini, izdajemo s veleposvećenim
mitropolitima, našom u Duhu Svetom ljubaznom braćom i suslužiteljima, ovaj naš
Patrijaršijski i Sinodski Tomos, čiji se tekst točan i nepovrijeđen nalazi
izložen i u svetom Kodeksu naše Svete Velike Kristove Crkve sa željom, da Bog
svake milosti, koji nas je pozvao u svoju vječnu slavu u Isusu Kristu, podari
svagda svaki blagoslov i svaki dobar plod svim biskupijama, koje su na ovaj
način od nas oslobođene, kao i cijeloj najsvetijoj sestri Autokefalnoj Ujedinjenoj
Pravoslavnoj Srpskoj Crkvi Kraljevstva SHS. Njemu neka je slava i moć u vijeke
vjekova. Amen. Godine 1922. veljače 19., epimnemeze 5.
Patrijarh Carigradski MELECIJE
Cezarejski NIKOLA
Kalcedonski GRGUR
Neocezarejski i Katarijski POLIKARP
Angirski GERVAZIJE
Kaldijski i Cerasundski LOVRO
Sarandaeklisijski AGATANGEL
Nicejski BAZILIJE
Amasijski GERMAN
Rodoski APOSTOL
Varnski NIKODIM
Heliopolski SMARAGD
Metrijski JOAKIM
Tajnik Svetoga Sinoda Vruilski DIONIZIJE.
Taj nazovipatrijarh Meletije (Metaxakis) je bio mason i jeretik nad jereticima i ni jedan pravoslavac ga ne priznaje. Osim toga, bio je najbliži suradnik masona Eleftherija (Slobodana) Venizelosa koji je prouzročio grčku katastrofu i egzodus iz Male Azije.
OdgovoriIzbrišiiPCuH