Završila
je s radom mješovita komisija Katoličke Crkve i SPC o Stepincu. O cijelom tom
slučaju se dosad nisam izjašnjavao; naime, iako predstavlja pravoslavlje, ovo
je privatni blog, pa zadržavam pravo na svoje povremeno privatno mišljenje. Ono
je u ovom slučaju bilo da je cijela ova priča oko Stepinca bila posve
nepotrebna, iz više razloga, u koje neću sada ulaziti, bilo bi preopširno. Zato
se i nisam oglašavao.
Međutim,
vjernički sam prihvatio komisiju, kad je već osnovana. Ono što me sada, nakon
njenog završetka potaklo da se oglasim o ovoj temi, jest određena količina
negativnih komentara oko same komisije, njenog rada i zaključaka.
Prvo,
da pojasnimo i za katoličke i za pravoslavne čitatelje – jer stječem dojam da
ni jednima ni drugima u puno slučajeva to nije jasno – Stepinac već jest svet u
Katoličkoj Crkvi. U Katoličkoj Crkvi ne postoji suštinska razlika između sveca
i blaženika. Blaženik je također svetac, samo lokalni: njegovo štovanje je
odobreno ili predloženo, ovisi o izrazu, samo lokalnoj Crkvi, dok je svetac
predložen/odobren sveopćoj Crkvi. Po nauku Katoličke Crkve, Stepinac je već
sada na nebu, posreduje i moli za ljude. Njega se štuje, posvećuju mu se crkve
i župe, njegove relikvije su ugrađene u oltare i nad njima se služe mise,
postoji gomila čudesa koja vjernici pripisuju njegovom zagovoru. Ako ga se
jednog dana kanonizira, sigurno se ovom kultu ništa neće nadodati: ne štuju ni
u Hrvatskoj kineske ili afričke svece, iako su upisani kao sveci sveopće Crkve.
Dakle, razlika između sveca i blaženika je više ceremonijalno titularne naravi,
tako da su Hrvati u osnovi sigurni da im nitko neće oduzeti njihovog sveca.
Drugo,
a zašto se ne bi dijalogiziralo? Na stranu što i sam smatram ovo sve
nepotrebnim, što smeta da se vođe dviju Crkava nađu za stolom i rasprave stvari
oko kojih postoje nesuglasice? Očito, postoji nesporazum, a nesporazume u
21.st. rješavamo kulturnim razgovorom, pogotovo ako smo Kristovi učenici. Gdje dakle
u evanđeljima, deset zapovijedi ili kanonima piše da se srpski i hrvatski
crkveni velikodostojnici ne smiju suočiti oko pitanja od zajedničkog interesa?
Treće,
zašto da se lažemo – između Hrvata i Srba postoji čitav niz neriješenih
pitanja. Možda je vrijeme da ih počnemo rješavati? Zašto se onda ne bi za
početak, našli duhovni vođe dvaju naroda, i rekli si u lice za stolom, što si
imaju za reći? Zar nije, nakon toliko stoljeća maltretiranja, baš napredak da
hrvatski katolički biskup, i srpski pravoslavni episkop konačno sjednu za isti
stol, i u miru razgovaraju o svemu?
Četvrto,
komisiju nije osnovala SPC, niti je ona lancima dovela katolike u nju. SPC je
svojedobno izrazila svoje neslaganje sa kanonizacijom (što je njezino pravo), a
papa je imao mogućnost reći „da“ i „ne“. On je inicirao komisiju, osnovao ju –
zar tu pada katolička vjernost papi? Ili katolici vjeruju papi samo dok pleše
kako oni sviraju?
Peto,
srpski episkopi nisu nikada osporili Stepinca kao cjelovitu ličnost, nisu se
izjašnjavali o njegovim kršćanskim krepostima, vrlinama, misama, krunicama, revnom
moljenju časoslova ni milostinji; jasno su rekli da komunistička presuda ne
može biti polazište za razgovor o njemu; u startu su priznali njegove zasluge u
spašavanju pojedinaca i grupa; kao što su u startu priznali isključivu
ingerenciju Katoličke Crkve u tome pitanju. Njima je samo bio sporan Stepinac
kao povijesna ličnost u jednom konkretnom razdoblju.
Šesto,
često se puta može čuti kako je „Stepinac nutarnja stvar Katoličke Crkve“. Vezano
uz prethodnu točku, da, točno, u cjelini svog života jest. Ali onog trenutka
kada se njegovo djelovanje i ličnost dovedu u koincidenciju s povijesnim
događajima u kojima se jedan narod osjeća povrijeđenim i oštećenim, onda
Stepinac prestaje biti isključivo nutarnja stvar Katoličke Crkve. Jer, narod
koji se smatra oštećenim, vidi u njegovoj proslavi određenu poruku upućenu sebi
samom. Tako da se taj narod ima pravo izraziti o tome.
Zašto
bi svima sve moralo biti jasno, zašto bi svi morali dijeliti isti pogled na
povijest? Ponavljam na kraju: prema ovom problemu sam posve indiferentan, iz
svojih razloga. Ali stvarno ne razumijem zašto toliki problem oko dijaloga,
koji je još k tome, završio u vrlo pristojnom i konstruktivnom tonu?
Za nas pravoslavne problematična je svaka kanonizacija koju je Rim izvršio, čak i pre Velikog raskola. Svakako mi slavimo svetitelje sa Zapada, imamo i rimske episkope svetitelje u našem kalendaru. Međutim rimokatolički svetitelji kao što su npr. Francisko Asiški (po kome sadašnji episkop Rima nosi ime), Tereza Avilska, Toma Akvinski i drugi su za pravoslavne apsolutno neprihvatljivi kao svetački likovi.
OdgovoriIzbrišiNaravno da su neprihvatljivi.To je druga vjera. U tome i jest temeljni teološki problem u cijeloj priči.
IzbrišiTo je jedan od najvećih problema koji se tiču ujedinjenja Pravoslavlja i Rimokatolicizma. Niti će se rimokatolici ikada odreći svetaca koji kod njih imaju velike kultove kao što su Franjo, Antun, Tereza, niti će se pravoslavni odreći Marka Efeskog i Grigorija Palame. Niti se mogu svi oni ubaciti u nekakav lonac. Ne mogu u istom kalendaru biti Fotije Carigradski i papa Nikola I. Jaz od 1000 gidina nikada neće biti prevaziđen.
OdgovoriIzbrišiMasonima koji su otpali od Pravoslavlja, sve je moguće.
OdgovoriIzbrišiiPCuH