Nastavljamo s izlaganjem knjige o. Aleksandra Schmemanna
Od svih liturgijskih pravila koja se odnose na Veliki post, jedno je od
odlučujuće važnosti za njegovo razumijevanje i, pošto je specifično za
pravoslavlje, predstavlja umnogome ključ razumijevanja pravoslavne liturgijske
tradicije. Radi se o pravilu koje zabranjuje služenje svete Liturgije tijekom
tjedna u Postu. Jasno je navedeno: sveta Liturgija se ne može ni pod kojim
uvjetom služiti za vrijeme posta od ponedjeljka do petka – s jednim izuzetkom –
na blagdan Blagovijesti, ako padne u ove dane. Srijedom i petkom je posebna
večernja služba pričesti: naziva se Liturgija
pretposvećenih darova.
Značenje ovog pravila
je do te mjere zaboravljeno da se ne poštuje u mnogim župama, osobito onim koje
su bile izložene zapadnom i latinskom utjecaju, te se produžilo sa svakodnevnim
služenjem „privatnih“ i „zadušnih“ Liturgija tijekom cijelog Posta. A tamo gdje
se pravilo i drži, nije učinjen nikakav napor da se nadiđe formalno
pridržavanje „propisa“ i razumije njegovo duhovno značenje, duboka logika
Velikog posta. Važno je, stoga, da detaljnije objasnimo značenje ovog pravila
koje prelazi okvire Velikog posta i objašnjava
cjelokupnu liturgijsku tradiciju pravoslavlja.
U općim crtama ovdje
imamo izraz i primjenu jednog bitnog liturgijskog principa: nepodudarnost
Euharistije s pošćenjem. Da bismo, ipak, razumjeli značenje tog principa, ne
smijemo početi s postom, nego s Euharistijom. U pravoslavnoj tradiciji, koja se
u ovome duboko razlikuje od euharistijske teologije i prakse zapadnog
katolicizma, Euharistija je uvijek imala svečani i radosni karakter. To je,
prije svega, sveta tajna Kristova dolaska i prisutnosti među učenicima, te je
stoga proslava – u sasvim realnom smislu – Njegovog Uskrsnuća. Zaista, dolazak
i prisutnost Krista u Euharistiji, za Crkvu su „dokaz“ Njegovog Uskrsnuća. To je
radost zapaljenih srdaca apostola kada im se, na putu u Emaus, Krist pokazao u „lomljenju
kruha“; to je vječiti izvor „eksperimentalnog“ i „egzistencijalnog“ znanja
Crkve o Uskrsnuću. Učenici nisu vidjeli stvarno Uskrsnuće, pa ipak, vjerovali
su u njega, ne zato što ih je netko tome naučio, već zato što su vidjeli
uskrslog Gospodina, kada su „vrata bila zatvorena“. On se pojavio među njima i
sudjelovao u njihovom obroku.
Euharistija je isto
dolaženje i prisutnost, ista radost i „zapaljenost srca“, isto neracionalno,
ali i apsolutno znanje da se uskrsli Gospodin pojavljuje u „lomljenju kruha“. Ta
radost je toliko velika da, za ranu Crkvu dan
Euharistije nije bio jedan od običnih
dana, nego Gospodnji dan – dan koji je iznad vremena, jer se u Euharistiji već
sagledava Carstvo Božje. Sam Krist je na Posljednjoj večeri rekao svojim
učenicima da im je darovao Carstvo kako bi mogli „jesti i piti u Njegovom
Carstvu“. Budući da je Euharistija prisutnost uskrslog Gospodina, Koji je
uzašao na nebo i sjedi s desne Ocu, ona je, prema tome, sudjelovanje u Carstvu
koje je „radost i mir u Duhu Svetome“. Pričest je „hrana besmrtnosti“, „nebeski
kruh“, a približavanje Svetoj Trpezi je istinsko uznesenje na nebo. Tako je
Euharistija blagdan Crkve, ali, još
bolje, Crkva kao blagdan, kao radovanje u Kristovoj prisutnosti, kao
sudjelovanje u vječnoj radosti Carstva Božjega. Svaki put kada Crkva služi
Euharistiju, ona je „kod kuće“ – u nebu; ona se uznosi tamo kamo se Krist uznio
da bi mi mogli „jesti i piti za Njegovim stolom u Njegovom Carstvu...“ Tako
možemo razumjeti zašto je Euharistija nepodudarna s postom, jer je post, kao
što možemo dalje vidjeti – glavni izraz Crkve u stanju putovanja, i to samo dok
je ona na svom putu prema Nebeskom Carstvu. A „sinovi Carstva“, kaže Krist, „ne
mogu postiti dok je s njima Zaručnik“.
Pa zašto se onda,
možda će netko upitati, daje pričest u danima posta na Liturgiji pretposvećenih
darova? Protivi li se to navedenom principu? Da bismo odgovorili na to pitanje,
trebamo uzeti u razmatranje drugi aspekt pravoslavnog razumijevanja pričesti,
njezin značaj kao izvora sile, koja održava naše duhovne moći. Ako je sveta
pričest, kao što smo vidjeli, ispunjenje svih naših podviga i napora, cilj
kojemu težimo, krajnja radost našeg kršćanskog života, ona je također po nužnosti izvor i početak našeg duhovnog napora, božanski
dar, koji nam omogućuje znati, željeti i težiti „savršenijem zajedništvu u danu
bez večeri“ u Carstvu Božjem. Jer Carstvo, iako je došlo, iako dolazi u Crkvi,
treba biti ispunjeno i u svojem savršenstvu manifestirano na kraju vremena kada
će Bog sve stvari ispuniti Samim Sobom. Mi to znamo i unaprijed u tome
sudjelujemo. Mi sada sudjelujemo u Carstvu koje
će doći, imamo predosjećaj i predokus slave i blaženstva, ali smo još
uvijek na zemlji, i naša cjelokupna zemaljska egzistencija je dug i često mučan
put prema krajnjem Danu Gospodnjem. Potrebna nam je na ovome putu pomoć i
podrška, snaga i utjeha, jer se „knez ovoga svijeta“ još nije predao. Baš naprotiv.
Znajući da će ga Krist pobijediti on priprema posljednju i žestoku bitku protiv
Boga kako bi se otrgnuo od Njega koliko god je to moguće. Ova bitka je tako
teška, a „vrata paklena“ tako moćna da nam sam Krist govori o „uskom putu“ i o
malo njih koji mogu njime ići. U ovoj borbi, naša glavna pomoć su Tijelo i Krv
Kristova, ona „nasušna hrana“ koja nas duhovno održava i, bez obzira na sva
iskušenja i opasnosti čini da budemo Kristovi sljedbenici. Pošto smo primili
svetu pričest, mi se molimo:
„...daj da ovi darovi
budu i meni na iscjeljenje duše i tijela, za istjerivanje svakog protivnika, na
prosvjetljenje očiju srca moga, na mir duševnih sila mojih, na vjeru
nepostidnu, na ljubav nelicemjernu, na ispunjenje premudrošću, na držanje
zapovijedi Tvojih, na umnoženje božanske milosti Tvoje i na usvojenje Carstva Tvoga...ne
uništi me, Stvoritelju moj, nego uđi u moje udove, vene i srce...da bi svako
zlo i svaka tjelesna strast pobjegli od mene kao od ognja, kroz pričest
postajem Tvojim obitavalištem...“
Ako Veliki post i
pošćenje znače pojačanu borbu, to je – po Evanđelju – zato što smo suočeni sa
zlom i svim njegovim silama, te nam je stoga potrebna pomoć i sila tog
božanskog Ognja. U tome je smisao posebne posne pričesti s unaprijed posvećenim
Darovima tj. Darovima posvećenima na Euharistiji prethodne nedjelje i
sačuvanima u oltaru za pričešćivanje vjernih u srijedu i petak uvečer.
U posne dane se ne
služi Euharistija zato što je njeno služenje neprestani uspon radosti, međutim,
u Crkvi postoji neprekidna prisutnost plodova Euharistije. Isto kao što se „vidljivi“
Krist uznio na nebo pa je ipak nevidljivo prisutan u svijetu, ili Pasha koja se
proslavlja jedanput u godini, a njeni zraci osvjetljavaju cjelokupni život
Crkve, ili Carstvo Božje koje će tek doći ali je već među nama, isto je to i s
Euharistijom. Kao sakrament i slavlje Carstva Božjega, kao blagdan Crkve ona je
nepodudarna s postom i ne služi se za vrijeme Velikog posta. Kao milost i sila
Carstva koje već djeluje u svijetu, kao naša "nasušna hrana“ i oružje u
našoj duhovnoj borbi, ona je u samom centru posta, ona je, zaista, nebeska mana koja nas održava u životu za
vrijeme našeg putovanja kroz pustinju Velikog posta.
Pristup pričesti. Mogu li rastavljeni i oni koji su u konkubinatu pristupit pričesti
OdgovoriIzbrišiU Pravoslavnoj Crkvi pričesti nikako ne mogu pristupiti ljudi u bilo kakvim vezama osim sakramentalnog braka. Izuzetak su ljudi u odobrenim drugim i trećim brakovima, o čemu vidi:
OdgovoriIzbrišihttp://orthodoxhr.blogspot.hr/2013/05/crkveni-brak-i-razvod.html