Ne samo u zapadnom, već često i u pravoslavnom svijetu, postoji dominantno shvaćanje grijeha kao pravne, juridičke stvarnosti. Grijeh se shvaća kao prekršaj nečega što je Bog naredio ili zabranio, za sobom vuče kaznu, a spasenje je plod vršenja dobrih djela, pravna nagrada koju je čovjek zaslužio ili zaradio. Američki pravoslavni svećenik o. Freeman nam tumači svetototački, autentično kršćanski stav prema grijehu, koji temeljito ruši ovakve ustaljene predodžbe.
Zamislite kako
bi bilo kada bi otišli kod liječnika, a tamo zatekli odvjetnika koga treba pitati
o svom zdravstvenom problemu. Na primjer, imate problem s disanjem, kašljete i ponekad
iskašljavate krv. Onda odete kod liječnika, a tamo je odvjetnik i umjesto da vas
presluša stetoskopom i pošalje na snimanje pluća, on vam postavlja neka
detaljna pitanja. Na primjer, pušite li, jeste li bili izloženi azbestu, jeste
li se brinuli o svom zdravlju i slično.
Vi ćete sigurno
odgovoriti ne, a također i da ste se brinuli o svom zdravlju i da ste bili
fizički aktivni. Onda bi on na osnovu vaših odgovora zaključio i rekao da ne
vidi nikakav problem. Ali vi bi rekli da ne možete disati i da iskašljavate
krv. Odvjetnik bi vam onda odgovorio da se ne trebate brinuti previše jer
očigledno nije vaša krivica što imate zdravstvene probleme.
Grijeh nije
pravni problem jer Bog nije odvjetnik. Također ni svećenik nije odvjetnik. Grijeh
je više kao zdravstveni problem. Sv. Atanazije daje svoje svetootačko mišljenje
na ovu temu.
Ljudi su
okrenuli leđa Bogu i počeli činiti zlo pa su pali pod zakon smrti. Umjesto da
ostanu onakvi kakve ih je Bog stvorio, oni su krenuli na put propasti, pa je
smrt zavladala ljudima. Zbog grijeha, ljudi koji ranije nisu postojali, su
takoreći krenuli na put da više ne postoje. Nazočnost i ljubav Boga-Riječi je
dozvala ljude u postojanje, a kada su ljudi napustili Boga, onda su napustili
pravi život jer je Bog jedini stvarno živ. Dok su grijeh, zlo i smrt suprotnost
dobroti. Po prirodi čovjek je smrtan, ali je također stvoren na sliku Onoga
koji vječno živi i zato čovjek sjedinjen s Bogom može vječno živjeti, a bez
Boga čovjek vječno propada. Tako da je poslušnost Božjim zapovijedima siguran
put u Vječni Život.
Kroz ovaj tekst spominju
se riječi kao zakon, grijeh, i zapovijed. Sv. Atanazije, kao i ostali Sveti Oci,
izjednačuje postojanje s dobrotom, a Boga smatra kao jedinog stvarno
postojećeg. Pošto smo stvoreni na Njegovu sliku, mi smo usmjereni vječnom
životu. A kada smo grijehom prekinuli sjedinjenost s Bogom, počeli smo propadati.
Zbog toga je grijeh uzrok smrti.
Proces
propadanja i smrti nije kazna, već posljedica grijeha. Bog nije rekao da će nas
ubiti ako ga ne poslušamo, odnosno
ako Adam i Eva jedu plod sa zabranjenog drveta, već je rekao da ćemo sigurno umrijeti.
Pošto volja čovjekova
može biti usmjerena prema dobru ili prema zlu, Bog je zaštitio Milost jednom
zabranom. Da su čuvali Milost i bili poslušni Bogu, ostali bi vječno u Raju bez
tuge, muke ili brige. Ali pošto su prekršili zapovijed Božju, pali su pod
prirodni zakon smrti i umjesto posjedovanja svoje ljepote i ljepote Raja,
počeli propadati. O ovome piše u Svetom Pismu da će umrijeti kada okuse od
drveta spoznaje dobra i zla.
Ne samo to nego da će sigurno umrijeti i
ostati u stanju propadljivosti.
Ono što treba
podvući je dublji smisao koji sv. Atanazije ističe. To jest, kada se zakon
koristi u pravnom smislu, onda bi svaki prijestup trebao biti kažnjen. Onda bi
smrt bila kazna, a ne posljedica grijeha.
Ali ako vas umjesto
odvjetnika pregleda liječnik i pošalje na sva snimanja, onda bi liječnik
zaključio da imate rak. Vi bi ste onda rekli da niste pušili i da ste brinuli o
svom zdravlju, a liječnik bi vam odgovorio da ste pravno u pravu i da na osnovu
toga nema razloga da imate rak. Ali bi vam također rekao da je činjenica da
imate rak i da se trebate liječiti, inače ćete umrijeti.
Ipak, pošto smo
mi stvoreni na sliku Božju i pošto smo sjedinjeni s Njim, imamo život vječni,
ali ne po zakonu niti po nagradi, već zbog Bogočovjeka koji je uzeo na sebe
našu smrtnu prirodu i uskrsnuo uništivši smrt. Tako će i svi ljudi sjedinjeni s
Njim uništiti smrt i uskrsnuti.
o.
Stephen Freeman
izvor:
manastir-lepavina.org
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima