Dugo
sam se dvoumio trebam li uopće pisati o ovoj temi. S jedne strane, svjestan sam
da je ljudima prilično dosta politike, gledaju je svaki dan na TV-u, internetu,
neprekidno ta prepucavanja, krize, afere, itd. No, s druge strane, ne možemo
izbjeći tu temu; kaže izreka, ako se mi ne bavimo politikom, ona se ipak bavi
nama. Tako da ćemo u skladu s aktualnim događanjima pokušati dati pravoslavni
osvrt na ovo osjetljivo pitanje.
Ono
što razlikuje pravoslavlje od nekih drugih vjerskih sustava na svijetu jest to,
da je ono u svojoj srži duboko apolitična
vjera. Pravoslavlje je skroz eshatološki i nadnaravno usmjereno, a to znači
da ono pokušava sagledati ovaj svijet onakvim kakav on suštinski jest. Da bismo
to uspjeli, moramo posegnuti za Božjom Objavom, a ona nam kazuje kako je ovaj
svijet u suštini iskvaren i nepopravljiv. Grijehom prvog čovjeka raskinuto je
živo zajedništvo s Bogom, čovjek je ušao u pakt s đavlom i postao rob svojih
strasti i grešnih sklonosti, a puno oslobođenje će doći tek s Kristovim drugim
dolaskom. Ako je ovaj svijet suštinski grešan, i ako ga je nemoguće promijeniti
bez, mimo i prije Kristovog ponovnog dolaska, onda je politika u biti besmislena. Ona ne može ponuditi čovjeku rješenje
njegovog konačnog problema – spasenja. Zato pravoslavlje nije ideološki sustav
uređenja ljudskog društva, i zato ono ne stavlja naglasak na tzv. „promjenu
svijeta“, ne teži ovaj svijet učiniti boljim, jer iz Božje Objave shvaća da je
to nemoguće učiniti. Pravoslavlje pristupa poput Krista – čovjeku pojedincu,
nastojeći ga osvijestiti o njegovom palom stanju, oraspoložiti ga da kaže ne đavlu i da Kristu. Ako čovjek to učini i nastavi kršćanski raditi na sebi,
božanska energija će se širiti oko njega, mijenjajući društveni život nabolje;
i čim više bude takvih obraćenih ljudi, društvo će sve više i više ozdravljati,
bez obzira tko i kako njime vladao. Pravoslavlje ima primarni cilj spasiti dušu za vječnost, a ne popraviti
ovozemaljski život, koji će u ovoj ili onoj formi jednoga dana ionako doći
kraju. Spašavajući duše koje će dalje širiti oko sebe Evanđelje, ono čini ovaj
zemaljski život podnošljivijim, da parafraziramo Krista, postaje sol zemlje i svjetlost svijetu.
Zato
za pravoslavlje ne postoji idealni politički poredak. Svi politički sustavi na
ovoj zemlji su nužno zlo, posljedica palog svijeta, i sve njih tvore smrtni i
grešni ljudi, gonjeni demonima i strastima. Zato padaju i ideologije i stranke,
i države i ekonomije, carstva i tzv. „teokracije“, jer u osnovi svih njih stoji
smrtno bolestan i duhovno poremećen čovjek, kojega gone strasti pohlepe,
požude, zavisti, moći, oholosti, i zato će svako društvo uvijek i obavezno biti
korumpirano, izopačeno, nikad pravedno za sve, i propasti će prije ili kasnije.
Ideja stvaranja kršćanske države, gdje bi se na Božjem autoritetu i pod
crkvenim zakonima pokušavalo stvoriti nekakvo Carstvo Božje na zemlji, kosi se
s izvornim pravoslavnim principima, jer sila
državnog kršćanskog zakona, ili nametnutog crkvenog zakona, ne može spasiti
čovjekovu dušu. Suprotno, ljudsku dušu je moguće spasiti čak i u društvu
koje bi bilo skroz sotonističko, kako nam pokazuju bezbrojni povijesni
primjeri.
Stvaranje
kršćanskog društva možemo promatrati samo kao povoljan okvir za spašavanje
duša, i ništa više od toga. Iako, pitanje je koliko se to pokazalo uspješnim.
Ni starozavjetni Izraelci se nisu usrećili sa svojom monarhijom i kraljevima,
ni Crkva sa svojim kršćanskim imperijima. Povijest je pokazala, da kada se god
pokušalo slizati Crkvu i državu, trpjela je Crkva. Ljudi su se ulijenili, mnogi
su postajali kršćani zbog društvenopolitičke podobnosti i tako kvarili
kvalitetu vjerskog života, a svećenstvo se odavalo karijerizmu i ovozemaljskim
povlasticama koje su dolazile od sprege s vlašću, zanemarujući izvorno
poslanje. Zato Pravoslavna Crkva nikada nije kanonizirala nijedan oblik
uređenja države i političkog sustava kao idealni kršćanski, nego je, slijedeći
Pavlov nalog (Rim 13, 1), molila za svaku vlast, i spašavala duše u svim
mogućim i nemogućim uvjetima. Progoni su je uvijek čistili i držali na visini
zadatka. Zato su propasti pravoslavnih monarhija poput Bizanta ili carske
Rusije, zapravo bili čin Božje milosti prema pravoslavnima; na taj način ih je
Bog podsjetio kako Carstvo Božje nije od
ovoga svijeta.
Ovdje
dolazimo do još jednoga važnog elementa, i to biblijskog. Naime, svaka vlast je
od Boga, što znači i kršćanska i nekršćanska. Ovo nije samo pobožna floskula: čitavo Sveto Pismo, od početka do kraja nas
uči kako vladare, države i carstva zapravo postavlja i ruši Bog osobno (Dj
9, 14; Lk 20, 20; Iv 19, 10s; Rim 13, 1). Zato je i kršćanska tradicija rekla: kakav
narod, takva mu i vlast, tj., Bog nam daje onakvu vlast, kakvu svojim djelima
zaslužujemo.
Kada
se Krist rastajao sa svojim apostolima, oni su mu postavili jedno izravno
političko pitanje: „Gospodine, hoćeš li sada obnoviti kraljevstvo u Izraelu?“
On im je odgovorio: „Nije vaše znati vremena i zgode koje je Otac podredio
svojoj vlasti. Nego primit ćete snagu Duha Svetoga koji će sići na vas i bit
ćete mi svjedoci u Jeruzalemu, po svoj Judeji i Samariji i sve do kraja
zemlje.“ (Dj 1, 6-8) Drugim riječima, ovozemaljska politika su samo vremena i zgode koje je Otac podredio svojoj vlasti, a to znači
da se zbog njih ne trebamo uznemiravati, „jer ni vlas vam s glave neće pasti“
(Lk 21, 18). Naše je da svjedočimo Krista do krajeva zemlje, a političke
okolnosti će nam providjeti Otac Nebeski, baš onakve kakve su nam u danom
trenutku potrebne.
Zato, dragi
čitatelji, ne uznemirujte se ovime što gledate oko sebe. Sve su to prolazne
igre duhovno obmanutih ljudi. Svime što se događa, na kraju krajeva, upravlja
Otac Nebeski.
OT pitanje: Je li točno ovo što kaže papa Franjo, da RPC priznaje krštenje u KC?
OdgovoriIzbrišihttps://www.bitno.net/vijesti/vatikan/papa-odnosu-s-pravoslavnima-krizi-korejskom-polutoku/
Ako da, kako se to odnosi prema nepriznavanju od strane SPC? Je li to dogmatska razlika između dvije lokalne PC?
Bar
Pitanje valjanosti ili nevaljanosti nepravoslavnih sakramenata. Evo: https://svetosavlje.org/van-crkve-nema-spasenja/8/?pismo=lat#02
IzbrišiBogom blagoslovljeno državno uređenje je pravoslavna monarhija. Za razliku od toga, danas imamo svjetsku masonsku monarhiju koja stvara svoju anticrkvu dok je prava Crkva zbačena sa javne scene.
Izbriši