Možda
nikada više briga za zdravlje nije bila izraženija nego u ovo naše vrijeme. I
opet, nikada više bolesti. Ljudi sve više ''investiraju'' u svoje zdravlje
trošeći velike svote novca, a opet, samo im jedno ne pada na pamet – način
života. Predajemo se znanosti i ''znanstvenicima'' da nas kroz život vode i ne
sanjajući da je Onaj koji je Put, Istina i Život, istovremeno i savršeno
zdravlje.
Zdravlje se u
svetootačkom učenju promatra kao najveći dar Božji. Osim toga, fizička (tjelesna)
sreća nikada nije bila svetim asketima osnovni cilj, već je služila samo kao
sredstvo pomoću kojeg su plovili životnim morem spasenja.
Veća pažnja se
uvijek poklanjala zdravlju duše, a ne tijela. "Kakva je korist imati
zdravo tijelo, a dušu bolesnu i nemoćnu" - pisao je sv. Tihon Zadonski.
Ako je duši
predodređen život vječni, a tijelo je prolazno i raspadljivo, potpuno je
razumljiv razlog takvog odnosa prema njoj.
Međutim, tijelo
se uvijek nazivalo još i hramom duše, te zato i sadržaj hrama mora biti
odgovarajući.
U temeljne čimbenike
istinski zdravog života Sveti Oci su ubrajali: mjeru u svemu, duševni mir, umjerenu
i razumnu ishranu uz odgovarajuća ograničenja (postovi), moralni život s
molitvom, vjerom i ljubavlju prema Bogu i bližnjima, fizički rad.
Suvremena
medicina savjetuje da svaki dan trošimo toliko i toliko bjelančevina, ugljikohidrata,
masti, vitamina, i mnogi ljudi, pretjerano zabrinuti za svoje fizičko zdravlje,
maltene pomoću ljekarničke vage mjere i pokušavaju kontrolirati svoj obrok, da
bi se točno pridržavali svih znanstvenih preporuka. A u praksi i dalje postoje
bolesti, nepredvidljivi poremećaji zdravlja, iako se ljudi, reklo bi se, svega
točno pridržavaju.
A drevni kršćanski
asketi, sudeći po mnogobrojnim izvorima, uopće se nisu hranili po znanstvenim
receptima, jeli su jednostavnu hranu (kruh i vodu, povrće, voće), a i to
ponekad ne svaki dan, pa su ipak živjeli dugo, zadržavajući krepkost tijela i
bistrinu uma. Manje je bilo i svih mogućih oboljenja.
Na primjer,
jedan od osnivača drevnog monaštva sv. Pavao Tebaidski, osamljenik i pustinjak,
uz izuzetno skromnu trpezu (malo kruha, datulje i izvorska voda) doživio je 113
godina. Drugi otac monaštva, sv. Antun, koji je još za života nazvan Velikim, preminuo
je u 105. godini, po svjedočanstvu suvremenika - "sačuvavši do posljednjeg
dana oštar vid, ne izgubivši nijedan zub i potpuno zdrav.
Zdrave su mu
bile i ruke i noge. Jednom riječju, izgledao je bodriji i jači od svakog tko
koristi raznovrsna jela, kupke i različitu odjeću". Kada se uoči svoje
smrti asket pojavio pred ljudima, došavši u Aleksandriju da bi razotkrio
krivovjerja, njegov izgled je zapanjio sve: "Njegovo tijelo je sačuvalo
nekadašnji izgled, nije se ugojilo zbog nedostatka kretanja, niti je usahlo od
postova i borbe protiv demona. Antun je bio isti onakav kakvim su ga poznavali
prije pustinjaštva. U njegovoj duši je bila ista ona čistoća naravi, nije bio
žalostan, nije došao u stanje ushićenja od zadovoljstva, nije se predao ni smijehu,
ni tuzi, nije se zbunio ugledavši gomilu ljudi, niti obradovao kada su ga svi
počeli pozdravljati, već je ostao nepomućen i neuznemiren, zato što je njime
upravljao razum i ništa ga nije moglo smesti".
I drugi brojni
primjeri dokazuju da čovjek zaista "ne živi samo od kruha" i da
postoje drugi energetski izvori (koji ne potječu od hrane) koji hrane organizam.
To se naročito jasno pokazuje tamo gdje je prisutan duhovni život. Ovdje je pobjeda
duha nad tijelom očigledna.
Svetootačko
učenje veoma visoko cijeni po pitanjima zdravog života značaj fizičkog rada,
međutim, ističe da taj rad mora biti duhovni (oduhovljeni), srazmjeran čovjekovim
mogućnostima, a ne strastan, opsjednut, egoističan i koristoljubiv. "U
znoju lica svoga kruh svoj ćeš jesti" - kaže se u Svetom Pismu (Post 3, 19).
To jest, mi moramo neprestano ulagati velike, ali naravno, svojoj snazi srazmjerne
napore da bismo osigurali sebi sve što nam je neophodno. Međutim, neduhovni rad
upućuje čovjeka na stazu izvlačenja koristi iz rezultata rada, ili postaje
formalan u slučajevima prisilnog rada, a u svim slučajevima dolazi do prekida
duhovnog jedinstva sa Stvoriteljem.
Epidemija
zidanja vikendica posljednjih godina u Rusiji umnogome je manifestirala neduhovni
strasni poriv što očaja, što lake zarade ili lagodnosti, ali praćen nastankom
ružnih posljedica i mnogih poremećaja (iako je u osnovi toga bilo i dobrih
ciljeva: da se nadiđe otuđenost čovjeka od zemlje, da se riješi problem ishrane
u zemlji itd.).
Brojni pomodni sustavi
liječenja periodično iz godine u godinu izbijaju s novom snagom, ponekad stječući
masovni epidemijski karakter i obmanjujući priličan broj onih koji žele efikasno
utjecati na svoje zdravlje ili se izliječiti.
To su i sve
moguće dijete, metode gladovanja, upotreba jabučnog octa, sisanje maslaca od
suncokreta, mirisanje valerijanovog korijena, upotreba vlastite mokraće (urinoterapija),
proklijalih žitarica itd., i tome slično.
Neki sustavi izlječenja
koji se promiču prilično su surovi i nose asketski karakter, ponekad imaju
duhovni, filozofski pravac identičan prirodi (sistem "učitelja"
Ivanova), međutim, nikada se ne uzdižu na razinu istinskog shvaćanja božanskog
Promisla, jer su ograničeni u svojoj ljudskoj neukosti, uslijed zapostavljanja
glavnog i temeljnog principa liječenja - težnje prema Stvoritelju i življenja u
Kristu.
"Imaš Liječnika Koji je iznad
bolesti,
Imaš Liječnika Koji pobjeđuje silu
bolesti;
Imaš Liječnika Koji liječi jednim
pokretom ruke;
Imaš Liječnika Koji iscjeljuje jednom
odlukom,
Koji i može i hoće liječiti",
pisao je sv. Ivan Zlatousti.
U pitanjima liječenja
svetootačko učenje izuzetno točno slijedi Sveto Pismo, gdje ovim povodom
postoji mnogo izuzetno vrijednih podataka. Obratimo se nekima od njih, koje je
autor izabrao radi pogodnosti i očiglednosti izlaganja u vidu zapovijedi o
zdravom načinu života:
1. Daleko od vas svaka gorčina, i
srdžba, i gnjev, i vika, i hula sa svom opakošću (Ef 4, 31). Srdite se, ali ne
griješite! Sunce nek ne zađe nad vašom srdžbom (Ef 4, 26). Zavist i srdžba
skraćuju dane, i briga donosi starost prije vremena (Sir 30, 24).
2. Čuvajte se (Lk 17, 3). Nikakva
nevaljala riječ neka ne izlazi iz vaših usta, nego samo dobra, da prema potrebi
saziđuje i milost iskaže slušateljima (Ef 4, 29). Pa se kao živo kamenje
ugrađujte u duhovni Dom (1 Pt 2, 5). Umrtvite dakle udove svoje zemaljske:
bludnost, nečistoću, strasti, zlu požudu i pohlepu – to idolopoklonstvo (Kol 3,
5).
3. Koliko god netko obilovao, život mu
nije u onom što posjeduje (Lk 12, 15). Ta što koristi čovjeku steći sav svijet,
a životu svojemu nauditi? (Mk 8, 36).
4. Ženidba neka bude u časti u sviju i
postelja neokaljana (Heb 13, 4). Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne
rastavlja (Mt 19, 6).
5. U vinu se nemoj junačiti, jer je
mnoge oborilo vino (Sir 31, 25). Gorčina duše spopada čovjeka koji je vina
previše popio (Sir 31, 29). Ni kradljivci, ni lakomci, ni pijanice, ni psovači,
ni razbojnici neće baštiniti kraljevstva Božjega (1 Kor 6, 10).
6. Ali je zlo za onoga tko na sablazan
jede (Rim 14, 20). Pristojno jedi što ti je ponuđeno i ne budi pohlepan (Sir
31, 16). Malo je dosta čovjeku dobro odgojenu i on se ne muči na postelji
svojoj (Sir 31, 22).
7. Što god radite, zdušno činite, kao
Gospodinu, a ne ljudima (Kol 3, 23). Pa da se trsite mirno živjeti, svoje
činiti i raditi svojim rukama (1 Sol 4, 11). Tko neće da radi, neka i ne jede (2
Sol 3, 10). Ne prezri tegobna rada ni ratarskog posla što ga je Svevišnji dao (Sir
7, 15).
8. Pazi na prilike i čuvaj se zla (Sir
4, 20). Iskupljujte vrijeme jer dani su zli (Ef 5, 16). Ne budite dakle
zabrinuti za sutra. Sutra će se samo brinuti za se. Dosta je svakom danu zla
njegova (Mt 6, 34).
9. Ako je moguće, koliko je do vas, u
miru budite sa svim ljudima (Rim 12, 18). Nastojte oko mira sa svima! I oko
posvećenja bez kojega nitko neće vidjeti Gospodina (Heb 12, 14). Budite, dakle,
sveti jer sam svet ja (Lev 11, 45).
10. Ne idi za onim što ti je previsoko i
ne istražuj ono što je iznad tvojih snaga (Sir 3, 21). Ne trudi se oko onog što
je iznad tvoje snage (Sir 3, 23). Ne dajte se zanijeti različitim tuđim naucima
(Heb 13, 9).
11. Primi sve što te stigne (Sir 2, 4). U
svemu zahvaljujte (1 Sol 5, 18). Ne daj se pobijediti zlom, nego dobrim
svladavaj zlo (Rim 12, 21).
12. Uostalom, braćo, što je god
istinito, što god časno, što god pravedno, što god čisto, što god ljubazno, što
god hvalevrijedno; je li što krepost, je li što pohvala – to nek vam je na srcu
(Fil 4, 8). Neka vam bude po vašoj vjeri (Mt 9, 29).
Vladimir
Konstantinovič Nevjarovič
Izvor:
prijateljboziji.com
Hristos posredje nas.
OdgovoriIzbrišiVeoma aktualan,i možda nužan članak za vrijeme u kojem živimo...vrijeme dijeta,nutricionizma,antropocentrizma i klanjanja ploti-mesu-sarka, i samo fizičkom zdravlju...
Ne znam tko sve čita blog,pa možda samo malo pojasniti da mi hristijani vjerujemo da će i naše tijelo a ne samo duša,ući u vječni život,da netko od čitatelja ne bi tekst shvatio u manihejskom smislu,a to je na žalost u današnjen "new age"vremenu jako popularno...
Dakle,kršćani vjeruju kao dogmu, da je tijelo blagoslovljeno,i da će kompletan čovjek,nakon drugog dolaska Hristova i suda nad živima i mrtvima, sa tijelom-uskrslim i preobraženim,i dušom,ući u Raj-Nebo,a nažalost i u Gehenu-Pakao
Abdul Mesih el Miskini