subota, 22. listopada 2016.

Grijeh nije pravni problem


Ne samo u zapadnom, već često i u pravoslavnom svijetu, postoji dominantno shvaćanje grijeha kao pravne, juridičke stvarnosti. Grijeh se shvaća kao prekršaj nečega što je Bog naredio ili zabranio, za sobom vuče kaznu, a spasenje je plod vršenja dobrih djela, pravna nagrada koju je čovjek zaslužio ili zaradio. Američki pravoslavni svećenik o. Freeman nam tumači svetototački, autentično kršćanski stav prema grijehu, koji temeljito ruši ovakve ustaljene predodžbe.



Zamislite kako bi bilo kada bi otišli kod liječnika, a tamo zatekli odvjetnika koga treba pitati o svom zdravstvenom problemu. Na primjer, imate problem s disanjem, kašljete i ponekad iskašljavate krv. Onda odete kod liječnika, a tamo je odvjetnik i umjesto da vas presluša stetoskopom i pošalje na snimanje pluća, on vam postavlja neka detaljna pitanja. Na primjer, pušite li, jeste li bili izloženi azbestu, jeste li se brinuli o svom zdravlju i slično.

Vi ćete sigurno odgovoriti ne, a također i da ste se brinuli o svom zdravlju i da ste bili fizički aktivni. Onda bi on na osnovu vaših odgovora zaključio i rekao da ne vidi nikakav problem. Ali vi bi rekli da ne možete disati i da iskašljavate krv. Odvjetnik bi vam onda odgovorio da se ne trebate brinuti previše jer očigledno nije vaša krivica što imate zdravstvene probleme.

Grijeh nije pravni problem jer Bog nije odvjetnik. Također ni svećenik nije odvjetnik. Grijeh je više kao zdravstveni problem. Sv. Atanazije daje svoje svetootačko mišljenje na ovu temu.

Ljudi su okrenuli leđa Bogu i počeli činiti zlo pa su pali pod zakon smrti. Umjesto da ostanu onakvi kakve ih je Bog stvorio, oni su krenuli na put propasti, pa je smrt zavladala ljudima. Zbog grijeha, ljudi koji ranije nisu postojali, su takoreći krenuli na put da više ne postoje. Nazočnost i ljubav Boga-Riječi je dozvala ljude u postojanje, a kada su ljudi napustili Boga, onda su napustili pravi život jer je Bog jedini stvarno živ. Dok su grijeh, zlo i smrt suprotnost dobroti. Po prirodi čovjek je smrtan, ali je također stvoren na sliku Onoga koji vječno živi i zato čovjek sjedinjen s Bogom može vječno živjeti, a bez Boga čovjek vječno propada. Tako da je poslušnost Božjim zapovijedima siguran put u Vječni Život.

Kroz ovaj tekst spominju se riječi kao zakon, grijeh, i zapovijed. Sv. Atanazije, kao i ostali Sveti Oci, izjednačuje postojanje s dobrotom, a Boga smatra kao jedinog stvarno postojećeg. Pošto smo stvoreni na Njegovu sliku, mi smo usmjereni vječnom životu. A kada smo grijehom prekinuli sjedinjenost s Bogom, počeli smo propadati. Zbog toga je grijeh uzrok smrti.

Proces propadanja i smrti nije kazna, već posljedica grijeha. Bog nije rekao da će nas ubiti ako ga ne poslušamo, odnosno ako Adam i Eva jedu plod sa zabranjenog drveta, već je rekao da ćemo sigurno umrijeti.

Pošto volja čovjekova može biti usmjerena prema dobru ili prema zlu, Bog je zaštitio Milost jednom zabranom. Da su čuvali Milost i bili poslušni Bogu, ostali bi vječno u Raju bez tuge, muke ili brige. Ali pošto su prekršili zapovijed Božju, pali su pod prirodni zakon smrti i umjesto posjedovanja svoje ljepote i ljepote Raja, počeli propadati. O ovome piše u Svetom Pismu da će umrijeti kada okuse od drveta spoznaje dobra i zla.

Ne samo to nego da će sigurno umrijeti i ostati u stanju propadljivosti. 

Ono što treba podvući je dublji smisao koji sv. Atanazije ističe. To jest, kada se zakon koristi u pravnom smislu, onda bi svaki prijestup trebao biti kažnjen. Onda bi smrt bila kazna, a ne posljedica grijeha.

Ali ako vas umjesto odvjetnika pregleda liječnik i pošalje na sva snimanja, onda bi liječnik zaključio da imate rak. Vi bi ste onda rekli da niste pušili i da ste brinuli o svom zdravlju, a liječnik bi vam odgovorio da ste pravno u pravu i da na osnovu toga nema razloga da imate rak. Ali bi vam također rekao da je činjenica da imate rak i da se trebate liječiti, inače ćete umrijeti.

Ipak, pošto smo mi stvoreni na sliku Božju i pošto smo sjedinjeni s Njim, imamo život vječni, ali ne po zakonu niti po nagradi, već zbog Bogočovjeka koji je uzeo na sebe našu smrtnu prirodu i uskrsnuo uništivši smrt. Tako će i svi ljudi sjedinjeni s Njim uništiti smrt i uskrsnuti.

o. Stephen Freeman
izvor: manastir-lepavina.org

Nema komentara:

Objavi komentar

Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima