Pošto je Bog namjeravao,
od vidljive i nevidljive tvari, sazdati čovjeka na svoju sliku i priliku[1],
kao nekakvog cara i gospodara cjelokupne zemlje i svega što je na njoj, uredio
je unaprijed za njega nešto kao carski dvorac, kako bi ovaj, boraveći u njemu, živio
blaženim i sretnim životom. A to je božanski rajski vrt, koji je Božjim rukama
zasađen u Edenu, i koji je riznica svake radosti i veselja. Jer riječ „Eden“
označava izobilje. Bio je, naime, na istoku i nalazio se na većoj visini od cijele
zemlje, imao je blagu klimu i bio je obasjan najtananijim i najčistijim zrakom,
zasađen uvijek zelenim biljem, prepun mirisa, ispunjen svjetlošću koja nadilazi
svaku maštu, i pun svake čuvstvene krasote i ljepote, bilo je to istinski
božansko mjesto i dostojno prebivalište onoga koji je stvoren na sliku Božju; u
njemu nijedna od nerazumnih životinja nije prebivala, nego samo čovjek,
stvorenje ruku Božjih.
I usred toga
rajskoga vrta posadio je Bog drvo života i drvo spoznaje[2].
Drvo spoznaje je, naime, bilo kao neka kušnja i provjera i vježbanje čovjekove
poslušnosti i neposlušnosti. Zbog toga je ono i nazvano drvetom spoznaje dobra
i zla; ili možda zato što je, onima koji su od njega kušali, davalo moć da
spoznaju vlastitu prirodu, što je dobro za one koji su savršeni, ali je zlo za
one koji su nesavršeni i za one čije su želje lakome, kao što je tvrda hrana
loša za one koji su nježni i koji trebaju mliječnu hranu. Jer Bog, koji nas je
stvorio, nije htio da se staramo i brinemo o mnogom, niti da budemo staratelji
i promislitelji vlastitog života, od čega je i Adam nastradao; jer, čim je
okusio, spoznao je da je gol, te se pobrinuo sebi za pregaču: uzevši, naime,
listova smokvinih, opasao se. A prije kušnje s drveta spoznaje bili su oboje
goli, i Adam i Eva, i nisu se stidjeli[3].
Bog je, dakle, htio da budemo toliko bestrasni (jer to je znak krajnjega
bestrašća). Još je želio da budemo i bezbrižni i da imamo samo jedno djelo, i to
ono anđeosko, odnosno da neprestano i neprekidno pjevamo himne Stvoritelju, i
da se naslađujemo gledanjem u Njega, te da svoju brigu na Njega prebacujemo,
što nam je preko proroka Davida i objavio, govoreći: Povjeri Jahvi
svu svoju brigu, i on će te pokrijepiti[4]. I u svetim Evanđeljima, poučavajući svoje
učenike, On kaže: Ne budite zabrinuti za život svoj: što
ćete jesti, što ćete piti; ni za tijelo svoje: u što ćete se obući[5]. Te opet: Tražite stoga najprije Kraljevstvo i
pravednost njegovu, a sve će vam se ostalo dodati[6]. A Marti kaže: Marta, Marta!
Brineš se i uznemiruješ za mnogo, a jedno je potrebno. Marija je uistinu izabrala
bolji dio, koji joj se neće oduzeti[7] odnosno, izabrala je da sjedi kraj nogu
Njegovih i da sluša riječi Njegove.
Drvo života,
međutim, bilo je drvo koje je imalo životodavnu energiju, ali od njega su mogli
jesti samo oni koji su dostojni života i ne podliježu smrti. Neki su raj
zamišljali tjelesnim, a drugi, opet, duhovnim. Meni se, međutim čini da, kao
što je čovjek stvoren istovremeno i tjelesnim i duhovnim, tako je i njegovo
najsvetije prebivalište stvoreno istovremeno i tjelesno i duhovno, te ima
dvostruko obličje: jer čovjek je, kao što smo to već kazali, tijelom bio
nastanjen u najbožanstvenijem i prekrasnom prostoru, dok je dušom prebivao na
uzvišenijem i još ljepšem mjestu, prebivajući u Božjem prebivalištu i imajući
Njega kao preslavnu odjeću. Odjeven je bio u Njegovu milost i naslađivao se
jedinstvenim preslatkim plodom, gledanjem[8]
u Njega, kao neki anđeo, i time se hranio, tako da je ono dostojno nazvano drvetom
života; jer slatkoća božanskog zajedništva onima koji se Njime pričešćuju
predaje život koji se ne prekida smrću. A to drvo je, kao što je poznato, Bog
nazvao svakim drvetom, govoreći: Sa svakoga
stabla u vrtu slobodno jedi[9]; jer On je sve, i u Njemu i kroz Njega je sve
sazdano.
No, drvo spoznaje
dobra i zla predstavlja raspoznavanje mnogolikog znanja. A to znanje je
spoznavanje vlastite prirode, koje je, naravno, dobro za one koji su savršeni i
koji su dospjeli do božanskog promatranja (duhovnog viđenja); jer to znanje iz
sebe objavljuje veličanstveno djelo Stvoriteljevo onima koji se ne boje pada.
Jer oni su s vremenom dostigli do izvjesnog stupnja takvoga promatranja, ali to
znanje nije dobro za mlade i za one čije su želje lakome; za one koje briga za vlastito
tijelo privlači k sebi odvraćajući njihovu pažnju. A to biva zbog nestalnosti
njihovog prebivanja u dobru i zbog toga što se nisu čvrsto utvrdili u
privrženosti jedinome dobru.
I tako smatram da
je božanstveni raj dvolik. A istinu su nam predali bogonosni Oci, i oni koji su
učili ovako, i oni koji su učili onako. Moguće je, pak, pod izrazom „svako
drvo“ podrazumijevati znanje koje proizlazi iz svih tvorevina božanske sile,
kao što kaže božanski apostol Pavao: Uistinu, ono
nevidljivo njegovo, vječna njegova moć i božanstvo, onamo od stvaranja svijeta,
umom se po djelima razabire[10]. Međutim, od svih tih poimanja i znanja
uzvišenije je ono znanje koje otkriva ono što se tiče nas, odnosno, koje govori
o našem sazdanju, kao što veli božanski David: Znanje to
odveć mi je čudesno[11], odnosno, zbog moga sazdanja. To znanje je,
naime, bilo opasno za Adama, budući da je bio novostvoren, i to iz razloga o
kome smo već govorili. Drvo života, s jedne strane, trebamo shvatiti kao božansku
spoznaju, koju ostvarujemo kroz sve što je čuvstveno, ili kao uspon k Roditelju
i Stvoritelju i Uzročniku posredstvom čula; kao što je „svakim drvetom“ nazvao
puninu i nerazdjeljivost, koja jedina pruža mogućnost sudjelovanja u dobru; s
druge strane, drvo spoznaje dobra i zla trebamo shvatiti kao čuvstvenu i ukusnu
hranu, koja svojim izgledom izaziva slatkoću, a u stvari onoga koji od nje
okuša čini pričesnikom zala; jer Bog je rekao: Jedi slobodno od svakoga
drveta u vrtu[12] misleći
time, kako ja smatram, sljedeće: kroz svaku tvorevinu uzdigni se do mene,
Tvorca, i od svih plodova uberi jedan, to jest, Mene, istinski život. Neka ti
sve plodonosi život, a pričešćuj se mnome, koji sam sastavni dio tvoga bića,
jer tako ćeš biti besmrtan. Ali sa stabla spoznaje dobra i zla da
nisi jeo! U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti[13] jer čuvstvena hrana je prirodna
nadoknada za ono što je otišlo od našega tijela, te odlazi u izmetine i trulež,
i nemoguće je da ostane neraspadljiv onaj tko biva pričesnik čuvstvene hrane.
sv. Ivan Damaščanski: Izlaganje
pravoslavne vjere
Dobre teme,blagoslovljene teme
OdgovoriIzbrišiAbdisho Mshihoyo
Bogu hvala!
IzbrišiDa li bi Adam i Eva imali potomstvo da su ostali poslusni Bogu, ili bi njih dvoje ostali sami u Edenu?
OdgovoriIzbrišiHvala za ove tekstove ...
Imali bi, jer je Bog rekao prije pada "plodite se i množite..", samo što bi taj proces drugačije izgledao.
Izbriši