Što je
to milost Božja, i kako djeluje u misticima Pravoslavne Crkve, možda će nam
najbolje pokazati primjer početka monaškog života jednog novijeg pravoslavnog
sveca, starca Porfirija. Preuzeto iz knjige „Starac Porfirije – asket ljubavi i
vidoviti čudotvorac“.
Posjeta božanske milosti
Nije čudo što je božanska
milost vidljivo počivala na ovom mladom monahu prepunom revnosti, koji je bio
preispunjen ljubavlju Kristovom i koji nikad nije žalio truda i podviga.
Bila je zora, i
središnja crkva u Kavsokaliviji još uvijek je bila zaključana. U jednom kutu
predvorja, monah Nikita je čekao da zazvone zvona i da se otvori crkva. Poslije
njega u predvorje stupi stari monah Dimas, nekadašnji ruski časnik, kome je
bilo oko devedeset godina; bio je to veliki asket i tajni svetac. Pošto ne vidje
nikoga, starac pomisli da je sâm, te počne praviti velike metanije i moliti
se pred zatvorenim vratima naosa[1].
Božanska milost se
razlijevala od bogolikog starca Dimasa i oblijevala mlađahnog Nikitu, koji
tada bijaše spreman primiti je. Osjećaji koji obuzeše mladića ne mogu se
opisati. Poslije svete Liturgije[2] i svete Pričesti,
mladi monah Nikita je bio toliko ushićen da je, idući k svojoj isposnici, raširio
ruke i glasno povikao: „Slava Tebi, Bože! Slava Tebi, Bože! Slava Tebi, Bože!”
Poslije posjete božanske
milosti, došlo je do temeljne promjene duševnih i tjelesnih svojstava mlađahnog
monaha Nikite. Ta promjena je došla od desnice Svevišnjega. Odjeven je u silu s
visine i stekao je natprirodne milosne darove.
Prvi znak prisutnosti
milosnih darova ukazao se kad je iz velike daljine „vidio” svoje starce, koji
su se vraćali izdaleka. „Vidio” ih je tamo gdje su bili iako nisu bili dostupni
ljudskom oku. Ispovijedio je to ocu Pantelejmonu, koji ga posavjetova da
bude oprezan i da o ovome nikome ne priča. Ovih savjeta Nikita se držao sve dok
nije dobio drugačiju zapovijed.
Za ovim darom uslijedili
su i drugi. Njegova čuvstva su postala osjetljivija do neshvatljive mjere, a ljudske
moći su se razvile do krajnosti.
Mogao je slušati i raspoznavati
ptičje i životinjske glasove, tako da je razaznavao i njihovo porijeklo i njihov
smisao. Mogao je osjetiti mirise sa velike udaljenosti. Raspoznavao je i razlikovao
mirise i njihov sastav. Iz velike daljine je razlikovao mirise pojedinog
cvijeća. Poslije skrušene molitve, mogao je „vidjeti” u dubinu zemlje i u nebeski
kaos; „gledati” kroz vodu i kroz kamenito tlo, pronalaziti izvorišta nafte, radio-energije,
zakopana arheološka nalazišta, skrivene grobnice, pukotine u dubini zemlje,
podzemne izvore,
izgubljene ikone[3], „vidjeti” prizore
koji su se odigrali stoljećima ranije, „čuti” molitve koje su upućivane, „vidjeti”
dobre i zle duhove, sâmu ljudsku dušu... „vidjeti” baš sve. Kušao je vodu iz
dubine zemlje i mjerio ono što je nedostupno. Pitao je stijene, i one su mu
pričale o duhovnim borbama asketa koji su živjeli prije njega. Gledao je, i
pogledom iscjeljivao. Dodirivao je, i dodirom liječio. Molio se, i molitva je
postajala djelotvorna. No, nikad nije pomišljao da te Božje darove upotrijebi
za vlastitu korist. Nikad se nije molio da se i sâm izliječi od bolesti. Nikad
nije poželio da stekne nekakvu korist od znanja koje mu je božanska milost
darovala.
Kad bi se koristio
svojim darom rasuđivanja, otkrile bi mu se skrivene strane ljudskih pomisli.
Uz pomoć milosti Božje, bio je u stanju istovremeno vidjeti prošlost, sadašnjost
i budućnost. Potvrđivao je da je Bog sveznajuć i svemoguć. Promatrao je i
doticao tvorevinu po svim krajevima svijeta, sve do dubine ljudske duše i povijesti.
Riječi apostola Pavla: „Duhovan pak prosuđuje sve, a njega nitko ne prosuđuje” (1 Kor 2,15), u slučaju starca Porfirija bile su istinite. On je,
naravno, ipak bio čovjek, a milosni dar koji je primao, potjecao je od Boga,
Koji iz Njemu poznatih razloga ponekad i ne otkriva sve.
Život unutar božanske milosti, međutim, za nas predstavlja nepoznanicu i
tajnu. Stoga bi svaki daljnji razgovor na tu temu izgledao kao proizvoljno
bavljenje onim što nam je nedostupno. Ovu činjenicu Starac je uvijek naglašavao
pred onima koji bi njegove mogućnosti pripisivali nečemu drugom, a ne milosti
Božjoj. Ponavljao je i ponavljao: „To nije nauka; nije vještina; to je MILOST”.
progam za transliteraciju je nešto zakazao
OdgovoriIzbriši?
Izbriši