Kada
je riječ o arhanđelima, zapadni kršćani su uglavnom upoznati s imenima njih
trojice: Mihaela, Gabrijela i Rafaela, koja su zabilježena u protokanonskim
knjigama Biblije. Međutim, drevna kršćanska Predaja, koja se u punini čuva u
Pravoslavnoj Crkvi, donosi nam imena mnogih anđela. Upoznajmo sedmoricu
najvažnijih.
Kršćanska
vjera nas uči da postoji svijet nevidljivih i dobrih duhovnih bića, koja
nazivamo anđelima. Njih je stvorio
Bog prije postanka svijeta, te ona i danas služe Bogu, i pomažu ljudima na putu
spasenja. Stoga ih Crkva štuje kao i svece. Njihova bestjelesnost je uvjetna;
jedini je uistinu bestjelesan i duhovan Bog, dok su anđeli, kao stvoreni
duhovi, ipak ograničeni vremenom i prostorom, te im je i spoznaja ograničena. Po
opisu sv. Dionizija Areopagita, njihova hijerarhija se sastoji od devet činova:
1.)
Serafi
(Σεραφείμ) - (Iz 6, 2)
2.)
Kerubi
(Χερουβείμ) - (Post 3, 24)
3.)
Prijestolja
(Θρόνοι) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
4.)
Gospodstva
(Κυριότητες) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
5.)
Sile
(Δινάμεις) - (Ef 1, 21)
6.)
Vlasti
(Εξουσία) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
7.)
Počela
(Αρχαί) - (Kol 1, 16; Ef 1, 21)
8.)
Arhanđeli
(Αρχάγγελοι) - (Jd 9)
9.)
Anđeli
(Αγγελοι) - (Rim 8, 38)
Naziv „arhanđeo“
se upotrebljava dvojako: ili kao oznaku 8. čina, ili kao naziv za najvažnije
anđele iz raznih činova. U ovom drugom smislu arhanđeli su: Mihael, Gabrijel,
Rafael, Uriel, Sealtiel, Jehudiel, Barahiel. Imena prve trojice znamo iz protokanonskih
knjiga Biblije – najstarijih i temeljnih knjiga u njoj. Za ostale znamo iz
deuterokanonskih knjiga (pojavile su se u grčkom SZ-u, tzv. Septuaginti), te
pravovjernih apokrifnih knjiga. Iz tih izvora se spominju u djelima crkvenih
otaca, liturgijskim tekstovima, slikaju u ikonografiji itd.
Mihael
Ime
mu znači „tko je kao Bog“. Vrhovnik je arhanđelima, i najpoznatiji od svih
duhovnih bića. U Bibliji ga se opisuje kao zaštitnika Izraela, i kao onoga koji
pobjeđuje Sotonu i baca ga s neba. Crkvena predaja kaže da se on ukazao Bileamu
u Br 22, 22; Jošui u Jš 5, 13-15; da je pobio 185 000 vojnika asirskog cara
Sanheriba u 2 Kr 19, 35; te da je spasio trojicu mladića iz ognjene peći u Dn 3,
itd. Slavi se s ostalim arhanđelima 08.11.
Pravoslavna
Crkva ga naziva arhistratig (vrhovni
zapovjednik), te se i slika u odgovarajućoj uniformi bizantskih vojskovođa. Poštuje
ga se zbog mnogih čuda u istočnoj i zapadnoj Crkvi.
Gabrijel
Ime
mu znači „sila Božja“. Slavi se dan nakon Blagovijesti, a spominje i 13.07. i
08.11. On je Božji glasnik: objavio je Mariji da će roditi Krista, objavljivao
prorocima dolazak Kristov, nadahnjivao Mojsija kod pisanja Petoknjižja, objavio
proroku Danijelu budućnost Izraela (Dn 8, 16; 9, 21-24), objavio sv. Ani da će
roditi Bogorodicu. Boravio je uz Bogorodicu za vrijeme njezinog boravka u
jeruzalemskom Hramu, i bio inače njezin čuvar u životu. Zahariji je objavio
rođenje sv. Ivana Krstitelja, sv. Josipu da odvede Mariju i Isusa u Egipat,
hrabrio je Isusa u Getsemaniju (Lk 22, 43), objavio je ženama na praznom grobu
uskrsnuće Isusovo. Na ikonama ga vidimo s ljiljanom (kod Blagovijesti), ili s
rajskom grančicom (kad je objavio smrt i uznesenje Marijino), ili sa
svjetiljkom, zapaljenom svijećom i ogledalom od jaspisa (znak tajanstvenosti
puteva Božjih, koje može spoznati onaj tko promatra riječ Božju u ogledalu
vlastite savjesti.
Rafael
Ime
mu znači „pomoć ili iscjeljenje Božje“. On uznosi molitve svetih pred Slavu
Božju (Tob 3, 16; 12, 15). U Knjizi o Tobiji je prikazan kao ozdravitelj,
suputnik ljudima u teškoćama i istjerivač demona; stoga ga se prikazuje s
posudom lijeka u rukama.
Uriel
Ime
mu znači „Božja svjetlost“. Pojavljuje se u 2 Ezr 4, 1; 5, 20. On je anđeo
svjetlosti, koji čisti i prosvjetljuje ljudski um. Slika se s dva mača – jedan
je plameni, okrenut zemlji, u desnoj ruci, a drugi običan, na prsima, u lijevoj
ruci.
Sealtiel
Ime
mu još dolazi u oblicima Salatiel i Selafiel. Znači „služitelj molitava“. Molitelj
je za ljude i potiče ljude na molitvu. Zagrijava duše i srca za molitvu; stoga
ga se prikazuje u molitvenom položaju, s rukama prekriženim na prsima i očima
prema zemlji.
Jehudiel
Ime
mu znači „hvala Božja“. Pomaže ljudima u vršenju dobrih djela. Stoga se
prikazuje s bičem, od tri crvene vrpce, u lijevoj ruci, s kojim tjera ljude na
dobro; te sa zlatnim vijencem u desnoj, s kojim nagrađuje ljude zbog dobra.
Barahiel
Ime
mu znači „blagoslov Božji“. Preko njega Bog šalje blagoslov za rađanje i odgoj
djece; zaštitnik je braka i obitelji; daje blagoslov zemlji da rodi; daje
blagoslov za humanitarni i prosvjetni rad; stoga se prikazuje sa cvjetovima u
ruci.
Molitve sv. arhanđelima
za svaki dan u tjednu
Ponedjeljak, sv. arhanđelu Mihaelu
Sveti arhanđele Božji Mihaele,
odagnaj od mene duha lukavoga koji me iskušava. O, veliki Arhistratiže Božji Mihaele
– pobjedniče nad demonima! Pobijedi i uništi sve moje vidljive i nevidljive
neprijatelje, i umoli Gospodina Svedržitelja, da me spasi i obrani od svake
bolesti, smrtonosne rane i iznenadne smrti, sada i vazda i u vijeke vjekova.
Amen.
Utorak, sv. arhanđelu Gabrijelu
Sveti arhanđele Gabrijele, koji
donese neizrecivu radost s neba prečistoj Djevi, ispuni radošću i veseljem srce
moje ohološću ispunjeno. O, veliki arhanđele Božji Gabrijele, ti si blagovijestio
Prečistoj Djevi Mariji o začeću Sina Božjeg. Objavi i meni grešnom strašni dan
moje smrti, i umoli Gospodina Boga za moju grešnu dušu, da bi mi oprostio moje
grijehe; da me ne zarobi lukavi demon i ne ovlada mnome. O, veliki arhanđele Gabrijele!
Sačuvaj me od svih bolesti, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Srijeda, sv. arhanđelu Rafaelu
O veliki arhanđele Božji Rafaele,
koji si primio dar od Boga da iscjeljuješ bolesti, izliječi neizlječive ljudima
rane srca moga i tijela moga. O, veliki arhanđele Božji Rafaele, ti si
putovođa, liječnik i iscjelitelj, vodi me prema spasenju i iscijeli sve moje
duševne i tjelesne bolesti, i privedi me Prijestolju Božjem, i moli dobrotu
Njegovu za moju grešnu dušu, da mi Gospodin oprosti grijehe moje i sačuva me od
svih neprijatelja mojih i zlih ljudi, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Četvrtak, sv. arhanđelu Urielu
Sveti arhanđele Božji Urijele, svjetlošću
Božanskom obasjani i izobilno ispunjeni ognjem plamene ljubavi, ubaci iskru
toga ognja u moje ohladnjelo srce, a dušu moju grijesima pomračenu svjetlošću
tvojom obasjaj. O, veliki arhanđele Božji Urijele, ti si sijanje ognja
Božanskog i prosvjetitelj onih koji su pomračeni grijesima: prosvijetli um moj,
srce moje, volju moju silom Duha Svetoga, i upravi stope moje na stazu
pokajanja, umoli Gospodina da me izbavi od muka paklenih i od svih neprijatelja
vidljivih i nevidljivih, sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
Petak, sv. arhanđelu Sealtielu
Sveti arhanđele Božji Sealtielu,
daruj dar molitve meni koji ti se molim, nauči me molitvi poniznoj, skrušenoj,
usrdnoj i umilnoj. O, veliki arhanđele Božji Sealtielu, ti se moliš Bogu za vjernike,
umoli Dobrotu Njegovu za mene, da me izbavi od svih nevolja i iskušenja,
bolesti, iznenadne smrti i muka vječnih, te da me udostoji Carstva Nebeskog sa
svima svetima u vijeke vjekova. Amen.
Subota, sv. arhanđelu Jehudielu
Sveti arhanđele Božji Jehudiele,
svagdanji pomoćniče svih koji se trude na putu Kristovom, probudi i mene iz
teške lijenosti i podvigom dobrim ojačaj me. O, veliki arhanđele Božji Jehudiele,
ti si revni zaštitnik slave Božje: ti pobuđuješ na slavljenje sv. Trojstva,
probudi i mene, od sna grešnog, da bih slavio Oca i Sina i Duha Svetoga, i
umoli Gospodina Svedržitelja da sagradi u meni čisto srce i duh pravedni obnovi
u meni, i da me utvrdi Duhom vladalačkim da bih se klanjao duhom i istinom
jedinom istinitom Bogu – Ocu i Sinu i Duhu Svetomu, sada i vazda i u vijeke
vjekova. Amen.
Nedjelja, sv. arhanđelu Barahielu
Sveti arhanđele Božji Barahiele, koji
nam donosiš blagoslove od Gospodina, blagoslovi me da postavim dobar početak
obraćenju, i ispravim svoj grešni život, da bih u svemu ugađao Gospodinu
Spasitelju mome u vijeke vjekova. Amen
Anđelu čuvaru
Anđele Božji, Čuvaru moj sveti, koji
si mi od Boga darovan kao zaštitnik, prosvijetli me danas i sačuvaj od svakog
zla, dobrim djelima uputi i na put spasenja upravi me. Amen.
Brate Autore....
OdgovoriIzbrišiMolim te, ako mozes, napisi jednu statiju o odnosu nase Saborne i Apostolske Crkve prema pravovjernim Apokrifima, jer nase latinsko okruzenje pod uticajem Protestanata, resko odbacuje sve apokrife, pa i one pravovjerne, iz Krila Crkve, iako to nije originalna Latinska nego veoma pozna, protestantska tradicija...Pojasni da su pravovjerni apokrifi dio Predanja Crkve, kako je to i avva Justin naglasio. Hvala ti unaprijed
Abdul Mesih el Miskin
kad već dajemo domaće zadaće mogli bi nešto i o Dioniziju Aeropagitu
OdgovoriIzbrišiVeć sam razmišljao o tome. Mora to onda biti post okvirno o Svetom Pismu.
OdgovoriIzbrišiA dobro, kad vi dajete domaće zadaće ja ću dati ocjenu bloga: odličan (5).
OdgovoriIzbrišiRatimir
ps. jedini pravilni naziv za arhangela je SALATIEL, eventualno SALATHIEL, to je od siroaramejskog, a i u arapskom je isto....SALATh-MOLITVA, Rusi nepravilno izgovaraju grcko THITA, pa pisu Salafiel, Mefodije, Pifagora, Marafon, Mif isl.
OdgovoriIzbrišips. hvala na trudu...
Ne. Imena anđela su iz hebrejskog, tamo je Šealtiel, iliti europeizirana varijanta Sealtiel. Aramejski je Celathiel ("c" kao crkva). Sve drugo su varijante.
Izbriši