Iz
knjige A. Taušev: Liturgika
Kršćaninu koji je
poslije krštenja upao u grijeh, sveta Crkva daje oproštaj i duhovni lijek kroz
Svetu Tajnu[1]
Pokajanja. Zato se ova Sveta Tajna naziva drugim krštenjem. Pokajanje je Sveta
Tajna u kojoj onoga tko ispovijeda svoje grijehe, uz vidljivo dobivanje
oproštaja od svećenika, od grijeha odrješuje Sam Gospodin Isus Krist. Budući da
je vlast „vezivanja i odrešivanja“ (Mt 18, 18 i Iv 20, 23) Gospodin dao
apostolima i njihovim nasljednicima, Svetu Tajnu Pokajanja mogu obavljati samo biskupi
i prezbiteri koje su oni zakonito zaredili.
Ustanova ove
Svete Tajne vodi porijeklo od Gospodina našeg Isusa Krista, koji je Svojim
učenicima rekao: Kao
što mene posla Otac, i ja šaljem vas… Kojima otpustite grijehe, otpuštaju im se; kojima
zadržite, zadržani su im
(Iv 20, 21-23).
U prva tri stoljeća
kršćanstva, ako bi netko pao u naročito težak grijeh, za kakve su smatrani:
otpadništvo od vjere, ubojstvo i blud, takav bi bio u potpunosti anatemiziran
[udaljen, izopćen] od Crkve. Ukoliko bi izrazio najiskrenije kajanje i želju da
ponovno bude primljen u Crkvu, morao je javno ispovjediti svoj grijeh, pred
čitavom Crkvom, i proći razne stupnjeve ispitivanja, kako bi dokazao iskrenost
svog kajanja. Svaki takav stupanj trajao bi po nekoliko godina, iako je u nekim
slučajevima pokazivano i snishođenje prema iskrenim pokajnicima, pa su rokovi
takvog pokajanja skraćivani. Samo stupanje u takvo pokajanje, kao i prelazak iz
jednog pokajnog razreda u drugi, nije dopuštano drugačije, nego uz molitvu i polaganje
ruku, baš kao što je i konačno odrješenje od grijeha davano pred čitavom
Crkvom. Od kraja trećeg stoljeća pojavljuje se pojedinačna ispovijed, koja se
obavlja nasamo pred duhovnikom. Glavni povod za uvođenje takve, pojedinačne
ispovijedi bio je Novacijanov raskol. Dva prezbitera – rimski Novacijan i kartaški
Novat počeli su učiti kako oni koji su poslije krštenja pali u teške grijehe,
uopće ne mogu biti odriješeni. Crkva je osudila njihovo učenje, a da bi spriječila
prigovore heretika i sablazni za slabe, biskupe je ovlastila da pojedine prezbitere,
poznate po svome čestitom životu i duhovnom iskustvu, postavljaju za duhovnike
i povjeravaju im da nasamo primaju ispovijed grijeha. Ponestajanje revnosti kod
pokajnika, a također i to što su mnogi počeli javnu ispovijed uzimati ne kao
pouku za sebe, nego kao povod za ogovaranje i nepoštivanje bližnjeg, doveli su
do toga da je javna ispovijed vremenom sasvim zamijenjena pojedinačnom ispovijedi,
nasamo pred duhovnikom.
Kao vrijeme posebno namijenjeno i pogodno za ispovijed, smatraju se postovi, ali Sveta Tajna Pokajanja može biti obavljena i u bilo koje drugo vrijeme. Crkvena pravila zabranjuju da se bez naročitih razloga prelazi od jednog duhovnika drugom (Ap. prav. 12; Mosk. sab. 1677. gl. 6), što se naročito odnosi na one koji su pod epitimijom.
U današnje vrijeme
onaj tko želi pristupiti Svetoj Tajni Pokajanja, za nju se treba posebno pripremiti[2]:
on je dužan tijekom nekoliko dana posjećivati sve crkvene službe, vrijeme
provoditi u postu, čitanju Riječi Božje, istraživanju svog prošlog života i u
skrušenosti zbog svojih grijeha. Kada se pripremi kako treba, dolazi kod
svećenika da bi prinio ispovijed. Svećenik ga prima ispred nalonja[3]
na kome stoje simboli našeg otkupljenja – sveto Evanđelje i Križ. Pokajnik s
poniznošću tri puta pada ničice pred njima, kao pred samim Gospodinom, svojim
Otkupiteljem i Sucem. Tada svećenik počinje čitati „Čin Svete Tajne Ispovijedi“.
Ako se ne ispovijeda samo jedan pokajnik, nego mnogi, onda se ovaj čin obično
čita odjednom za sve koji se ispovijedaju zajedno. Ali sama ispovijed, prema
uputama Trebnika[4],
mora biti obavljena nasamo sa svakim čovjekom, čak i ako je maloljetan (na ispovijed
trebaju dolaziti oni koji su navršili sedam godina).
Čin Svete Tajne
Ispovijedi“ sastoji se od početnog uzglasa „Blagoslovljen Bog naš…“, uvodnih
molitava od Trisvete pjesme do „Oče naš“, pokajničkog 50. psalma Davidovog,
pokajničkih tropara „Pomiluj nas, Gospode, pomiluj nas…“ i dvije svećeničke
molitve za oproštaj grijeha onima koji se kaju. Na početku ispovijedi, svećenik
prije svega pita pokajnika o vjeri, bez koje je otpuštenje grijeha nemoguće.
Zatim pristupa pitanjima o grijesima. Pokajnik je pri tome obavezan reći sve
što pritišće njegovu savjest, ništa ne tajeći i ne skrivajući. Još je bolje ako
pokajnik sam govori svoje grijehe, ne čekajući da mu svećenik postavlja
pitanja. Kada ispovijedi sve za što sebe smatra krivim pred Bogom, pokajnik
klekne i sagne glavu, u iščekivanju pravednog suda Božjeg. Svećenik nad njim
čita molitvu: „Gospode Bože spasenja slugu Tvojih…“ u kojoj moli Boga da se
smiluje Svom sluzi, da mu oprosti sve grijehe voljne i nevoljne, da ga pomiri i
ponovno sjedini sa Svojom svetom Crkvom, od koje je otpao kroz grijehe. Zatim
na pokajnikovu glavu stavlja kraj epitrahilja[5],
u znak izlijevanja milujuće milosti Božje na njega, i govori molitvu odrješenja:
„Gospodin i Bog naš Isus Krist, milošću i milosrđem Svoga čovjekoljublja, neka
ti oprosti dijete (ime) sve grijehe tvoje; ja, nedostojni jerej[6],
vlašću Njegovom koja mi je dana, opraštam ti i odrješujem te od svih tvojih grijeha,
u ime Oca, i Sina, i Duha Svetoga, amen“. Govoreći posljednje riječi ove
molitve odrješenja, svećenik osjenjuje pokajnika znakom križa po glavi koja je
pokrivena epitrahiljem. Zatim se čita „Dostojno jest“, Slava, I sada, i otpust.
Nakon otpusta pokajnik cjeliva Evanđelje i Križ, i uzima blagoslov. Poslije
toga svećenik može pokajniku dati „pravilo protiv njegovog grijeha“ to jest
nalaže mu epitimiju za grijehe. Epitimija (od grčkog „epitimao“, επιτιμάω –
zabranjujem, a επιτιμιον – kazna, odmazda) nalaže se na grešnika ili u vidu
duhovne kazne – isključenja od sv. Pričesti na određeni rok, ili u vidu
duhovnog lijeka – posta, klanjanja, milostinje i molitve. Ipak, treba znati da
po pravoslavnom shvaćanju epitimija nema ni snagu, ni značenje zadovoljenja
pravde Božje, jer je zadovoljštinu za grijehe prinio jednom za svagda Sam
Gospodin na križu. Stoga epitimija nije bezuvjetno obavezna prilikom ispovijedi:
ona se daje radi duhovne koristi pokajnika, kao pobožna vježba koja mu pomaže
da se izbavi od loše navike na grijeh. U vezi s tim, duhovnici trebaju biti
snishodljivi i oprezni kod određivanja epitimija, kako ne bi odbili pokajnika.
Prema kanonima,
za mnoge teške grijehe određuje se isključenje od sv. Pričesti na nekoliko
godina, pri čemu je dozvoljeno piti samo „agijazmu“, to jest Bogojavljenjsku
svetu Vodu. Sam duhovnik, bez arhijereja[7],
ne može podvrći isključenju od Svetih Tajni. U današnje vrijeme, uslijed općeg
opadanja religiozno-moralnog života, isključenje od sv. Pričesti na duže rokove
se ne prakticira.
Za onoga tko je
ispunio epitimiju, određena je naročita molitva u Trebniku. To je „Molitva
kojom se razrješuje od epitimije“. Duhovnik nema prava primiti kod sebe na
ispovijed onoga tko se nalazi pod epitimijom drugog duhovnika, niti takvoga
razriješiti od epitimije, izuzev ako je riječ o bolesniku i samrtniku, koga
svaki svećenik može i treba ispovjediti i razriješiti. Pošto bi netko mogao i umrijeti
bez razrješenja, prihvaćeno je da se nad svakim umrlim čita posebna razriješna
molitva.
[1]
U pravoslavlju se sakramenti nazivaju Svetim Tajnama.
[2] Rusi
imaju specijalni termin kojim označavaju pripremu za Sv. Tajnu Pokajanja. To je
„govenie“ – pojam nešto širi od „posta“, koji podrazumijeva: a) molitveni
podvig, b) post u užem smislu riječi, i c) udubljivanje u samoga sebe s ciljem
da se razotkrije i shvati svoja grešnost (vidi: Pomazanski, „Dogmatika“, Sveta
Tajna Pokajanja)
[3]
Analoj – posebni stalak.
[4]
Obrednik.
[5]
Dvostruka spojena traka koju svećenik stavlja oko vrata – odgovara rimokatoličkoj
štoli.
[6]
Svećenik.
[7]
Biskup.
Bogu hvala na ovom portalu i na ljudima iza njega. Već dulje pratim ovaj blog. Tema ovoga i prethodnoga posta oduvijek me zanimala. Po meni veoma dobro objašnjeno katoliku kojega zanima kako to izgleda u pravoslavlju.
OdgovoriIzbrišiSve pohvale.
MIR
Bogu hvala! I Vama na praćenju!
IzbrišiZa one koji trajno ostaju u teškom grijehu,trajno isključenje od Sv. Pričesti se i danas u Pravoslavnoj Crkvi prakticira.
IzbrišiNije o tome riječ, to se podrazumijeva. U tekstu je riječ o epitimijama.
IzbrišiPa dobro, nije šija nego vrat...
IzbrišiPa nije isto zabrana pričesti nekome u grijehu, i zabrana pričesti kao epitimija u ispovijedi i pokajanju. U prvom slučaju, čovjek je naprosto u stanju grijeha, u drugome u procesu povratka u Crkvu.
IzbrišiSlažem se da nije isto zabrana pričesti u grijehu i zabrana u pokajanju. Međutim, ako se netko pokaje radi nekog teškog grijeha, i danas se, u skladu s kanonima i prema rasuđivanju duhovnika, kao duhovni lijek prakticira zabrana pričešćivanja za neko vrijeme a prema težini slučaja ponekad i na duži rok.
OdgovoriIzbrišiTekst hoće reći da nije baš redovita praksa nekome uskratiti pričest na 30 ili 40 godina, kako propisuju neki kanoni.
IzbrišiGospode,oprosti mi sagriješenja moja i po velikoj milosti svojoj smiluj se duši mojoj.Ne odbaci me od lica svoga i stavi me na desnu stranu u Carstvu svome kad dođe moj čas. Slava Ocu i Sinu i Svetome Duhu. Amin!
OdgovoriIzbriši