Živimo u doba
sveprisutne emancipacije žena, u doba kada se žene masovno uključuju u najviše
i najodgovornije društvene funkcije, i tamo se često pokazuju kao mnogo
kompetentnije i sposobnije od muškaraca. Ovakva situacija se prije ili kasnije
morala reflektirati na vjerske zajednice, gdje je moralo, posebno na Zapadu,
doći do jačeg upliva žena u crkvene strukture. Tako mnoge protestantske
zajednice već odavno imaju žene pastorice, pa čak i biskupice, a čini se da su
se i starokatoličke Crkve u zadnje vrijeme počele baviti mišlju o ređenju žena.
U
Katoličkoj Crkvi žene danas svugdje dobivaju istaknutu ulogu. Spomenuli smo da
katolička Crkva, pored svetih Otaca, već ima i naučiteljice Crkve. Sve je veći
broj žena teologa, čak i na sveučilišnoj, znanstvenoj razini. U liturgiji, žene
danas u Katoličkoj Crkvi imaju pristup u svaki dio crkve. One uzlaze na ambon i
čitaju misna čitanja i molitve vjernika, djevojčice postaju ministrantice, a
žene već ravnopravno s muškarcima laicima dijele pričest za vrijeme mise. U
najnovije vrijeme, papi Franji je postavljeno pitanje mogućnosti ređenja đakonisa;
papa je obećao formirati povjerenstvo za proučavanje tog pitanja. Kakav stav
pravoslavlje može zauzeti prema svemu ovome?
Pravoslavlje
visoko vrednuje ženski rod. Prema Bibliji, žena je stvorenje Božje, jednako
muškarcu, pozvano na svet život i na ulazak u Kraljevstvo Nebesko. Žena nikada
ne smije postati objekt zlostavljanja i zanemarivanja. Krštena, krizmana i
pričešćena, ona je nositelj Boga, živi tabernakul Božji, jednako kao i
muškarac. Iako manje poznate od muškaraca, brojne svete majke monahinje,
ostavile su velik doprinos pravoslavnoj duhovnosti.
Ipak,
muškarac i žena nisu jedno te isto. Priroda nas uči kako se životne funkcije i
psihofizičke karakteristike muškarca i žene razlikuju. To ne znači umanjivanje
ničije vrijednosti, jer su muškarac i žena komplementarni. Nadovezujući se na
tu prirodnu razliku u ulogama, pravoslavlje nikada nije ženama povjeravalo
svećeničku funkciju. Još je starozavjetni narod Božji Izrael imao samo muškarce
svećenike, Krist, začetnik novozavjetnoga svećeništva, bio je muškarac, među
apostole je pozvao samo muškarce, i čitava povijest kršćanstva, istočnog i
zapadnog, redila je samo muškarce.
Kako
smo rekli, to nije umanjivanje ženine vrijednosti, jer svećeništvo nije uvjet
za spasenje, već samo jedna od funkcija u Crkvi. Pošto je u prirodnom poretku
vodstvena uloga uvijek pripadala muškarcu, to je i istinita objavljena vjera
oduvijek i duhovno vodstvo prepuštala muškarcima. Uostalom, to što je netko na
zemlji svećenik ili biskup, ne znači da će na onome svijetu imati veću slavu od
žena; Bogorodica nije nikada bila svećenica, pa je veća od svih anđela i
svetih.
Svećeništvo
nije zasluga ni pravo. Ono je dar Božji, a iz povijesti Crkve vidimo da je on
dan samo muškarcima, jednako kao što je dar rađanja i majčinstva dan samo
ženama. Bog u Starom zavjetu jasno daje, najtežim kaznama, do znanja da nitko
ne smije uzurpirati svećeništvo nepozvan. Današnji zahtjevi žena za
svećeništvom pokazuju nekoliko kardinalnih grešaka pri razumijevanju samog
svećeništva. Kao prvo, svećeništvo nije ničije pravo, drugo, ono ne ovisi o
svjetovnim, ili svjetovno shvaćenim crkvenim, zaslugama i sposobnostima, a kao
treće, svećeništvo se ne smije poistovjećivati s moći i vlasti. Svećeništvo
nije moć i vlast nad drugima, pa da se može reći da bi trebala biti ravnopravno
raspodijeljena. Svećeništvo je žrtvovanje i služenje, jedna od uloga u Crkvi,
koja je dana - muškarcima.
Nikako
ne stoji primjedba da je Crkva uvela isključivo muško svećeništvo zbog utjecaja
drevne kulture i civilizacije koja je zapostavljala žene. Jer, Crkva se u
mnogim stvarima nije osvrtala na kulturu svoga vremena, ni na običaje ljudi
svoga doba, i zbog toga je bila krvavo progonjena. Nadalje, treba istaknuti da
su sve ondašnje poganske religije imale žene svećenice. Kršćanstvo se tu pokazalo
kao oporba poganstvu.
Iz
svih tih razloga, Pravoslavna Crkva je ogradila svećeništvo određenim ogradama,
što znači da se ne samo ne dopušta ređenje žena, nego se one isključuju sa svih
funkcija koje proizlaze iz svećeništva. Ženama nije dopušteno ući u svetište
crkve, dodirivati posvećeno posuđe, uspinjati se na ambon, govoriti u crkvi.
Iako Katolička Crkva odbija ređenje žena, ipak im dozvoljava ministriranje, dodirivanje
svetog posuđa, ulazak u oltarni prostor, na ambon, kao i liturgijsko čitanje. S
pravoslavne strane, ove stvari predstavljaju teški raskorak s Predajom Crkve,
kao i teško kršenje kanona Crkve. Jednostavno, prekoračene su granice
dozvoljenoga u kršćanstvu. Koliko će se dugo, u takvoj situaciji, katolici moći
odupirati ređenju žena?
Treba
ovdje nešto reći i o ulozi đakonisa. Đakonise su u prvom tisućljeću kršćanstva
bile karakteristika, prije svega, Istočne
Pravoslavne Crkve. Njihovo postojanje u kršćanstvu često danas na Zapadu potežu
kao argument za ređenje žena, makar samo na đakonski stupanj. No, pravoslavne
đakonise nisu bile ženski đakoni. To je bio naziv za jednu specifičnu žensku
laičku crkvenu dužnost. Naime, u antičko doba nije bilo primjereno tek tako
pristupati tuđoj ženi i doticati je. To je stvaralo teškoće kod krštenja
(presvlačenje i ulazak u bazen-krstionicu sa ženom), krizme (na Istoku se
pomazuje više dijelova tijela, i prsa i noge i leđa, što zahtijeva još
otkrivanja i dodirivanja) i sl. Zbog toga je Crkva izabirala određene žene,
kojima je naročitim obredom davala punomoć da odrađuju fizički dio
sakramentalnih radnji sa ženama, da im pomažu kod presvlačenja, brisanja nakon
uranjanja, u krstionici i sl., kako bi se izbjegla sablazan. One dakle nisu
ništa sakramentalno radile, već su bile, da tako kažemo, biskupova produžena
ruka, kako on ne bi morao fizički dirati žene. Uz to, s vremenom su počele
bdjeti nad redom u ženskom dijelu crkve, pomagati bolesnim i nemoćnim ženama,
držati kateheze ženama i djeci, uglavnom, bile su zadužene za pastoral žena i
djece.
To
što su „ređene“ polaganjem ruku i molitvom, slično kao svećenici, biskupi i
đakoni, ne znači ništa, jer su se na Istoku odvajkada sve crkvene službe
predavale na taj način (čitači, pjevači...), i nikada đakonisama nije davan
sakramentalni značaj; štoviše, već kao ženama im je zabranjen ulazak u svetište
crkve, kao i na ambon, pa je to već u startu onemogućavalo njihovu bilo kakvu
đakonsku službu. Ako su u pojedinim slučajevima i preuzimale đakonske
liturgijske funkcije, crkveni sabori su oštro ustajali protiv toga, što je naposljetku
dovelo i do njihovog ukidanja.
Nažalost,
Zapad je danas u većoj (protestanti) ili u manjoj (katolici) mjeri počeo
odustajati od tisućljetne Bogom dane crkvene prakse isključenja žena od
svećeničkih funkcija. Danas još samo pravoslavlje dosljedno čuva ovu drevnu
praksu i teologiju koja stoji iza nje.
17 fevralja 2017 goda Patriarh Feodor II posvjatil v diakonissy neskol'ko ženščin, objazannost'ju kotoryh stala pomoščь v missionerskoj dejatel'nosti v Katangskoj mitropolii, v Tainstve Kreščenija vzroslyh, venčanija, a takže v katehitičeskoj dejatel'nosti Cerkvi.
OdgovoriIzbrišiIzvor: http://www.pravoslavie.ru/101326.html
Papa Teodor Drugi je istina ekumenist (čitaj: heretik), ali kanonski heretik!
Đakonise su zaista postojale u pravoslavnoj crkvi. Poznata je đakonisa Olimpijada iz vremena Jovana Zlatoustog. Sačuvana su njegova pisma koja je upućivao ovoj đakonisi. Jedno od pisama započinje ovako: "Episkop Jovan Mojoj poštovanja najdostojnijoj i najbogoljubivijoj gospođi đakonisi Olimpijadi, radujući se u Gospodu".
OdgovoriIzbrišiJesu, ali u smislu kako sam opisao. Dakle, ne kao ženske đakonice.
IzbrišiNevezano uz temu objave, ali vezano uz problematiku bloga. Pogledajte na Youtubeu televizije SPC Hram emisiju posvećeniku 110. godišnjici rođenja popa Momčila Đujića uz sudjelovanje crkvenih osoba. Ne znam kako bi se trebao osjećati Hrvat pod omoforom SPC dok to gleda, a pomeni Draži i ekipi već je tradicija. S druge strane mise za Pavelića i Bozanićevi ogorčeni napadi na protivnike Stepinčeve kanonizacije na svakoj propovijedi. Kršćanski i ljudski odnos među Hrvatima i Srbima često se čini dalekom iluzijom, a najžalosnije je što velik dio krivnje snose njihovi crkveni predvodnici.
OdgovoriIzbrišiA što da vam kažem..
IzbrišiNe znam kako bi se trebao osjećati Hrvat pod omoforom SPC dok to gleda,
Izbrišivjerovatno ko njemac kad vidi francuze da slave de Gola. Naime nije problem u pomenu minisru vojnom u vladi bana Šubašića , nego u vašem poimannju te vlade , pripadnici JVuO ,Hrvati, oslobodili su od Talijana Cres,Krk ,Lošinj.. vi ste jamčno za to da se to oslobođenje poništi.. a pod omoforom SPC nalazi se i unuka generala Aleksandra Lera koji se 41 suprostavio velikosrpskoj ideologiji ... :)
Nije tema za ovaj blog.
Izbriši