Pravoslavlje
nije vjera ograničena samo na istočnoeuropsko područje, već univerzalna
kršćanska vjera i Crkva. Svjedoče nam to, između ostalog, perzijski i indijski
mučenici kojih se spominjemo danas:
1.
Sv. mučenik Jakov Perzijanac. Rođen u gradu perzijskom Klapi, ili
Vilatu, od kršćanskih roditelja, u kršćanskoj vjeri odgojen i oženjen kršćankom.
Car perzijski Izdigerd zavoli Jakova zbog njegove darovitosti i okretnosti, i
učini ga pravim plemićem na svome dvoru. Polaskan carevom počasti, Jakov se uzoholi
i prinese žrtvu idolima, kojima se i car klanjaše. Čuvši za ovo, majka njegova
i žena, napisaše mu jedno prijekorno pismo, u kome ga oplakaše kao
bogootpadnika i duhovnog mrtvaca, moleći ga ipak pri kraju pisma, da bi se
pokajao i Kristu vratio. Ganut ovim pismom, Jakov se gorko pokaja i pred carem
odvažno ispovijedi vjeru svoju u Krista Gospodina. Rasrđen, car ga osudi na
smrt, no s tim, da mu se odsjeca dio po dio tijela, dok ne izdahne. Krvnici
doslovce ispuniše ovu zapovijed svoga zlog cara, i odsjekoše Jakovu najprije
prste na rukama, pa prste na nogama, pa noge pa ruke, pa ramena, najzad i
glavu. Pri svakom odsjecanju mučenik pokajani odavaše zahvalnost Bogu. Iz
njegovih rana ishođaše miomiris kao od čempresa. Tako ovaj divni muž okaja grijeh
svoj i preseli se dušom Kristu Bogu svome u carstvu nebeskom. Postrada oko 400.
godine. Glava mu se nalazi u Rimu, a dio relikvija u Portugalu, gdje se slavi
22. svibnja.
2.
Sedamnaest indijskih bogolikih mučenika. Monasi kršćanski, postradali od
indijskog cara Avenira. Razljućen na starca Barlaama, što mu je krstio sina
Joasafa, car Avenir posla potjeru za Barlaamom. Potjere ne uhvatiše Barlaama,
ali uhvatiše drugih 17 monaha, i dovedoše ih pred cara. Car ih osudi na smrt,
te pošto im najprije izbodoše oči, odsjekoše jezike, izlomiše noge i ruke, posjekoše
ih mačem. No krvlju ovih vitezova Kristovih, još se više utvrdi vjera Kristova
u carstvu indijskom.
3.
Bogoliki Roman Čudotvorac. Vršio duhovni podvig u okolici Antiohije. U svojoj
ćeliji nikad nije ložio oganj ni palio svijeću. Skončao mirno. Čudotvorac za
života i po smrti. Pomaže neplodnim ženama, kad mu se mole.
4.
Bogoliki Pinufrije. Suvremenik sv. Kasijana (29. veljače) i veliki egipatski
asket. Živio u IV. stoljeću i duhovno se trudio na raznim mjestima sve bježeći
od pohvala ljudskih. Imao mnogo učenika, koji su se trudili nasljedovati
uzvišeni primjer svoga učitelja.
5.
Bogoliki Natanael, monah nitrijski. Danonoćno se molio Bogu i prosvjetljivao
razmišljanjem o božanskim stvarima. Nije izlazio iz svoje ćelije ni preko praga
punih 38 godina. Preminuo u Gospodinu u drugoj polovini VI. stoljeća.
Pokajane
duše Stvoritelj ne gubi,
Pokajnike
prave On najvećma ljubi.
Jakov
se odreče Krista živog Boga,
Rad
bezbožnog cara, laskatelja svoga.
Ukori
ga majka, ukori ga žena
„Sva
su zemna blaga prolazna k’o pjena.“
Raskaja
se Jakov, raskaja se ljuto
I
izreče javno što je dotle ćut’o –
Kršćanin
sam bio, kršćanin sam paki,
Idoli
su vaši glupi i nejaki! –
To
izreče Jakov kad pred cara stade,
To
izreče javno, i pri tom ostade.
Svi
darovi carski s njega se skidoše,
Mukama
Jakova divnog obukoše,
Crveni
se Jakov od rana i krvi,
Navalili
ljudi k’o orli na strvi!
Razdrobiše
tijelo junaka Kristova,
Isjekoše
sitno svetoga Jakova.
Sad
Jakov u Raju pred Bogom se moli,
Da
kršćanin svaki napasti odoli.
RAZMIŠLJANJE
Kada sv. Jakovu odsječe krvnik palac
desne ruke, on reče: i loza se ovako obrezuje, da na njoj vremenom mladica
poraste. Pri rezanju drugog prsta reče: primi, Gospodine, i drugu granu od nasada
Svoga. Pri rezanju trećega prsta reče: blagoslivljam Oca i Sina i Svetoga Duha.
Pri rezanju četvrtoga prsta reče: Ti što primaš pohvale od četiri životinje,
primi stradanje četvrtoga prsta. Pri rezanju petoga prsta reče: da se ispuni
veselje moje kao na vjenčanju pet mudrih djevica. Pri rezanju šestoga prsta
reče: hvala Tebi Gospodine, koji si u šesti čas rasprostro na Križu prečiste
ruke Tvoje, što si me udostojio prinijeti Ti šesti prst moj. Pri rezanju
sedmoga prsta reče: slično Davidu koji te proslavljaše sedam puta na dan, tako
Te i ja danas proslavljam kroz sedam prstiju, odrezanih Tebe radi. Pri rezanju
osmoga prsta reče: Ti si se sam, Gospodine, obrezao u osmi dan. Pri rezanju
devetoga prsta reče: u deveti čas Ti si predao duh Svoj u ruke Ocu Svom, Kriste
moj, i ja Tebi prinosim hvalu pri stradanju devetoga prsta. Pri rezanju
desetoga prsta reče: na desetostrunoj harfi pjevam Tebi, Bože, i zahvaljujem
Ti, što si me udostojio pretrpjeti rezanje deset prstiju mojih, na dvijema
rukama mojim, za deset zapovijedi napisanih na dvjema pločama. – O čudesne vjere
i ljubavi! O viteške duše u viteza Kristova!
RAZMATRANJE
Razmatrajmo čudesni Raj Božji, i to:
1. kako prekrasan bijaše raj izvana i
iznutra;
2. kako se sve živo u Raju bezuvjetno
pokoravaše čovjeku, a čovjek Bogu;
3. kako prekrasni bijahu prvi čovjek i
žena u Raju, svjesni prisutnosti Božje i vlasti Božje.
BESJEDA
o
čovjeku savršenom
Dok svi ne prispijemo do jedinstva vjere
i
spoznaje Sina Božjega, do čovjeka savršena,
do mjere uzrasta punine Kristove (Ef 4,
13)
Jedinstvo vjere, braćo, i spoznaja Sina
Božjeg, Gospodina Isusa Krista Spasitelja, sjedinjuje dva čovjeka u jednog čovjeka,
tisuću ljudi u jednog čovjeka, i mnoge milijune ljudi u jednog čovjeka.
Jedinstvo vjere u Krista Gospodina, i prava pravoslavna spoznaja Krista
Gospodina, sjedinjuje ljude jače nego krv, jače nego jezik, jače nego sve izvanjske
okolnosti i materijalne veze. Kad mnoge duše jedno te isto misle, jedno te isto
hoće i jedno te isto žele, onda su te mnoge duše kao jedna duša, jedna velika i
moćna duša. Tjelesne razlike pri tome malo znače i malo se uzimaju u obzir.
Tako, jednolike duše zidaju se u čovjeka savršena, u mjeri uzrasta punine Kristove.
U savršenoj cjelini savršeni su i dijelovi. Svaka kršćanska duša jest dio
čovjeka savršena. Krist je čovjek savršen, kome je Crkva mistično tijelo. On
ispunjava Sobom svakog vjerujućeg u Njega, prema mjeri uzrasta svakoga. On je punina
nad puninama, izvor živi, koji teče i puni svaku dostojnu prazninu. To jest, u
koliko se čovjek isprazni od svega što nije Krist, utoliko Krist ulazi u njega
i ispunjava ga.
O braćo moja, potrebna je dubina poniznosti
pored jake vjere, da bi se Živa Voda ulila u nas. I u prirodi gledamo, da nisko
zemljište voda lakše natapa. Što god je niže smjerno poniženje naše pred Gospodinom
Isusom, to se dragovoljnije On spušta u nas, natapa nas Svojom životvornošću i
ispunjava nas kao posudu Svoju puninom svojom besmrtnom.
O Gospodine Isuse, punino života,
mudrosti, ljepote i slasti, pomozi nam poniziti se pred veličanstvom Tvojim
Božanskim, da bi se udostojili Tvoje posjete. Tebi slava i hvala uvijek. Amen.
(iz Ohridskog Prologa)
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima