Kao
što smo više puta napomenuli, ne bavimo se stvarima koje se tiču nepravoslavnih
vjerskih zajednica, osim ako ne postoji neka poveznica s Pravoslavnom Crkvom. Ovaj
put ćemo napraviti iznimku, te ćemo na molbu jednog našeg redovitog čitatelja
katoličke vjeroispovijesti, pokušati dati osvrt na jedan noviji pravac u
katoličkom dušobrižništvu, a to je teologija tijela pape Ivana Pavla II.
Našeg brata katolika dakle zanima, ima li dotična teologija tijela kakvih
poveznica s pravoslavnim učenjem, i je li uopće spojiva s njime.
Teologija
tijela je nastala u Katoličkoj Crkvi u najnovije vrijeme, u mandatu Ivana Pavla
II., još je uvijek u fazi širenja i razrade, okrenuta je prvenstveno prema
unutra, katoličkom auditoriju, tako da se Pravoslavna Crkva, kako službena,
tako i teolozi, nikada nije ni očitovala o njoj, niti za to zasad postoji
potreba, tako da ćemo zainteresiranom bratu morati ponuditi naše osobno
mišljenje i zapažanje.
Teško
je pisati o teologiji tijela iz najmanje tri razloga. Prvi je taj, što se radi
o opsežnoj materiji; teologija tijela temelji se na knjizi Ivana Pavla II.,
koja je opet korpus od 135 iscrpnih kateheza, a na nju se nastavlja čitav niz
knjiga, priručnika, razrada, tumačenja i metoda rada. Drugi razlog jest taj,
što teologija tijela nije sustavno razrađeni i precizno definirani nauk, već je
ona više smjer u naviještanju, dakle, ima više propovjednički, katehetski stil,
u kojemu su moguće različite varijacije i razine značenja. Treće, ova teologija
je novost i kod samih katolika; ona se tek širi i razvija, te se tek čeka
recepcija u samoj Katoličkoj Crkvi na nju. Don Damir Stojić (od kojega ćemo
preuzimati sve citate) smjelo tvrdi: „Obznanjivanjem
teologije tijela neki smatraju da je papa Ivan Pavao II. dao treći najveći
doprinos u teologiji u povijesti Katoličke crkve. Prvi je bio sveti Augustin
koji je spojio kršćanstvo s Platonom. Drugi je bio sveti Toma Akvinski iz 13.
stoljeća koji je kršćanske istine spojio s Aristotelovim učenjem. I zanimljivo
je da se od 13. stoljeća pa do Ivana Pavla II. nije puno toga promijenilo. Ivan
Pavao II. napravio je treći najveći iskorak u povijesti kršćanstva, spojivši
objavu kršćanske istine s ljudskim iskustvom - to je fenomenološki pristup koji
polazi od iskustva k njegovom tumačenju.“
U
čemu se ona sastoji? Današnji čovjek, pogotovo mladi, suočen je s moralno
razvratnim i raskalašenim svijetom, svijetom koji mu nudi apsolutnu seksualnu
slobodu, mami ga predbračnim odnosima, slobodnim vezama, svim mogućim perverzijama;
a ako „zaškripi“, nudi mu rješenje uz pomoć abortusa. U želji da osmisli
vjernički svoju spolnost, mladi čovjek se okreće Crkvi, koja ga međutim
dočekuje skupom suhoparnih propisa i zabrana, te prijetnji paklom: ne sagriješi
bludno, inače… Naposljetku, iza takve crkvene reakcije se često puta krio
prezrivi odnos prema ljudskoj tjelesnosti i spolnosti, kao nečemu grešnomu i
prljavome. I tako je Ivan Pavao II., još prije nego što je postao papa, počeo
razrađivati jedan novi pristup ovoj temi. On je polazio od činjenice da je
ljudsko tijelo i sve njegove funkcije, pa tako i spolnu, stvorio Bog, te da to
nije samo po sebi loše. Ljudsku tjelesnost i seksualnost, po njemu, treba
ispravno usmjeriti, prepoznavajući u njima Božji prst u čovjeku. Ljudski spolni
život za njega tako postaje jedna vrsta življenja Evanđelja; a mladima treba
objasniti svu ljepotu i uzvišenost kršćanskog bračnog i spolnog poziva, a ne ih
prijetnjama i restrikcijama otjerati iz Crkve, i nabiti im razne komplekse i
osjećaj krivnje.
Teologija
tijela je dakle pokušaj kršćanskog osmišljavanja ljudske tjelesnosti i
spolnosti. Kao takva, veoma je raširena osobito među katoličkom omladinom u
gradovima, te danas valjda nema ozbiljnijeg studentskog ili omladinskog duhovnika
koji se ne koristi njome u radu s mladima. Karakterističan primjer je spomenuti
don Damir Stojić u Zagrebu.
Nesumnjivo,
ona veoma pomaže brojnim mladima da uredno i kršćanski žive svoju spolnost, i
sam Bog zna koliko ima mladih ljudi kojima je ovaj pristup pomogao da prodube
svoj katolički život, sačuvaju predbračnu čistoću, i okane se svih perverzija
modernog doba, i koliko je mladih obitelji izgrađeno na ovim katehezama.
U
osnovi, katolički i pravoslavni spolni moral su podudarni, jer se baziraju na
jednim te istim Božjim smjernicama. Ista Biblija i iste Božje zapovijedi važe u
obje Crkve. Zato je teologija tijela unutar Katoličke Crkve, jedan
hvalevrijedan projekt, koji donosi mnogo pozitivnih plodova.
Međutim,
čitajući tekstove i predavanja ovih kateheza, moramo ipak uočiti da neke stvari
stoje u priličnom raskoraku s pravoslavnom tradicijom i pravoslavnim naukom. Naime,
logika tih tekstova je prilično jednostavna. Bog je stvorio čovjeka; ako je stvorio
čovjeka, stvorio je i njegovu seksualnost. Ako je stvorio ljudsku seksualnost,
onda je ona Božje djelo, i njezino ispravno prakticiranje je bogougodno. Ako je
čovjek slika i prilika Božja, tada i ljudska seksualnost ima svoje izvorište u
Bogu, te predstavlja neku refleksiju unutarnjeg božanskog života sv. Trojstva,
kao i predokus Neba. Zato je ljudski seks zapravo svet, i zato: „Karol Woytila 1960. godine napisao je: Muž
i žena bi trebali što češće konzumirati svoj brak. Zašto? Jer u tom trenutku na
najbliži način imaju udio u životu Presvetog Trojstva po stvaranju i ljubavi!…
Ivan Pavao II. to je obradio u šest kateheza i povlači paralelu između
svete mise i bračnog čina. Vrhunac svete mise je sveta pričest, kad se Tijelo
Kristovo daje Crkvi. Vrhunac bračne ljubavi jest potpuno predavanje tijela
supružnika jedno drugome, a to potpuno uzajamno predavanje i prihvaćanje
podsjeća na ljubav Isusa prema Crkvi. Tako Ivan Pavao II promatra bračni čin
kao svojevrsnu liturgijski čin.“
Iz
pravoslavnog kuta, ovakav način razmišljanja je pogrešan. Naime, seks kakvog
danas poznajemo, nije Božja volja, ni dio Božjeg plana. Zašto? Zato što između
čovjeka prije Adamova grijeha i čovjeka nakon Adamova grijeha postoji suštinska
razlika. Adam je prije grijeha bio čovjek apsolutno drugačijeg tijela nego što
ga je imao nakon grijeha. Njegovo tijelo prije pada nije bilo podložno
starenju, ranjavanju, bolesti, smrti i raspadanju. On je bio produhovljeni
besmrtnik. Pošto su tijela Adama i Eve bila takva, onda nije postojao ni seks
kakvog danas poznajemo – baziran na požudi, strasti, i popraćen grubim
materijalnim sjedinjenjem, užitkom, krvarenjem i slično. Prema Svetim Ocima,
ljudi bi se razmnožavali zbog Božje zapovijedi; na bestrasni duhovni način,
nešto slično Evinom nastanku od Adama prilikom Adamova dubokog sna. Seks kakvog
danas poznajemo, je nužno zlo koje je nastalo kao posljedica grijeha. Zato je
privremen, i u Carstvu Nebeskom ga neće biti, kao što ga nije bilo ni u Edenu.
Prema
tome, iz pravoslavnog kuta, ovakva sakralizacija ljudske spolnosti je
heretična, a izrazi da je ljudski seks liturgijski čin sličan misnoj pretvorbi,
ili odraz života sv. Trojstva, ili predokus Neba, su jednostavno blasfemični. Za
pravoslavne uši, takvo nešto reći je svetogrdno.
Naravno
da ljudska spolnost nije grešna ni prljava. Iako u palom i grešnom stanju, ona
je ipak Božje djelo; iskvareno, ali Božje. Zato Crkva ljudsku seksualnost
regulira kroz primjenu Božjih zapovijedi, držeći je u moralnim okvirima, ali
reći za nešto što je izraz ovozemaljskog grešnog stanja da proishodi iz Božjeg
života, nije spojivo s pravoslavljem.
Ovo
je jako dobro znala i Biblija, pa je strogo odvajala spolni život od vjerskih
svetinja. Bog izričito zabranjuje Izraelcima spolni život prije susreta s Bogom
i sklapanja Saveza na Sinaju; zabranjuje starozavjetnim svećenicima spolni
život prije službe u svetom Šatoru i Hramu, te su čak i popratne spolne pojave
poput menstruacije i babinja, obredno nečiste. Ovu tradiciju nastavlja i
Pravoslavna Crkva, te do danas zabranjuje seks prije pričesti svećenicima i
vjernicima, te pričest u menstruaciji i postporođajnom čišćenju. Ovih se
propisa držala i zapadna Crkva stoljećima u kontinuitetu s Biblijom. Dakle, ako
je ljudska spolnost predokus Neba, liturgijski čin i odraz Trojstva, čemu
tolike ograde od nje? Ove ograde je naslijedio čak i islam, inače religija
otvorena spolnosti.
Međutim,
ako pogledamo povijest religija, vidjet ćemo da je sakralizacija seksualnosti
bila odlika upravo mnogobožačkih, poganskih religija, koje su se klanjale
stvorenim silama ovog palog svijeta. Zapravo, sve bliskoistočne religije, s
kojima je biblijska religija uvijek bila u sukobu, temeljile su se na ideji
plodnosti i seksa kao božanskih i obožujućih stvarnosti. Upravo je
Biblija demistificirala i desakralizirala seks, objašnjavajući njegovo pravo
porijeklo, i stavljajući ga na mjesto koje mu pripada. S te strane, bilo kakvo
dovođenje sadašnjeg ljudskog spolnog života u vezu s božanskim, predstavlja
korak nazad, u prirodne religije.
Svaki
čovjek je sam za sebe, makar bio i samac, slika kompletnog Trojstva. Ako već
želimo povući paralelu između Trojstva i obitelji, onda u braku muž i žena
ostvaruju približavanje Trojstvu prvenstveno kroz molitvu, sakramente i
življenje Evanđelja, a ne kroz seks. Prva Crkva je stoljećima branila mladencima
bračni seks tijekom prvih osam dana braka, tijekom kojih su oni nosili svoje
vijence i posvećivali se molitvi i razmatranju, dajući i time jasan znak na
čemu se brak temelji.
Naravno,
sakralizacija ljudske spolnosti nužno dovodi pod veliki upitnik život u
celibatu, odnosno monaški, redovnički, asketski život. Koliko vidim, u
katehezama se to pokušava premostiti tvrdnjom da je bračni život znak sv.
Trojstva, a celibat predokus Carstva Nebeskoga. Međutim, to ipak nije dovoljno
dobro objašnjenje. Jer, koja je razlika između znaka/simbola i predokusa u
Bibliji? Nikakva. Uzimajući sakramentalne znakove, mi već sada uživamo predokus
Neba. Uostalom, na drugim mjestima u katehezama piše suprotno: „Dva su načina da čovjek okusi Nebo na
zemlji: sveta pričest jer Bog Isus Krist ulazi u svoju zaručnicu Crkvu i bračni
čin kad muž ulazi u svoju ženu.“, proglašavajući ipak i brak predokusom
Carstva. Cijela ranokršćanska
asketika se zasnivala na borbi sa strastima, pa tako i sa spolnom; no ako je ova
sveta, liturgijska i trojstvena, čemu onda uopće realno biti asket? Ako je
bračni seks vrhunac bračne ljubavi, slika Trojstva i izvorni Božji naum, zašto
ga onda neće biti na Nebu? Jednostavno, kontradikcija u svemu ovome je
preočita. Najbolje bi bilo onda izvesti stvar do kraja, i produžiti spolni
život na Nebu (poput mormona).
Predokus
Neba i život Trojstva može doživjeti svaki kršćanin, celibatan ili u braku,
kroz osobno sjedinjenje s Kristom u Crkvi. To je pravi predokus Neba, jer, kako
kaže Isus, „Carstvo Nebesko je u vama“.
Dakle,
za Pravoslavnu Crkvu, seks nije ni grešan ni svet. On je naprosto biološka
nužnost ovoga svijeta, regulirana Božjim smjernicama. Gledajući sve ovo, čini
se da smo u kršćanstvu dobili treću krajnost. Nakon krajnosti razvrata i
krajnosti odbacivanja seksualnosti, dobili smo i krajnost njene sakralizacije. Koji
će biti krajnji dometi toga, pokazat će budućnost.
Al Masih kam-Hakan kam!
OdgovoriIzbrišiSvaka cast brate!!!prvi pravoslavni osvrt na ovu suvremenu pojavu...vjerujem da bi bilo jako korisno i mnogim rimokatolickim teolozima da ovo procitaju,i ako imaju imalo svetootackog iskustva,razmislili bi o svemu...a ima takvih teologa,sigurno.
Abdul Mesih el Miskin
Bogu hvala!
IzbrišiZahvaljujem od srca na odgovoru!
OdgovoriIzbrišiPremda katolik, ne mogu se ne složiti s vašim zapažanjima. Ipak, ostaje mi utjeha da je teologija tijela još uvijek samo teologija, a ne i dio obvezujućeg nauka.
Sve predajem u ruke Božje i preporučujem se svima u molitve!
Bar
Ajde ti brate u brod Crkve, nemoj da ti bude uteha splavarenje na bačvi usred okeana.
IzbrišiSamo ne u Titanic...
IzbrišiU Nojevu barku kao prasliku Novozavetne Crkve.
Izbriši@Aleksandar
IzbrišiLjubav je strpljiva...
:)
Bar
Papistički Titanic je već 1000 godina na dnu mora a njegovi putnici u mračnim dubinama misle da su na suncu. I zbog toga su u svojoj prelesti jako strpljivi. Pobuni se malko pa isplivaj. Pa ako ne vidiš istinsku Carpathiu uhvati se neke od prividnih lađica ili bar "pravoslavnog" Titanica, ali to bih ti najmanje preporučio jer će te u svojoj udobnosti ponovno odvući na dno.
Izbriši@10:39
IzbrišiMolim te, ponovi što si rekao, samo sporije, ne može to ući na brzinu u ovu moju ludu glavu. ;)
Bar (nadam se ne onaj bar na Titanicu)
Pretpostavljam da se zna da je Carpathia bio brod koji je prvi primio signal SOS s Titanica i nalazeći se relativno blizu, dojurio i spasio dosta brodolomaca.
IzbrišiTo mi je poznato, ali ne znam što bi "Carpathia" bila u ovom slučaju. I koje su to "prividne lađice"?
IzbrišiPravoslavni "Titanic" je valjda SPC? O kakvoj udobnosti se radi? U mom slučaju to bi bilo sve, samo ne udobnost.
Bar
I u onim zemljama Bliskog istoka nije udobno nikome tko nosi neki kršćanski predznak.
IzbrišiPrividne lađice su razne paratakse koje su u posljednje vrijeme nikle ali iz samo njima poznatih razloga radije bezizgledno plutaju u svojoj nekanoničnosti nego da se ukrcaju na Nojevu korablju.
A ondje u našim vodama kruže i morki psi kojima na peraji piše HPC a pod površinom prijete unijatsko novokalendarske ralje.
Molim objašnjenje.
IzbrišiBar
Udobnost ako tražiš u istinskoj Crkvi sigurno nećeš naći. Pronaći ćeš iskušenja, muke, patnje i nošenje krsta. Ali ćeš pronaći i dobiti snagu da to sve nosiš kao pravi Hristov ratnik.
Izbriši...tražite i naći ćete, kucajte i otvoriće vam se...
IzbrišiSamo mirno i s ljubavlju, momci
OdgovoriIzbrišiOvu novootkrivenu granu bogoslovlja mogli bi nazvati:
OdgovoriIzbrišiPravoslavna nautika i brodogradnja :):):):)
Abdul Mesih el Miskin