Prije
nekog vremena smo započeli niz tekstova o kontroverznim temama vezanima za
Pravoslavnu Crkvu. U sklopu tog niza progovorili smo o svetosavlju, vladiki
Nikolaju Velimiroviću i crkvenom statusu bivšeg svećenika Momčila Đujića. Sada ćemo
govoriti o slučaju koji je izazvao dosta pažnje u nekim hrvatskim medijima – o slučaju
kanonizacije dvojice svećenika SPC, navodnih četnika i ubojica iz Drugog
svjetskog rata.
Naime,
19.05.2005. u pravoslavnom samostanu Žitomisliću u Hercegovini, Sveti
Arhijerejski Sabor SPC, pod predsjedanjem patrijarha Pavla, kanonizirao je 27
pravoslavnih svećenika s područja pravoslavnih biskupija dabrobosanske i
mileševske, dakle uglavnom s područja Bosne i Crne Gore, koji su stradali od
ustaša ili partizana tijekom Drugog svjetskog rata, ili od novih komunističkih
vlasti neposredno nakon rata. Jedan od kanoniziranih je stradao od
austrougarske vojske 1914.g. Događaj vjerojatno ne bi izazvao naročitu pažnju
da se među kanoniziranima nisu našla i dvojica crnogorskih svećenika iz
Pljevalja: Milorad Vukojičić i Slobodan Šiljak. Zbog njih je došlo do protesta
nekih osoba iz Crne Gore, uz tvrdnju da su dotični bili suradnici s
okupatorima, četnici i ratni zločinci. Tvrdilo se da je Vukojičić bio član
četničke „crne trojke“ odgovorne za likvidacije civila, te da je dotične civile
ubijao maljem, odnosno macolom, zbog
čega je i dobio nadimak „pop Maca“. Baratalo se i s konkretnim imenima ubijenih,
javljala se njihova rodbina. Milorad Vukojičić je po presudi vojnog suda u
Pljevljima strijeljan 1945., a Slobodan Šiljak još 1943.g.
Ova
interna srpska rasprava je, kao što sam rekao, naišla na priličnu pažnju u
nekim desnim krugovima u Hrvatskoj. Na to je poglavito utjecala situacija sa Stepincem:
jer eto, oni nama zamjeraju Stepinca, a sami imaju svece koji su mlatili
nedužne ljude macolama. O tome je pisano u Večernjem listu, Slobodnoj
Dalmaciji, portalu „Narod“, te naravno na slavnoj hrvatskoj Wikipediji. Slučaj je
spomenuo i mostarski biskup msgr. Ratko Perić u svojoj radnji o mučeništvu u
nekatoličkim Crkvama. Uglavnom, u glavama mnogih ljudi u Hrvatskoj, SPC je
Crkva koja se moli ubojicama i zločincima. Što reći o ovome?
Kako
bismo mogli osvijetliti ovaj slučaj, moramo rastumačiti tri stvari koje su
neophodne za shvaćanje same SPC, za pojam svetosti u pravoslavlju i naposljetku
za konkretne svece.
Srpska
Pravoslavna Crkva (SPC) nije neka sekta osnovana prije par mjeseci. Ona je
ugledna i visokorangirana pravoslavna patrijaršija, nalazi se na šestom mjestu
na diptihu pravoslavnih Crkava. Ima oko 12 milijuna vjernika po cijelome
svijetu, a osnovana je daleke 1219.g. U njoj se njeguje dvomilenijska kršćanska
dogmatika, liturgija i duhovnost, asketska tradicija i teologija. Njezini svećenici
i biskupi svaki dan čitaju evanđelje i psalme, ispovijedaju se i pričešćuju. Dala
je mnogo svetaca, mučenika i vrsnih teologa. Osnovna zbirka njenog kanonskog
prava potječe još iz 10.st. Ona je danas partner u teološkom i ekumenskom
dijalogu svim vjerskim zajednicama svijeta, posebno Katoličkoj Crkvi. Prema tome,
kada se vrhovni biskupski sabor jedne takve ozbiljne institucije okupi i
proglasi nekoga za sveca, onda je samo po sebi jasno da se u tome rukovodio određenim
kriterijima i da to nije napravio bez veze. Ispucavati floskule po medijima da
je jedna renomirana i ozbiljna, svjetski priznata vjerska institucija, svecem
proglasila očiglednog i nepokajanog ratnog zločinca i koljača, je vrlo
smiješno, apsurdno, da ne kažem glupo. Tvrditi da episkopat jedne apostolske
Crkve, koji potječe iz strogih asketskih monaških krugova, koji neprestano čita
evanđelje i uzima u sebe Tijelo i Krv Kristovu, svojim vjernicima za uzor i
zagovornika daje notornog i očiglednog zločinca, je toliko bizarno, da se osoba
koja ima iskustvo života i crkvenosti Pravoslavne Crkve zapita vrijedi li uopće
i odgovarati na takve tvrdnje. Ovo postaje još bizarnije kada se shvati da
sveci jedne mjesne pravoslavne Crkve postaju predmet štovanja cijele,
univerzalne Pravoslavne Crkve. Ne postoje „srpski“ ili „ruski“ sveci u smislu
ograničenja kulta.
Drugo,
što se tiče svetosti u Pravoslavnoj Crkvi. Biti svet u pravoslavlju ne znači
imati puno dobrih djela, malo ili nimalo grijeha, i kao takav služiti kao
pedagoška literatura ili katehetski priručnik ljudima na zemlji. U pravoslavlju
je svetac prvenstveno spašena duša. Svetac
je čovjek koji je umro u stanju savršenog pokajanja i sjedinjenja s Kristom, te
je kao takav ušao u Carstvo Nebesko. Prije toga, kroz život, on je bio grešnik –
veći ili manji, jer u kršćanstvu nitko nije bez grijeha. Bitno je da se
ontološki, iznutra preobrazio, pokajao i postigao spasenje duše. Njegov život
prije toga može biti pogan i proklet, bez ikakvog uzora za vjernike. Zamislimo na
trenutak najvećeg svjetskog zločinca, Hitlera, ili Staljina, ili nekog sličnog.
Da se bilo koji od njih pokajao pred smrt, pozvao pravoslavnog svećenika,
istinski se ponizio pred njim i Bogom, primio pravoslavne sakramente, te tako
sjedinjen s Kristom otputovao u vječnost, on bi time postao svecem Pravoslavne
Crkve. Tako imamo čitavu plejadu teških grešnika, još od starozavjetnih
vremena, koji su pokajanjem postali sveci, i Katoličke i Pravoslavne Crkve. Ili,
postoje u pravoslavlju primjeri kanonizacije ljudi koji nisu stigli pružiti
nikakve životne manifestacije svetosti. Sjetimo se samo nevine betlehemske
djece, ili slične kanonizirane djece kroz čitavu povijest kršćanstva, sve do
Milice Rakić, trogodišnje djevojčice stradale od NATO bombi u Srbiji. U staroj
crkvi u Sarajevu čuva se relikvija – neraspadnuto tijelo male krštene
pravoslavne bebe. Čudotvorno je, osobito kod neplodnosti ili bolesti djece. Dakle,
i samo kršteno i netom umrlo novorođenče, u pravoslavlju je svetac, zato jer je
temeljni kriterij svetosti spasenje duše.
Što
se tiče samih svetih novomučenika pljevaljskih, sv. Milorada i sv. Slobodana,
treba reći da ne postoje nikakvi dokazi o njihovim navodnim zločinima. Zapravo,
sve optužbe na njihov računa uglavnom dolaze iz tri izvora. Prvi je presuda
partizanskog suda, drugi su tvrdnje jedne skupine ljudi iz tog mjesta, a treći
izvor je kritika od strane lijevoliberalnih krugova iz Srbije i Crne Gore. Što se
presude tiče, ona je ukinuta od strane ustavnog suda Republike Crne Gore,
22.05.2005., br. 2574/05. Ovime su ukinute sve odluke Zemaljske komisije za
ratne zločine od 15.02.1946., a koje se tiču ove dvojice. Obrazloženje predsjednika
Ustavnog suda dr. Jovana Martinovića: "Ustavni sud Republike Crne Gore
donosi jednoglasnu presudu da je osuda Zemaljske komisije Crne Gore za
utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača od 15. veljače 1946. godine
bila neustavna i nezakonita. Naime, svjedoci su pod prinudom lažno svjedočili i
mnogi od njih nisu bili ni fizički prisutni na saslušanjima... (Presuda se po
stavkama obrazlaže na naredne dvije stranice). Stoga, ovaj Sud rehabilitira
oštećene i posthumno im vraća građanska prava i zakonom zagarantirane slobode."
Optužbe
na račun ove dvojice svećenika odbacili su povjesničari, kako oni koji se
specijalno bave četničkim pokretom, tako i oni komunističke orijentacije. Osoba
koja je prednjačila u ovim optužbama je bila predsjednik odbora za njegovanje
tradicija NOB-a u Pljevljima, a poznata je i po peticiji za vraćanje imena
Titograd crnogorskoj metropoli. Uglavnom, sve te optužbe dolaze iz
komunističkih ili modernih ljevičarskih krugova.
I
tu dolazimo do iste zanimljivosti kao i kod slučaja vladike Nikolaja. Kada je
riječ o komunističkim presudama ili optužbama s lijevoliberalne srpske scene
protiv SPC, desno orijentirani hrvatski mediji ih uzimaju kao pouzdane izvore i
činjenice, uopće se ne osvrćući na argumente SPC. Međutim, kada se radi o
komunističkim presudama ili lijevoliberalnim optužbama protiv Katoličke Crkve u
Hrvata, tada se one od dotičnih odbacuju s gnušanjem. Čemu ta dvostruka
mjerila? Je li poznato gore spomenutim tvrdim katolicima u medijima da ove
optužbe na račun pravoslavnih mučenika dolaze od istih krugova koji su u to
doba ubili 128 pravoslavnih svećenika i jednog pravoslavnog biskupa samo u
Crnoj Gori, ostavivši ovu skoro bez klera, i napravivši od nje možda
najraskršćanjeniju i najateiziraniju zemlju bivše Jugoslavije?
Prema
tome, možemo biti mirni – nema nikakvih macola. Sveti mučenici Milorad,
Slobodan i ostali, danas na Nebu mole za svakoga od nas. Njihovim svetim
molitvama neka nas Gospod sve pomiluje!
A što je sa ovim najvažnijim optužbama koje dolaze od grupe mještana koji su ili sami ili njihova rodbina, susjedi ili poznanici bili izravne žrtve te dvojice svetaca?
OdgovoriIzbrišiNisu bili žrtve. Puno je tu priče i manipulacije, a nikakvih dokaza, a još manje očevidaca. Zato i jest cijela priča srušena na sudu i kod povjesničara.
Izbrišihrvatsk desnica je čuvarica tekovina revolucije u srbiji :)
OdgovoriIzbrišiDa, tako ispada :)
IzbrišiKad se cuje sta je Misa Janketic rekao https://www.youtube.com/watch?v=gVQyWr8FyDM svako treba da se stidi, a ponajvise SPC, koja veze nema s Bogom vise. Ratomir
OdgovoriIzbrišiJanketić nije svjedočio smrti svoje majke. On ponavlja ono što su komunisti rastrubili u Crnoj Gori, a što je povijesno demantirano.
IzbrišiIzračunaj sam: Janketić je imao oko 6 godina kada su mu ubili majku. Zar zaista misliš da je u tome dobu mogao normalno i zrelo rasđivati? Ili su mu ti isti koji su mu ubili majku, rekli da mu je "popo zakl'o mater"? Sam rasudi. U komunističku se rječ možeš pouzdati poput u lanjski snjeg.
IzbrišiHvala što ste to lepo razjasnili.
OdgovoriIzbrišiBog vas blagoslovio,svakog Pravoslavnog Hrišćana i svakog čovek koji nije Pravoslavac, ali istinski vernik. Amin.
Neka mi veliki Bog oprosti ali ja zaista ne mogu da ne osudim ovakvo bahato ponasanje crkve ubio je bre necije majke jer su bile zene partizana sramota da bude svetac i da se uopste pokajao ko to od vas bre tvrdi
OdgovoriIzbrišiEvo šta kažu očevici:
OdgovoriIzbrišiZemaljska komisija Crne Gore za utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača utvrdila je 15. februara 1946. godine na Cetinju da je Milorad Vukojičić, zvani Maca, učestvovao u ubistvu desetoro svojih zemljaka. Dokument o tome čuva se u Državnom arhivu Crne Gore. Kao četnički dželat strijeljan je po presudi Vojnog suda komande za područje Berana. U odluci se navodi da je Vukojičić počinio djela ratnog zločina i "kao takav je ratni zločinac".
Radomir Matović danas živi nedaleko od Bara, a Vukojičić mu je ubio majku.
U proljeće 1944, sjeća se Matović, Pljevljima su krstarile četničke koljačke grupe i pojedinci. U klanju su se posebno isticali Božo Bjelica, proto Miodrag Vukojičić Maca i Josif Babić. Njih trojica bili su poznati kao crna trojka. Okupljali su se u hotelu Lovćen, gdje se danas nalazi sud. Popa Macu je, kaže Matović, optužnica teretila za 57 ubistava i saučesništava.
- Najveći broj tih ubistava bio je izvršen klanjem, a u tome je pop Maca i prednjačio - kaže Matović.
Kada je izbila afera povodom proglašenja sveštenomučenika, jerej SPC Velibor Džomić tvrdio je da je Milorad Vukojičić ubijen "bez suda, suđenja i presude". Međutim, Matović tvrdi da je to bilo "najspektakularnije suđenje u Pljevljima".
- Sjećam se njegovog dovođenja u grad. Bila je neka radna akcija, a građani su, kad su čuli da su doveli popa Macu, nagrnuli na njega. Jedva ga je obezbjeđenje uspjelo spasiti, htjeli su da ga linčuju. Nije to bio organizovani linč, spontano je krenulo. Dva brata Stojkanovića, čiju su sestru, studenta, divnu djevojku, ubili, bili su izvan sebe - ispričao je Matović za Monitor.
Pored zvanične, na sudu je pročitana i optužnica protiv popa Mace koju su podnijeli Matović i dvojica njegove braće. Maca je, sa Božom Bjelicom, tokom jedne noći njihovu majku tri puta izvodio na strijeljanje.
- Noću, između 6. i 7. aprila 1943, koljači kreću u hapšenje. Isključivo žena, muškaraca u gradu više i nije bilo. Hapsili su žene partizana i simpatizera NOB. Uhapšena je Zora Karamatijević, Ljubica Stojkanović, moja majka Savka Matović, Milica Janketić, majka glumca Miše Janketića i Mileva Žugić - sjeća se Matović.
Pet žena je odvedeno na Dajevića Han na strijeljanje; strijeljanje je izvršio lično pop Maca, a prisustvovali su Bjelica i dvojica nepoznatih. Savka Matović je tada preživjela dva strijeljanja. Pola sata nakon prvih pucnjeva, komandir straže čuo je komešanje sa mjesta gdje su žene strijeljane i kazao to Bjelici. Bjelica je iz pištolja opet gađao svaku ženu u glavu. Savka Matović je preživjela. Kod prvog pucanja, pop Maca je ranio u potkoljenicu, a zrno Božovog pištolja okrznulo joj je lijevu sljepoočnicu. Kad su se ubice udaljile, počela je da puzi put mjesta Jugoštice. Sjutradan je nađena tri kilometra od mjesta strijeljanja; našao je jedan seljak i odveo u najbližu kuću. Kada je ispričala šta se desilo, ukućani su je prijavili četničkoj straži. U kuću su došli pop Maca i Bjelica. Bjelica je naredio petorici seljaka da drže jednu pušku i pucaju u Savku...
Na suđenju pop Maca, svjedoči Matović u svojoj knjizi, nije poricao ta ubistva. Ispočetka je poricao da je klao, a onda je priznao da je zaklao Stanicu Tasovac, Milicu Mazić i Julu Stamenić. Crna trojka je, prema priči Matovića, mučila i zaklala Julu Stamenić na jednom, a njenog muža i sina ubila u drugom dijelu grada, iste večeri. Stanica Tasić je zaklana u Židovićima. Između četvoro djece odveli su je pop Maca, Bjelica, Svrkota i Pendrek.
Pop Maca osuđen je na smrt vješanjem. "To je ujedno i jedina tako rigorozna kazna izrečena ratnim zločincima. Počeo je da plače, tražio je milost. Tada je čitava ta dvorana, koja je bila prepuna, više se tu stajalo nego sjedjelo, skoro eksplodirala. Tražili su javna vješala", svjedoči Matović.
Kazna mu je, kaže Matović, ipak preinačena u kaznu strijeljanja.
Malo mi je nategnuta formulacija da svako može postati svetac bez obzira na količinu zločina (Hitler, Staljin, ja vih dodao i Klintona... samo aki se pokaje i unizi. Teška demagogija. I Nikolaj Velimirović je pjevao ode Ljotiću koji je liferovao Jevreje u konc-logore a sam nikad nije rekao JEVREJ nego ČIFUT. Ali čim se odmaknete od običnih sveštenika ka vrhu, prelazite u politiku. I Kačavenda zamalo da postane patrijarh.
OdgovoriIzbrišiMalo mi je nategnuta formulacija da svako može postati svetac bez obzira na količinu zločina (Hitler, Staljin, ja vih dodao i Klintona... samo aki se pokaje i unizi. Teška demagogija. I Nikolaj Velimirović je pjevao ode Ljotiću ili Nediću,koji je liferovao Jevreje u konc-logore a sam nikad nije rekao JEVREJ nego ČIFUT.I sad Jevreji ne mrze njega ili Ljotića nego čitav srpski narod. Ali čim se odmaknete od običnih sveštenika ka vrhu, prelazite u politiku. I Kačavenda zamalo da postane patrijarh.
OdgovoriIzbrišiPoštovani, blog više nije u funkciji. Nova adresa na kojoj možete komentirati ovaj i ostale članke je: orthodoxhr.wordpress.com
OdgovoriIzbriši