Prošle
nedjelje, 14.01.2018., navršile su se 73 godine od jezivog događaja kojim je
gotovo uništena jedna od najstarijih i najsjeverozapadnijih srpskih
pravoslavnih zajednica u Hrvatskoj, ona u prigorskom selu Salnik.
O
parohiji (pravoslavnoj župi) u Salniku smo već pisali u člancima Pravoslavno Prigorje i Lipnica - pravoslavna oaza u Prigorju. Selo Salnik nalazi se usred rimokatoličkog, hrvatskog,
kajkavskog Prigorja, na samoj međi vrbovečkog i zelinskog kraja. Naime, po
rimokatoličkoj podjeli, samo mjesto Salnik pripada u rkt župu sv. Petra u
Preseki (vrbovečki dekanat), a administrativno u grad sv. Ivan Zelinu, a
također i ostala sela parohije gravitiraju Zelini, Vrbovcu i Rakovcu.
Ova
zajednica je vrlo stara, seže još u 16.st. Naseljavali su je kroz povijest
ljudi s različitih strana: izvorni doseljenici (najvjerojatnije iz Crne Gore i
istočne Hercegovine), Žumberčani koji nisu htjeli biti grkokatolici, kasniji doseljenici
iz ostalih srpskih sela, te poneki Hrvati koji bi miješanim brakom postali
pravoslavni. Obuhvaćala je sela Salnik, Lipnicu, Radoišče (Radovište), Valetić,
Hudovo, Brezane i Lukovo (Vlaška Luka) kod Vrbovca, te mali broj pravoslavnih u
okolici. Sve do Drugog svjetskog rata u Salniku je bio i stalni pravoslavni
svećenik. Međunacionalni odnosi su bili dobri, te su čak i lokalni rimokatolici
hodočastili sv. Petki u Salnik, moleći joj se da zaštiti urod od tuče.
Uspostavom
NDH 1941.g. dolaze teški dani za ovu malu i mirnu zajednicu. Da bismo bolje razumjeli
stvar, moramo istaknuti da se radilo o mirnoj i malobrojnoj zajednici, koja
nije mogla predstavljati nikakvu realnu vojnu opasnost za ogromno hrvatsko
prostranstvo koje ju je okruživalo. Također, progoni su se dogodili prije bilo
kakve organizirane partizanske borbe većih razmjera. Dakle, radilo se naprosto
o želji da se pravoslavni unište. Prva je na udaru bila SPC. Paroh (pravoslavni
župnik) u Salniku bio je Rus Venijamin Pavlovski, i on je odmah deportiran, s
još jednim pravoslavnim veleposjednikom iz tog mjesta, 11.07.1941. Što se vjernika
tiče, prvi ustaški plan je bio da se oni kolektivno isele u Srbiju, a u njihove
kuće nasele Slovenci, koje su nacisti tjerali iz njihove domovine. Međutim,
kako su deportacije Nijemci ipak obustavili, prešlo se na drugu opciju, a to je
prevođenje na katoličku vjeru, što je za ustaše značilo i promjenu nacionalne pripadnosti.
Zastrašeni narod sam je podnosio molbe za prijelaz, bilo ih je ukupno 224, od
toga 223 u srpnju 1941., i jedna sljedeće godine. Najveći broj prijelaznika
javio se župi sv. Jurja u Rakovcu. Treba naglasiti da nisu svi postali
rimokatolici; njih 145 postali su grkokatolici. I danas ima starijih ljudi, u
kojima živi gorko sjećanje iz djetinjstva kako je rimokatolički svećenik
izvršio ovo masovno pokatoličavanje na skupu kod seoskog bunara. Oni koji su
postali rimokatolici, ušli su pod jurisdikciju nadležnih župa, a oni koji su
postali grkokatolici, postali su dio Križevačke eparhije, a jurisdikciju nad
njima preuzela je uprava biskupijske ekonomije u Tkalcu kod Vrbovca, odnosno
grkokatolički svećenik Ćiril Mudri, Rusin.
Naravno,
ovi prijelazi su posve nevažeći, pošto su učinjeni pod pritiskom, a ne
dobrovoljno. Zato se često i pojavljuju različite brojke prijelaznika, a nije
rijetkost da se i jedne te iste osobe nađu i u oba popisa, rimokatoličkom i
grkokatoličkom. Ovo su dobro znale i katoličke crkvene vlasti, pa praktički i
nisu organizirale neki poseban pastoral s tim ljudima; po svjedočanstvu
seljaka, crkve su ostale zaključane do kraja rata, a parohijski dvor u Salniku
je ipak zapaljen. Tako je narod bio lišen sakramenata.
Seljaci
iz susjednog Radoišča (Radovišta) su odbili pokatoličavanje, pa su stradali. Petorica
su ubijena 08.08.1941. u logoru u Novom Marofu, dok su dvojica ubijena još
30.07.1941. u logoru Lepoglava. U selu su tako ostale samo žene, djeca, starci
i jedan bolesni mladić, te su „svi podnieli molbe o prelazu na rimokatoličku
vjeru“. Možemo zamisliti raspoloženje tih ljudi, koji su prisiljeni „primiti“
vjeru ubojica svojih muževa i očeva. Ubijeno je i sedam antifašistički
raspoloženih Hrvata iz tog sela
Kao
što smo vidjeli, Salnik nije bio nikakav ratni cilj, iako je s jedne strane
bila Preseka, glavno uporište partizana na vrbovečkom području, a s druge
Zelina, drugo po jačini komunističko uporište na širem zagrebačkom području
nakon Trešnjevke. Naime, većinu antifašista tih područja su činili Hrvati. Međutim,
14.01.1945., na samu julijansku Novu godinu, pred kraj rata, u Salnik upadaju
ustaše iz Komina i Zeline, te vrše masovno ubojstvo civila, pljačku i palež. Detalji
svjedočanstava se razlikuju, no, radilo se o organiziranoj akciji, a ne ispadu grupe bandita. Da je tome tako,
svjedoči i činjenica da su pokolj izvršile regularne jedinice, da je selo bilo
ciljano opkoljeno, i da su se poslužili varkom (partizanske kape), kao i da je
bio pripremljen veći broj kola za odvoz opljačkane robe. Spaljeno je osam kuća
i gospodarstava, a 14 mještana je ubijeno i zapaljeno u jednom štaglju. Po nekim
svjedočanstvima, ljudi su u štaglju živi zapaljeni, a po drugima zaklani prije
paljenja, dok je jedan ubijen rafalom. Najmlađa žrtva je imala 12, a najstarija
76 godina. Nije ih spasilo ni pokatoličavanje, a nije slučajno što se akcija
izvela baš na julijansku Novu godinu.
Trebala
je stradati i susjedna Lipnica, i to na jedan Đurđevdan (sv. Juraj). Prema kazivanju
seljaka, spasilo ih je to što se s ustašama nalazio i jedan njemački časnik. On
je upitao zbog čega je selo tako okićeno (običaji Đurđevdana), na što mu
seljaci odgovoriše: „u čast vašeg dolaska, gospodine“. Nijemca je to
oraspoložilo, i tako je selo bilo pošteđeno.
U
nastavku donosimo pismeno svjedočanstvo pokojne Jovanke Ranilović, preuzeto s
bloga Saveza antifašističkih boraca i antifašista Zeline:
U IME BAKE RANILOVIĆ JOVANKE:
„Obaviještena sam od strane boraca iz
Zeline da vama kao mladima objasnim kako je to bilo 14.siječnja 1945 godine.
Draga moja djeco, to vam je bio najteži dan u životu za ovaj narod u Salniku. U
jutro oko 09,00 sati došli su narodni neprijatelji, ustaše u ogromnom broju sa
oko 150 saonica jer je bio dubok snijeg, koje su bile pripremljene za pljačku i
odvoz pokretnina. Bilježili su kuće koje su praznili i palili znakom zasjekanja
sjekire u vrata, znali su koje su to kuće dokazane njim od domaćih izdajnika i
pokupili starce i djecu govoreći da idu u školu na sastanak gdje ce im održati
govor da ne surađuju sa partizanima, a iz škole su ih u stroju otjerali u štagalj
gdje su ih zapalili.
Uz put je moj tata Magovac Pero
opazio svojeg kolegu iz vojničkih dana koji je morao doći ovdje za podvoz za pljačku
i predao mu mog sina Dušana starog 5 godina i tako je preostao živ, a druge
dvoje djece su izgorjeli.
Znate kako je teško kad se opečete
samo na jednom mjestu, a kakve su muke dok se peče cijelo tijelo.
Štagalj u kojem su ih pekli ako ga
želite vidjeti može vam se pokazati. Iz zapaljenog štaglja čovjek koji se zvao
Bubanović Vujo a bio je kurir, skočio je iz štaglja i par koraka dalje zaklali
su ga.
Kosti koje su ostale jeli su psi, dok
ih drugi dan nismo pokupili u jednu kutiju i zakopali na groblje na mjesto gdje
je danas spomenik.“
Danas,
u samom Salniku više vjernika nema, ima samo crkva i groblje. Pa i taj osamljeni
hram bez ljudi nije imao mira; 1992.g oštećen je eksplozivom.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima