Danas slavimo veliku pravoslavnu sveticu - sv. Paraskevu ili Petku, jednu od najpopularnijih svetica pravoslavnog naroda Božjeg. Njoj je u Zagrebu posvećen jedini pravoslavni samostan (manastir) u povijesti grada, onaj na Svetom Duhu, pa stoga donosimo njegovu kratku povijest (preuzeto sa stranice Mitropolije):
Samostan
sv. Petke u Zagrebu
Srpski
pravoslavni samostan sv. Petke u Zagrebu, osnovao je metropolit Dositej[1]
1936. godine u kući koju je darovao dobročinitelj Đuro Avirović. Kao dugogodišnji
odbornik i crkveni tutor, on je 1888. godine oporučio svoj posjed od 7. jutara
(737,7 hvati) SPCO[2]zagrebačkoj.
Pošto su posjed
po oporuci imale na doživotno uživanje njegove dvije rođakinje, današnji samostanski
posjed je prešao pod crkvenu upravu 1905. godine.
Od osnivanja samostana,
pa sve do početka Drugog svjetskog rata, setrinstvo samostana sačinjavale su:
Tasija (Prokopjuh), igumanija i profesorica filozofije, zatim Sava (Nikolajevna-Vojnovič)
kao shimna[3]
monahinja, zatim monahinje Leonida (Ivanova), Evdokija (Makijevna), Savatija, i
Mileva (Živković) kao iskušenica[4].
Nakon proglašenja
NDH, sestre koje su bile Ruskinje, ostale su u samostanu, a Srpkinja Savatija
morala je pobjeći u Srbiju. Pokoljem Srba na Kozari, tisuće srpske djece koja
nisu poubijana, stradala su u mnogim dječjim logorima smrti, od kojih je
najpoznatiji logor Jastrebarsko. Iz jednog od takvih logora u samostan je
dovedeno sedam srpskih djevojčica, koje su zahvaljujući sestrinstvu samostana
preživjele rat (Darinka Borovac, Đurđica Krnjak, Jovanka Krnjak, Zora Narančić,
Vidosava Sekulić, Ankica Stanković i Jovanka Tadić).
Kraj rata za
malobrojno sestrinstvo bio je početak novog stradanja. Polovinom svibnja 1945.
u samostan dolazi grupa naoružanih partizana, predvođena Srbinom Bogoljubom
Rapajićem. «Osloboditelji» su prvo polupali ikonu sv. Petke i kandilo koje je
gorjelo iznad ulaznih samostanskih vrata. Polupana je i mramorna ploča s
nazivom samostana.
Iste noći monahinje
su nasilno odvedene iz samostana uz jaku oružanu pratnju. Rusa Jakova (ruski
izbjeglica iz vremena Oktobarske revolucije), samostanskog radnika s ekonomije,
poslije nekoliko dana vratili su u samostan. Kako je ubrzo samostan opljačkan,
iz njega su protjerali i Jakova. Tih dana nestaje sva samostanska arhiva. Ubrzo
se u zgradu samostana smjestila Narodna milicija, a cijeli samostanski kompleks
služio je kao streljana (milicijski poligon).
Sredinom 1955. g.
samostan je vraćen u posjed Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi. Godine 1958. stupa na
snagu zakon o nacionalizaciji.
U proljeće 1962.
g. metropolit Damaskin, pokreće postupak za izuzimanje od nacionalizacije samostanske
zgrade i imanja. Vlasti osporavaju da je to ikada i bio samostan. Kako je
arhiva «nestala», slijedi dugotrajni proces kako bi Crkva vratila svoj samostan.
1968. g. počinje
obnova samostanske zgrade i kapele. Članovi crkvenog odbora koji su rukovodili
obnovom samostana bili su:metropolit zagrebački Damaskin, paroh[5]
zagrebački Jovan Nikolić, odvjetnik Đorđe Ilijić, odvjetnik Vladimir Ivković, dr. Anđelko
Vujatović i gospodin Gojko Bundalo. Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi u Zagrebu
gotovo sva imovina je bila oduzeta, i nije bilo sredstava ni za najosnovniju
obnovu samostana.
U to je vrijeme
još uvijek u Zagrebu bio priličan broj pobožnih Ruskinja, koje su prodavale
svoj stari naslijeđeni nakit, i darivale ga sv. Petki. Od tih priloga urađen je
metalni ikonostas, te oltarne ikone, ikone u svetištu i na dverima. 1971. g.
uređena je samostanska porta. Pobožni zagrebački Srbi, uređujući samostansku
portu, ispod svakog posađenog stabla, stavljali su grude zemlje donijete
shodočašća iz mnogih srpskih samostana: Mileševe, Studenice, Gračanice, Pećke
patrijaršije, Dečana, Deviča, Ostroga, Morače, Savine, Krke, Krupe, Ozrena,
Dragovića... Sedamdesetih godina samostan je imao dvije monahinje: sestre Varvaru
i Kseniju. Bolest sestara, te nedostatak monaškog podmlatka, učinio je da samostan
ostane bez sestrinstva.
Njegovo
Visokopreosveštenstvo mitropolit zagrebačko-ljubljanski g. g. Jovan[6],
nakon izbora za vikarnog episkopa lepavinskog, nekoliko je godina stolovao u
samostanu sv. Petke, koji je i za monaške prilike, bio više nego skroman.
Od 2000. godine,
denacionalizacijom poslovnih prostora SPCO zagrebačke, stvoreni su materijalni
uvjeti za obnovu samostanskog kompleksa.
Materijalna
obnova samostana sv. Petke u Zagrebu je gotovo završena, i vjerujemo da će
molitvama bogolike[7] majke
naše Paraskeve[8], uskoro
otpočeti i duhovna obnova ove značajne svetinje.[9]
[1]Prvi pravoslavni mitropolit zagrebački, danas
kanonizirani svetac.
[2]Srpska pravoslavna crkvena općina.
[3]Najstroži oblik monaštva.
[4]Pripravnica.
[5]Pravoslavni župnik.
[6]Mitropolit zagrebačko-ljubljanski, 1936.-2014.
[7]Staroslavenski: prepodobni. Naziv za svete monahe
i monahinje.
[8]Drugo ime za sv. Petku.
[9]Danas je samostanski kompleks oživio kao crkvena
gimnazija i duhovni centar Mitropolije.
Potkrale su se greške u tekstu. 1 jutro (ral) je 1200 po staroj odnosno 1600 hvati po novoj mjeri,znači ispraviti u tekstu. 1 hvat je približno 1,5967 metara kvadratnih,preporučam preračunati radi čitatatelja izvan Hrvatske.
OdgovoriIzbrišiIspravite u fusnoti godine mitroplita Jovana.
Ispričavam se,kritika je dobronamjerna.
Ratimir
Eto, neka vaš komentar bude ispravak
Izbriši