Nakon carigradske,
aleksandrijske i antiohijske patrijaršije, dolazi četvrta po redu drevna
pravoslavna patrijaršija – jeruzalemska. Jeruzalem je metropola Svete Zemlje,
Izraela, Palestine, teritorija na kojemu se odigrala povijest spasenja ljudskog
roda. Sam grad je sinonim za jedinu ispravnu objavljenu biblijsku religiju.
Grad Jeruzalem
je veoma star, najstariji tragovi sežu u 3. tisućljeće prije Krista. Najstariji
spomen u Bibliji mu se nalazi u Knjizi Postanka. Tamo se spominje pod nazivom Šalem. Melkisedek, kralj Šalema,
Abrahamov je saveznik, a glasovita Abrahamova kušnja sa sinom Izakom dogodila
se na Moriji, kasnijem brdu
jeruzalemskog Hrama (Post 22).
Grad je bio
u rukama kanaanskog naroda Jebusejaca do
otprilike 1000.g.pr.Kr., kada ga je osvojio izraelski kralj David, učinivši ga
glavnim gradom izabranog Božjeg naroda. Ovo je bio grad starozavjetnih
kraljeva, proroka i pravednika, u njemu su se pisale starozavjetne knjige, tamo
je djelovao veličanstveni Hram, u kojemu se vršilo bogoslužje po propisima
Mojsijeva Zakona. Grad je doživio prvo veliko razaranje 587.pr.Kr., od strane
babilonske vojske; obnovljen je nekoliko desetljeća kasnije, te je bio
prijestolnica židovske autonomije pod Perzijancima, Aleksandrom Velikim i
Ptolomejevićima – grčkom dinastijom Egipta. Nakon što je Palestina prešla pod
vlast Seleukovića (grčkih vladara Sirije), dolazi do progona Židova, pljačke i
poganizacije grada. Ovo izaziva židovsku pobunu, koja rezultira stvaranjem
samostalne židovske države pod dinastijom Hašmonejaca.
Izumiranjem Hašmonejaca konačno u 1.st.pr.Kr. dolaze Rimljani.
U ovom
gradu je djelovao Isus Krist, Utemeljitelj Crkve. Ovdje je On propovijedao,
činio čudesa, bio mučen, umro i uskrsnuo. Ovdje je On uzašao na nebo. Tu se
dogodio izljev Duha Svetoga na apostole, odnosno, rođena je Crkva. Jeruzalem je
dakle bio prva kršćanska biskupija,
kojom su upravljali osobno Kristovi apostoli. Odatle kreću prve misije, tu su
zapisani prvi kršćanski zapisi, odatle potječe kršćansko bogoslužje – Jeruzalem
je izvor svega u kršćanstvu.
Nakon odlaska
apostola, vlast u jeruzalemskoj biskupiji preuzima Jakov Pravedni, „brat Isusov“
(Mt 13, 55; Mk 6, 3; Gal 1, 19). Predaja ga smatra prvim jeruzalemskim
biskupom, autorom Jakovljeve poslanice u Novom zavjetu, te prvim od Sedamdesetorice manjih apostola. U to
vrijeme, i nakon njega, Jeruzalemska Crkva je prva među svim kršćanskim
Crkvama, pošto je bila izvor, odnosno, imala je kontinuitet sa samim počecima
Crkve.
Međutim,
kraljem 1. i početkom 2.st. dolazi do velikih promjena. Židovi dižu dva ustanka
protiv Rimljana (66.-72.g. i 132.-135.g). Oba ustanka završavaju katastrofalno
za grad Jeruzalem i njegove stanovnike. Naime, Rimljani potpuno uništavaju
grad, sravnjuju ga sa zemljom, te na njegovom mjestu grade potpuno novi grad,
kojem daju ime Aelia Capitolina.
Aelia Capitolina postaje rimska kolonija, naseljena je rimskim kolonistima, te
se Židovima zabranjuje ulazak u nju (ova zabrana je trajala sve do 7.st.). Ovo
je značilo i kraj izvorne Crkve u gradu, osnovane na Duhove.
Kršćanska zajednica
se međutim osniva i u novoosnovanoj Aelia Capitolini, a biskup Marko (oko
134.g.) se spominje kao njen prvi biskup. U razdoblju koje je uslijedilo, Aelia
(Jeruzalem) postaje beznačajni provincijski gradić. I sama jeruzalemska
biskupija nema nikakvog značaja; postala je obična biskupija, sufragan
metropoliji u Cezareji. Prvenstvo časti prelazi s Jeruzalema na Rim.
Stvari se
mijenjaju u 4.st., dolaskom cara Konstantina Velikog i pretvaranjem Rimskog
Carstva u kršćansku državu. Kršćanski rimski carevi kristijaniziraju Jeruzalem,
traže biblijska mjesta i relikvije, grade crkve i samostane, te se grad
pretvara u mjesto hodočašća, molitve, monaškog života i duhovnosti. Jeruzalemska
biskupija daje niz velikana, poput sv. Ćirila Jeruzalemskog, jednog od najvećih
otaca Crkve, dok su samostanska pravila palestinskih samostana i danas osnova
pravoslavnog asketskog života.
Duhovni uspon
Jeruzalema prati i kanonski; već Nicejski sabor 325.g. daje gradu posebnu čast.
Od 451.g. Jeruzalem dobiva status patrijaršije, i to pete nakon Rima,
Carigrada, Aleksandrije i Antiohije. Odlaskom Rima u 11.st., postaje četvrta. Ipak,
Jeruzalem je bio specifična patrijaršija. Prvo, nije dobio taj status zbog
političke važnosti i veličine, kao ostale patrijaršije, već zbog svete
prošlosti. Drugo, nije dobio svoje misijsko područje; glavno poslanje
patrijaršije je bilo i ostalo čuvanje svetih mjesta.
Grad je
teško stradao pod perzijskom okupacijom početkom 7.st., da bi 638.g. pao pod
Arape – muslimane. Tada počinje opadanje Jeruzalemske patrijaršije, kroz
islamizaciju, arabizaciju i potpuno ograničavanje kršćanskog života. U 11.st.
dolaze križari, i uspostavljaju u Palestini rimokatoličko Jeruzalemsko
kraljevstvo. Međutim, njihova vladavina se pokazala još gorom od muslimanske. Dolazi
do protjerivanja pravoslavaca, nametanja latinskog patrijarha (latinski
patrijarhat u Jeruzalemu postoji i danas), te jeruzalemski patrijarsi počinju
rezidirati u Carigradu. Nakon odlaska križara počinju žestoki progoni kršćana
od strane muslimanskih Mameluka, a
relativan mir je uspostavljen tek 1517., osmanskim osvajanjem Palestine. Osmanlije
1917. zamjenjuju Britanci, a nakon njih dolazi moderna država Izrael.
Za noviju
pravoslavnu teologiju grad je značajan po Jeruzalemskom saboru iz 1672., na
kojem je Crkva osudila protestantizam.
Danas Jeruzalemska
patrijaršija pokriva svojom jurisdikcijom pravoslavne u državi Izraelu, palestinskoj
samoupravi (Zapadna obala i pojas Gaze), kraljevini Jordanu i na Sinajskom
poluotoku (Egipat). Ima oko 130 000 vjernika, većinom pravoslavnih Arapa. Grka je
malen broj, no drže upravu patrijaršije posve u svojim rukama, još od 1537.
Patrijaršija ima 20 biskupija i 25 biskupa, međutim, većina toga su titularne,
povijesne biskupije, realno djeluju samo 4. Ima 65 župa, te 25 samostana, od
toga 19 u samom gradu Jeruzalemu, te 1 u Jordanu. Poseban status ima Sinaj:
sinajska nadbiskupija je najmanja autonomna pravoslavna Crkva na svijetu.
Titula patrijarha
je: patrijarh
svetog grada Jeruzalema i sve Palestine, Sirije, Arabije, Transjordanije, Kane
Galilejske i svetog brda Siona.
Ovime završavamo
prikaz i upoznavanje četiri drevne pravoslavne patrijaršije – patrijaršije kršćanske
antike.
Majka Crkva
OdgovoriIzbrišiNe bi bilo loše pomenuti i jedno od najvećih čuda koja se događaju u pravoslavnom svetu a vezana su uz Jerusalimsku patrijaršiju, čudo blagodatnog ognja koji se svake godine, svake Velike Subote na molitvu jerusalimskog patrijarha spušta i pali sveće patrijarhu, od koga se dalje širi oganj i vernici ga dele među sobom. Vatra je specifična po tome što prvih nekoliko minuta ne pali i ne pričinjava opekotine i ozlede kod onih koji je prinose licu, rukama, kosi itd.
OdgovoriIzbrišihttps://www.youtube.com/watch?v=XtVCzxi4CRY
Morat ću o tome jedan zaseban post
Izbriši