Nakon
što smo u prethodnom članku proučili strukturu pravoslavlja na svjetskoj
razini, krećemo s predstavljanjem pojedinih Crkava, redom kako njihova imena
stoje na diptihu – popisu Crkava. Prva
je na redu Carigradska patrijaršija.
Između
Europe i Azije, odnosno Balkana i Male Azije, smjestio se morski tjesnac
Bospor, koji spaja Mramorno i Crno more. Na južnom dijelu europske strane
tjesnaca postoji dugi i uski morski zaljev – Zlatni rog. Na poluotok formiran
između Zlatnog roga, Bospora i Mramornog mora iskrcali su se 657.g.pr.Kr. grčki
kolonisti iz Megara na Atici, i formirali naselje, kojemu su po svom
legendarnom kralju Bizasu dali ime Bizantion (od tog imena dolaze naši pojmovi „Bizant“
i „bizantski“). Grad nije imao nekog značaja sve do 4.st.po Kr., kada je na
njegovom mjestu rimski car Konstantin Veliki izgradio novu metropolu Rimskog
Carstva, koja je u njegovu čast nazvana Konstantinopol
(Konstantinov grad). Bio je to prvi grad na svijetu, čije je temelje
blagoslovio kršćanski svećenik, i u kojemu je od samog početka poganstvo bilo
zabranjeno. Sve do 1453. grad je bio metropola kršćanskog Rimskog Carstva
(Bizanta). Nakon što je te godine pao pod Turke, grad je postao metropola
Osmanskog Carstva i islamskog kalifata, a ime mu je turcizirano u Kostantiniyye. Padom osmanskog sultanata 1923. grad je
prestao biti turska metropola u korist Ankare, te je promijenio ime u Istanbul.
Pošto je u Srednjem vijeku bio sjedište cara, balkanski Slaveni su ga nazvali Carigrad
(=Carev grad).
Što se Crkve tiče, predaja kaže da
je kršćanstvo u drevnom Bizantionu utemeljio sv. Andrija apostol, brat sv.
Petra, koji je svog učenika Stahija zaredio za prvog biskupa. Međutim, grad je
bio obična biskupija bez nekog značaja, u sastavu metropolije u Herakleji, sve
dok ga car Konstantin nije pretvorio u drugu metropolu Carstva, davši mu sva
prava starog Rima, naselivši staro rimsko plemstvo u njega i osnovavši carsku
rezidenciju i Senat u njemu. Prirodno, grad s tim statusom više nije mogao biti
beznačajna biskupija, te je uzdignut na rang patrijaršije, i to druge po redu
iza rimske, potisnuvši aleksandrijsku i antiohijsku na treće, odnosno četvrto
mjesto u poretku Crkava. S vremenom je stekao vrhovnu jurisdikciju nad grčkim
govornim područjem južnog Balkana i Male Azije, a također se brinuo i za misije
preko Dunava i Crnog mora, u smjeru današnje istočne Europe. Pošto je na
navedenim prostorima prvenstvo do tada pripadalo biskupu Efeza (nasljedniku sv.
Ivana apostola i evanđeliste), počelo se s vremenom smatrati da je efeško
prvenstvo preneseno na Carigrad, tako da se njegov patrijarh smatra
nasljednikom dvojice apostola – Andrije i Ivana.
Carigradska patrijaršija je odigrala
snažnu ulogu u kršćanskom svijetu. Od sedam Sveopćih Sabora (koje priznaje i
Katolička Crkva), tri su održana u Carigradu. U Carigradu je održan i Trulski
sabor (kanonska nadopuna 5. i 6. Sveopćeg), koji je udario temelje crkvenom
zakonodavstvu, kao i cijeli niz manjih sabora do danas. Tu je nadopunjeno
kršćansko Vjerovanje (nicejsko-carigradsko), a obred katedrale Hagia Sophia
(danas džamija-muzej Aja Sofija), odnosno bizantski obred, i danas je obred
svih pravoslavnih i grkokatoličkih Crkava. Na oltaru te crkve dogodio se i
veliki raskol 1054., između Rima i Pravoslavne Crkve. Carigradska patrijaršija
je u svojim patrijarsima dala čitav niz velikih imena Crkve: sv. Grgur Nazijanski,
sv. Ivan Zlatousti i mnogi drugi. Carigrad je Crkva-majka mnogim pravoslavnim Crkvama,
te je mnogo doprinio crkvenom životu kroz povijest sve do danas, kao prizivna
instanca, duhovni autoritet i jamac crkvenog poretka. Kao nadležan za područje
Balkana, on je dao autokefalnost i našoj SPC 1219.g., te priznao obnovljenu
srpsku patrijaršiju 1922.
Carigradski patrijarh je „prvi među
jednakima“, među biskupima u Pravoslavnoj Crkvi. Stoga ga se oslovljava sa „svesveti“,
za razliku od ostalih patrijarha, koje se oslovljava sa „svetosti“. Puna titula
mu je „Njegova svesvetost nadbiskup carigradski, novorimski i ekumenski
(srpski: vaseljenski) patrijarh“. Pojam „ekumenski“ ovdje nema veze s današnjim
pojmom ekumenizma. Naime, u antičko doba, Grci su naseljeni i civilizirani
svijet nazivali ekumena. Pošto je Rimsko Carstvo osvojilo taj civilizirani
svijet, bilo je poistovjećeno s ekumenom, te su u bizantsko doba sve ustanove i
osobe, crkvene i civilne, vezane uz Carstvo, počeli titulirati kao „ekumenske“.
Tako je i patrijarh Carigrada, kao biskup metropole ekumene, nakon propasti
Carstva na Zapadu, postao ekumenski patrijarh.
Grčki je službeni jezik
patrijaršije. Službena titula na grčkom je: Οικουμενικό
Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως (Ekumenska patrijaršija konstantinopolska), a na turskom: Rum
Ortodoks Patrikhanesi (Rimska
pravoslavna patrijaršija). Naime, stari Bizantinci su sebe uvijek smatrali
Rimljanima, a svoju državu Rimskim Carstvom; termine “Bizant” i “Bizantinci”
izmislili su zapadni povjesničari u 18.st.
Sjedište
patrijaršije se nalazi u Istanbulu, u četvrti Fanar. Nekoć je to bila grčka,
kršćanska četvrt (jer se predala Turcima kod zauzimanja grada, pa je bila
pošteđena), no danas su pravoslavni Grci tamo svedeni na ostatke ostataka.
Carigradska
patrijaršija ima oko 5 255 000 vjernika, od toga 2 800 000 u Americi. Ima 3200
župa, 20 samostana u SAD-u, 32 u Grčkoj i 8 u Australiji. İma 63 biskupije, te
130 biskupa (uključujući pomoćne i umirovljene).
Pod
jurisdikciju Carigrada spadaju:
1.)
Veći
dio današnje Turske, ali samo nominalno; uslijed sukoba u 20.st., broj
pravoslavnih je tamo spao na par tisuća ljudi.
2.)
Nešto
manje od pola teritorija Grčke je također pod Carigradom, a ne pod GPC. To su
cijeli sjever Grčke, uključujući Solun i Svetu Goru Athos, te znatan dio egejskih
otoka (uključujući Kretu i biblijski Patmos – otok Ivanova Otkrivenja).
3.)
Grčka
dijaspora Zapadne Europe, Amerike, Australije, Dalekog Istoka, Australije i
Oceanije. Osim toga, nekoliko biskupija Rusa, Ukrajinaca i Albanaca u
dijaspori.
4.)
Autonomne
Crkve: finska, estonska i kretska (s manjim stupnjem autonomije). Treba reći da
i Sveta Gora Athos također uživa autonomiju.
Carigradsku patrijaršiju koči RPC, te turski zakoni. Carigradski patrijarh mora biti turski državljanin.
OdgovoriIzbrišiPa ipak je to majka crkva
OdgovoriIzbrišiNadam se da ce taj velebni grad prijeci u krscanske ruke opet
OdgovoriIzbrišiNikada nisam volio to tursko ime Instanbul,uvijek ga zovem Carigrad i zbilja zasluzuje to ime...za nas juzne Slavene puno znaci,zbilja smo puno dobili odande
"Carigrad"??? NIKAD ČUO
OdgovoriIzbriši