Prošlog
tjedna je na katoličkom blogu Exsultet
objavljen članak, reakcija na nedavne izjave Njegove Svetosti gospodina
Irineja, patrijarha šeste kanonske patrijaršije jedne, svete, katoličke i apostolske
Crkve. Članak Zašto Irineju smeta Stepinac? prenio je i popularni katolički
portal bitno.net, doduše u skraćenoj
i ublaženoj verziji: Zašto srpskom patrijarhu Irineju smeta Stepinac? Pošto je
u tom članku iznesen niz teških riječi i optužbi na račun patrijarha, kojeg se naziva
lažljivcem i klevetnikom, te cijele SPC, i pošto je isti rezultirao gomilom
prostačkih, vulgarnih, grešnih, agresivnih i svetogrdnih komentara katoličkih
čitatelja, red je da autorici i njenim istomišljenicima objasnimo neke stvari.
Uglavnom,
sažetak članka je sljedeći: izbio je Drugi svjetski rat, u njemu je nastao
progon Srba, u tom progonu je zagrebački nadbiskup Stepinac reagirao kršćanski
i zaštitnički, spašavajući Srbe, međutim, današnja SPC, usprkos povijesnim
dokazima, kleveće Stepinca i laže o njemu, zaustavlja njegovu kanonizaciju, a
sve zato jer mrzi Hrvate i radi na uspostavi Velike Srbije u sprezi sa Šešeljem
i srpskim političarima.
Što
se tiče famoznog „zaustavljanja kanonizacije“, termina koji se neprekidno
papagajski ponavlja u medijima, ne razumijem u čemu je to SPC „zaustavila kanonizaciju“?
Po samom nauku Katoličke Crkve Stepinac je već svet (ne postoji suštinska
razlika između sveca i blaženika u katolicizmu – blaženik je isto svetac, samo
lokalni), te je i SPC konstantno do sada
ponavljala kako je ta kanonizacija isključivo u nadležnosti Katoličke Crkve, i
da će primiti odluku, kakva god bila, što je i razumljivo, jer tako i tako
nitko u pravoslavlju ne štuje katoličke svece. Kakvo „zaustavljanje
kanonizacije“? Zar je SPC vezala ruke papi, okovala ga u lance, okupirala
Vatikan? Ako netko ima problem s ovime, tada je prava adresa za njega
isključivo Rim, a ne beogradska patrijaršija.
Pravoslavni
biskupi su više puta javno isticali u intervjuima kako im je poznato da
Stepinac ima izvjesne zasluge u spašavanju pojedinaca i grupa, kako
komunistička presuda ne može biti temelj za razgovor o njemu, kako treba biti
oprezan kada se govori o njemu, jer se radi o složenoj osobi u složenom
vremenu, koja je jednom dijelu ljudi bila spasitelj. Sve te izjave pojedinih predstavnika
srpskog episkopata su dostupne i na internetu, i na kraju krajeva, SPC je i
pristala ući u mješovitu komisiju, saslušati katoličku stranu, i eto, rezultate
te komisije čekamo, pošto ne znamo ni kako su tekle rasprave, ni što je u njima
zaključeno. Međutim, mediji se i nisu baš pretrgli da te izjave pravoslavne
strane prenesu, tako da se konstruirao dojam u javnosti kako pravoslavnu stranu
baš briga za osjećaje i argumente katolika.
Ako
srpskoj, pravoslavnoj strani nisu nepoznati svi ovi detalji, i ukoliko priznaje
složenost i ličnosti i vremena, onda se, naravno, postavlja pitanje koji je to crimen Stepinca, gledano iz srpskog
kuta? Odgovor je jasan: Nezavisna Država Hrvatska – NDH. Naime, Hrvati često
zaboravljaju da srpski narod ima jedno specifično iskustvo NDH, a to je
iskustvo genocida. Za razliku od
današnje Republike Hrvatske, koja je višestranačka demokracija, koja priznaje
manjine, i koja je partner SPC u pastoralnom, kulturnom i karitativnom djelovanju, te ima s njom i potpisane ugovore
(suprotno lažima da SPC ne priznaje RH – temeljni uslov za sklapanje ugovora je
valjda uzajamno priznanje stranki), NDH je bila totalitarna isključiva država,
koja se nije ograničavala samo na hrvatskoj nezavisnosti, već je željela
postići etnički čistu Hrvatsku. Zato
je proveden genocid nad Židovima, Romima, i Srbima, ali su likvidirane i
političke stranke, politički nepoćudni Hrvati, te neke vjerske zajednice poput
Hrvatske Starokatoličke Crkve. Naravno, žestoko su stradali Srbi, njih nešto
više od dva milijuna po procjeni SPC (brojka od 1 900 000 je iz 1931.g., i za
vrijeme rata nije bila aktualna). Tu se dakle radilo da se sustavnim ubijanjem,
protjerivanjem i prevođenjem na druge vjere (uglavnom katolicizam, iako je bilo
i primjera prihvaćanja protestantizma i islama), kao i potpunim brisanjem višestoljetne
kulturne prisutnosti Srba, pravoslavlja i SPC na teritoriju Hrvatske, Bosne i
Srijema, posve iskorijeni dvomilijunski narod. Zabranjena je bila ćirilica čak
i u privatnoj upotrebi (!), rušene su crkve, harana groblja, neprocjenjiva
kulturna i pisana baština ovog naroda je otišla u nepovrat.
Tako
npr., kada je komunistička vlast ušla u Zagreb, Stepinac je još godinu dana bio
slobodan čovjek, javno napadao komuniste, sastančio s njima, pojavljivao se čak
u VIP loži na partizanskim mimohodima, rame uz rame s Bakarićem i sovjetskim
generalima, da bi mu tek nakon toga bilo priređeno suđenje – kakvo takvo, ali
suđenje. Izrečenu kaznu nije ni odslužio, jer mu je tamnovanje olakšano, a
kasnije i pretvoreno u kućni pritvor. Za razliku od njega, srpski episkopat je
bio bez suđenja, bez saslušanja, odmah po uspostavi NDH, što ubijen, što
protjeran. Ubijeni su episkopi Sava, Platon i Petar, uz mučenje i masakriranje;
Platon je izvađen iznakažen iz rijeke Vrbasa, a drugoj dvojici se ni grob ne
zna, vjerojatno počivaju negdje u nekoj jami na Velebitu. Kako bi katolici
reagirali da je netko tako postupio s njihovim episkopatom? Ili sudbina
Dositeja Zagrebačkog, koji je u starim danima pretvoren u invalida i stočnim
vagonom deportiran u Srbiju. Jesu li pojedinci uopće svjesni što to znači pokušaj
zatiranja jednog naroda, jedne kulture, jedne civilizacije, i to dvomiljunskog
naroda?
Taj genocid je bio jedna od osnovnih stavki na kojima se zasnivala NDH, i zato je u očima
Srba, kao naroda, ta tvorevina prvenstveno genocidna, te je svatko tko je u njoj
sudjelovao, sudjelovao i u genocidu. U očima Srba, svatko tko je dao svoj
doprinos egzistiranju NDH, dao je svoj doprinos egzistiranju genocida nad
njima. Pogotovo se to odnosi na ljude na položajima, na ljude koji su imali
vodstvenu ulogu u narodu, pa tako i na Stepinca, koji je od početka do kraja
bio lojalan toj tvorevini.
I
tu se uopće ne radi o tome je li on spašavao ljude ili nije – što znači
spašavanje ljudi, pojedinaca i grupa, ako se istovremeno podupire tvorevina
kojoj je taj genocid upisan u temeljne postulate? Spašavao je djecu, srpsku
siročad? A tko je tu djecu učinio siročadi, tko im je oduzeo roditelje, kuće,
braću, crkve, vjeru, sakramente, djetinjstvo? Oduzela im je NDH, kojoj je
apsolutno lojalan bio upravo on.
Uostalom,
što to znači „spašavati djecu“? Svakom zdravom čovjeku je pomaganje ugroženim
ljudima, napose slabima i malenima, obveza već po savjesti i naravnom zakonu, bio
kršćanin ili ne. Dan-danas imamo tisuće ljudi raznih uvjerenja, katolika,
pravoslavaca, protestanata, muslimana, ateista i agnostika, koji volontiraju u
ratnim zonama, u područjima gladi, nepogoda i epidemija, spašavajući djecu, i pritom
često riskirajući više nego Stepinac tada. Tako da ja osobno ne vidim po kojoj
osnovi bi pravoslavni trebali biti njemu zahvalni što je u nekoliko navrata
spasio, kažu, skoro 30 000 ljudi, i na temelju toga zaboraviti njegovu potporu
NDH koja je, ponavljam, pokušala izbrisati taj narod i tu Crkvu s lica zemlje,
kao da nikada nisu ni postojali.
Okolnosti
i motivi tog spašavanja su predmet različitih interpretacija. Dok katolici
tvrde da je spašavao, mnoge srpske organizacije i povjesničari osporavaju to,
tvrdeći da su unesrećenoj djeci mijenjani i vjera i narodnost, te je na taj
način faktički dan legitimitet i završni pečat genocidu. Srbi svoju
interpretaciju temelje na vlastitom iskustvu, na onome što su na svojoj koži
proživjeli – zašto Hrvati misle da se hrvatska interpretacija mora silom
nametnuti Srbima kontra njihovog iskustva?
Stepinac
se pojavio i na otvaranju lažne „HPC“, koja je bila negacija i Srba i
pravoslavlja, i tom prilikom se prenosi njegova izjava „a dok sam ja to
predlagao (osnivanje HPC) nije valjalo“, što je izravno miješanje u život
Pravoslavne Crkve.
Nakon
svega toga se, bez imalo skrupula, Stepinca nazove, ni manje ni više, nego „zaštitnikom
srpskog naroda“ (i bez volje tog naroda; valjda bi se i Srbe trebalo nešto
pitati prije nego im se dodjeljuju „zaštitnici“), i nakon toga slijedi
iščuđavanje zašto srpska strana daje katkad žestoke izjave. Razumijete li sada
zašto?
Naravno,
i u Katoličkoj Crkvi postoje inteligentni ljudi koji shvaćaju da ovakva, autentična
NDH i svetac univerzalne Crkve, ne idu u jednoj rečenici, zato nije ni čudo, da
paralelno sa širenjem njegovog kulta ide i žestoki revizionizam, koji se
zapravo svodi na to da genocida u NDH nije ni bilo.
Krajnja
računica: Stepinac svetošću opran od svake ljage, jer je spašavao pojedince i
grupe ljudi, a to što je podupirao NDH izgladit će se tako što će se ovu rehabilitirati
i amnestirati od svakog zla, Srbi nisu uopće stradavali, ako i jesu, radilo se
pojedinačnim incidentima, i – pojeo vuk magare. Shvaćate li koje je to sipanje
soli na ranu obiteljima koje u svojoj obiteljskoj memoriji nose traume iz tog
razdoblja?
Tako
da pravoslavni duhovnici imaju i pravo i obvezu da budu uz svoj narod, i da ga,
ne samo štite sada, već i da njeguju sjećanje na njegovu prošlost. U tome je stvar,
a ne da netko mrzi Hrvate i želi Veliku Srbiju. To je vrlo klevetnički napad na
srpskog patrijarha.
Čovjek
se u životu mora uživjeti u kožu drugoga, da bi razumio kako je drugome, što ga
muči, a ne samo tjerati svoju verziju priče. Treba dozvoliti i drugome da kaže
što ima, i da iznese svoje povijesno iskustvo. A ovakvi tekstovi sigurno ne
doprinose uzajamnom razumijevanju.
zar Stjepan Tomislav Poglajen nije bolji kandidat za svetost
OdgovoriIzbrišiTo se našu Crkvu ne tiče.
Izbrišia ne da netko mrzi Hrvate i želi Veliku Srbiju"
OdgovoriIzbrišialtroke Luciano Pavarotti
https://www.youtube.com/watch?v=XOTLAtHMaV8
Što s time?
Izbriši