Postavlja se pitanje: ako se Euharistija ne podudara s postom, zašto se
ipak njeno služenje propisuje u subotu i nedjelju Velikog posta, i to bez
„prekidanja“ pošćenja? U ovome izgleda kao da crkveni kanoni proturječe jedan
drugome. Dok neki od njih zabranjuju post u nedjelju, drugi zabranjuju da post
bude prekidan tijekom svih četrdeset dana Velikog posta. Ova proturječnost je
samo prividna, jer dva pravila, koja se na prvi pogled uzajamno isključuju, u
stvari tretiraju dva sasvim različita značenja sadržana u terminu posta. Ovo je
važno razumjeti, jer mi ovdje otkrivamo pravoslavnu „filozofiju posta“,
neophodnu za naš cjelokupni duhovni napor.
Postoje dva puta i
načina posta i oni imaju korijen u Svetome Pismu i u Svetoj Predaji. Oni
odgovaraju dvojakim stanjima i potrebama čovjeka. Prvi može biti označen kao totalni post. On se sastoji u potpunom
uzdržavanju od jela i pića. Drugi bi se mogao označiti kao asketski post, jer se, uglavnom, sastoji od uzdržavanja samo od
određene hrane i od bitnog smanjenja dijetalnog režima. Totalni post, po svojoj prirodi, je po trajanju kratak i ograničen
na jedan dan ili čak samo na dio dana. Još od samog nastanka kršćanstva, on je
bio shvaćen kao stanje pripreme i očekivanja – stanje duhovne koncentracije na
ono što treba doći. Ovdje fizička glad odgovara duhovnom očekivanju ispunjenja,
„otvaranju“, i pripremi cijelog ljudskog bića za radost koja se približava.
Stoga u liturgijskoj tradiciji Crkve nailazimo na totalni post kao na posljednju i konačnu pripremu za Veliki post,
za odlučujući duhovni događaj. Nalazimo ga, na primjer, uoči Božića i
Bogojavljenja, a iznad svega, u euharistijskom postu, suštinskom vidu naše
pripreme za mesijansku gozbu za stolom Kristovim u Njegovom Carstvu.
Euharistiji uvijek prethodi ovaj potpuni post, koji može varirati u trajanju,
ali koji za Crkvu predstavlja neophodni uvjet za primanje svete Pričesti. Mnogi
pogrešno razumiju ovo pravilo i u njemu ne vide ništa drugo nego nekakav
arhaični propis, i pitaju se zašto prazni želudac treba biti preduvjet za
primanje sv. Sakramenta. Svedeno na fizičko i grubo „fiziološko“ poimanje, i
shvaćeno samo disciplinski, ovo pravilo, razumije se, gubi svoje značenje.
Rimski katolicizam je već odavno duhovni smisao posta zamijenio juridičkim i
disciplinarnim smislom (npr, pravo na „oslobođenje“ od posta, kao da je post
potreban Bogu, a ne čovjeku!). Stoga nije čudnovato da je u sadašnje vrijeme u
rimokatolicizmu u potpunosti ukinut „euharistijski“ post. Ipak, po svom pravom
značenju, potpuni ili totalni post predstavlja glavni izraz onoga ritma
priprave i punine kojima Crkva živi pošto je ona i „očekivanje“ Krista u „ovom
svijetu“ i ulazak ovog svijeta u „svijet koji dolazi“. Ovdje možemo dodati da
se u ranoj Crkvi ovaj potpuni post nazivao izrazom pozajmljenim iz vojnog
rječnika – statio, što je označavalo garnizon u stanju uzbune i pripreme. Crkva
je „na straži“. Ona očekuje Zaručnika u potpunoj spremnosti i s radošću. Na taj
način potpuni post ne predstavlja samo post članova Crkve. On predstavlja samu
Crkvu, u očekivanju Krista koji joj dolazi u Euharistiji, koji će doći u slavi
kada se ispuni vrijeme.
Sasvim je drugačije
značenje drugog vida posta, koji mi nazivamo asketskim. U ovom slučaju je cilj posta da čovjeka oslobodi
nezakonite tiranije tijela, podčinjavanja duha tijelu i njegovim prohtjevima, što
je tragični rezultat grijeha, i čovjekovog istočnog grijeha. Laganim i
strpljivim naporom čovjek otkriva da „ne živi samo o kruhu“ – da u sebi
uspostavlja primat duha. Po neophodnosti i po svojoj prirodi, to je dug i
mukotrpan trud. Faktor vrijeme je
bitan, jer je potreban dug period vremena da se iskorijeni i izliječi opća i
univerzalna bolest, koju su ljudi počeli promatrati kao svoje „normalno“
stanje. Vještina asketskog posta je profinjena i usavršena u okvirima monaške
tradicije, a zatim je prihvaćena od strane cjelokupne Crkve. To je primjena
Kristovih riječi na čovjeka, da demonske sile koje čovjeka porobljavaju, mogu
biti pobijeđene jedino „molitvom i postom“. Ona je zasnovana na primjeru samoga
Krista, koji je postio 40 dana, pa se onda suočio sa Sotonom, i ovim susretom
opovrgnuo čovjekovu podčinjenost „samo kruhu“ i objavio njegovo oslobođenje.
Crkva je izdvojila četiri vremenska perioda za asketski post: pred Uskrs i Božić, post sv. apostolima Petru i
Pavlu, i pred Uznesenjem Majke Božje. Četiri puta u godini ona nas poziva da se
svetom terapijom posta očistimo i oslobodimo od prevlasti tijela. Terapija
ovisi o primjeni nekih osnovnih pravila, među kojima je najvažnije
„neprekidanje“ posta, njegovo neprekidno trajanje u vremenu.
Ova razlika između
dvije metode posta pomaže nam razumijeti prividne kontradikcije u kanonima,
koji reguliraju post. Kanon koji zabranjuje post nedjeljom smatra da je na taj
dan „prekid posta“ prije svega uvjetovan samom Euharistijom, koja ispunjuje
očekivanja i koja, budući da je svrha svakog posta, istovremeno predstavlja i
njegov kraj. To znači da nedjelja, dan Gospodnji, nadilazi post isto kao što i
nadmašuje vrijeme. Drugim riječima, to znači da nedjelja, dan Carstva Božjega,
ne pripada onom vremenu koje je označeno u postu kao putovanje prema Carstvu
Božjemu. I tako nedjelja ostaje ne kao dan posta već kao dan duhovne radosti.
Međutim, dok
Euharistija prekida totalni post, ona
ne prekida asketski, koji od nas, kao
što smo već objasnili, sam po sebi zahtjeva kontinuitet napora. To znači da
propisi o hrani, po kojima se upravlja asketski post, ostaju na snazi i za
vrijeme nedjelja u Velikom postu. Da bismo bili konkretni, meso i masnoća su
zabranjeni, ali samo zbog „psihosomatskog“ karaktera asketskog posta, jer Crkva
zna da tijelo, ako treba biti „svladano“, mora biti podvrgnuto dugoj i
strpljivoj disciplini uzdržavanja. U Rusiji npr, monasi nisu nikada jeli meso. Ali
ovo nije značilo da su postili na Uskrs ili neki drugi veliki blagdan. Može se
reći da određeni stupanja asketskog posta pripada kršćanskom životu kao
takvome, i kršćani ga trebaju održavati. Ali shvaćanje, nažalost tako
rasprostranjeno, da se na Uskrs treba prejesti i prepiti, tužna je i ružna
karikatura istinskog duha Pashe! Tragično je, zaista, da se u nekim crkvama
narod odvraća da na Uskrs prima svetu Pričest, a divne riječi sv. Ivana
Zlatoustog – „trpeza je puna. Svi se naslađujte divno! Tele je ugojeno, neka
nitko ne ode gladan“ – vjerojatno su shvaćene kao da se isključivo odnose na bogati sadržaj uskršnjeg stola. Blagdan je
duhovna realnost i da bi se proslavio kako treba potrebno je isto toliko
trijeznosti i duhovne koncentracije kao u postu.
Prema tome, jasno se
treba razumjeti da nema proturječnosti u činjenici da Crkva nastoji da se
uzdržavamo od određene hrane nedjeljom za vrijeme posta i osude posta na dan
Euharistije. Jasno je isto tako da možemo ostvariti pravi duhovni cilj posta
ako se pridržavamo i jednog i drugog pravila – ako održavamo euharistijski
ritual pripreme i ispunjenja i ustrajemo u naporu „spasonosnih četrdeset dana“.
Sve ovo nas vodi Liturgiji pretposvećenih darova, koja zauzima posebno mjesto u
bogoslužjima za vrijeme posta.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima