Prije nekog vremena, na ovom blogu smo već napisali jedan članak u kojemu
smo iznijeli okvirno mišljenje i pravoslavni stav o toj navodnoj „HPC“ ( vidi link ). Sada ćemo
se malo osvrnuti i na povijest te vjerske organizacije. Naime, pobornici tog
projekta vole isticati u svojim javnim istupima, kako HPC nije neka nova ideja,
već da je ona postojala kao zakonita pravoslavna Crkva, te da je ovo što se
danas događa, samo njena obnova. Dakle, naše današnje pitanje jest: je li u
povijesti Hrvata ikada postojala „Hrvatska Pravoslavna Crkva“?
Pobornici „obnove“ HPC
kao povijesne argumente navode najčešće dvije stvari:
1.)
Postojanje HPC
za vrijeme Drugog svjetskog rata, u vrijeme NDH
2.)
Postojanje određenih
samostalnih crkvenih tvorbi u austrijsko doba, prije 1918.; prvenstveno
karlovačke mitropolije
HPC u vrijeme NDH
U travnju 1941.,
uspostavljena je Nezavisna Država Hrvatska – NDH. Na teritoriju kojeg je
zauzimala (veći dio današnje RH, BiH, Srijem), živjelo je oko 2 000 000
pravoslavaca. Svi su oni bili pripadnici regularne, kanonske SPC, a po
nacionalnosti ogromnom većinom Srbi. Broj pravoslavaca drugih narodnosti (Rusi,
Grci, Rumunji, Bugari, Hrvati) bio je zanemariv.
NDH je odmah u startu
zauzela stav da pitanje pravoslavnog stanovništva i SPC na njenom teritoriju
mora biti riješeno fizičkim nestankom istih. To je bila prva i prava politika
NDH – iskorijenjivanje ne samo Srba kao naroda, već i pravoslavlja kao
religije. Sažeto je to definirao ministar Mile Budak u Gospiću, kako jednu
trećinu Srba treba pobiti, jednu iseliti u Srbiju, a jednu trećinu prevesti na
katoličku vjeru i „tako pretopiti u Hrvate“.
Jedna od prvih uredbi
u NDH zabranjuje ćirilicu, u javnom i privatnom životu. Naziv „srpskopravoslavna
vjera“ se ukida. Počinju progoni i pokolji, odvođenja u logore. U kratko
vrijeme, bez suđenja, likvidiran je ili protjeran kompletan episkopat na području
NDH. Ubijeni su: Petar Zimonjić, mitropolit dabrobosanski, Sava Trlajić,
episkop gornjokarlovački, Platon Jovanović, banjalučki, dok su zagrebački
Dositej Vasić i zahumsko – hercegovački Nikolaj Jokanović umrli od posljedica
mučenja u progonstvu.
Osim masovnog progona
vjernika, i likvidacije episkopata, stradalo je i svećenstvo: postoji
poimenični popis 205 svećenika SPC ubijenih u NDH. Možemo reći da je kompletna
izvanjska struktura SPC uništena, imovina plijenjena i pljačkana, crkve rušene
i oskvrnjivane. Pošteđeni su malobrojni nesrpski pravoslavci, uglavnom Rusi i
Grci; ženski samostan sv. Petke u Zagrebu, s ruskim sestrama, preživio je rat. Sestre
su potjerali tek komunisti 1945., i to, ironično – Srbi.
Međutim, masovni i
krvavi progon nije davao rezultate. Srbi masovno dižu ustanke, bilo kroz
četnike ili partizane. Pošto su na ogromnim dijelovima teritorija (i to često
brdsko – planinskim zonama) bili većina, praktički su paralizirali život NDH,
koja nikako nije uspijevala ovladati terenom. Ovo je počelo stvarati probleme i
Nijemcima: 1942. počinje velika bitka za sjevernu Afriku, a glavni njemački
opskrbni putevi idu preko jugoslavenskog prostora. Novoobjavljeni njemački
arhivski dokumenti govore o teškim materijalnim gubicima od sabotaža, miniranja
pruga i slično, upravo na našim prostorima u to vrijeme.
To je povijesni
kontekst nastanka HPC. Nijemci, želeći smiriti situaciju, vrše pritisak na NDH,
i Pavelić od veljače 1942. počinje polako mijenjati retoriku, i 06.06.1942., u
Zagrebu biva proglašena HPC. Bila je zamišljena kao pravoslavna Crkva na
teritoriju NDH, sa hrvatskim kao službenim jezikom, latinicom kao službenim
pismom, gregorijanskim kalendarom, novim oznakama, Zagrebom kao sjedištem i s
četiri eparhije/biskupije: Zagreb, Slavonski Brod, Sarajevo i Bosanski
Petrovac. Za poglavara je ustoličen episkop Germogen (Maksimov), izbjegli ruski
biskup, koji je svoje umirovljeničke dane provodio u Srijemu. I ostali
svećenici su bili uglavnom izbjegli Rusi. Svi pravoslavci s područja NDH, koji
bi pristupili HPC, bili bi priznati kao Hrvati pravoslavne vjere, i pošteđeni
progona. Pavelić i ustaške glavešine postaju česti gosti bogoslužja u Zagrebu,
upriličuju se i procesije kroz grad, a pravoslavni blagdani ulaze u državni
kalendar.
Tako je to bilo
zamišljeno, no, kako je to ustvari funkcioniralo, i, što je za nas najvažnije,
možemo li ovo nazvati pravoslavnom Crkvom?
Prvo, HPC nije
osnovana od mjerodavnih vlasti, a to su pravoslavne crkvene vlasti. Kao što u
Katoličkoj Crkvi pitanje crkvenih teritorijalnih jedinica riješava katolička
crkvena vlast, u islamskoj zajednici islamska, onda je valjda svakome s gramom
logike jasno da pravoslavni teritorijalni ustroj riješava Pravoslavna Crkva,
koje se to i tiče, i o čijem se dijelu radi. Nikako novu pravoslavnu Crkvu ne
može osnivati državna vlast, koja je nepravoslavna, i koja je otvoreno
antipravoslavna, koja je likvidirala bez suđenja cijelu crkvenu hijerarhiju SPC,
i nakanila jednu trećinu pravoslavaca pobiti, jednu pokatoličiti, a jednu
protjerati. I koja je bila pod paskom antikršćanina Hitlera.
Drugo, za osnivanje
nove Crkve, potreban je ispravni razlog, a kada je riječ o crkvenim pitanjima,
onda razlog može biti, jasno je samo po sebi, crkvene, pastoralne naravi,
usmjeren na dobrobit Crkve i spasenje duša. Želja da se uništi ili barem
pacificira jedan krvavo progonjeni narod, strateško - vojni ili politički
interes nisu valjani razlozi za osnivanje nove Crkve.
Nadalje, ova „Crkva“
nikada nije zaživjela na razini klera. Nije imala ni minimum od tri biskupa
potrebna za formiranje crkvene pokrajine. Imala je tog jednog Germogena, kojega
je njegova ruska zagranična Crkva, suspendirala čim je primila vijest o tome da
se primio poglavarstva u HPC. Tek potkraj rata je zaređen i sarajevski biskup
Spiridon Mifka, osoba krajnje nejasne biografije, za čije je ređenje utvrđeno
da je bilo nevaljano. Tako da od 4 biskupije, zaživjela je donekle samo jedna,
ova u Zagrebu.
Čak i za vrijeme
najvećeg „procvata“, ova „Crkva“ je uspjela okupiti tek 50-ak svećenika za
dvomilijunsku pastvu. Kao što sam rekao, 90 posto njih bili su izbjegli Rusi,
koji kao izbjeglice u stranoj zemlji i nisu imali nekog izbora nego pognuti
glavu. Samostana gotovo da nije bilo, crkveni život nije radio. Stanovništvo je
nepovratno izgubilo povjerenje prema NDH, i nije uopće htjelo pristupati Pavelićevoj
„Crkvi“. HPC je donekle mogla funkcionirati samo u većim gradovima, poput Zagreba,
Osijeka, Broda, Sarajeva, gdje je bila jaka vlast NDH; i to se radilo doslovce
o šačici Rusa i preostalih preplašenih Srba. Dakle, ni sam narod HPC nije
prihvatio. Ostalo je zabilježeno u izvorima Križevačke grkokatoličke eparhije,
kako su pravoslavni vjernici u selima oko Križevaca radije prilazili njima,
nego HPC. Kada je dakle, i pravoslavcima omraženo „unijatstvo“ bila bolja
opcija od Pavelićeve HPC, veća pljuska nije potrebna.
Položaj Srba u
Hrvatskoj se ipak nije promijenio. Politika progona, katoličenja, odvođenja u
logore nastavljena je. Čak je i odbor za rušenje pravoslavnih crkava nastavio s
radom.
Nijedna pravoslavna
Crkva nije u izolaciji od ostalih. Sve pravoslavne Crkve tvore, kroz
zajedništvo vjere, sakramenata i crkvenog prava, jednu, svetu, sabornu i
apostolsku Crkvu. Prema tome, potrebno je prihvaćanje i ostalih pravoslavnih
Crkava. HPC nije priznata od pravoslavnog svijeta. Ni od Carigrada, kao
najčasnije Crkve, ni od Moskve kao najveće. Štoviše, ruska zagranična je i
suspendirala Germogena. Izuzetak su bile Crkve dviju država koje su bile u
istom vojno – političkom bloku kao i NDH: rumunjska i bugarska. Dokument o
bugarskom priznanju ne postoji, no postojala je izvjesna suradnja. Jedino je
rumunjska Crkva izravno, formalno i otvoreno priznala HPC. No to priznanje samo
jedne od Crkava ne predstavlja ništa, tim više što je i ono bilo političke
prirode; Rumunji ga više nikad nisu ni spomenuli, nastojeći zaboraviti tu
epizodu.
Konačno, nedostaje priznanje matične, SPC. SPC je
bila Crkva – majka, od koje se odijelio jedan njezin dio, te je njeno priznanje
bilo nužno. No, SPC nikada nije prihvatila postojanje HPC, a nakon rata je
pravno i poništila njeno postojanje. Dr. Juraj Kolarić, profesor sa zagrebačkog
KBF-a postavlja u svojim djelima prilično čudno pitanje: kako je SPC mogla
ukinuti Crkvu koja nije ni osnovala? Odgovor je jednostavan: HPC je i nastala
od dijela SPC, protiv njene volje. I kao što smo vidjeli, nije ni bila prava
Crkva.
Germogen je s preostalih nekoliko desetaka
svećenika i angažiranih laika dočekao partizane u Zagrebu, no odmah su bili
uhićeni, i po kratkom postupku osuđeni na smrt i ubijeni. Za grob im se ne zna
ni danas (postoje teorije da su kremirani). Osim provođenja politike NDH, novim
komunističkim vlastima nikako se nije svidjelo to što je Germogen u svojim
poslanicama pozivao pravoslavce da se vrate iz partizana; bilo je to shvaćeno
kao otvoreno sabotiranje njihove borbe.
Teško je danas pravilno ocijeniti ličnost episkopa
Germogena. Starac, izbjeglica u tuđoj okupiranoj zemlji, možda je i vidio u tom
tenutku, osim spasa za sebe, i pokušaj da spasi ljudske živote u NDH. Nije ga
ubila SPC zbog crkvenih, već Partija iz političkih razloga. No, mučenikom ne
može biti smatran; mučenik je svjedok Pravoslavne Crkve i vjere, a Germogenovo
držanje u cjelini nije bilo svjedočenje pravoslavlja.
Kada se sve sumira, zbroji i oduzme, HPC iz
vremena NDH uopće nije bila pravoslavna Crkva. Osnovana od strane progonitelja
pravoslavlja, iz političkih motiva, neprihvaćena od naroda, nepriznata od
Pravoslavne Crkve kao takve, vođena od strane jednog suspendiranog biskupa bez
ovlasti, bila je karikatura Crkve, paradni konj koji je tada ustašama trebao
zbog pokušaja kroćenja napaćenog naroda, a nekima danas služi da iste ustaše
pokušaju lažno prikazati kao tolerantne, a trećima da pokušaju dati povijesni
legitimitet svojim kvazicrkvama.
Odgovor Baru na komentar od 16. rujna:
OdgovoriIzbrišiU moru otstupništva službenog „pravoslavlja“ u XX. st. izdvajam:
Mason najvišeg stupnja konstantinopoljski patrijarh Meletios Metaksakis 1920. izdao je encikliku u kojoj heretičke zapadne „crkve“ naziva „hristjanskim Crkvama“ te poziva mjesne pravoslavne Crkve na približavanje njima, u cilju konačnog sjedinjenja. Zbog toga je 4 godine kasnije uveden u crkvenu upotrebu više puta anatemizirani papski kalendar. Nastaje novokalendarski raskol. Sveta Gora prekida liturgijsko spominjanje patrijarha. Državna Crkva Grčke uvodi novi kalendar. Širom zemlje protesti protiv novotarije, narod je listom uz starokalendarce. 1935. tri episkopa odbacuju novotariju i javno proglašavaju da je državna „crkva“ raskolnička i bezblagodatna. Rukopolažu nove episkope. Država i „crkva“ započinju progone protiv ispovjednika Pravoslavlja.
Mitropolit Sergije Starogorodski pod Staljinovim pritiskom 1927. potpisuje sramnu deklaraciju o suradnji s bogobornim komunističkim režimom u SSSR. Nastaje raskol u Ruskoj Crkvi. Pravoslavni episkopi, klir i narod pod vodstvom Sv. patrijarha Tihona mučenika osuđuju deklaraciju i izloženi strašnim progonima odlaze u katakombe i vremenom bivaju gotovo uništeni. Nakon raspada SSSR-a preživjeli članovi prisjedinili su se IPC Grčke. Današnja Moskovska patrijaršija nasljednica je pristalica deklaracije. To su tzv. Sergijanci i mi ih ne priznajemo.
1948. osnovan Svjetski savez crkava. Vremenom se uključuju sve mjesne pravoslavne crkve.
1965. konstantinopoljski „patrijarh“ Athinagoras i Papa Paulus II. ukidaju međusobne anateme iz 1054. premda su papisti ostali nepokajani u svojim novotarijama. U originalnom tekstu na francuskom stoji da se ukidaju „izopćenja“ a pravoslavnoj strani je namjerno podmetnut krivo prevedeni termin „anateme“. Jer ako je ukinuto izopćenje, onda postoji općenje u svetim tajnama. Zato katolici na Zapadu toliko hrle u pravoslavne crkve, a Vartholomej ih bogohulno pričešćuje – kao u Raveni 2002.
Na zasjedanju u Šambeziju 1990. monofisiti su nazvani kao „orijentalni pravoslavci“ i priznato im je apostolsko prijemstvo iako oni ne priznaju vaseljenske sabore od 4. na dalje. Kao posljedica toga, uslijedila je puna unija Antiohijske „pravoslavne“ patrijaršije s monofisitskom zajednicom.
Na zasjedanju u Balamandu 1993. usvojen je i potpisan tekst o međusobnom priznanju rimokatolika i pravoslavnih kao sestrinskih crkava i kao princip dva plućna krila.
Niti u najnovije vrijeme se o ovome ne šuti. Sve što je doprlo do nas sa Kritskog sabora i dalje je u tom ekumenističkom duhu.
Članstvo „pravoslavnih Crkava“ u SSC itekako uzrokuje promjene u nauku. Jedan od plodova teorije grana koja je osnova postojanja te organizacije je zabrana „prozelitizma“ i zabrana „prekrštavanja“. To je u stvari atak na Simbol vjere tj. atak na činjenicu da je, prema Simbolu, Crkva i apostolska. A SSC to apostolstvo Pravoslavne Crkve kvalificira kao „prozelitizam“. Prema tome, ako ti neki iz „SPC“ koja je unutar SSC potpisnica teorije grana kažu da se krstiš, oni to govore mimo službenog naučavanja.
A evo i nešto najsvježije. Navodim to jer sam osobno čuo na radijskoj emisiji Religijski forum dan uoči dolaska Vartholomeja: Vladika Jovan slavonski rekao je da je Vartholomej drugi čovjek hrišćanstva, odmah poslije rimskog Pape.
Za vas je to možda sitnica, a za mene javna izdaja vjere.
Zilot
@Zilot
OdgovoriIzbrišiNe vidim u ovom što si naveo nikakvu službenu promjenu u nauku primjerice SPC-a.
Balamand, SSC i sl. su izjave teoloških povjerenstava i ne obvezuju Crkve i njihove članove. SPC, ako se ne varam, nije ni imala predatavnika u Balamandu. To su kukavicja jaja koja se podmecu vjernicima, a tko ih pojede, neka za to odgovara.
Meletios i Sergej neka pred Gospodinom odgovaraju za svoje postupke. Nisam im ja sudac.
Njihove izjave i postupci nisu promjene u nauku Pravoslavne Crkve. Npr. vjernik Ruske p.C. ne mora držati za istinito to što je Sergej potpisao s komunistima. Pa nije Sergej nezabludiv, nego Crkva u cjelini.
Mogu masoni i njihovi prijatelji govoriti i raditi što ih je volja, nažalost, ali to još ne znači da im mi moramo vjerovati.
A skup na Kretu ne obvezuje vjernike da dolje proglašeno vjeruju. Pa nije to Sveto Pismo, koncili ili predaja, vec - malo jača propovijed - mjestimice promašena. U perspektivi tisućljeća ništa posebno...
Bar
Što to znači: „Njihove izjave i postupci nisu promjene u nauku Pravoslavne Crkve.“? Pa naravno da nisu. Nauk Pravoslavne Crkve je postojan ali njihove izjave i postupci, prema kanonskom poretku koji je nerazdvojni dio tog nauka, pokazuju da oni više ne pripadaju Pravoslavlju. Što reći npr. za Vartholomeja kad on u službenom časopisu patrijaršije - koji izlazi u tom Šambeziju - Επισκέψις (Episkepsis) br. 563 (1998.) str. 4-8, da bi opravdao svoja bezakonja kaže da su sveti oci sada u paklu jer su bili u velikoj zabludi (ovdje očito misli na Sv. Fotija Velikog, Sv. Grigorija Palamu i Sv. Marka Efeškog koje mi pravoslavni častimo kao stupove Pravoslavlja a koji su najveći trn u oku papokatolika) te su svojim stavovima prouzročili odvojenost crkava zbog čega mi danas stradavamo. I da smo mi danas dužni da se molimo za njih da ih Bog izbavi od muka!
OdgovoriIzbrišiTko ovdje prijeti paklom? I kome? Tko je zasljepljeni fanatik, ziloti – revnitelji pravoslavnog blagočešća ili ovi progresivni „čovjekoljubivi“ liberali?
Pomjesne pravoslavne crkve su članice SSC. Uvjet za članstvo u SSC je prihvaćanje teorije grana. Ako delegati pravoslavnih crkava, koji su u ime sabora hijerarhija svojih crkava i toliko i toliko tisuća ili miliona članova tih pomjesnih crkava ovlašteni da sudjeluju u radu SSC, raspravljaju s predstavnicima drugih denominacija i potpisuju razne dokumente koji su neminovno u skladu s navedenom teorijom grana, onda je jasno kao 1 + 1 = 2 da su pomjesne pravoslavne crkve napustile pravoslavni nauk jer je pravoslavni nauk suprotan teoriji grana. Ako nekome ta računska operacija nije jasna, ne može mu se pomoći.
Zilot
Čovjek, koji i nije pravoslavac, lijepo ti je objasnio. Što još hoćeš? Zašto ometaš rad stranice?
OdgovoriIzbrišiOn ne zna a ti se praviš da ne znaš (što je daleko gore) da je prema učenju svetih otaca i prema odredbama kanona pravoslavni klirik ili mirjanin dužan odvojiti se od episkopa koji otvoreno propovijeda jeres već osuđenu na vaseljenskim saborima. A ekumenizam se i zove svehereza zato što je, iako fenomen novijeg datuma, u suštini zbroj svih drevnih jeresi već davno osuđenih od Crkve.
IzbrišiJel to znači da u pravoslavnoj Crkvi svete tajne koje služi klerik-episkop, a koji je heretik-ekumenist, nisu valjane? Pitam jer ne znam.
IzbrišiTj. Što znači "odvojiti se"?
Bar (neznalica!) ;)
Možda ja ne poznam osnovne pravoslavne postavke, budući da sam katolik, pa nam autor bloga ili netko upućen može pomoći, tj. odgovoriti na pitanja koja cu poslije postaviti.
OdgovoriIzbrišiNo najprije da razjasnim svoj stav: SVE što je Zilot naveo i meni je neprihvatljivo i sablažnjivo, samo što ja odatle ne zaključujem da je to sad službeni nauk neke pomjesne Crkve, nego tek zastranjenja ovog ili onog episkopa. Pravoslavac, da bi ostao član neke pomjesne Crkve, da bi ostao u vjeri, ne mora drzati za istinito bilo što od navedenoga. Dapače, može to s gnušanjem odbijati. I dalje će u svojoj pomjesnoj Crkvi primati milost (blagodat) po sv. Tajnama, čak i ako se u lice usprotivi recimo patrijarhu.
Zašto? Pa zbog, rekli bi Latini, "ex opere operato".
I tu slijedi moje pitanje upućenima: Jel u Pravoslavnoj Crkvi vrijedi "ex opere operato"?
Naravno, ne tako formulirano, već u suštini.
Bar
Hristos posredje nas braćo!
OdgovoriIzbrišiLjudi neće prijeći u Sv.Pravoslavie pomoću jakih i logičnih argumenata.Evo,ovaj brat Latin sve zna a ne prelazi,autor bloga i brat Zilot imaju veoma jake argumente ali i jedan i drugi ostaju 1000% pri svome...
Ljude privlači živo iskustvo Živoga Boga,a to se može iskusiti samo kraj čovjeka koji u podvigu i smirenju živi svete evanđelske vrline...
Nama trebaju takvi Pravoslavni..
Ne kažem da ne treba govoriti i pisati ali evo,i sami vidimo plodove...
Metanija svima
Abdul Mesih el Kubrisi
ps.Da ne bude zabune...
OdgovoriIzbrišiKoji u smirenju i podvigu živi svete evanđelske vrline, držići istinite dogmate naše Crkve
Abdul Mesih el Kubrisi
Zilote, imaš potpuno protestantski način razmišljanja. Sjećam se jedne rasprave s pripadnicima jedne neoprotestantske denominacije u Zagrebu. Kada sam ih pitao, kako ste nastali i to, oni su odgovorili kako je njihova matična "Crkva" u SAD-u odustala od vjernosti Bibliji. Pitao sam ih, pa što, jesu li promijenili nauk, učenje? Ne, kažu oni, vidjeli smo da to više nije to, nema tu revnosti, njihovi pastori više nisu dosljedni, bla, bla, bla, i vidjeli smo da to više nema smisla, i zaključili da treba osnovati novu Crkvu, koja će dosljedno živjeti Evanđelje.
OdgovoriIzbrišiUpravo to radiš i ti. Ti ne razlikuješ službu od nositelja službe, tj, misliš da Crkva ovisi isključivo o ljudskom faktoru. Eto, ne sviđa ti se ponašanje i izjave jednog dijela današnjih episkopa i teologa, pa si zaključio kako je došlo vrijeme za formiranje nove vjerske zajednice. I, što kada ti se jednog dana ni ta tvoja "Crkva" ne bude sviđala, kad i na njenim episkopima nađeš mane? Upravo ste vi, ortodoksni na kvadrat, u potpunosti pokupili i usvojili zapadni, protestantski način razmišljanja, u kojemu crkvenost ovisi o čovjeku.
Drugo, nijedna naša Crkva nije niti potpisala, niti usvojila, niti provela nijedan dogmatski ni kanonski zaključak koji bi se protivio vjeri Pravoslavne Crkve. Nijedan. Kako ti je lijepo objašnjeno, mišljenje i izjave pojedinih teologa i episkopa nisu učenje Crkve.
Ne može se Crkva zatvoriti u svoja 4 zida. Ona ima dužnost propovijedati, navještati, svjedočiti, gdje god stigne. Kao što rekoh - apostoli u sinagoge i poganske skupove, mi danas u ssc.
Uredniče...
OdgovoriIzbriši5 naših episkopa je svrgnuto bez puno priče radi kako kažu financija...
Grigorije Hercegovački služio moleben sa Latinima i nikakva kazna,Rumunjski mitropolit Nikodim se javno pričestio s unijatima i nikakva kazna,Bartolomej pričešćivao javno latine i nikakva kazna,teolozi na pravoslav.fakultetima javno uče teoriju grana,nikakva kazna itd.itd itd...
Ja nisam zilot i nema govora o odvajanju,ali ti takodje nisi realan,govoriš kao da to tu i tamo poneki episkop ili teolog naučava pogrešno,ne prijatelju,masa njih naučava jeres a Crkva ne reagira i tako im prešutno daje legitimitet...to nije šala ili izdvojeni incident nego skoro pravilo,dok ako nisu na liniji odmah kaznjava,pa kaze,financije ili slično,zar krivo učenje nije veće zlo od financija.Dakle uredniče,Zilot pretjeruje ali ti uvelike guraš stvari pod tepih i nisi realan!
Vjernik Nezilot
Uredniče...
OdgovoriIzbriši5 naših episkopa je svrgnuto bez puno priče radi kako kažu financija...
Grigorije Hercegovački služio moleben sa Latinima i nikakva kazna,Rumunjski mitropolit Nikodim se javno pričestio s unijatima i nikakva kazna,Bartolomej pričešćivao javno latine i nikakva kazna,teolozi na pravoslav.fakultetima javno uče teoriju grana,nikakva kazna itd.itd itd...
Ja nisam zilot i nema govora o odvajanju,ali ti takodje nisi realan,govoriš kao da to tu i tamo poneki episkop ili teolog naučava pogrešno,ne prijatelju,masa njih naučava jeres a Crkva ne reagira i tako im prešutno daje legitimitet...to nije šala ili izdvojeni incident nego skoro pravilo,dok ako nisu na liniji odmah kaznjava,pa kaze,financije ili slično,zar krivo učenje nije veće zlo od financija.Dakle uredniče,Zilot pretjeruje ali ti uvelike guraš stvari pod tepih i nisi realan!
Vjernik Nezilot
Zaboravio si reći da se Antiohijska patrijaršija već desetljećima pričešćuje s monofizitima a Moskovska patrijaršija je krajem 40.ih godina prošlog stolj.saborski donijela odluku o interkomuniju s katolicima,Rusimj još možemo donekle oprostiti radi Staljinove strahovlade,ali,kako to da kanonoljubivi autor bloga koji sirote Makedonce proglašava za nepravoslavne jer ne poštuju kanone,u isto vriteme,Antiohijce,Nikodima,Grigorija,Fince,Bartolomeja i ostale...kojima Crkva nije rekla niti -no no,bekano-ostavlja po strane,u smislu,ma to je tek tako,pojedinača slučaj...
OdgovoriIzbrišiZbilja si veoma crkveno-politički korektan
Stevo Đurđević
Makedonci nisu "siroti", nego se radi o većoj skupini ljudi, koja iz samo njima znanih razloga, odbija zajedništvo s Pravoslavnom Crkvom, i to je sankcionirano na dva sabora.
OdgovoriIzbrišiDrugo, ako postoji u Antiohiji slučaj da se neki pričešćuju sa monofizitima, to svakako nije slučaj čitave Crkve, i svakako nije njezin službeni stav, pošto patrijarh Ivan X. u svojoj enciklici 2013. izražava nadu u puno euharistijsko jedinstvo sa monofizitima, prema tome, ne možemo reći da se ta "patrijaršija desetljećima pričešćuje s monofizitima".
Moskva nije u interkomuniji s katolicima, to je valjda svima jasno. Pogotovo to nije mogla 1940.-ih, kada je još vrijedio kod katolika stari zakonik, koji je u svom 1258. kanonu zabranjivao katolicima čak i prisustvo na pravoslavnim obredima, drugim riječima, bez dozvole biskupa bilo je zabranjeno otići čak i na sprovod pravoslavcu, tako da ne znam kakva je to interkomunija bila tada ostvariva. Tek 1969., odnosno 1971. se pokušalo dozvoliti katolicima i starovjercima pričest u ruskoj Crkvi, ali i to je propalo.
Dakle, službeno zastranjenje Pravoslavne Crkve po tom pitanju ne postoji. Postoje pojedinačna zastranjenja određenih ljudi, a toga je uvijek bilo. I to svakako nije razlog za osnivanje novih pseudopravoslavnih sekti.
Što se kritika na moju realnost i korektnost, ponavljam da je ovaj blog namijenjen početnicima, ljudima koji pravoslavlje ne poznaju, i stvarno ne vidim smisla ovome što radite.
Razumijem bojazan autora bloga, da ova rasprava ne bude tvrda hrana za početnike ili za ovakve kao što sam ja, koji izdaleka gledaju na Pravoslavnu Crkvu, ali s naklonošću i ne bez otvorenosti za obraćenje.
OdgovoriIzbrišiAli, istina oslobađa, samo nek je u ljubavi.
@Abdul: Slazem se, ali znas da je pisano: Duh puše gdje hoće. Može onda i preko ovog bloga. ;)
@Vjernik Nezilot: Dobro si primijetio. I u RKC ista stvar. Danas je na skupu u Azisu opet bip show...
Bar
H.P.N.
OdgovoriIzbrišiU Pravoslavlju je teologija uvijek bila stvar cijele Crkve a ne nekakvih stručnjaka,zato,iako evo svi na blogu šiljimo sa svojim stavovima ipak je lijepo vidjeti dinamiku i živost jer nemamo nekog nepogrešivog...i ovo je takodje tipično za pravoslavlje,suprostavaljanje stavova...neka to vide i početnici tražitelji...bolje sada nego poslije...samo da bude smirenja-poniznosti pa makar se i svadjali��
Metanija svoj pravoslavnoj braći,čak i Makedoncima-uredniče,moram te malo bocnut,oprosti-!
A posobno metanija bratu Latinu-Baru,koji čini mi se ima najviše smirenja ali ima vremena da i on postane ohol☺��
Abdul Mesih
Ovi upitnicu su trebali biti smajlići,ali tehnika zeza,a možda je to i vatikan opstruirao...hahaha
OdgovoriIzbrišiAbdul Mesih
@Abdule, brate, nakon što sam cijeli dan uživao u tvojem dojmu o meni, shvatio sam da nisi baš prozorljiv. Bolje se raspitaj kod moje žene za moju smirenost (to je, pretpostavljam, isto što i poniznost na hrvatskom). ;)
OdgovoriIzbriši@svi: Jos nisam dobio odgovor na pitanja:
Jel to znači da u pravoslavnoj Crkvi svete tajne koje služi klerik-episkop, a koji je heretik-ekumenist, nisu valjane? Pitam jer ne znam.
Tj. Što znači "odvojiti se"?
Mozda zanovijetam, ali zanima me iskreno i bez primisli. Volio bih i da stavite poveznice za stranice na kojima o tome mogu naći nešto, ako toga ima. Može i na engleskom i na ruskom.
Bar
@ Bar: slobodno ti pitaj, nije bed. Dakle ovako, ne postaje se heretikom u Pravoslavnoj Crkvi tek tako. Potrebno je nekome herezu službeno dokazati i službeno ga osuditi. I PC ima svoje kaznene mjere i sudbene postupke. Prvo treba s nekim razgovarati, privatno ga pokušati vratiti na pravi put, istražiti sve okolnosti, nakon toga idu kanonske opomene, ukori, suspenzije, pa sve do konačnih kazni raščinjenja i isključenja iz Crkve. Kamo bi Crkva došla kada bi svatko po svom nahođenju ljude optuživao da su heretici?
OdgovoriIzbrišiIstina, postoji kanon kojega je zilot jednom spomenuo, da se treba odvojiti od biskupa-heretika, ali to znači pokrenuti postupak protiv njega, kao i posve se distancirati od osuđenog episkopa. A ne: "pročitao sam na nekom sajtu neke poluinformacije o nekom episkopu, i ja više ne želim ići u crkvu, i idem osnovati novu zajednicu". To u kanonima ne piše, to se tako ne radi, i to je anarhija.
Što se ekumenizma tiče, u pravoslavlju još uvijek nema jasnog stava o tome. Niti je osuđen, niti je prihvaćen. Razni episkopi različito rade, po svojoj procjeni. Uostalom, to je relativna novotarija, star tek par desetljeća, treba vremena da se to raščisti. Sjetimo se samo koliko je Crkvi trebalo u rano doba da definira svetu Trojicu, kolike borbe još od 2. stoljeća, pa Arije u 4.stoljeću, stoljeća i stoljeća su trebala da se to iskristalizira. Naravno da neki episkopi pretjeruju. Ali, nisu samo episkopi Crkva, Crkva ne ovisi o pojedincima. Uvijek je bilo problematičnih perioda u povijesti Crkve.
@abdul: pa najsmireniji sam ovdje ja. Netko drugi bi već davno pobrisao komentare i onemogućio komentiranje. :)
@Autor:ne smijem te hvalit da se ne pogordiš...,a možda komentari udju u neki budući sinaksar:):)
OdgovoriIzbriši@Bar:Žena zna najbolje,žene su prozorljive po prirodi:):)
A drugo,u pravoslavlju nije tako juridički sve razradjeno kao na zapadu,npr.ima sv.kanona,mislim da je sa Nikejskog sabora koji kažu da se ne pričešćujemo iz ruku sveštenika koji ne posti srijedu i petak,ali to ne znači da su mu sv.tajne bezblagodatne,tj.nevalidne,dok npr.sveštenik koji je svrgnut ili u raskolu,njegove tajne su bezblagodatne a ne samo nezakonite kao na zapadu,jer sv.tajne nisu privatna stvar popa,Crkva koja mu je dala vlast može mu to i oduzeti.
Rezime je,bitno je da li je Crkva nekoga proglasila za jeretika,raskolnika ili mu je pak oduzela sveštenstvo,u tom slučaju tajne su bezblagodatne u smislu,to što taj sveštenik radi nije ono sto je Hristos ostavio svojoj Crkvi,to je objektivno i vjernik tamo nema što tražiti,a subjektivno,odnos toga popa i njegovih "tajni"i bogosluženja...prema Hristu,imaju li ikakvu vrijednost ili ne,to Bog zna jedini...
Abdul Mesih el Kubrisi
@Bar
@Autor, Abdul: Hvala!
OdgovoriIzbrišiDakle, stvar se svodi na procjenu ekumenizma? A to je poprilično široka pojava... A najgore je da se vec kao nešto normalno uzima da se svi spašavaju u svojoj vjeri i po dobrim djelima... Indiferentizam i irenizam su postale dogme ekumenizma. I to je problem.
Bar
Jest i budet!
OdgovoriIzbrišiBare, živ bio! Tebe se ne da sablaznit lako. Vidi se jasno da si upućen.. Znanja i informiranosti ne manjka. :)
Abdul Mesih je ovdje u jednom postu rekao najvažnije i ja bih se osvrnuo na to..
..parafrazirajući po sjećanju svetog starca Pajsija. "Nisu monasi prosto lampe koje svijetle ulicama kako se ljudi nebi spoticali, nego udaljeni svjetionici na stijenama koji odbljescima usmjeravaju brodove svijeta. Na taj način brodovi se orijentiraju sa pučine da bi stigli svome odredištu."
Kako reče Abdul, nama takvi nedostaju. Sasudi Duha Svetoga. Da li smo toliko zastranili pa ih sve manje ima?
Ja ovdje ne mislim samo i nužno na monahe. Nego i na nas u svijetu koji se smjelo nazivamo hrišćanima. Što ne bi i od nas zasvjetlio netko nekom Baru..tragatelju? Znamo mi odgovor. Ali mračimo po svom.
Autore, podrška za blog i dalje. Svima pozdrav.
Spasi Gospodi!
Vanja X.
Zanimljivo koliko se malo komentira sama tema. Kako je nedavno predložio pirejski metropolita Serafim, najbolje bi bilo obnoviti drevnu rimsku patrijaršiju Zapada tj. izabrati pravoslavnog rimskog papu. A Hrvatska je, zna se, kanonski nekada potpadala pod drevni rimski patrijarhat.
OdgovoriIzbrišiPoštovani Franjo,
Izbrišikad ce nastavak knjige episkopa Hilariona?
(Na vašem je blogu onemoguceno komentirati pod anonimno pa pitam ovdje.)
Što se tiče ideje o pravoslavnom rimskom papi, zvuči dobro, ali mislim da je u sadasnjim okolnostima praktički nemoguća.
Bar
Stvar je u tome, da će se uskoro morati neke stvari unutar PC raščistiti. Neće moći ovako unedogled.
OdgovoriIzbrišiPoštovani Gospodine Uredniče, nastavak knjige metropolite volokolamskog će uskoro. Teško je naći vremena od posla, a današnji poslovi stalno traže nekakvo usavršavanje pa se čovjek mora stalno educirati, a to uzima dosta vremena. Meni je rad na propagiranju Pravoslavlja hobi, kad se sve ostalo odradi. Glede raščišćavanja, upravo se sve odvija. Maske polako padaju. Sve će to dobro proći. Naše je da se trudimo na propovijedanju, a hijerarhija neka riješava svoje probleme. Komentare sam onemogućio radi anonimaca sličnim našem "zilotu" koji su pročitali jednu knjigu pa misle da sve znaju. Kad pročitaš puno toga, tek onda vidiš koliko ne znaš puno toga! Da bi se pročitalo sve što je napisano o pravoslavnoj duhovnosti trebalo bi proživjeti 5 života!
OdgovoriIzbriši