Već
smo mnogo puta do sada kroz razne tekstove objašnjavali na kojim principima
počiva ustroj Pravoslavne Crkve. Vidjeli smo kako funkcionira njezino jedinstvo
i partikularnost, te smo prikazali što jest Pravoslavna Crkva, a što nije
Pravoslavna Crkva. Danas ćemo prikazati jedan, u hrvatskoj javnosti relativno
nepoznat, način organiziranja i djelovanja Pravoslavne Crkve u svijetu –
pravoslavne biskupske konferencije.
Pravoslavna
Crkva jest jedna i jedinstvena – jedna, sveta, katolička i apostolska Crkva. Ona
je mistično Tijelo Kristovo. Ova jedinstvenost i jedincatost Crkve se
ostvaruje, ne kroz osobu vrhovnog poglavara (kao kod rimokatolika), već kroz
jedinstvo vjere, sakramenata i kanonskog uređenja. Tko nije dio ovog zajedništva, nije pravoslavan.
Osnovno
lokalno ostvarenje te jedne Pravoslavne Crkve jest eparhija ili episkopija, ili, hrvatski: biskupija. Njome upravlja
episkop/biskup kao apostolski nasljednik, i kroz nju pojedinac dobiva sve što
mu je potrebno za ispunjavanje cilja kršćanskog života – spasenja duše. Zato su
sve pravoslavne biskupije jednake, iz čega proizlazi da su i svi pravoslavni
biskupi jednaki, te posljedično, ne postoji „pravoslavni papa“.
Više
bližih eparhija ili biskupija se ujedinjuje u arhiepiskopiju i mitropoliju (hrvatski: nadbiskupija i
metropolija). Pošto u Pravoslavnoj Crkvi nema pape, ove arhiepiskopije su
pravno neovisne, tj., njihovi biskupi se, pod predsjedanjem arhiepiskopa
okupljaju na Sabore, na kojima rješavaju sva tekuća pitanja Crkve: izbor novih
biskupa, kanonske prekršaje, briga o upražnjenim biskupijama, financije,
bogoslovije, kanonizacije svetih itd. Ove samostalne arhiepiskopije odgovaraju rimokatoličkim crkvenim
pokrajinama, s time da ove imaju papu kao poglavara, dok su pravoslavne
neovisne. Zbog svoje neovisnosti, ove samostalne pravoslavne crkvene
pokrajine/arhiepiskopije o novije vrijeme se nazvalo autokefalnim Crkvama. Arhiepiskopi nekih od ovih Crkava nose
počasni naziv patrijarha, pa su
dotične Crkve patrijaršije ili
patrijarhati. Neke međutim nemaju punu neovisnost, nego samo samoupravu; to
su autonomne Crkve. Trenutno u
svijetu ima 14 ovakvih samostalnih crkvenih pokrajina koje čine jednu, svetu,
katoličku i apostolsku Crkvu, odnosno Pravoslavnu Crkvu – organ spasenja
ljudskog roda.
Pravoslavne
Crkve organizirane su teritorijalno, poput rimokatoličkih biskupija, što znači
da određeni pravoslavni biskup ima punu jurisdikciju na nekom teritoriju bez
obzira na nacionalnost vjernika. Jednako tako, i samostalna arhiepiskopija
(autokefalna Crkva) ima svoj teritorij na koji ju je Bog postavio da privodi
ljude spasenju. Ovo se naziva kanonski
teritorij. Prekršaj nečije jurisdikcije na kanonskom teritoriju u
pravoslavlju povlači za sobom u pravilu najteže kazne. To znači, ako je
mitropolija zagrebačko-ljubljanska kanonska pravoslavna biskupija u sjevernoj
Hrvatskoj, nije moguć nikakav zakoniti pravoslavni crkveni pastoral na tom
terenu bez njezine dozvole.
Što
se pravoslavne crkvene jurisdikcije tiče, svijet možemo ugrubo podijeliti na
tri dijela. Prvi dio su područja riješene kanonske nadležnosti – to su područja
na kojima je posve određeno tko vrši jurisdikciju, i oko toga postoji konsenzus
svih Crkava. U Hrvatskoj je tako SPC kanonska.
Drugi
dio svijeta su misijska područja, gdje pravoslavlja nema, ili tek nastaje, pa
za ta područja vlada konsenzus da sve Crkve mogu tamo misionariti, dok se ne
stvore uvjeti za crkvenu organizaciju u punom smislu.
Treći
dio svijeta su tzv. zemlje dijaspore. To su zemlje zapadne Europe, Amerike,
Australije i Oceanije, koje su na pola puta između misijskog i riješenog
kanonskog statusa. U njima su pravoslavni još uvijek manjina, i to uglavnom
sastavljena od dijaspore iz pravoslavnih zemalja; također je u tim zemljama
pravoslavlje relativno nova vjera, koja još umnogome nije pustila korijenje. U takvoj
situaciji, gdje Pravoslavna Crkva postoji, ali još u djetinjoj, adolescentskoj
fazi, konsenzus je da svaka Crkva brine o svojoj dijaspori, i polazeći od nje,
vrši crkvenu misiju prema domaćem nepravoslavnom stanovništvu. To je razlog
zbog kojega u npr. Italiji, Španjolskoj, Britaniji ili SAD-u postoje paralelne
jurisdikcije, odnosno, u jednom New Yorku može biti, govorim napamet, pet
kanonskih pravoslavnih biskupa (grčki, srpski, bugarski, ruski itd.). Ta
situacija nije po kanonima, jer bi u New Yorku trebao biti jedan jedini
pravoslavni biskup za sve, ali se ovakva situacija tolerira zbog povijesnih i
vanjskih okolnosti, te se ima u vidu njezino kanonsko rješenje jednog dana.
Ipak,
bez obzira što su jurisdikcije na Zapadu podijeljene uglavnom po nacionalnoj
osnovi, to ne znači da su ove biskupije, njihov kler i vjernici otuđeni jedni
od drugih. U Americi, Francuskoj, Italiji i svim drugim zemljama, vjernici različitih
Crkava posve slobodno idu jedni drugima u crkve, štuju svece druge Crkve,
primaju sakramente, i surađuju u pastoralu – jer, oni su jedna te ista
Pravoslavna Crkva.
Postoji
u tim zemljama dijaspore i jedan institucionalni oblik pravoslavnog jedinstva,
a to su pravoslavne biskupske konferencije. Ove pravoslavne biskupske
konferencije su koordinacijska tijela koja okupljaju sve kanonske pravoslavne
biskupe, svih nacionalnih jurisdikcija u nekoj zemlji, zbog međusobne suradnje
i pastorala. Tako npr. u Njemačkoj, djeluju kanonski biskupi iz carigradske, antiohijske,
ruske, srpske, rumunjske i gruzijske Crkve. Međutim, svi su oni okupljeni u
pravoslavnu biskupsku konferenciju Njemačke, koja je vrhovno predstavništvo
pravoslavlja u Njemačkoj.
Ove
biskupske konferencije su službeno pokrenute odlukom IV. Predsaborske konferencije svih pravoslavnih Crkava u
švicarskom gradu Chambesy, održane u lipnju 2009.g. Ovo je dakle svepravoslavna
odluka, i još jedan u nizu dokaza koji pobijaju predrasudu o razjedinjenosti
pravoslavlja.
Na
čelu svake pravoslavne biskupske konferencije se nalazi predstavnik Carigradske
Patrijaršije, zbog toga što je ona prva po časti u pravoslavnim Crkvama. Konferencija
ne dira u unutrašnji život biskupija, ali koordinira njihov pastoral i nastup
prema vanjskom svijetu, u skladu s okolnostima neke zemlje. Ona je vrhovni
predstavnik Pravoslavne Crkve pred određenom državom, rješava pitanja
vjeronauka, dušobrižništva u obrazovnim ustanovama i bolnicama, misijskog rada,
prevođenja liturgijskih tekstova i crkvene literature na domaće jezike,
uvođenja štovanja domaćih svetaca u pravoslavlje (onih svetaca koji su živjeli
na Zapadu prije 1054.g.) i sl. Štoviše, ove konferencije imaju svoje različite
odbore i povjerenstva, u kojima sjede predstavnici svih Crkava i narodnosti u
nekoj zemlji.
Ove
konferencije izučavaju sve vjerske zajednice na svom teritoriju koje se nazivaju
pravoslavnima, te donose ocjenu radi li se uistinu o pravoslavnima ili ne. Tako
npr., ukoliko bi predstavnici neke od pseudocrkava, recimo tzv. HPC ili CPC
došli u Australiju, tamošnja pravoslavna biskupska konferencija, sastavljena od
predstavnika svih Crkava, bi ustanovila da se radi o lažnoj Crkvi, i upozorila
sve pravoslavne vjernike da ne primaju sakramente od njih.
Trenutno
postoje sljedeće pravoslavne biskupske konferencije:
Pravoslavna biskupska konferencija
Austrije
Pravoslavna biskupska konferencija
Belgije, Nizozemske i Luksemburga
Svepravoslavna biskupska konferencija
za britansko otočje
Pravoslavna biskupska konferencija
Italije i Malte
Pravoslavna biskupska konferencija Latinske
Amerike
Pravoslavna biskupska konferencija Njemačke
Biskupska konferencija svih kanonskih
pravoslavnih biskupa Oceanije
Pravoslavna biskupska konferencija
Skandinavije
Pravoslavna biskupska konferencija
SAD-a
Pravoslavna biskupska konferencija
Kanade
Sabor pravoslavnih biskupa Francuske
Pravoslavna biskupska konferencija Švicarske
Pravoslavna biskupska konferencija Španjolske
i Portugala
Prema
tome, pogrešno je mišljenje da je Pravoslavna Crkva skup otuđenih „nacionalnih
Crkava“, nesposoban za bilo kakvo djelovanje na svjetskoj razini. Jedinstvo Pravoslavne
Crkve u svijetu nije samo duhovno i sakramentalno, već i vidljivo, na svim
razinama, uključujući i najviše. Ove pravoslavne biskupske konferencije su
vidljivi znak tog jedinstva, koje u Duhu Svetome nadilazi sve ljudske i
nacionalne granice.
Antiekumenist: Ovo je proizvod novijeg vremena s ciljem podčinjavanja pravoslavne dijaspore masonskom uzurpatoru carigradske patrijaršijske katedre, a i radi toga da ne ni kome na pamet slučajno palo da obnovi drevne pravoslavne crkve Zapada.
OdgovoriIzbrišiNije, nego je pokušaj da pravoslavlje konačno profunkcionira kao sveopća Crkva, a ne kao skup rascjepkanih nacionalnih zajednica.
IzbrišiMožda nije loše postaviti pitanje zbog čega pravoslavna crkva nije obnovila Rimsku patrijarsiju? Imajući u vidu da je rimokatolička crkva još u srednjem veku uspostavila paralelne, latinske, biskupije i patrijarsije na Istoku, umesto pravoslavnih. Pravoslavna rimska patrijarsija bi resila problem jurisdikcije na Zapadu.
OdgovoriIzbrišiNe postoje uvjeti za to. Od raskola, rimska Crkva je žestoko progonila svaku opoziciju, narod je kompletno stao uz nju, tako da Pravoslavna Crkva nije imala ni najelementarnijih uvjeta da takvo nešto napravi. Nema ni danas, pošto je pravoslavlje na Zapadu, pa tako i u Italiji, brojčano gledajući, beznačajna manjina. To što su oni uspostavljali svoje paralelne patrijaršije, mogli su, jer su imali silu, vojnu, ekonomsku i političku.
Izbriši"Ne postoje uvjeti za to. Od raskola, rimska Crkva je žestoko progonila svaku opoziciju, narod je kompletno stao uz nju, tako da Pravoslavna Crkva nije imala ni najelementarnijih uvjeta da takvo nešto napravi. Nema ni danas, pošto je pravoslavlje na Zapadu, pa tako i u Italiji, brojčano gledajući, beznačajna manjina. To što su oni uspostavljali svoje paralelne patrijaršije, mogli su, jer su imali silu, vojnu, ekonomsku i političku."
IzbrišiKomentar Antiekumeniste: Ako danas ne postoje uvjeti, neće nikada! Rimokatolička crkva na Zapadu više nigdje nije državna crkva i u fazi je raspadanja.
S kime će se uspostaviti? S ovom šačicom nominalnih vjernika, raspršenih po dijaspori? Nije to samo tako, osnovati patrijaršiju. Moraš ti još puno crkvene prakse steći.
IzbrišiPravoslavna Crkva nikada nije ni pomišljala da uspostavi neku pravoslavnu patrijaršiju u Rimu jer ni na jednom vaseljenskom saboru nije osudila Rimsku Crkvu nego se i dalje nada i trudi da se prevazidje nejedinstvo.
IzbrišiNije osudila na vaseljenskom saboru, ali niz osuda pojedinih učenja postoji, i to osuda koje imaju praktički vaseljenski karakter.
IzbrišiU tzv. Istočne katoličke crkve ulazi veći broj verskih zajednica koje su, poprilično, malobrojne u odnosu na većinske verske zajednice. Ali i kao takve te verske zajednice postoje i nisu ukinute. U okviru Antiohijske crkve u Americi je oživljen zapadni obred iz koga su izbačeni nepravoslavni elementi i koji se služi u nekolicini parohija.
OdgovoriIzbrišiŠto se tiče istočnih katoličkih Crkava, one su nastale uglavnom pomoću vojne, političke i ekonomske moći papinstva, te se velikim dijelom i danas tako održavaju. Pravoslavlje nikada naprosto nije imalo takvu moć da pokrene križarske ratove na Zapad i da tamo stvara nekakve zapadne pravoslavnounijate.
IzbrišiPisat ću uskoro o zapadnom obredu u pravoslavlju. Generalno, nisam sklon tome. Ako bi se htjelo obnoviti zapadni obred, to bi trebala biti ona liturgija kakva je bila na zapadu prije raskola, a to je danas jako teško izvesti. Današnji zapadni obred je plod tisućugodišnjeg raskola, pun elemenata koji su strani pravoslavlju, a i pitanje je koliko je u redu uopće prisvajati autentični rkt obred, koji su pisali rimokatolici za rimokatolike. Jedno je obnoviti staro zapadno pravoslavno, a drugo je uzimati ovo današnje, što je realno tuđe pravoslavlju.