Nalazimo
se na kraju još jedne molitvene osmine za jedinstvo kršćana, pa smo odlučili
sastaviti kratko razmišljanje o ekumenizmu. Pravoslavna Crkva nema službeno
učenje o ekumenizmu; ta relativno nova stvar još se nalazi u stanju
promatranja, te na terenu ovisi o lokalnom pravoslavnom biskupu hoće li njegova
biskupija biti otvorena prema ekumenizmu ili ne. Stoga i ovo naše razmišljanje
ima vrijednost privatnog teološkog mišljenja pojedinca, a ne prikaza
pravoslavnog učenja.
Ekumenizam
je duhovni pokret koji teži prema jedinstvu kršćana. Obično se u ekumenskim krugovima
kaže kako je podijeljenost kršćanskih Crkava sablazan, te da se potrebno, u
duhu Kristove molitve „da svi budu jedno“ (Iv 17, 21), moliti i zalagati da se
nadiđu sve zapreke, kako bi se svi kršćani svijeta našli u punom jedinstvu,
odnosno, u jednoj Crkvi.
Međutim,
problem ovog učenja jest taj, što kršćansko jedinstvo nikada ni nije bilo
izgubljeno. Krist je osnovao jednu i jedincatu kršćansku Crkvu, koja je Njegovo
Tijelo, bogoljudski organizam, kojeg čine svi članovi Crkve, povezani
sakramentalnim vezama Duha međusobno i s Kristom. Pošto ima organsku vezu s
nadnaravnim, s Bogom, i pošto ima za „građu“ Duha Svetoga, ta Crkva je neuništiva,
nepodjeljiva i nezabludiva. Nemoguće ju je uništiti, nemoguće ju je podijeliti
na niz odvojenih Crkava, i nemoguće je da padne u zabludu; njezin nauk nije
plod ljudske filozofije, već nebeske Božje Objave.
Čvrsto
vjerujemo da ta jedna Kristova Crkva, Njegovo Tijelo, odnosno, Jedna, Sveta,
Katolička i Apostolska Crkva opstoji u Pravoslavnoj Crkvi, u 14 samostalnih
Crkava koje neraskidivim vezom vjere, sakramenata i kanona čine tu jednu Crkvu.
Prema tome, jedinstvo kršćana nije narušeno, ono postoji neprekinuto do danas. Postoje
samo ljudi i vjerske zajednice koje ne žele biti dijelom tog jedinstva, svojom
slobodnom voljom. To je njihovo pravo i izbor koji se mora poštivati. Prema tome,
ja kao pravoslavni kršćanin ne mogu moliti za jedinstvo kršćana, jer to
jedinstvo već uživam, sjedinjujući se u Pričesti s ostalim članovima Kristova
Tijela i sa samim Kristom-Glavom. Ja mogu samo moliti da se i ostali odijeljeni
kršćani, svojom slobodnom voljom pridruže tom jedinstvu. Ja ne mogu zajedno s
ostalim kršćanima tražiti zajedničku istinu, pošto istu već posjedujem u
nezabludivoj Crkvi; mogu samo moliti da tu istinu spoznaju i prihvate i ostali
kršćani.
Ovo
ne znači da ja mrzim ostale kršćane koji nisu pravoslavni, kako se to često
imputira onima koji se ne slažu s liberalnim poimanjem ekumenizma. Moje poštovanje
prema njima, kao prema braći ljudima koji vjeruju u Krista nije nikada bilo,
niti će biti, dovedeno u pitanje. Jednako tako, neupitno je moje poštovanje
prema Rimokatoličkoj Crkvi i protestantskim zajednicama zbog njihovog
kulturnog, humanitarnog, karitativnog, i ostalih djelovanja i zasluga u
povijesti ljudskog roda. Mi pravoslavni, imamo poziv biti poput Boga. Ako želimo
biti poput Boga, moramo se prema ljudima ponašati poput Boga, kao što On ljubi
ljude i daje im „kišu i sunce“ (Mt 5, 45), tako im moramo i mi donositi ljubav,
kišu i sunce. Naša briga za njih mora biti tim veća, što se nalaze izvan Crkve,
za koju vjerujemo da je nužna za spasenje duše. Međutim, jedinstvo Crkve i
istinu Božju mi s njima ne tražimo – mi im to donosimo.
Reći
da je Crkva podijeljena, zapravo znači reći da je Crkva nestala, a to nije
moguće, pošto ona ima jasnu Kristovu garanciju da je „ni vrata paklena neće
nadvladati“ (Mt 16, 18). Dijalog da, i ljubav da, i susreti da; ali traženje
jedinstva i istine ne, relativizacija vjere ne, svođenje dogmi na ljudsko
umovanje ne. Za dijalog u ljubavi i istini mi ekumenski pokret ni ne treba,
pošto zapovijedi za to imam u Evanđelju.
Razlike
među kršćanima nisu ni male ni beznačajne, kako se to danas često sugerira. Kao
prvo, moramo znati da se kršćanski nauk, kršćanske dogme, u svakoj zajednici,
pravoslavnoj, katoličkoj ili protestantskoj, smatra objavljenim s Neba. Kršćanska dogmatika se nikada nije smatrala
niti se smatra plodom ljudskog umovanja. Ona se smatra plodom Božje Objave, i
zato svako poigravanje s njom zapravo znači poigravanje s Bogom.
Uzmimo
kao primjer rimokatolike. Između pravoslavnih i katolika postoje ozbiljne
razlike. Prvo što nas razdvaja je tzv. „filioque“, učenje da Duh Sveti, osim od
Oca, izlazi i od Sina. Cijela pravoslavna tradicija smatra taj nauk
krivovjerjem, herezom. Najveći umovi Crkve, sv. Focije i sv. Marko Efeški,
smatrali su ovo herezom. Naposljetku, „filioque“ je i saborno osuđen od strane
Pravoslavne Crkve; patrijarsi carigradski, aleksandrijski, antiohijski i
jeruzalemski su, zajedno sa svojim episkopatima, u svojoj enciklici 1848.g.,
svečano definirali „filioque“ kao krivovjerje. Često se zaboravlja da se papino
ime prestalo spominjati na Istoku već 1009.g., i to onog trenutka kada je „filioque“
unesen u Vjerovanje. Dakle, to učenje je raskolilo Istok i Zapad, a ne anateme
iz 1074.g., koje su bile samo neuspješni pokušaj mirenja. I kako sada nakon
svega reći da se radi samo o sporednoj teološkoj razlici?
Pravoslavne
treba podsjetiti da nauk o papinom primatu i nezabludivosti nije pitanje
administrativnog ustroja Crkve, nego se radi o dogmama. Ne može se raspravljati o ulozi rimskog biskupa u Crkvi,
jer, ponavljam, vrhovnu, redovitu, potpunu i neposrednu vlast nad čitavom
Crkvom, koju uvijek može slobodno vršiti, za
katolike papa ima po Božjoj volji. Za katolike, njegovo prvenstvo i
nezabludivost su plod Božje Objave, u to se vjeruje, kao što se vjeruje u
Trojstvo. Ne može Katolička Crkva odustati od dogmi, jer bi time samu sebe
zanijekala, jer bi time poručila da je Boga prikazivala kao lažljivca, i da je
stoljećima progonila ljude zbog nečega što ustvari Bog nije objavio. Čistilište
je dogma, bezgrešno začeće Marijino je dogma. Međutim, za nas su to
krivovjerja. Kako god okrenemo, netko Boga optužuje da je lažljivac.
Čitav
niz ostalih učenja nas razdvaja. Beskvasni kruh u euharistiji je zabranjen
kanonima i zajedno s ulogom epikleze ima ključnu ulogu u tumačenju euharistije.
Svećenički celibat rimske Crkve je izravno osuđen kanonima Pravoslavne Crkve. Čitava
mistika kršćanskog Zapada je od pravoslavne tradicije doživljena kao čisto
psihološki doživljaj. Odnos prema euharistijskim darovima, stigme, karizmatici,
odnos prema euharistijskim čudima…popis je dugačak.
Naša
praksa drugog i trećeg braka za katolike je sablazan. Naša razorivost svećeničkog
biljega za njih je nepojmljiva. Da ne govorim kako im netko tek treba objasniti
da uzajamno priznanje valjanosti sakramenata ne postoji. Odnosno, Pravoslavna
Crkva njihove sakramente i ne razmatra kao sakramente, dok god netko od njih ne
zaželi postati pravoslavan, pa tek onda odlučuje hoće li ponoviti njihovu vanjsku
formu ili ne.
Ne
treba ni govoriti kada čovjek vidi posebno današnju katoličku liturgiju, sa
svim tim bubnjevima, gitarama,
šansonama, pljeskanjima, modernističkom arhitekturom i ikonografijom, da je tu
bilo kakav sklad nemoguć.
Jednako
je i s katoličke strane. I danas, ukoliko bi neki katolik pred biskupom
zanijekao katoličke dogme i izjavio da odlazi u pravoslavlje, po Zakoniku
kanonskog prava RKC bio bi označen kao heretik i raskolnik. Ako bi se taj
poželio vjenčati s katolkinjom, za njega ne vrijede propisi o miješanom braku,
već posebni ženidbeni propis o otpalom katoliku. Sami miješani brakovi su
ustvari nemogući, jer i jedna i druga Crkva inzistiraju da se djeca iz
miješanog braka odgajaju u njihovoj vjeri. Prema tome, kod zaključenja
mješovitog braka, jednostavno nekome morate lagati, bilo katoličkom, bilo
pravoslavnom svećeniku. Jer, i Katolička Crkva smatra sebe jedinom pravom
Crkvom i nužnom za spasenje.
Svi
dokumenti, dogmatske odluke i kanoni koje sam naveo, nisu nikada ukinuti ni
opozvani. Termini „raskol“ i „hereza“ još uvijek postoje i u Katoličkoj i u
Pravoslavnoj Crkvi. Jednom se jedan gospodin našao uvrijeđen kada sam te
termine jednom spomenuo u kontekstu određenih katoličkih učenja. Međutim, ti
termini su legalni dio kanonskog prava obiju Crkava. Oni nisu tu da ponižavaju
nekoga, već opisuju vaš duhovni odnos prema Božjoj Objavi i Istini.
Ovako
je ukratko, stanje s katolicima, a da ne govorimo o protestantima, za koje je
90% pravoslavnog učenja i prakse posve pogrešno, da ne kažem idolopoklonstvo.
Pitanje
ovih ekumenskih molitava je gorući problem u pravoslavlju. Naime, pravoslavni
kanoni doista zabranjuju zajedničku molitvu s nepravoslavnima. Ja sam na tim
molitvama bio samo jednom, pred dosta godina, i moram reći da to uopće ni nije
bila molitva, već niz prigodnih govora. Ne znam kako to sada izgleda, ali zašto
bi to moralo imati formu molitve, i zašto bi se moralo zvati „molitva“? Zašto
ne jednostavno „ekumenski susret“? Čemu forsirati termin koji je očito u
suprotnosti s kanonima, i koji, budimo iskreni, izaziva nemalu svađu i sablazan
među pravoslavnima, odnosno, ne uspostavlja jedinstvo s nepravoslavnima, već
narušava i ono unutarpravoslavno? Da to nije moje izolirano mišljenje, pozvat
ću se na riječi episkopa dalmatinskog Nikodima Kosovića, inače vrlo otvorenog
čovjeka, kao i stručnjaka za crkveno pravo: „Kao
dijalog za mene to sigurno nije, ali da imamo neke zajedničke molitve, ne kažem
da je baš na nivou hereze, ali mislim to nije dobro. Ne možemo samo zbog
predstava za javnost imati neke sinkretističke molitve, koje ne pripadaju ni
jednom, ni drugom obredu i u kojima mi zajedno stojimo da bismo se pokazali, a
onda se do sljedeće takve prilike više ne vidimo. Smatram da je to bezuspješno
i da neće donijeti neki veliki napredak, što se već i pokazuje u proteklih sto
godina.“ (Večernji list, 2017.)
Želio
bih također upozoriti da se kod nas često ekumenizam miješa s nacionalnim
pomirenjem Srba i Hrvata, što je vrlo loše, jer se radi o dvjema posve
različitim stvarima. Crkveni odnosi su jedno, jer se tiču našeg vječnog
spasenja, a nacionalni odnosi su drugo. Iako i na njima treba raditi, to ne
treba miješati s vjerskim pitanjima.
Dakle,
nemam problem s ekumenizmom, na razini dijaloga, svjedočenja, ljubavi prema
ljudima. Postoje stvari gdje bi se kršćani, iako odijeljeni, mogli više zajedno
angažirati oko društvenih tema. Ali, bilo kakav sinkretizam ili relativizam
jest neprihvatljiv.
Sva krivoverja u Rim su stizala posredstvom varvarskih naroda (Germana, Franaka, Gota). Rim, sve dok su pape bili Latini, držao je pravoslavnu veru i protivio se spornim učenjima. Filiokve je prvi put u Simvol vere uvedeno u današnjoj Španiji na pomesnom saboru u Toledu prelazom petog u šesti vek. Papa Lav III ugravirao je na ulazu u crkvu srebrnu tablu sa originalnim Nikeo-Carigradskim Simvolom bez filiokve. Papa Jovan VIII (zajedno sa Fotijem Carigradskim) na Drugom Carigradskom pomesnom saboru (9. vek) saglasio se sa pravoslavnim učenjem i osudio, između ostalog, filiokve.
OdgovoriIzbrišiPrije svega, pozdravljam te i pohvaljujem blog, jer je upoznavanje osnovni preduvjet svakom dijalogu i razumijevanju. Mi hrvatski katolici pravoslavlje poznajemo skoro nimalo, a iskreno govoreći, ni s katoličanstvom većinski nismo baš na ti. Međusobni doticaji su nam minimalni, a kad i dođe do njih, rijetko nadiđu kurtoaznu razinu. Velik je prostor predrasuda, rana i nerazumijevanja između nas i jedni drugima očito ne svjedočimo Krista...niti dovoljno, niti autentično.
OdgovoriIzbrišiŠto se tiče ovoga teksta, pišeš da se "kršćanske dogme, u svakoj zajednici, pravoslavnoj, katoličkoj ili protestantskoj, smatra objavljenim s Neba. Kršćanska dogmatika se nikada nije smatrala niti se smatra plodom ljudskog umovanja."
Par redaka niže, navodeći konkretne razlike između pravoslavlja i katoličanstva, kažeš da su "najveći umovi Crkve, sv. Focije i sv. Marko Efeški, smatrali 'filioque' herezom."
Ako je dogma stvar objave, zašto ju onda moramo opravdavati najvećim umovima? Zar se Bog ne može objaviti i onima koje i nije baš obdario umom?
Um i jest najčešći suputnik egu. Jesu li naši kršćanski problemi upravo i najvećim dijelom proizišli iz toga što se previše umovalo i popovalo drugome, a manje slijedilo Krista i ljubilo drugoga? Nekako mislim da smo upravo zbog toga daleki, a ne toliko zbog različitih dogmi.
Osobno sam, puno toga ili skoro sve što znam o pravoslavlju naučio čitajući ovaj blog, nastavi tako.
Hvala i tebi na praćenju, i Bogu na svemu. Što se onoga tiče, pojmovi poput "um Crkve" ili "svjetionik Crkve" i tome slično, imaju u pravoslavnom crkvenom vokabularu sasvim specifično značenje. Radi se o oboženim umovima, prosijanim Duhom, i kao takvim, prenosiocima i vjerodostojnim tumačima Pisma i Predaje, dakle ne radi se o svjetovnoj nadarenosti ili obrazovanosti.
Izbriši