Poštovani čitatelji, sljedeći tekst smo izvorno objavili na stranici Multireligijskog kulturnog centra, s kojim ćemo i inače surađivati:
Pravoslavna Crkva je u suvremenom svijetu prepoznatljiva između
ostaloga, i po specifičnom načinu računanja vremena. Riječ je o
kalendaru koji se naziva julijanskim. U odnosu na
gregorijanski, julijanski kalendar kasni 13 dana, tako da, npr., i
katolici i pravoslavni Božić slave 25.12., ali julijanski 25.12. pada na
gregorijanski 07.01. Odakle ova kalendarska specifičnost?
Julijanski kalendar nije pronalazak Pravoslavne Crkve, već starih
Rimljana. U I.st.pr.Kr. veliki rimski državnik i vojskovođa Gaj Julije
Cezar nalaže astronomima i matematičarima u Aleksandriji, drevnoj
metropoli Egipta, da naprave novi kalendar, koji bi zamijenio postojeći,
vrlo komplicirani starorimski. Po njemu, ovaj kalendar je nazvan
julijanskim, i postao univerzalni kalendar Rimskog Carstva, a nakon
njega, i cjelokupne Europe. Kao važeći svjetovni kalendar, prihvaćen je i
od sveopće kršćanske Crkve, i istočne i zapadne, i svi kršćani su ga
koristili u crkvenom i svjetovnom životu sve do 16.st.
Međutim, julijanski kalendar je imao jednu, uvjetno rečeno, „manu“.
On se zasniva na tzv. sideričkoj ili zvjezdanoj godini – vremenu
obilaska Zemlje oko Sunca s obzirom na sustav dalekih zvijezda. Zbog
tzv. precesije Zemlje, siderička godina se razlikuje po dužini od
tropske ili sunčane godine – vremena obilaženja Zemlje oko Sunca s
obzirom na neki zadani smjer u prostoru. Rezultat ovoga je bio taj, da
je julijanski kalendar počeo odstupati od realnih astronomskih pojava
koje vidimo sa Zemlje. Primjer: datum Uskrsa ovisi o proljetnoj
ravnodnevnici – julijanska kalendarska ravnodnevnica nije više padala u
isti dan sa stvarnom, astronomskom ravnodnevnicom.
Već 325. godine, prvi sveopći crkveni sabor u Niceji mora izbaciti
tri suvišna dana iz kalendara. U VII.st. ovu anomaliju ponovno opaža
anonimna „Pashalna kronika“, a 1374. poznati bizantski pisac Nicefor
Gregora predlaže carigradskom patrijarhu, kao i bizantskom caru
Androniku Komnenu reformu kalendara. Međutim, zbog povijesnih teškoća,
ovo nije bilo provedeno.
Do 16.st. nakupilo se već 10 dana razlike između kalendara i realnih astronomskih pojava. Papa Grgur XIII. 1582. godine, bulom Inter gravissimas vrši reformu kalendara. Tako nastaje ispravljeni julijanski kalendar, koji će po ovome papi biti nazvan gregorijanskim.
Novi kalendar prve su prihvatile Italija, Poljska, Portugal i
Španjolska, a nakon njih i ostale katoličke zemlje. Ugarske zemlje, u
koje je spadao i najveći dio Hrvatske, 1587. napuštaju julijanski u
korist gregorijanskog kalendara. Protestantske zemlje to čine mnogo
kasnije (18.st.), a pravoslavne tek za vrijeme i nakon Prvog svjetskog
rata, tako da se julijanski kalendar u svjetovnoj upotrebi više ne
koristi nigdje.
Ovaj kalendar se održao u crkvenoj upotrebi, prije svega pravoslavnih
Crkava. Osim tradicijskih razloga, na to je utjecalo i pravilo
spomenutog prvog crkvenog sabora u Niceji, koje je nalagalo da kršćani
svoj Uskrs nikada ne slave u isto vrijeme, ili prije židovske Pashe. U
julijanskom kalendaru se ovo pravilo poštiva, ali u gregorijanskom ne;
samo od 1851. do 1950., katolici su slavili Uskrs 15 puta prije Židova i
više puta u isto vrijeme s židovskom Pashom.
No, kako je problem odstupanja julijanskog kalendara ostao (ovim
tempom, za 24 000 godina, pravoslavni Božić će biti usred ljeta, a Uskrs
ujesen!), pokušalo se naći rješenje kongresom u Carigradu 1923. godine.
Međutim, ovaj susret nije uspio, štoviše, različite pravoslavne Crkve
su krenule svaka svojim putem.
Neke pravoslavne Crkve koriste gregorijanski kalendar za fiksne
blagdane, zadržavši samo julijansko računanje Uskrsa i blagdana vezanih
za Uskrs. To su: carigradska, aleksandrijska, rumunjska i bugarska
patrijaršija, te ciparska i grčka Crkva. Julijanski koriste ruska,
srpska, gruzijska, antiohijska, jeruzalemska i japanska Crkva, kao i
Sveta Gora – Athos u Grčkoj, središte pravoslavnog monaštva, te manje
skupine u Grčkoj i drugdje. Od 15.06.2014., na julijanski se vratila
poljska Crkva. Jedino je finska Crkva u potpunosti prešla na
gregorijanski kalendar.
Osim pravoslavnih, julijanski kalendar u vjerskom životu koristi niz
manjih vjerskih zajednica odvojenih i nepriznatih od Pravoslavne Crkve:
ukrajinska, crnogorska, makedonska, itd. Također, koristi ga i veći broj
staroistočnih Crkava Bliskog istoka i sjeveroistočne Afrike.
Unutar Katoličke Crkve, julijanski kalendar su zadržale neke
katoličke Crkve istočnog obreda, npr. ukrajinska i ruska, a 2013. je
provedeno eksperimentalno slavljenje Uskrsa po julijanskom kalendaru za
rimokatolike Jeruzalema i Svete Zemlje.
Konačno usuglašavanje i ujednačavanje kalendara među pravoslavnima, a
potencijalno i među svim kršćanima, ostaje otvoreni zadatak za neke
buduće generacije.
Dobar dan.
OdgovoriIzbrišiMozete li mi odgovoriti...
Posto ni novi,gregorijanski kalendar nije definitivno tocan,je li itko pokusao izracunati,kad ce pasti Pasha i Bozic,po novom kalendaru,za 24000 godina?!
Kakav je zivotopis i Crkeno ljudske kvalitete Meletija Metastakisa,koji je uveo novi kalendar u Crkvu...npr.koliko je katedri promijenio i na koji nacin...?!
Koju pastoralnu korist,a koju pastoralnu stetu je unijela promjena kalendara u Crkvama u koje je uveden??
Tko je bio glavni inicijator za promjenu kalendara,Crkva ili pojedine drzave, i u kojim politickim momentima
I na kraju...nisam starokalendarac i ne mislim da je kalendar dogma,niti mislim da je promjena kalendara izdaja vjere!Ali mislim da promjena kalendara ni u jednoj Crkvi nije donijela nikakvo osobito dobro a evidentno je da je donijela sablazan i raskole...
Marko M.
Nema sto posto točnog kalendara, i točnost uopće nije poanta cijele priče. Kalendar je stvar koja napreduje i razvija se, kao i ljudi, i trebalo bi pokušati u skladu s tim držati maksimalno, koliko je moguće, i točnost i usklađenost s realnim prirodnim ciklusima.
IzbrišiDa, Metaksakis je bio vrlo problematična ličnost, i cijela priča oko kalendara je izvedena na pogrešan način, očito da se prenaglilo s time, i da se bez konsenzusa cijele Crkve ništa nije trebalo raditi. No, tu smo gdje smo. Imamo problem da jedni slave Božić, drugi su u postu, tako da, kao što sam napisao, neke buduće generacije ovo trebaju riješiti.
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišiAutor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišinaravno....artemije to postuje
OdgovoriIzbriširusi to postuju
srbi to postuju
arapi to postuju
brate mili....znas li ti i o cemu razgovarati ljudski???
Autor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
Izbrišii starokatolici u jednom švicarskom kantonu slave po julijanskom ( u tom kantonu i Božić i Nova godina su neradni po Julijanskom)
OdgovoriIzbriši@Franjo, nisi li ti rekao da prekidaš s komentarima na ovom blogu?
OdgovoriIzbrišiVidi brate, meni ne smetaš. Nakon tvojih pisanija čitam odgovore autora. Iz tih je odgovora jasno da i nas naša Crkva poziva. Radi ono što treba da radi. Radi, ali ne juriša. Ako nije prije, valjda je sada sazrelo vrijeme. Ali preko noći ne ide. Osim što misionari nama, uči i umudruje srpski narod da nije Crkva ovdje njihovo kulturno umjetničko društvo, nego je Crkva Hristova za svakoga koji hoće.
Što plašiš i zbunjuješ taj naš jadni narod kako ga ti nazva?
Ne znam koliko si ti dugo vremena pravoslavan, nije ni bitno. Znanje znaš. Tko od nas nije doživio neko neugodno iskustvo na osobnoj razini? Zar nas može pojedini etnof.pop ili laik toliko duboko uvrijediti rječju, da se obrušimo na svakog iz Crkve? Gdje nam je smirenje, gdje trpljenje?
I gdje nam je poslušnost?
Na tvom blogu se može pročitati o tim vrlinama.
Vanja X.
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišiAutor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbriši@Franjo:
OdgovoriIzbrišiNa starijim komentarima govorio si da ces slati ljudr zainteresirane za Pravoslavlje bas Artemiju,govorio si o Artemijevoj jurizdikciji kao o svojoj kad smo se zezali u koliko smo jurizdikcija podijeljeni i rekao si"mi imamo isti grb kao i sluzbena SPC",otidji na starije komentare pa se podsjeti...
Autoru govoris ,tvoji Spc popovi,a sad odjednom nemas veze s Artemijem?!?!?!?
Brate,a kojoj Crkvi ti pripadas,kojeg episkopa spominjes???
Ocigledno imas veoma visoko misljenje o sebi iako pises o smirenju,jer,po tvome,katolici su zlocinci,grci su olos,srbi su neradnici,nepismeni,ziloti su fanatici,Artemijevci su cetnici,i jos Bog zna sta...tebi tako svetom je zbilja tesko naci dovoljno svetu jurizdikciju...pripadas li uopce ijednoj???
Sto se tice OCA...ona je u osnovi ruska jurizdikcija,a ipak!
U Americi uz OCA poztoji jos i:
Ruska zagranicna C.u jedinstvu s Moskvom
Ruska zagranicna C.koja nije u jedinstvu u s Moskvom
Parohije koje su direktno pod Moskvom,dakle mimo svih ovih jurizdikcija!
Dakle 4 ruske jurizdikcije,plus srpskaa,carigradska,antiohijska,rumunjska...ali,za razliku o brace Rusa,samo po jedna...!!!
Dajes sudove o narodima,crkvama,episkopima,popovima....ito tako neljudske,ruzne,neevandjelske....gdje to tvoje Prav oslavlje....mi ga ovdije nismo jos vidjeli!
Abdul Mesih el Miskin
@ Franjo
OdgovoriIzbrišiTi si sjedio po tim restoranima uz +Savu?
Ovaj zadnji izbrisani komentar nisam stigao vidjeti. One prije, jesam.
Što reći?.. Vidim da bi mogli saznati razne trivijalnosti iz života hrvatskih vladika. :(
Kome to ikako koristi? Nisu ni vladike nepogrešive pape. Trebaju čuti i kritiku naroda. Ali što ti ovdje pišeš? Istjerati mitropolita vilama! Kakav je to brate nivo?
Pa sam ovaj blog je s blagoslovom, pretpostavljam baš mitropolita. Blog koji na latinici i hrvatskom jeziku misionari nama.
Mi ovdje ne pričamo španjolski. Zašto bi on trebao pričati ijekavicom kad ga savršeno dobro razumijemo?
Meni bi to bilo čak i bezveze, kao što mi je bezveze ili smiješno što neki sveštenici odrasli ovdje ili u BiH, neprirodno sebi, pričaju ekavicom.
Vanja X.
To su bijednici u mantijama s panagijama. Ljigavci, pokvarenjaci, ulizice masonske i masončići. Imam i sam milijardu grijeha i mana, ali ne nosim mantiju i ne uzimam Putir svojim nečistim rukama. Ciao
OdgovoriIzbrišiOsobe koje imaju smanjenu mogućnost samokontrole, ne bi uopće trebale ulaziti u neki javni društveni rad, a kamoli u tako osjetljivo područje, kao što je crkvena misija.
OdgovoriIzbrišiGovorio sam, i ponovit ću: postoji samo jedna Crkva, jedna, univerzalna Pravoslavna Crkva, unutar koje egzistira 15 samoupravnih crkvenih pokrajina - metropolija. Bilo što izvan toga, nije pravoslavlje. Sve te HPC, MPC, CPC, UPC itd. (koji napadaju nacionalizam, a sami ga turaju), istinopravoslavni (apsurdna riječ sama po sebi, pa sam pojam pravoslavnost po sebi već sadrži pojam istine!), starokalendarci (određivati vjeru po kalendaru?), katakombni (koji te đavo tjera u katakombe u modernoj Europi?), su bezblagodatne zajednice van Crkve.
Jedinstvo Crkve je iznad svega, jer je upravo glavno Kristovo djelo okupiti sve ljude u jedno, međusobno i s Bogom. Ako i postoje konflikti u Crkvi, koji dovode ljude u napast da se odvoje od nje, tada treba strpljivo i mučenički otrpjeti za jedinstvo Crkve.
I, kakav sad stav može zauzeti jedan katolik, koji ovo sve čita, prema pravoslavlju? Logično će, kada čuje za sve t artemite i ne zna koga, pomisliti da je pravoslavlje skup međusobno posvađanih denominacija, nešto poput protestantizma, i slavodobitno će zaključiti: vidite da je papa ipak potreban radi jedinstva Crkve. Ne razumijem kako pojedinci ne shvaćaju koliko zlo rade zbog svojih ambicija i tvrdokornosti.
SPC u RH se nalazi u specifičnoj situaciji, ne mogu se stvari razriješiti preko noći, posebno one, koje su se betonirale stoljećima. Tražiti da se jedna Crkva preko noći promjeni, to može samo osoba koja nema pojma o svijetu oko sebe.
I što da sad neki episkop u RH progovori jekavicom? U Srbiji će biti proglašen kriptounijatom i ustašoidom. Ako si otvoren i adaptiran u Hrvatskoj, napadaju te u Srbiji, ako si zatvoren idistanciran, napadaju te Hrvati. I što bi sad, određeni episkop trebao svima njima ugađati?
Crkva se mora prilagođavati postupno, smireno i strpljivo. Velike su to stvari. Nema tu mjesta za amaterizam.
Brat Franjo na kraju ipak nije odgovorio pripada li on uopće ikakvoj jurizdikciji?!?!?!
OdgovoriIzbrišiIako sam već nekoliko puta se povukao od pisanja komentara na ovome blogu, ipak moram odgovoriti ljudima, da ne budu u nedoumici kojoj jurizdikciji pripadam. Kako smo mi Hrvati srpsko pleme prirodno je da jurizdikcijski potpadam pod Srpsku pravoslavnu crkvu. Inače, mi Hrvati nismo "najgori od svih Srba", kako to znaju pisati na sajtu "Borba za veru". Mi smo najbolji od svih Srba: najuredniji, najkulturniji, najsložniji, najbolji u športu...
OdgovoriIzbrišiTesko narodu koji zeli da se crkva i vera prilagodjavaju njemu stavljajuci time svoju volju iznad Bozije. Neka nam Milostivi rasvetli put kojim hodamo...
OdgovoriIzbriši