Prošle
nedjelje se održala tradicionalna Liturgija na mjestu nekadašnjeg manastira
(samostana) Marče. Izvještaj o tome možete pročitati na stranici Mitropolije
zagrebačko-ljubljanske ( link ), gdje možete i poslušati snimku propovijedi
mitropolita Porfirija. Zgodno je to vrijeme za kratki putopis do ovog
povijesnog mjesta.
O
samostanu Marči smo već pisali ( link ). On je jedan od četiri samostana
pravoslavne mitropolije zagrebačko-ljubljanske, samo što već stoljećima nije u
funkciji. Za povijest Pravoslavne Crkve u ovim krajevima je važan zato jer je
bio najstarije sjedište pravoslavnih biskupa u ovom dijelu Hrvatske. Nažalost,
postao je vrlo brzo predmet sukoba između katolika i pravoslavnih; ovdje je
naime započeta unija dijela pravoslavnog klera s Katoličkom Crkvom, čiji je
izdanak današnja Križevačka grkokatolička eparhija. Zbog toga danas i
pravoslavna Mitropolija zagrebačko-ljubljanska i Križevačka grkokatolička
biskupija smatraju Marču svojim samostanom i drže svoje objekte na toj
lokaciji.
Samostan
Marča nalazi se u kraju središnje Hrvatske koji se zove Moslavina, u selu Stara Marča.
Danas je selo, kao i cijeli kraj, većinski rimokatoličko; pravoslavaca ima vrlo
malo u okolnim selima, dok grkokatolika nikada nije ni bilo. Selo se nalazi na
putu od Vrbovca prema Ivanić-Gradu, administrativno pripada općini
Kloštar-Ivanić, kao i istoimenoj rimokatoličkoj župi sisačke biskupije. Maleno je
to selo, pogotovo na brdu nekadašnjeg samostana vlada mir i tišina. Čista priroda,
lijep krajolik, mir i seoski turizam su dodatni razlozi da posjetite ovo
mjesto.
Do
sela se mora ići automobilom, jer željeznice ovdje nema, a autobusi slabo voze,
pošto je selo izvan glavnih cestovnih pravaca. Štoviše, i sama lokacija
samostana je dosta zabačena izvan sela na šumovitom brdu. Ako putujete iz
Zagreba, možete ići autocestom Zagreb-Lipovac, pa izići u Ivaniću, ili možete
brzom cestom preko Ivanje Reke i Svete Helene do Vrbovca, pa izići na izlazu
Dubrava. Mi smo odabrali ovu drugu varijantu. Put traje oko sat vremena.
Nakon
izlaska s brze ceste, u vrbovečkom selu Konak, slijedite putokaz za Dubravu. Nakon
spomenutog Konaka, prvo selo će biti Koritna. Nekada je to bilo pravoslavno
selo, međutim, danas je ostalo tek nekoliko pravoslavnih obitelji, kao i malo
pravoslavno groblje. Ovo selo je pripadalo parohiji (župi) u Novoj Kapeli (do
1991. Srpska Kapela) kod Vrbovca.
Sljedeća
sela Ladina i Dubrava su od pamtivijeka katolička. U Dubravi na rotoru silazite
u smjeru Ivanića, pa preko katoličkog sela Brezja dolazite u niz nekada
većinski pravoslavnih naselja: Zvekovca, te Gornjeg i Donjeg Marinkovca. Osobito
su Marinkovci bili dominantno pravoslavni: tamo je do 19.st. bila pravoslavna
kapela sv. Nikole, a groblje postoji i danas. O Marinkovcima piše jeromonah
Gedeon u 18.st. kao o „v Marinkovci selje
v dvoru manastirskomu“, dakle kao o selu koje bilo pod samostanom u Marči. Majur (samostansko imanje) u
Marinkovcima imalo je 70 jutara šume i 16 jutara livade. Danas je od svega
ostalo par obitelji i to malo groblje.
Nakon
Marinkovaca stižete u malo katoličko selo Mostare. To je zadnje selo općine i
župe Dubrava (bjelovarsko-križevačka biskupija). Nakon rimokatoličke kapelice u
Mostarima prelazite most preko rijeke Glogovnice i dolazite u selo Stara Marča.
Put
do lokacije nekadašnjeg samostana je loš, lokacija je zabačena, a također nema
nikakve oznake da je tamo išta povijesno ili crkveno. Uglavnom, odmah nakon
ulaska u selo s vrbovečke strane, kod križa skrećete ulijevo i samo ravno u
brda.
Na
lokaciji nekadašnjeg samostana Marče danas se nalaze dvije kapelice,
pravoslavna i grkokatolička. Grkokatolička se nalazi poviše pravoslavne, i za
razliku od pravoslavne, građena je u bizantskom stilu, tako da ćete ih na prvi
pogled vjerojatno pobrkati, pošto grkokatolička izgleda „pravoslavnije“ od
pravoslavne.
Kod
pravoslavne se nalazi mala nadstrešnica i voćnjak. Ona je starija, izgrađena je
1925.g. na mjestu na kojemu se, po narodnoj predaji, nalazilo svetište
samostanske crkve. Prije toga, lokacija samostana je još od 18.st. bila posve
zapuštena.
Grkokatolici
ovdje grade svoju kapelu u novije vrijeme, posvećena je 2012.g., o spomenu 400
godina unije u Hrvatskoj. Osim što je sagrađena u bizantskom stilu, opremljena
je i trima spomen-pločama, a uz nju je sagrađena i kuća u kojoj se održavaju
duhovna događanja, pa i ona na najvišoj razini, poput sastanaka biskupa
katoličke zagrebačke metropolije. Kamen temeljac za kapelu blagoslovio je papa
Benedikt XVI.
Spomen-ploče
na grkokatoličkoj kapelici su priča za sebe. Osobito je zanimljiva ona s
popisom marčanskih grkokatoličkih biskupa. Naime, u pokušaju rješavanja statusa
svojih vjernika u državi u kojoj je katoličanstvo bilo službena vjera,
marčanski vladika Simeon 1611.g. sklapa uniju s Katoličkom Crkvom u Rimu. Međutim,
on to nije učinio iz vjerskih, nego iz ekonomsko-političkih razloga, i nije nikada
tu uniju ni proglasio svojim vjernicima, niti je prekinuo zajedništvo s
Pravoslavnom Crkvom. Istu politiku su nastavili i njegovi nasljednici, tako da
je do Pavla Zorčića unija bila zapravo mrtvo slovo na papiru; tek je on, kao
isusovački odgojenik, proglasio uniju svojim vjernicima i prekinuo jedinstvo s
Pravoslavnom Crkvom (što njegov kler i vjernici masovno nisu prihvatili). Štoviše,
i sam Zorčić je bio prisiljen pred narodom lagati da je zaređen u Moskvi, a ne
u Rimu, da ga prihvate. Četrnaest pravoslavnih monaha iz Marče, Gomirja i
Lepavine platilo je glavom otpor instalaciji Pavla Zorčića na tron marčanskog
biskupa; bili su osuđeni na doživotnu robiju na galijama i na malteškim
utvrdama. Četvorica su brzo pomrla od kuge, a ostali su skončali na teškom
radu. 1677.g. je križevački pukovnik uhvatio njihovo posljednje tajno pismo u
samostan Lepavinu, u kojemu oni, usprkos teškoj robiji, ustrajno ispovijedaju
pravoslavnu vjeru. Naši su to mučenici, nikada kanonizirani.
Pa i nakon
Zorčićeve unije nije bilo mira. Tako je na ploči spomenuti Isaija Popović u
jednom trenutku pred srpskim patrijarhom u Lepavini ispovijedio pravoslavnu
vjeru, i odrekao se katoličke. Posebno je na zlu glasu bio grkokatolički
vladika Rafailo Marković; kada mu je predstojnik samostana Lepavine, Kodrat,
zabranio ulaz u crkvu, ubijen je iz pušaka na samom crkvenom pragu. Danas se
mučenik Kodrat slavi kao lokalni svetac u Lepavini.
Tek uspostavom
Križevačke grkokatoličke eparhije 1777. je došlo do konačnog i definitivnog
razdvajanja pravoslavlja i grkokatoličanstva na ovim prostorima. Zato, govoriti
o marčanskim vladikama prije Pavla Zorčića, pa čak i o nekima nakon njega, kao
o katoličkim biskupima, je u najmanju
ruku vrlo jednostrano i samovoljno. Izrazio sam se vrlo diplomatski.
Spomen-ploča
Gavrilu Miakiću je priča za sebe. On je bio posljednji pravoslavni vladika
prije Zorčića u Marči, i stradao je pod nikada dokazanom optužbom da je
sudjelovao u uroti Zrinskih i Frankopana protiv Beča. Da su Zrinski htjeli
preko njega ostvariti potporu pravoslavnih krajišnika, to stoji, ali ovakav
bombastični sadržaj ploče je historiografski vrlo nategnut. Diplomatski rečeno.
Neka imena
biskupa su kroatizirana, a neka nisu, nije jasno po kojem kriteriju. Sve u
svemu, čini se da su se grkokatolici uhvatili za tu godinu 1611., te sve nakon
nje jednostrano proglasili grkokatoličkim, premda ni biskupi prije Zorčića, a o
kleru i narodu da i ne govorimo, nisu prihvatili katoličanstvo.
Grkokatolička kapela i arhimandrija:
Pogled s lokacije samostana, u
daljini se nazire rimokatolička kapela u Mostarima, župa Dubrava:
Pogled na selo Staru Marču od
kapelice:
Okoliš pravoslavne kapelice:
Na kraju,
izmolili smo akatist zaštitniku manastira Marče, Mihaelu Arhanđelu
Pravoslavna kapelica:
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima