U našem nizu nedjelja priprave za
Veliki post (korizmu), iza nas je i nedjelja o bludnom (rasipnom) sinu, nazvana
po poznatom evanđeoskom odlomku koji se čita na liturgiji te nedjelje. O. A.
Schmemann nam objašnjava njezin značaj za shvaćanje pokajanja. Ovo je veoma
važno, pošto je čovjek današnjice najčešće izgubio svijest što je to ustvari
pokajanje.
U trećoj nedjelji pripreme
za post slušamo priču o bludnome sinu. Priča, zajedno s himnima koji se pjevaju
tog dana, otkriva nam vrijeme
pokajanja kao čovjekov povratak iz
izgnanstva. Bludni sin, govori nam se, otišao je u daleku zemlju i tamo
potrošio sve što je imao. Daleka zemlja! Jedinstvena definicija naših ljudskih
uvjeta koje moramo preuzeti i prihvatiti kao svoje, kada se počinjemo
približavati Bogu. Čovjek koji nikada nije imao taj doživljaj, pa makar na
jedan tren, nije nikad osjetio da je prognan od Boga i od stvarnog života,
nikada neće razumijeti što je to kršćanstvo. A onaj koji je savršeno „kod kuće“
u ovome svijetu i njegovom životu, koga nikad nije mučila nostalgična želja za
jednom drugom realnošću, neće razumijeti što je to pokajanje.
Često se pokajanje
identificira s hladnim i „objektivnim“ nabrajanjem grijeha i prijestupa, kao
akt „priznavanja krivice“ u pravnom sporu. Ispovijed i odrješenje se promatraju
kao da su juridičke prirode. Nešto suštinsko se previđa – bez čega ni ispovijed
ni odrješenje nemaju ni značenja ni sile. Ovo „nešto“ je osjećaj otuđenja od Boga, od radosti zajedništva
s Njim, od stvarnog života onakvog kakvog ga je Bog stvorio i nama darovao. Stvarno,
lako je ispovjedati da nismo postili u propisane dane, da smo propuštali
molitve i bili neuzdrživi u ljutnji. Ipak, različita je stvar ako sam odjednom
pojmio da sam uprljao i izgubio duhovnu ljepotu, da sam veoma daleko od svog
stvarnog doma, svog realnog života, i da je u samoj biti moga postojanja beznandno
nešto dragocjeno čisto i divno. Ovo i samo ovo je pokajanje, pa je ono, stoga,
i duboka želja za povratkom,
vraćanjem, ponovnim pronalaskom izgubljenog doma. Od Boga sam primio izvanredno
bogatstvo: prije svega život i mogućnost da u njemu uživam, da ga ispunim
smislom, ljubavlju i znanjem; zatim – u krštenju – primili smo novi život
samoga Krista, dar Duha Svetoga, mir i radost vječnog Carstva Božjeg. Primio sam
Božje znanje i u Njemu znanje svega drugoga i silu da postanem sin Božji. I sve
sam ovo izgubio i stalno gubim ne samo kroz „grijehe“ i „prijestupe“ već u
grijehu koji nadilazi svaki drugi grijeh: odstupanju od Boga u svojoj ljubavi,
dajući prednost „dalekoj zemlji“ u odnosu na predivni očev dom.
Ali tu je Crkva da me
podsjeti na ono što sam napustio i izgubio. Kako me ona podsjeća, tako se i ja sjećam: „Nepravedno sam odlutao od svoje
očinske slave“, kaže se u Kondaku na
ovaj dan „i rasipao s grešnicima bogatstvo koje si mi dao. Stoga, upućujem
Tebi, o svemilostivi Oče, svoj bludni krik: Zgriješih protiv Tebe, primi me kao
pokajnika i učini da budem kao jedan od Tvojih unajmljenih slugu...“
I dok se sjećam,
pronalazim u sebi želju za povratkom, snagu da se vratim... „Vratit ću se
milostivom Ocu, vičući u suzama: primi me kao jednog od Svojih slugu...“
Ovdje se treba
spomenuti i jedna liturgijska specifičnost ove „nedjelje o bludnom sinu“. Na nedjeljnoj
jutarnji, poslije svečanih i radosnih psalama Polijeleja, pjevamo tužni i nostalgični psalam 137:
Na obali rijeka babilonskih
sjeđasmo i plakasmo
spominjući se Siona... Kako da
pjesmu Gospodnju pjevamo
u zemlji tuđinskoj!
Nek’ se osuši desnica moja,
Jeruzaleme, ako tebe zaboravim!
Nek’ mi se jezik za nepce prilijepi
ako spomen tvoj smetnem ja ikada,
ako ne stavim Jeruzalem
vrh svake radosti svoje!...“
To je psalam
izgnanstva. Židovi su ga pjevali u babilonskom ropstvu kada su razmišljali o
svom svetom gradu Jeruzalemu. On je zauvijek postao pjesma čovjeka koji dođe do
spoznaje da je u izgnanstvu, udaljen od Boga – i shvaćajući to, da postaje
ponovno čovjek: i to takav koji ne može nikad i ničim biti zadovoljen u ovom
palom svijetu, jer po prirodi i pozivu on je poklonik Apsolutnoga. Ovaj psalam će se još pjevati dva puta: posljednje
dvije nedjelje prije Velikog posta. On nam ovdje dočarava Veliki post kao
hodočašće i pokajanje – kao povratak.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima