SINAKSAR NA KRŠTENJE GOSPODNJE
Po svom
povratku iz Egipta, Gospodin naš Isus Krist bijaše u Galileji, u svom gradu
Nazaretu, gdje bi odgojen, do tridesete svoje godine skrivajući od ljudi silu i
svemudrost svoga Božanstva. Jer kod Židova ne bijaše nikome dopušteno da prije
tridesete godine ima učiteljsko ili svećeničko dostojanstvo. Zbog toga i Krist
do svoje tridesete godine ne počne s propovijedi, niti objavi da je Sin Božji i
Veliki Svećenik koji je prošao nebesa. Do toga vremena On življaše u Nazaretu s
prečistom Majkom svojom i s tobožnjim ocem svojim Josipom drvodjeljom, dok je
ovaj bio živ. S njim je i drvodjeljski zanat radio. A kada Josip umrije, On sam
obavljaše taj zanat, trudom ruku svojih zarađujući kruh sebi i prečistoj
Bogomajci, da bi nas naučio da ne ljenčarimo niti zabadava kruh jedemo.
A kada
navrši trideset godina i stiže vrijeme, kao što kaže Evanđelje, da se objavi
Izraelu, reče Bog Ivanu, sinu Zaharijinu, u pustinji, da ide i krštava vodom
(Lk 3, 2). I na taj način učini znamenje, po kome će poznati Mesiju koji je
došao na svijet. O tome i sam Krstitelj govori u Evanđelju: onaj koji me posla vodom krstiti reče mi:
‘Na koga vidiš da Duh silazi i ostaje na njemu, to je onaj koji krsti Duhom
Svetim (Iv 1, 33). Ivan posluša riječ Božju, i dođe u svu okolinu jordansku
propovijedajući krštenje pokajanja za oproštenje grijeha. Jer on bijaše o kome
Izaija pretkaza: Glas onoga što viče u
pustinji: pripravite put Gospodnji, poravnite staze njegove (Lk 3, 3-4; Iz
40, 3). I izlažaše k njemu sva judejska zemlja i Jeruzalemci; i on ih krštavaše
sve u rijeci Jordanu, i ispovijedahu grijehe svoje (Mk 1, 5). Tada dođe i Isus
iz Galileje na Jordan k Ivanu da ga ovaj krsti (Mt 3, 13). Dođe u ono vrijeme
pošto Ivan bijaše javio narodu za Njega, govoreći: Ide za mnom jači od mene, pred kim nisam dostojan sagnuti se i odriješiti
remena na obući njegovoj. Ja vas krstih vodom, a on će vas krstiti Duhom Svetim
(Mk 1, 7-8). Poslije dakle tih Krstiteljevih riječi dođe Isus da se krsti,
iako Mu krštenje nije bilo potrebno kao Prečistom i Svetom, rođenom od prečiste
i presvete Djeve Majke, i kao izvoru svake čistoće i svetosti. Ali kao Onaj
koji je uzeo na sebe grijehe cijeloga svijeta, On dođe na rijeku da ih spere
krštenjem. Dođe na vodu, da posveti prirodu vode; dođe da se krsti, da nam
ustroji kupelj svetoga krštenja. K Ivanu dođe, da bi on bio svjedok istiniti,
pošto je vidio Duha Svetoga gdje silazi na krštavanog, i čuo glas Očev s neba.
A Ivan mu branjaše govoreći: Ti treba
mene da krstiš, a ti li dolaziš k meni? (Mt 3, 14). Jer Duhom poznade
Onoga, zbog koga prije trideset godina zaigra od radosti u utrobi majke svoje.
I sam zahtijevaše da ga Isus krsti, jer je u grijehu neposlušnosti, navedenom
od Adama na sav rod ljudski. A Gospodin mu reče: Ostavi sad, jer tako nam treba ispuniti svaku pravdu (Mt 3, 15).
Ovdje pod pravdom sveti Zlatoust razumije zapovijedi Božje; kao da je Isus
rekao: Pošto sam ispunio sve druge zapovijedi Božjeg zakona, a ostade samo ova
jedna da se krstim, stoga treba da i nju ispunim. – A i krštenje Ivanovo bijaše
zapovijed Božja, kao što Ivan i kaže: Onaj koji me posla krstiti vodom, on mi
reče (Iv 1, 33). A tko ga posla? Očigledno sam Bog. Jer i stoji napisano: Reče Bog Ivanu (Lk 3, 2).
I krsti se
tridesetogodišnji Isus. Jer čovjek tridesetih godina lako naginje svakome grijehu.
Sveti Zlatoust i Teofilakt kažu: Prvo je doba djetinjstvo; ono se odlikuje
neznanjem i lakomislenošću. Drugo je doba mladenaštvo; ono se raspaljuje tjelesnom
požudom. A čovjek tridesetih godina je u zrelom dobu života; tada je čovjek
podložan pohlepi, slavoljublju, jarosti, gnjevu i svakome grijehu. I zbog toga
Gospodin Krist počeka s krštenjem do tog doba, da ispuni zakon za sva doba i posveti
prirodu našu, i podari silu da pobjeđujemo strasti i da čuvamo sebe od smrtnih
grijeha.
I pošto se
Gospodin krsti, odmah iziđe iz vode, to jest ne zadrža se u vodi. Jer se priča
da je sv. Ivan Krstitelj, svakoga čovjeka koga je krštavao, uranjao do guše u
vodu, i držao ga dok sve grijehe svoje ispovjedi; i onda ga puštao, i on je
izlazio iz vode. A Krist, pošto nije imao grijeha, nije se zadržavao u vodi,
zbog čega Evanđelje i kaže da odmah iziđe iz vode. Kad je pak Gospodin izlazio
iz rijeke, otvoriše Mu se nebesa, munjolika svjetlost sijevnu odozgo, i Duh
Božji kao golub siđe na Isusa koji se krstio. Kao što u dane Noe golubica
donese vijest o opadanju potopske vode, tako i ovdje lik goluba objavi
prestanak potopa grijeha. A Duh Sveti se javi u liku goluba, jer je to ptica
čista, čovjekoljubiva, krotka i pitoma, i ne živi u smradu. Tako je i Duh Sveti
izvor čistoće, pučina čovjekoljublja, učitelj krotkosti, i darivatelj
bezazlenosti, a bježi od onoga koji se valja u smrdljivom mulju grijeha bez
pokajanja. A kada je Duh Sveti silazio kao golub na Isusa Krista, ču se glas s
neba koji govori: Ovo je Sin moj ljubljeni
koji je po mojoj volji (Mt 3, 17). Njemu slava i moć kroza sve vjekove, amen.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima