Od 14./27. lipnja do 28. lipnja/11. srpnja 2016.
Ovaj ljetni post, koji
mi danas nazivamo Petrovskim, ili apostolskim, ranije se nazivao postom
Pedesetnice.
Crkva nas poziva da ga
postimo po primjeru svetih apostola, koji su se, primivši Duha Svetoga u dan
Pedesetnice, postom i molitvom pripremali za propovijedanje Evanđelja svemu
svijetu.
Dan Pedesetnice, kada
je u pedeseti dan poslije Svoga izlaska iz groba i deseti dan po Svome
Uzašašću, Gospodin, sjevši s desne Ocu, poslao Presvetog Duha na sve svoje
učenike i apostole, - jedan je od najvećih blagdana. To je potpuno novi vječni
savez s ljudima. Duh Sveti, koji je sišao na apostole, Duh istine, Duh mudrosti
i objave ispisao je umjesto Sinajskog novi Sionski Zakon. Mjesto Sinajskog
Zakona zauzela je milost Duha Svetoga, zakonodavca, koji je dao moć za
ispunjenje Zakona Božjega, proglasivši opravdanje po milosti, a ne po djelima.
Mi ne postimo kroz
Pedesetnicu, zato što je u te dane Gospodin prebivao s nama. Ne postimo, zato
što je On sam rekao: „Ne možete svatove
prisiliti da poste dok je zaručnik s njima.“ (Lk 5, 34)
„Poslije produženog
blagdana Pedesetnice, post je naročito potreban, da tim podvigom očistimo naše
misli i pokažemo se dostojnima darova Duha Svetoga, - piše sv. Leon Veliki. –
Nakon blagdanskih dana, koje je Duh Sveti posvetio svojim silaskom, uobičajeno
slijedi svenarodni post, dobrohotno ustanovljen za lijek duši i tijelu, i zbog
toga ga moramo slijediti s dužnim poštovanjem. Nema sumnje, da je poslije toga,
kako su apostoli bili ispunjeni obećanom silom odozgor i Duh istine se uselio u
njihova srca, među ostalim tajnama nebeskog učenja, po nadahnuću Utješitelja,
predano također i učenje o duhovnom uzdržanju, da bi srca, očišćena postom,
postala sposobna primiti milosne darove... ne može se boriti s predstojećim
pritiscima progonitelja i bijesnim napadima bezbožnika u nježnom tijelu i
profinjenoj puti, jer ono, što zadovoljava našeg vanjskog čovjeka, slabi
unutrašnjeg, i naprotiv, razumna duša se tim više očišćuje, što se više
umrtvljuje tijelo.“
Zbog toga su učitelji,
prosvijetljujući primjerom i učenjem svu djecu Crkve, početak bitke za Krista
označili svetim postom, da bi, krenuvši u bitku protiv duhovnog razvrata, imali
za to oružje uzdržljivosti, koje može umrtviti grešne požude, jer nam neće moći
odoljeti naši nevidljivi protivnici i bestjelesni neprijatelji, ako se mi ne
budemo predavali tjelesnim pohotama. Iako nam napasnik želi stalno i dosljedno
nauditi, no ta želja ostaje nemoćna i nedjelotvorna, ako on ne nađe na nama
stranu, s koje može napasti... Iz tog razloga ustanovljen je nepromjenjivi i
spasonosni običaj – poslije svetih i radosnih dana, koje slavimo u čast
Gospodinu, uskrslom od mrtvih i potom uzašlom na nebesa, i poslije primanja
dara Duha Svetoga, proći putem posta.
Običaj posta je
neophodno usrdno držati i zato, da žive u nama darovi koje primamo u Crkvi od
Boga. Postadosmo hramovi Duha Svetoga i potrebno je više nego ikad napajati se
božanskom vodom, ne smijemo robovati nikakvim strastima, ne smijemo služiti
nikakvim porocima, da ognjište vrline ne oskvrnemo ničim bezbožnim. Pomoću i
sudjelovanjem Božjim možemo dostići ovo, pod uvjetom da, očistivši sebe postom
i milostinjom, pokušamo se osloboditi prljavštine grijeha i prinositi obilne
plodove ljubavi. Dalje sv. Leon Veliki piše: „Iz apostolskih pravila, koje je
nadahnuo sam Bog, poglavari crkveni, po nadahnuću Duha Svetoga, kao prvo su
odredili, da svi vrlinski podvizi počinju s postom.
Učinili su to zato,
što zapovijedi Božje možemo dobro ispuniti tada, kada je vojska Kristova
zaštićena od svake sablazni grijeha svetom uzdržljivošću. Tako, ljubljeni,
trebamo postiti upravo u sadašnje vrijeme, u koje nam je zapovijeđen post, po
svršetku pedeset dana, proteklih od uskrsnuća Kristova do silaska Duha Svetoga,
koje smo proslavili na poseban način.
Ovaj post je
zapovijeđen, da nas zaštiti od nemarnosti, u koju je veoma lako upasti zbog
dugotrajnog neograničavanja prehrane, koje smo uživali. Ako njivu našeg tijela
ne obrađujemo neprestano, na njoj lako uzraste trnje i čičak, i donosi takav
plod, koji se ne sabire u žitnicu, nego se spaljuje. Stoga, moramo sada sa svom
pomnjom čuvati to sjeme, koje smo primili u naše srce od nebeskog sijača, i
paziti, da zavidni neprijatelj ne bi kako pokvario od Boga darovano, te u raju
vrlina uzraste trnje poroka. Obraniti se od toga zla moguće je samo molitvom i
postom.“
Blaženi Šimun Solunski
piše, da je post ustanovljen u čast apostola, zato što su nam kroz njih
darovana mnoga dobra, i oni su za nas bili i vršitelji i učitelji posta, poslušnosti...i
uzdržljivosti. To protiv volje svjedoče i Latini, časteći apostole postom na
njihov spomen. No mi, suglasno apostolskim uredbama, sastavljenima od Klementa,
poslije silaska Duha Svetoga jedan tjedan slavimo, a potom, nakon toga,
obdržavamo predani nam apostolski post.
Koliko traje Petrovski post?
Petrovski post zavisi
od toga, biva li Uskrs rano ili kasno, i zato mu je dužina različita. On uvijek
počinje sa završetkom Trioda, odnosno poslije duhovskog tjedna, i završava 28.
lipnja, ako blagdan svetih apostola Petra i Pavla ne padne u srijedu ili petak.
Najviše post može
trajati šest tjedana, a najkraće – tjedan i jedan dan. Antiohijski patrijarh
Teodor Balsamon (12.st.) govori: „Za sedam i više dana do blagdana Petra i
Pavla svi vjerni, tj. svjetovnjaci i monasi, trebaju postiti, a oni koji ne
poste neka budu isključeni iz zajedništva pravoslavnih kršćana.“
Kako se pravilno hraniti u dane
Petrovskog posta?
Podvig Petrovskog
posta je lakši, nego korizma: u vrijeme Petrovskog posta crkveni ustav
propisuje tjedno, po tri dana – ponedjeljkom, srijedom i petkom – uzdržavati se
od ribe, vina i ulja, i držati suhojedenje
u deveti čas poslije molitve; u ostale dane se treba uzdržavati od ribe.
U subote i nedjelje
toga posta, a također i na blagdane kakvog velikog sveca ili sveca naslovnika
crkve, dozvoljena je riba.
Zašto se apostoli Petar i Pavao
nazivaju prvovrhovni?
Po svjedočanstvu
riječi Božje, apostoli zauzimaju posebno mjesto u Crkvi - Tako, neka nas svatko smatra službenicima Kristovim i upraviteljima
otajstava Božjih (1 Kor 4, 1).
Obučeni u jednaku silu
odozgo, i s jednakom vlašću otpuštati grijehe, svi apostoli će sjesti na
dvanaest prijestolja pokraj Sina Čovječjega (Mt 19, 28).
Iako su neki apostoli
posebno počašćeni u Pismu i Predaji, npr. Petar, Pavao, Ivan, Jakov i drugi,
nijedan od njih nije bio glavni, ili čak nadmašio čast ostalih.
No pošto se u Djelima
apostolskim prvenstveno pripovijeda o radu apostola Petra i Pavla, to su Crkva
i sveti Oci, poštujući ime svakog apostola, ovu dvojicu nazvali prvovrhovnima.
Crkva proslavlja
apostola Petra kao onoga koji je prvi od apostola ispovijedio Isusa Krista kao
Sina Boga živoga; Pavla kao onoga koji se više od drugih trudio i pribrojenog
glavnim apostolima Duhom Svetim (2 Kor 2, 5); jednoga – za čvrstinu, drugoga –
za prosvijetljenost.
Nazvana su dvojica
apostola vrhovnima, po prvenstvu u radu i djelima. Crkva uči, da je njena glava
isključivo Isus Krist, a apostoli – Njegovi služitelji (Kol 1, 18).
Sveti apostol Petar,
do svog poziva zvan Šimun, stariji brat apostola Andrije Prvozvanoga, bio je
ribar. Bio je oženjen, imao je djece. Po pisanju sv. Ivana Zlatoustog, bio je
to čovjek plamene naravi, neuk, jednostavan, siromašan i bogobojazan. Gospodinu
ga je doveo njegov brat Andrija, i pri prvom susretu s jednostavnim ribarom
Gospodin mu daje ime Kefa, sirski, ili grčki – Petar, tj. kamen. Po izboru
Petra u apostolski zbor, Gospodin je posjetio njegov skromni dom, i iscjelio mu
punicu od groznice (Mk 1, 29-31).
Njega je s dvojicom
Svojih učenika Gospodin udostojao da bude svjedok Njegove božanske Slave na
Taboru, Svoje božanske sile pri uskrisivanju Jairove kćeri (Mk 5, 37), i Svoje
ljudske nemoći u getsemanskom vrtu.
Petar je gorkim suzama
pokajanja oprao svoje odreknuće od Krista, i prvi je od apostola ušao u grob
Spasiteljev, po Njegovu uskrsnuću, i prvi je od apostola udostojan viđenja
Uskrsloga.
Apostol Petar je bio
izvanredan propovijednik. Sila njegove riječi je bila toliko velika, da je
obraćao Kristu po tri i po pet tisuća ljudi odjednom. Po riječi apostola Petra
razotkriveni prijestupnici su padali mrtvi (Dj 5, 5 – 10), mrtvi su ustajali
(Dj 9, 40), bolesni se iscjeljivali (Dj 9, 3-34), čak i dodirom njegove sjene
dok je prolazio (Dj 5, 15).
No, u njega nije bilo
prvenstva vlasti. Svi crkveni poslovi rješavali su se zajedničkim glasom
apostola i prezbitera sa svom Crkvom.
Apostol Pavao,
govoreći o apostolima, spominje među njima stupove
stavljajući na prvo mjestu Jakova, a potom Petra i Ivana (Gal 2, 9), sebe
također ubraja k njima (2 Kor 11, 5) i uspoređuje s Petrom. Sabor šalje Petra
na djelo služenja isto tako, kao i druge učenike Kristove.
Apostol Petar je imao
pet putovanja, propovijedajući Evanđelje, i obraćajući mnoge Gospodinu.
Posljednje putovanje je okončao u Rimu, gdje je usrdno blagovijestio vjeru
Kristovu, umnožavajući broj učenika. U Rimu je apostol Petar razotkrio obmanu
Šimuna Maga, koji se izdavao za Krista, obratio Kristu dvije žene, Neronove
ljubavnice.
Po Neronovoj
zapovijedi 29. lipnja 69. g. apostol Petar bi raspet. Zamolio je mučitelje da
ga razapnu naglavačke, htijući time pokazati razliku između svoje muke, i muke
svog Božanskog Učitelja.
Čudesna je povijest
obraćenja svetog apostola Pavla, koji je do tada nosio židovsko ime Savao.
Savao, odgojen u židovskoj
vjeri, mrzio je i mučio Kristovu Crkvu, pa je zatražio od Sinedrija vlast svuda
tražiti i kažnjavati kršćane. Savao je
pak pustošio Crkvu: ulazio je u kuće, odvlačio muževe i žene i predavao ih u
tamnicu (Dj 8, 3). Jednom „Savao pak, sveudilj zadahnut prijetnjom i
pokoljem prema učenicima Gospodnjim, pođe k velikomu svećeniku, zaiska od njega
pisma za sinagoge u Damasku, da sve koje nađe od ovoga Puta, muževe i žene,
okovane dovede u Jeruzalem. Kad se putujući približi Damasku, iznenada ga
obasja svjetlost s neba. Sruši se na zemlju i začu glas što mu govoraše: »Savle,
Savle, zašto me progoniš?« On upita: »Tko si, Gospodine?« A on će: »Ja sam Isus
kojega ti progoniš! Nego ustani, uđi u grad i reći će ti se što ti je činiti.« Njegovi
suputnici ostadoše bez riječi: čuli su doduše glas, ali ne vidješe nikoga. Savao
usta sa zemlje. Otvorenih očiju nije ništa vidio pa ga povedu za ruku i uvedu u
Damask. Tri dana nije vidio, nije jeo ni pio.“ (Dj 9, 1-9)
Uporni progonitelj
kršćanstva je postao neumornim propovijednikom Evanđelja. Pavlov život, riječi,
djela, poslanice – sve to svjedoči o njemu, kao o izabranoj posudi milosti
Božje. Ni nevolja, ni tjeskoba, ni progon, ni glad, ni golotinja, ni opasnosti,
ni mač, ni smrt nisu mogli oslabiti Pavlovo srce u ljubavi prema Bogu.
On je poduzimao
neprestana putovanja u razne zemlje radi propovijedi Evanđelja Židovima, a
naročito poganima. Ta putovanja su bila popraćena izvanredno snažnim
propovijedima, čudesima, neumornim radom, neiscrpivim trpljenjem i visokom
svetošću života. Pavlova djela apostolskog služenja bila su bez presedana. Sam
za sebe je govorio: trudio sam se više od drugih (1 Kor 15, 10). Za svoj trud
apostol je pretrpio nebrojene nevolje. 67. godine, 29. lipnja, u isto vrijeme s
apostolom Petrom je mučenički skončao u Rimu. Kao rimski građanin, bio je
obezglavljen mačem.
Pravoslavna Crkva
poštuje apostole Petra i Pavla, kao one koji su prosvijetlili tamu Zapada,
proslavlja Petrovu čvrstinu i Pavlovu mudrost, i vidi u njima lik obraćenja i
ispravljanja grešnika u apostolu Petru – sliku odreknuća od Boga i pokajanja, u
apostolu Pavlu sliku protivnika Gospodnje propovijedi i potom vjernika.
izvor: pravoslavie.ru
Kada bi prvovrhovni apostoli Petar i Pavle bili prosvjetitelji samo Zapada, kao što se može zaključiti iz posljednje rečenice ovog članka, onda bi papistička doktrina o Petrovom – papinom – prvenstvu donekle imala svoju osnovu. Jer da su oni prosvijetlili samo Zapad i još k tome mučenički stradali u Rimu, a prvi su među apostolima, onda bi sav Istok trebao biti poslušan Zapadu. Sljedstveno, sve pomjesne Crkve Istoka trebale bi da priznaju papino prvenstvo (vidi komentar „Vlast u Crkvi“ od 21. kolovoza 2015.).
OdgovoriIzbrišiAli istina je da su apostoli Petar i Pavle zajedno sa svim apostolima prosvjetitelji čitave vaseljene (oikumene) bez obzira što je svaki od njih propovijedao u određenim zemljama te svaka lokalna Crkva posebno časti „svog“ apostola. Apostoli su osnivali Crkve prvo na Istoku. Novi Zavjet nam svjedoči o misijskim putovanjima sv. ap. Pavla, a sv. ap. Petar je prvo propovijedao Evanđelje u Palestini i Maloj Aziji. 44 - 57. godine osnovao je Crkvu u Antiohiji.
U pravoslavlju, pojam prosvjetitelj vaseljene, ili zapada, ili istoka, je relativan i počasni pojam, on ne nosi dogmatsku težinu. Za brojne pravoslavne svetitelje se pjeva u troparima "i bil jesi svjetilnik vseljene". Izrazi vaseljenski, najveći, najbolji, prvi, vrhovni, u istočnom mentalitetu, koji je izričaj i pravoslavlja, označava prvenstveno nečiju nutarnju kvalitetu, a ne nečiju kvalitetu u odnosu na ostale. To Zapad ne shvaća, pa brojne počasne titule koje pravoslavlje pridaje Petru, svetim papama itd, pretvara u dogme i kanone. Tako je i izraz prosvjetitelji Zapada počasni izraz, koji ima u vidu zasluge dotičnih za Crkvu u Rimu, i preko nje, za ostale latinske, zapadne Crkve, koje su primale vjeru od njih, posredno preko Rima. Uostalom, konflikt pravoslavlja i papinstva nije u sukobu Istoka i Zapada; ne zaboravimo da je i Zapad u drevno doba bio pravoslavan.
IzbrišiBlagoslovi...
OdgovoriIzbrišiZnaš li ima li napokon službenih izjava i osvrta na Kritski sabor,od strane našeg sinoda?!
Slušao sam mitropolita Amfilohija i on onako usput kaže" ni ja nisam potpisao 6.saborski dokument" i nastavi dalje...
Zar nije vrijeme da se napokon pastva informira...ovo postaje žalosno...
Abdul Mesih el Miskin
Ništa još...još se uvijek molitveno sozercava :)
IzbrišiOva ti je dostojna sinaxara:-) :-)
OdgovoriIzbrišiAbdul Mesih