Istok je sveti smjer u pravoslavlju. Pravoslavne crkve su usmjerene prema
istoku, groblja su usmjerena prema istoku, molimo se i služimo obrede okrenuti
prema istoku, kućne ikone stoje na istočnom zidu kuće. Zašto je tome tako,
poučava nas sv. Ivan Damaščanski:
„Klanjamo
se prema istoku, ne bez razloga, niti po slučajnosti, nego budući da smo od vidljive
i nevidljive, odnosno umne i osjetilne prirode složeni, prinosimo Stvoritelju i
dvojako poklonstvo; kao što pjevamo i umom i tjelesnim usnama, i kao što se krstimo
vodom i Duhom, tako se i dvostrukim načinom sjedinjujemo s Gospodinom, sudjelujući
u sakramentima milošću Duha Svetoga.
Budući,
dakle, da je Bog svjetlost[1]
umna, i Sunce pravde[2],
i budući da je Krist u Pismu nazvan istok[3],
prirodno je posvetiti Mu istok za klanjanje; jer sve što je dobro valja nam
posvetiti Bogu od Koga nam svako dobro dolazi. Veli još i božanski David: Kraljevstva zemlje, pjevajte
Bogu, svirajte Gospodinu, koji se vozi po nebu, po nebu iskonskom
(istoku)[4].
A kaže još Pismo: I
Jahve, Bog, zasadi vrt na istoku, u Edenu, i u nj smjesti čovjeka koga je
napravio[5],
kojega je, kada je zapovijed Njegovu prekršio, izagnao iz rajskog vrta,
nastanivši ga naspram rajskog vrta izobilja[6]
odnosno, sa zapadne strane. Bogu se, dakle, klanjamo tražeći drevnu domovinu i
okrećući se prema njoj. I šator Mojsijev imao je zavjesu[7]
i pomirilište[8]
na istočnoj strani. I pleme Judino, kao najdostojnije časti, postavljeno je s
istočne strane[9].
I u preslavnom hramu Salomonovom vrata[10]
Gospodnja nalazila su se s istočne strane. Osim toga, i Gospodin je, kada je
raspet bio, gledao prema zapadu, te se tako klanjamo prema istoku okrećući se
prema Njemu. A kada je uzlazio na nebo, uzlazio je prema istoku, i tako su Mu
se apostoli klanjali, i tako će opet doći, na isti način[11]
kojim je, kao što su vidjeli, otišao na nebo, kao što je sam Gospodin rekao: Jer kao što munja izlazi
od istoka i bljesne do zapada, tako će biti i s dolaskom Sina Čovječjega[12].
Njega, dakle, očekujući, klanjamo se prema istoku. To je, pak, nepisana Predaja
apostola, jer mnogo toga nepisanoga su nam predali.“
Sv. Ivan Damaščanski: Izlaganje pravoslavne vjere
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima