Objektivno govoreći, pogotovo nakon
reforme Drugog vatikanskog koncila u Katoličkoj Crkvi, koja se reflektira i na
bogoslužni čin sklapanja braka, i na kanonsko pravo koje regulira brak, razlika
između katoličkog i pravoslavnog braka ima dosta. Krenimo redom (napomena:
navedene stavke su izvučene iz općeg prava Pravoslavne Crkve, dakle, pravnih
izvora koji vrijede za svu Crkvu kao smjernica, i odražavaju tradiciju; pojedine
mjesne Crkve su neke od tih propisa modificirale, a mogući su i pojedinačni
oprosti ili ublaženja):
1.)
U pravoslavlju se teško može reći da je djelitelj braka svećenik, i to
suprotstaviti katoličkom učenju da su djelitelji braka sami zaručnici. U pravoslavlju,
i svećenički blagoslov braka, i ženidbena privola spadaju u bitni čin za
valjanost braka, jednako su bitni, i bez bilo kojega od njih, brak ne postoji.
Svećenički blagoslov jest bitan u pravoslavlju, i zato u Pravoslavnoj Crkvi (za
razliku od Katoličke), ne postoji brak sklopljen: samo pred svjedocima (tajni
brakovi su strogo zabranjeni) ili pred ovlaštenim laikom, ili pred đakonom;
traži se isključivo biskup ili svećenik da brak blagoslovi. No, sam svećenički
blagoslov nije dovoljan, ako nedostaje drugi bitni dio, a to je ženidbena
privola. Ta dva čina su posve komplementarna.
2.)
Nije točno da pravoslavlje dozvoljava razvod braka. Pravoslavlje
striktno uči da je brak nerazvediv, ne samo do smrti, nego i po smrti (stoga i
udovci imaju izvjesna ograničenja za sklapanje drugog braka). Jedino što u
pravoslavlju postoji šire shvaćanje pojma „smrt“ (smrt ne mora biti samo
fizička, već i moralna ili duhovna), i susretljivost prema nedužnim ljudima,
čiji je brak nepovratno skrahirao, a nisu u stanju izdržati sami. Tada,
dozvolom crkvene vlasti, postoji mogućnost blagoslova druge ili treće
ovozemaljske veze, uz ispunjavanje određenih kanonskih propisa. Više o tome
možete vidjeti na Crkveni brak i razvod
3.)
Žena u Pravoslavnoj Crkvi ne može biti svjedok kod sklapanja braka.
4.)
Zaruke su u pravoslavlju neraskidive, stoga se obred zaruka u pravilu
služi kao prvi dio čina vjenčanja.
5.)
Žena iznad 60 godina i muškarac iznad 70, ne mogu sklopiti brak, kao i
oni među kojima je razlika u dobi 15 i više godina.
6.)
Zavjet djevičanstva, a pogotovo monaški zavjeti, potpuno onemogućuju
brak, dakle, neuklonjiva smetnja (u Katoličkoj Crkvi oprost od zavjeta
podjeljuje Rim).
7.)
Zabranjena su vjenčanja za vrijeme postova i velikih blagdana (Katolička
Crkva ukinula; postoje samo mogućnosti da se to regulira lokalnim
zakonodavstvom pojedinih biskupija ili biskupskih konferencija).
8.)
Po općem pravoslavnom pravu, brak između srodnika zabranjen je do 7.
stupnja uključivo (moguć oprost 5. – 7.); po katoličkom do 4. uključivo.
9.)
Pravoslavna Crkva zabranjuje ženidbu u tazbini do petog (katkad i
sedmog) stupnja uključivo. U Katoličkoj Crkvi toga nema – muškarac može oženiti
bez problema sestru svoje žene.
10.) Katolička Crkva je ukinula duhovno
srodstvo (ono nastaje između kuma i kumčeta, te njihovih obitelji). U
pravoslavlju se ovo obdržava (sveti oci kršenje duhovnog srodstva napadaju kao
goru stvar od incesta!)
11.) Brak između krštene i nekrštene
osobe ne može postojati, to je apsolutna i neuklonjiva zapreka. U Katoličkoj
Crkvi je moguć oprost od te zapreke.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima