Redovno zasjedanje
Svetog Arhijerejskog Sabora Srpske Pravoslavne Crkve započeto je u samostanu
Pećkoj Patrijaršiji koncelebriranim služenjem svete arhijerejske Liturgije i zazivom
Duha Svetoga, a nastavljeno u Patrijaršiji srpskoj u Beogradu, pod predsjedništvom
Njegove Svetosti Patrijarha srpskog g. Irineja. Na zasjedanju su sudjelovali
svi dijecezanski biskupi Srpske Pravoslavne Crkve osim biskupa osječkopoljskog
i baranjskog g. Lukijana, odsutnog iz zdravstvenih razloga (u međuvremenu
preminuo, op. Orth.).
Na početku
prve saborske sjednice Patrijarh je kao predsjednik Sabora, u uvodnom obraćanju
sabranim arhijerejima, ukazao na vitalna pitanja crkvenog života danas, u
vremenu velikih duhovnih i egzistencijalnih izazova, s jedne strane, i velikih
mogućnosti za misiju Crkve i duhovnu obnovu naroda, s druge strane.
Najvažnija
saborska odluka jest odluka o ustanovljavanju novih blagdana u kalendaru Srpske
Pravoslavne Crkve, odnosno Pravoslavne Crkve uopće. Sabor je, naime,
jednoglasno odlučio da vječnom Saboru svetih pribroji ili kanonizira:
1. Patrijarha pećkog Pajsija Janjevca, čiji će se spomen slaviti 2/15. listopada;
2. arhimandrita Stefana Jovanovića, čiji će se lik, pod nazivom
prepodobni Stefan Tronoški, slaviti 4/17. rujna;
3. mitropolita skopskog Vikentija (Krdžića) i igumana Vladimira
(Protića) kao svećenike-mučenike i postradale od bugarskih okupatora u
Surdulici kao mučenike, koji će se slaviti 16/25. svibnja;
4. zvjerski pobijene stradalnike pivske kao mučenike, čiji će godišnji
spomen biti svakog 25. svibnja/7. lipnja, i stradalnike veličke i
gornjepolimske, također kao mučenike, čiji će se blagdan slaviti 15/28. srpnja,
i
5. monaha Jakova (svjetovno ime: dr Radoje Arsović), pod nazivom
prepodobni Jakov Novi Tumanski, koji će se slaviti 8/21. kolovoza.
Sabor je
prihvatio izvještaj o radu Kretskog sabora, odnosno Svetog i Velikog Sabora,
održanog u lipnju prošle godine.
Sabor je, također,
uputio pismo podrške i molitvene solidarnosti Patrijarhu moskovskom i sve
Rusije g. Kirilu povodom diskriminacije i obespravljenosti kojoj su izloženi biskupi,
svećenstvo, monaštvo i vjernici najveće i jedine kanonske Crkve u Ukrajini,
autonomne Ukrajinske Pravoslavne Crkve u sastavu Ruske Pravoslavne Crkve.
Kao i svake
godine, Sabor je posvetio dužnu pažnju crkvenoj prosvjeti i školstvu. Donesene
su odluke koje imaju za cilj poboljšanje duhovnih i materijalnih uvjeta života
i rada u bogoslovijama, a posebno na Bogoslovnom fakultetu Srpske Pravoslavne
Crkve u Libertyvilleu kod Chicaga.
Analizirane
su i opće prilike u biskupijama Srpske Pravoslavne Crkve u Zapadnoj Europi,
Americi i Australiji. U tom kontekstu donijeta je i odluka o premještanju sjedišta
Biskupije istočnoameričke iz Warrena (New Jersey) u Park Hills (Yonkers, New
York).
Donijeta je
odluka da se pri Svetom Sinodu osnuju Odjel za brigu o svetinji braka i obitelji,
Odjel za bioetiku i Odjel za praćenje razbijačke djelatnosti heretičkih
organizacija, sekti i nekanonskih grupacija.
Sabor
podržava izgradnju Memorijalnog centra na Starom Sajmištu kao trajnog spomen-obilježja
srpskim žrtvama u 20. st., kao i žrtvama Židova, Roma i svih ostalih naroda
koji su sa srpskim narodom podijelili njegovu gorku sudbinu u tome tragičnom stoljeću.
Sabor se
pozabavio i pitanjem crkvenopravnog (kanonskog) statusa pravoslavnih vojnih
svećenika u Vojsci Srbije.
Odobreno je
Biskupiji raško-prizrenskoj da, pored svog povijesnog sjedišta u Prizrenu, može
ustanoviti, iz praktičnih razloga, i administrativno sjedište u drevnome Rasu
(Novom Pazaru).
Sabor
smatra, kao što je i ranije smatrao, da zemnim ostacima srpskog i svjetskog
velikana Nikole Tesle nikako nije mjesto među muzejskim eksponatima – ova
činjenica predstavlja jedinstven presedan i svjetsku sramotu – nego u grobnici,
i to u Hramu Svetog Save na Vračaru ili, alternativno, na platou ispred njega.
Saslušan
je, sa zahvalnošću Bogu i s molitvenim strahopoštovanjem, izvještaj o nedavnom našašću
(pronalaženju, otkrivanju) relikvija svetoga vladike Mardarija (Uskokovića)
Libertyvillskog u stanju potpune očuvanosti i neraspadnutosti, što je znak da
ga je Gospodin proslavio na izuzetan način. S tim u vezi, prihvaćen je prijedlog
da 14. i 15. srpnja ove godine u Libertyvillu bude svečano obilježena stota
godišnjica njegovog dolaska u Ameriku.
Sa
zadovoljstvom je prihvaćen i izvještaj o tijeku obnove Hrama Svetoga Save u New
Yorku.
Sabor je
konstatirao da su svećenici i vjernici Srpske Pravoslavne Crkve u tijeku ovog izvještajnog
razdoblja uložili veliki trud u sakupljanju sredstava u dobrotvorne svrhe i za
ublažavanje tegoba stradalog naroda.
Sabor je
pažljivo saslušao više važnih izvještaja, u prvom redu izvještaj Svetog Sinoda
o njegovom radu u proteklom periodu, s posebnim naglaskom na uspješnom radu
Muzeja i Arhiva Srpske Pravoslavne Crkve, kao i patrijaršijske Biblioteke. Slijedili
su izvještaji Komisije za reviziju Ustava Srpske Pravoslavne Crkve,
Patrijaršijskog upravnog odbora, dobrotvorne Fondacije Čovjekoljublje, hodočasničke
agencije Dobročinstvo i drugih crkvenih tijela i ustanova.
Sabor je, također,
razmotrio pitanje antikanonskog i crkvorušilačkog djelovanja raskolničke grupe
poznate pod imenom artemijevci, po nekadašnjem imenu g. Marka Radosavljevića,
formalnog vođe grupe. Tim povodom je Sabor uputio i posebno obraćanje vjernom
narodu u kojem poziva vjernike na duhovnu budnost, trijeznost, rasuđivanje i
istinsku, evanđeosku vjernost i revnost, nasuprot raskolničkoj, sektaškoj
,,revnosti ne po razumu”, a raskolnike na pokajanje, jedino spasonosno, i na
povratak u krilo Majke Crkve. Pritom je odlučio da Gorana Mirkovića, takozvanog
horepiskopa hvostanskog i barajevskog, ustvari razređenog jeromonaha Nauma,
trajno isključi iz crkvene zajednice, s tim da ovo izopćenje ili
ekskomunikacija prestaje važiti jedino u slučaju iskrenog i djelatnog
pokajanja.
Sabor je s
velikom žalošću konstatirao da Rumunjska Pravoslavna Crkva ne samo što
nastavlja sa svojim antikanonskim upadima u jurisdikciju Srpske Pravoslavne
Crkve, nego ih još i intenzivira i proširuje na čitav srpski kanonski
teritorij. Ukoliko ona s tom krajnje nebratoljubivom i etnofiletističkom
praksom ne prestane u najskorijoj budućnosti, Sveti Sinod će, po ovlaštenju s
ovog zasjedanja Sabora, biti primoran načiniti mučan, ali jedini mogući korak –
prekinuti liturgijsko i kanonsko zajedništvo s ovom Crkvom sve do njenog
povratka ,,k poznaniju prava”.
Sabor je
razmotrio i jedan izlišan i u suštini besmislen problem. Riječ je o uplitanju
grupe nastavnikâ i asistenata Pravoslavnog bogoslovnog fakulteta u Beogradu u
javnu raspravu o Darwinovoj teoriji evolucije, u međuvremenu ,,dogmatiziranoj”
u manje-više ateističkom smislu, što je u medijima korski proglašeno za podršku
darvinizmu u njegovom najgorem izdanju i za posredno osporavanje bogootkrivene
istine o Bogu kao Stvoritelju svijeta i biblijske povijesti o stvaranju.
Potpisnici toga teksta su se obratili Saboru s ispovijedanjem autentične kršćanske
vjere u Boga Stvoritelja (zdravi i pravi kreacionizam). Sabor je to prihvatio,
ali s napomenom da nam čitava ta raspra, bez obzira na njihove namjere i
zamisli, uopće nije bila potrebna.
Sabor je
odlikovao Patrijarha srpskog g. Irineja ordenom Svetog Jovana Vladimira, a Biskupa
šabačkog g. Lavrentija, povodom 50-godišnjice njegove arhijerejske službe,
ordenom Svetog Save prvoga reda.
Popunjene
su skoro sve upražnjene biskupije Srpske Pravoslavne Crkve. Za mitropolita
dabrobosanskog izabran je dosadašnji biskup zvorničko-tuzlanski g. Hrizostom,
za biskupa zvorničko-tuzlanskog dosadašnji biskup dalmatinski g. Fotije, za biskupa
dalmatinskog arhimandrit g. Nikodim (Kosović), dosadašnji poglavar samostana
Krke, za biskupa mileševskog dosadašnji biskup bihaćko-petrovački g. Atanasije,
za biskupa bihaćko-petrovačkog dosadašnji biskup frankfurtski i sve Njemačke g.
Sergije i za biskupa niškog dosadašnji pomoćni biskup toplički g. Arsenije, dok
je za administratora biskupije frankfurtske i sve Njemačke izabran biskup
austrijsko-švicarski g. Andrej.
U Svetom
Sinodu prestao je mandat biskupima bačkom g. Irineju i raško-prizrenskom g.
Teodosiju, koji ostaju članovi zamjenici, a za nove članove Svetog Sinoda
izabrani su, na prijedlog Patrijarha srpskog g. Irineja, mitropolit
zagrebačko-ljubljanski g. Porfirije i biskup valjevski g. Milutin.
izvor: spc.rs
Ne postuje ni vasa srp. pravoslavna crkva, pravoslavce u hrvatskoj, nego se namecete kao vrhovni poglavari. U hrvatskoj moze djelovati samo hrvatska pravoslavna crkva.
OdgovoriIzbrišiU naše crkve u Hrvatskoj dolaze ljudi svih narodnosti, između ostalih, i Hrvati pravoslavne vjere. Ne nasjedajte lažima. Ne poznajete ustroj Pravoslavne Crkve.
IzbrišiPrice za djecu
OdgovoriIzbrišiEvo u Canadi djeluju razne pravoslavne crkve....grci,rusi,rumunji,ukrajinci itd itd i nitko se nikome ne namece
Nema glavne pravoslavne crkve,svaka nacija ima svoju bogomolju i nitko nikoga ne dira...vi kazete da spc treba biti glavna u Hrvatskoj
ZAŠTO???
Po kojim kriterijima...ona moze biti samo jedna od registriranih crkava u Republici Hrvatskoj
Ako se iole treba nesto traziti treba traziti od glavnoga sredista pravoslavlja Carigrada a ne tamo nekakve svetosavske crkve
I u Hrvatskoj djeluju, zakonito, po državnom zakonu. Ali, je li neka zajednica koja se predstavlja pravoslavnom uistinu pravoslavna, e, to određuje Pravoslavna Crkva svojim priznanjem, a ne država.
IzbrišiInače, Carigrad je u punom jedinstvu sa SPC. Carigradski patrijarh se nedavno molio novomučenicima jasenovačkim.
Vi ste sami sebi dali jurisdikciju u Hrvatskoj,mi vam je nismo dali
OdgovoriIzbrišiAli i to ce se poravnati sa vremenom.
Ne. SPC na teritoriju RH postoji od srednjovjekovlja. Provjerite sami - ali povijesnim izvorima, ne propagandom.
Izbrišipostoje samo posrbice (bivši pravoslavni vlasi),koji su bili turske sluge,pa kad je tamo nestalo plijena,onda su se stali doseljavavati u nasu zemlju...dali smo im gostoprimstvo i kada su ga zloupotrijebili protiv nas,onda smo im ga i otkazali za sva vremena...hoce prokleti vlah da gospodari u Hrvatskoj...e neces razbojniče!
OdgovoriIzbrišiPokušaj shvatiti da jurisdikcija Crkve nema veze s etničkom pripadnošću.
IzbrišiGlavna pravoslavna crkva u Hrvatskoj je bila Carigradska patrijarsija a ne tamo neka spc
OdgovoriIzbrišiNije. Pravoslavlje je ovamo došlo sa SPC, i uvijek je bilo u raznim organizacijskim oblicima SPC. Pa i sam Carigrad to priznaje. Dođi carigradskom patrijarhu i predstavi se kao HPC i reci da hoćeš služiti s njime u crkvi. Lijepo će ti se nasmješiti i zamoliti dežurnog sakristana da te izvede iz crkve van.
IzbrišiNije tocna ta vasa konstatacija
OdgovoriIzbrišiŠto točno u njoj nije točno?
OdgovoriIzbrišiPa to da je vasa crkva bila ovdje prva
OdgovoriIzbrišiUostalom koga i briga...mi smo u svojoj zemlji i sve sto je u granicama Republike Hrvatske je hrvatsko i nicije
OdgovoriIzbrišiEto, provjeri arhive, izvorne povijesne dokumente, pa ćeš vidjeti.
Izbriši