petak, 26. svibnja 2017.

Priopćenje za javnost Svetog Arhijerejskog Sabora Srpske Pravoslavne Crkve s redovnog zasjedanja održanog u Pećkoj Patrijaršiji i Beogradu od 14. do 24. svibnja 2017. godine





Redovno zasjedanje Svetog Arhijerejskog Sabora Srpske Pravoslavne Crkve započeto je u samostanu Pećkoj Patrijaršiji koncelebriranim služenjem svete arhijerejske Liturgije i zazivom Duha Svetoga, a nastavljeno u Patrijaršiji srpskoj u Beogradu, pod predsjedništvom Njegove Svetosti Patrijarha srpskog g. Irineja. Na zasjedanju su sudjelovali svi dijecezanski biskupi Srpske Pravoslavne Crkve osim biskupa osječkopoljskog i baranjskog g. Lukijana, odsutnog iz zdravstvenih razloga (u međuvremenu preminuo, op. Orth.).

Na početku prve saborske sjednice Patrijarh je kao predsjednik Sabora, u uvodnom obraćanju sabranim arhijerejima, ukazao na vitalna pitanja crkvenog života danas, u vremenu velikih duhovnih i egzistencijalnih izazova, s jedne strane, i velikih mogućnosti za misiju Crkve i duhovnu obnovu naroda, s druge strane.

Najvažnija saborska odluka jest odluka o ustanovljavanju novih blagdana u kalendaru Srpske Pravoslavne Crkve, odnosno Pravoslavne Crkve uopće. Sabor je, naime, jednoglasno odlučio da vječnom Saboru svetih pribroji ili kanonizira:

     1. Patrijarha pećkog Pajsija Janjevca, čiji će se spomen slaviti 2/15. listopada;
     2. arhimandrita Stefana Jovanovića, čiji će se lik, pod nazivom prepodobni Stefan Tronoški, slaviti 4/17. rujna;
     3. mitropolita skopskog Vikentija (Krdžića) i igumana Vladimira (Protića) kao svećenike-mučenike i postradale od bugarskih okupatora u Surdulici kao mučenike, koji će se slaviti 16/25. svibnja;   
     4. zvjerski pobijene stradalnike pivske kao mučenike, čiji će godišnji spomen biti svakog 25. svibnja/7. lipnja, i stradalnike veličke i gornjepolimske, također kao mučenike, čiji će se blagdan slaviti 15/28. srpnja, i
     5. monaha Jakova (svjetovno ime: dr Radoje Arsović), pod nazivom prepodobni Jakov Novi Tumanski, koji će se slaviti 8/21. kolovoza.

Sabor je prihvatio izvještaj o radu Kretskog sabora, odnosno Svetog i Velikog Sabora, održanog u lipnju prošle godine.

Sabor je, također, uputio pismo podrške i molitvene solidarnosti Patrijarhu moskovskom i sve Rusije g. Kirilu povodom diskriminacije i obespravljenosti kojoj su izloženi biskupi, svećenstvo, monaštvo i vjernici najveće i jedine kanonske Crkve u Ukrajini, autonomne Ukrajinske Pravoslavne Crkve u sastavu Ruske Pravoslavne Crkve.

Kao i svake godine, Sabor je posvetio dužnu pažnju crkvenoj prosvjeti i školstvu. Donesene su odluke koje imaju za cilj poboljšanje duhovnih i materijalnih uvjeta života i rada u bogoslovijama, a posebno na Bogoslovnom fakultetu Srpske Pravoslavne Crkve u Libertyvilleu kod Chicaga.

Analizirane su i opće prilike u biskupijama Srpske Pravoslavne Crkve u Zapadnoj Europi, Americi i Australiji. U tom kontekstu donijeta je i odluka o premještanju sjedišta Biskupije istočnoameričke iz Warrena (New Jersey) u Park Hills (Yonkers, New York).

Donijeta je odluka da se pri Svetom Sinodu osnuju Odjel za brigu o svetinji braka i obitelji, Odjel za bioetiku i Odjel za praćenje razbijačke djelatnosti heretičkih organizacija, sekti i nekanonskih grupacija.

Sabor podržava izgradnju Memorijalnog centra na Starom Sajmištu kao trajnog spomen-obilježja srpskim žrtvama u 20. st., kao i žrtvama Židova, Roma i svih ostalih naroda koji su sa srpskim narodom podijelili njegovu gorku sudbinu u tome tragičnom stoljeću.

Sabor se pozabavio i pitanjem crkvenopravnog (kanonskog) statusa pravoslavnih vojnih svećenika u Vojsci Srbije.

Odobreno je Biskupiji raško-prizrenskoj da, pored svog povijesnog sjedišta u Prizrenu, može ustanoviti, iz praktičnih razloga, i administrativno sjedište u drevnome Rasu (Novom Pazaru).

Sabor smatra, kao što je i ranije smatrao, da zemnim ostacima srpskog i svjetskog velikana Nikole Tesle nikako nije mjesto među muzejskim eksponatima – ova činjenica predstavlja jedinstven presedan i svjetsku sramotu – nego u grobnici, i to u Hramu Svetog Save na Vračaru ili, alternativno, na platou ispred njega.

Saslušan je, sa zahvalnošću Bogu i s molitvenim strahopoštovanjem, izvještaj o nedavnom našašću (pronalaženju, otkrivanju) relikvija svetoga vladike Mardarija (Uskokovića) Libertyvillskog u stanju potpune očuvanosti i neraspadnutosti, što je znak da ga je Gospodin proslavio na izuzetan način. S tim u vezi, prihvaćen je prijedlog da 14. i 15. srpnja ove godine u Libertyvillu bude svečano obilježena stota godišnjica njegovog dolaska u Ameriku.

Sa zadovoljstvom je prihvaćen i izvještaj o tijeku obnove Hrama Svetoga Save u New Yorku.
Sabor je konstatirao da su svećenici i vjernici Srpske Pravoslavne Crkve u tijeku ovog izvještajnog razdoblja uložili veliki trud u sakupljanju sredstava u dobrotvorne svrhe i za ublažavanje tegoba stradalog naroda.

Sabor je pažljivo saslušao više važnih izvještaja, u prvom redu izvještaj Svetog Sinoda o njegovom radu u proteklom periodu, s posebnim naglaskom na uspješnom radu Muzeja i Arhiva Srpske Pravoslavne Crkve, kao i patrijaršijske Biblioteke. Slijedili su izvještaji Komisije za reviziju Ustava Srpske Pravoslavne Crkve, Patrijaršijskog upravnog odbora, dobrotvorne Fondacije Čovjekoljublje, hodočasničke agencije Dobročinstvo i drugih crkvenih tijela i ustanova.

Sabor je, također, razmotrio pitanje antikanonskog i crkvorušilačkog djelovanja raskolničke grupe poznate pod imenom artemijevci, po nekadašnjem imenu g. Marka Radosavljevića, formalnog vođe grupe. Tim povodom je Sabor uputio i posebno obraćanje vjernom narodu u kojem poziva vjernike na duhovnu budnost, trijeznost, rasuđivanje i istinsku, evanđeosku vjernost i revnost, nasuprot raskolničkoj, sektaškoj ,,revnosti ne po razumu”, a raskolnike na pokajanje, jedino spasonosno, i na povratak u krilo Majke Crkve. Pritom je odlučio da Gorana Mirkovića, takozvanog horepiskopa hvostanskog i barajevskog, ustvari razređenog jeromonaha Nauma, trajno isključi iz crkvene zajednice, s tim da ovo izopćenje ili ekskomunikacija prestaje važiti jedino u slučaju iskrenog i djelatnog pokajanja.

Sabor je s velikom žalošću konstatirao da Rumunjska Pravoslavna Crkva ne samo što nastavlja sa svojim antikanonskim upadima u jurisdikciju Srpske Pravoslavne Crkve, nego ih još i intenzivira i proširuje na čitav srpski kanonski teritorij. Ukoliko ona s tom krajnje nebratoljubivom i etnofiletističkom praksom ne prestane u najskorijoj budućnosti, Sveti Sinod će, po ovlaštenju s ovog zasjedanja Sabora, biti primoran načiniti mučan, ali jedini mogući korak – prekinuti liturgijsko i kanonsko zajedništvo s ovom Crkvom sve do njenog povratka ,,k poznaniju prava”.

Sabor je razmotrio i jedan izlišan i u suštini besmislen problem. Riječ je o uplitanju grupe nastavnikâ i asistenata Pravoslavnog bogoslovnog fakulteta u Beogradu u javnu raspravu o Darwinovoj teoriji evolucije, u međuvremenu ,,dogmatiziranoj” u manje-više ateističkom smislu, što je u medijima korski proglašeno za podršku darvinizmu u njegovom najgorem izdanju i za posredno osporavanje bogootkrivene istine o Bogu kao Stvoritelju svijeta i biblijske povijesti o stvaranju. Potpisnici toga teksta su se obratili Saboru s ispovijedanjem autentične kršćanske vjere u Boga Stvoritelja (zdravi i pravi kreacionizam). Sabor je to prihvatio, ali s napomenom da nam čitava ta raspra, bez obzira na njihove namjere i zamisli, uopće nije bila potrebna.

Sabor je odlikovao Patrijarha srpskog g. Irineja ordenom Svetog Jovana Vladimira, a Biskupa šabačkog g. Lavrentija, povodom 50-godišnjice njegove arhijerejske službe, ordenom Svetog Save prvoga reda.

Popunjene su skoro sve upražnjene biskupije Srpske Pravoslavne Crkve. Za mitropolita dabrobosanskog izabran je dosadašnji biskup zvorničko-tuzlanski g. Hrizostom, za biskupa zvorničko-tuzlanskog dosadašnji biskup dalmatinski g. Fotije, za biskupa dalmatinskog arhimandrit g. Nikodim (Kosović), dosadašnji poglavar samostana Krke, za biskupa mileševskog dosadašnji biskup bihaćko-petrovački g. Atanasije, za biskupa bihaćko-petrovačkog dosadašnji biskup frankfurtski i sve Njemačke g. Sergije i za biskupa niškog dosadašnji pomoćni biskup toplički g. Arsenije, dok je za administratora biskupije frankfurtske i sve Njemačke izabran biskup austrijsko-švicarski g. Andrej.

U Svetom Sinodu prestao je mandat biskupima bačkom g. Irineju i raško-prizrenskom g. Teodosiju, koji ostaju članovi zamjenici, a za nove članove Svetog Sinoda izabrani su, na prijedlog Patrijarha srpskog g. Irineja, mitropolit zagrebačko-ljubljanski g. Porfirije i biskup valjevski g. Milutin.

izvor: spc.rs

Broj komentara: 15:

  1. Ne postuje ni vasa srp. pravoslavna crkva, pravoslavce u hrvatskoj, nego se namecete kao vrhovni poglavari. U hrvatskoj moze djelovati samo hrvatska pravoslavna crkva.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U naše crkve u Hrvatskoj dolaze ljudi svih narodnosti, između ostalih, i Hrvati pravoslavne vjere. Ne nasjedajte lažima. Ne poznajete ustroj Pravoslavne Crkve.

      Izbriši
  2. Price za djecu
    Evo u Canadi djeluju razne pravoslavne crkve....grci,rusi,rumunji,ukrajinci itd itd i nitko se nikome ne namece
    Nema glavne pravoslavne crkve,svaka nacija ima svoju bogomolju i nitko nikoga ne dira...vi kazete da spc treba biti glavna u Hrvatskoj
    ZAŠTO???
    Po kojim kriterijima...ona moze biti samo jedna od registriranih crkava u Republici Hrvatskoj
    Ako se iole treba nesto traziti treba traziti od glavnoga sredista pravoslavlja Carigrada a ne tamo nekakve svetosavske crkve

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I u Hrvatskoj djeluju, zakonito, po državnom zakonu. Ali, je li neka zajednica koja se predstavlja pravoslavnom uistinu pravoslavna, e, to određuje Pravoslavna Crkva svojim priznanjem, a ne država.
      Inače, Carigrad je u punom jedinstvu sa SPC. Carigradski patrijarh se nedavno molio novomučenicima jasenovačkim.

      Izbriši
  3. Vi ste sami sebi dali jurisdikciju u Hrvatskoj,mi vam je nismo dali
    Ali i to ce se poravnati sa vremenom.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne. SPC na teritoriju RH postoji od srednjovjekovlja. Provjerite sami - ali povijesnim izvorima, ne propagandom.

      Izbriši
  4. postoje samo posrbice (bivši pravoslavni vlasi),koji su bili turske sluge,pa kad je tamo nestalo plijena,onda su se stali doseljavavati u nasu zemlju...dali smo im gostoprimstvo i kada su ga zloupotrijebili protiv nas,onda smo im ga i otkazali za sva vremena...hoce prokleti vlah da gospodari u Hrvatskoj...e neces razbojniče!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pokušaj shvatiti da jurisdikcija Crkve nema veze s etničkom pripadnošću.

      Izbriši
  5. Glavna pravoslavna crkva u Hrvatskoj je bila Carigradska patrijarsija a ne tamo neka spc

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nije. Pravoslavlje je ovamo došlo sa SPC, i uvijek je bilo u raznim organizacijskim oblicima SPC. Pa i sam Carigrad to priznaje. Dođi carigradskom patrijarhu i predstavi se kao HPC i reci da hoćeš služiti s njime u crkvi. Lijepo će ti se nasmješiti i zamoliti dežurnog sakristana da te izvede iz crkve van.

      Izbriši
  6. Nije tocna ta vasa konstatacija

    OdgovoriIzbriši
  7. Pa to da je vasa crkva bila ovdje prva

    OdgovoriIzbriši
  8. Uostalom koga i briga...mi smo u svojoj zemlji i sve sto je u granicama Republike Hrvatske je hrvatsko i nicije

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Eto, provjeri arhive, izvorne povijesne dokumente, pa ćeš vidjeti.

      Izbriši

Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima