Poštovani
čitatelji, približava nam se vrijeme početka uskršnjeg posta, odnosno, njegove
prve i duže faze, Velikog posta (pravoslavne korizme, vidi link). Zato ćemo kroz čitavo to
vrijeme dati svoj duhovni doprinos, prateći objašnjenja svih segmenata Velikog
posta. U tu svrhu poslužit će nam knjiga jednog od najpoznatijih teologa
20.st., Aleksandra Schmemanna, knjiga „Veliki post“. U prvom članku donosimo
uvod u knjigu koji sadrži duhovno značenje Velikog posta, a dalje ćemo
nastaviti s pretposnim nedjeljama, i tako redom.
Kada čovjek krene na put, mora znati kamo ide.
Tako je i s Velikim postom. Prije svega, Post je duhovno putovanje, a krajnji
cilj mu je Uskrs, „blagdan nad blagdanima“. To je priprema za „ispunjenje
Pashe, kao istinite Objave“. Stoga moramo početi s tim da razumijemo vezu
između Velikog posta i Uskrsa, jer ona otkriva nešto veoma bitno, vrlo važan
putokaz u našoj kršćanskoj vjeri i životu.
Je li neophodno objašnjavati da Uskrs nije samo
jedan od blagdana, nego nešto više? On je nešto više nego proslava jednog
događaja iz prošlosti. Svatko to zna, tko je barem jednom sudjelovao u onoj
noći koja je „svijetlija od dana“ i tko je osjetio onu jedinstvenu radost. U
čemu je ta radost? Zašto mi na pashalnoj Liturgiji možemo pjevati: „sada je sve
ispunjeno svjetlošću, nebo i zemlja i podzemlje“? U kojem smislu mi
proslavljamo, a kažemo da to činimo slaveći „umrtvljenje“ smrti, razaranje
pakla, početak drugog - vječnog života...? Odgovor na sva ova pitanja je
sljedeći: novi život, koji je zasjao iz groba skoro prije dvije tisuće godina
dan je svima onima koji vjeruju u Krista. Nama je on dan na dan krštenja, kao
što kaže apostol Pavao, bili smo „sahranjeni s Kristom, da bismo, kao što je
Krist uskrsnuo iz mrtvih, i mi na isti način živjeli novim životom“.
Na taj način, na Uskrs proslavljamo Kristovo
Uskrsnuće kao nešto što se dogodilo i što se još uvijek događa-nama. Jer svatko
od nas je primio dar novoga života i snagu da ga može prihvatiti i po njemu
živjeti. To je dar koji korjenito mijenja odnos prema svemu u ovome svijetu,
uključujući i odnos prema smrti. On je taj koji nam daje mogućnost da tvrdimo:
„nema više smrti“. Ali, smrt je ipak još tu, mi smo s njom suočeni, i jednoga
dana, ona će doći i odnijeti i nas. Međutim, naša cjelokupna vjera je u tome,
da je Krist svojom smrću izmijenio samu prirodu smrti, učinio je Prolaskom, Pashom – u Carstvo Božje,
preobrativši tragediju nad tragedijama u konačnu pobjedu, „zgazivši smrću smrt“.
On je učinio da i mi budemo sudionici Njegovog uskrsnuća. Zbog toga, na kraju
uskršnje jutarnje, možemo reći: Krist
uskrsnu i život donese! Krist uskrsnu
i nitko od mrtvih ne ostade u grobu!
Ovo je vjera Crkve, koju su potvrdili i učinili
očiglednom bezbrojni Sveti. Ipak, nije li naš svakodnevni doživljaj da mi
ovakvu vjeru vrlo rijetko posjedujemo, da svakodnevno gubimo i iznevjeravamo
„novi život“, koji smo primili kao dar i da živimo tako kao da Krist uopće i
nije ustao iz mrtvih, kao da jedinstveni događaj za nas uopće nema nikakvog
značenja? Sve je ovo zbog naše slabosti, zbog nemogućnosti da stalno živimo
„vjerom, nadom i ljubavlju“ na onoj razini na koju nas je Krist uzdigao kada je
rekao: „Tražite prije svega Carstvo Božje i njegovu pravednost.“ Toliko smo
zauzeti i zaposleni, toliko uronjeni u našu svakodnevicu, da sve ovo zaboravljamo,
a pošto zaboravljamo, mi griješimo. I preko ove zaboravnosti, griješenja i
grijeha, život nam ponovno postaje „stari“, sićušan, taman i potpuno beznačajan
– beznačajni put prema beznačajnom cilju. Uspijevamo zaboraviti čak i na smrt,
i tada, odjednom, usred našeg „uživanja u životu“, ona nam odjednom dolazi:
strašna, neizbježna, besmislena. Možda, s vremena na vrijeme, priznajemo i ispovjedamo
naše različite „grijehe“, mada smo prestali svoj život dovoditi u vezu s onim
novim životom koji nam je Krist otkrio i dao. Stvarno, mi živimo tako kao da On
nije nikada ni dolazio. To je jedini pravi grijeh, grijeh svih grijeha, bezdan
tuge i tragedija našeg nominalnog kršćanstva.
Ako ovo shvatimo, onda možemo razumijeti što je to
Uskrs i zašto mu je potreban kao neophodni uvjet Veliki post. Onda možemo
shvatiti da liturgijska tradicija Crkve, svi njeni „krugovi“ i službe, prije
svega postoje zato da bi nam pomogle pnovno otkriti i okusiti viziju novog života, koji smo tako lako
izgubili i izdali, da se možemo kajati i vratiti njemu. Kako možemo voljeti i
željeti nešto što ne poznajemo? Kako možemo staviti iznad svega drugog u našem
životu nešto što nismo vidjeli ni okusili? Ukratko: kako možemo stremiti
Carstvu o kojem nemamo pojma?
Crkveno bogoslužje je
od samog početka predstavljalo naš ulazak u Carstvo Božje, naše zajedništvo s
njim, novi život toga Carstva. Kroz svoj
liturgijski život Crkva nam otkriva ponešto od onoga „što uho nije čulo i oko
nije vidjelo i što još nije ušlo u srce čovjekovo, ali što je Bog pripremio
onima koji Ga ljube“. A u centru tog liturgijskog života, kao njegova srž i
njegov vrhunac, kao sunce čije zrake svuda prodiru – nalazi se Pasha. To su vrata koja se svake godine otvaraju,
a koja vode u raskošnu svjetlost Kristovog Carstva; to je predokus vječne
radosti koja nas očekuje, slava pobjede koja već sada, iako nevidljivo,
ispunjava sve stvoreno: „nema više smrti“. Uskrs je centralni događaj na koji
je usredotočeno cjelokupno bogoslužje Crkve. Stoga liturgijska godina, tj.,
redoslijed godišnjih ciklusa i blagdana, postaje put i hodočašće prema Pashi,
kraju koji je istovremeno i početak: kraj
svega „staroga“ i početak novoga života, stalni „prolaz“ iz „ovog svijeta“ u
Carstvo Božje, koje je već otkriveno u Kristu.
Pa ipak, „stari život“,
pun grijeha i beznačajnosti, ne nadilazi se i ne mijenja lako. Evanđelje očekuje
i zahtijeva od čovjeka napor, za koji je on nesposoban u ovakvoj situaciji. Izazvani
smo vizijom, ciljem, načinom života, koji je tako daleko iznad naših
mogućnosti. I sami apostoli, kada su čuli učenje svoga Učitelja, pitali su
razočarano: „Ali kako je to moguće“? Zaista, nije lako odbaciti sitničarski
ideal života sazdan od svakodnevnih briga, trke za materijalnim dobrima,
traženja sigurnosti i zadovoljstva, i prihvatiti ideal života u kome je cilj
savršenstvo: “ Budite savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski“. Ovaj svijet
preko svih svojih „medija“ kaže: budi sretan, lako ćemo, idi širokim putem.
Krist u Evanđelju
kaže: izaberi uzak put, bori se i trpi, jer je to put koji vodi jedinoj pravoj
sreći. I ukoliko Crkva ne pomogne, kako mi možemo napraviti taj nimalo lak
izbor, kako se možemo kajati i vratiti
onom svečanom obećanju koje nam se daje na Uskrs svake godine? Tu ipak priskače
u pomoć Veliki post. Tu je pomoć koju
nam pruža Crkva, škola pokajanja, koja je jedina u moći da primi Uskrs, ne kao jednostavno
odobrenje da se jede, pije i opusti, nego kao kraj svega „starog“ u nama, i naš
ulazak u „novo“.
U ranoj Crkvi, glavna
svrha Velikog posta bila je u tome da se pripreme „katekumeni“, tj,
novoobraćeni kršćani – za krštenje, koje je, u to vrijeme, bilo obavljano za
vrijeme pashalne liturgije. Čak i onda kada je Crkva rijetko krštavala odrasle,
i ustanova katekumenstva iščezla, osnovno značenje Velikog posta je ostalo
isto. Jer, iako smo kršteni, ono što stalno gubimo i iznevjeravamo, jest baš to
što smo primili na krštenju. Stoga je Uskrs svake godine vlastito vraćanje
krštenju, a Veliki post je priprema za taj povratak, to je spor i težak napor
našeg vlastitog „prolaza“ ili „Pashe“ u novi život u Kristu. Ako su bogoslužja
za vrijeme posta, kao što ćemo vidjeti, i danas sačuvala katekumenski i
baptizmalni karakter, nije to nikakav „arheološki“ ostatak prošlosti, već nešto
što je i za nas važno i bitno. Naime, svake godine preko Velikog posta i Uskrsa
ponovno prolazimo i ponovno dobivamo, ono što smo primili krsnim umiranjem i
uskrsnućem.
Put, hodočašće! Čim smo
ga otpočeli, učinili prvi korak u „radosnu tugu“ Velikog posta – mi sagledavamo
daleki, veoma daleki cilj. To je radost Uskrsa, to je ulazak u slavu Carstva
Božjega. I ta vizija, predokus Uskrsa, čine velikoposnu tugu radosnom, a naš
napor u postu „duhovnim proljećem“. Ma
koliko da je noć tamna i duga, tijekom cijeloga posta nam stalno sija na
horizontu misteriozna i lučonosna zora. „Ne liši nas naših očekivanja, o
Čovjekoljupče!“
Blagoslovi!
OdgovoriIzbrišiMolim te,možeš li nam samo ukratko objasniti što je to Španjolska PC
Može. Nije to Crkva u pravom smislu riječi. To je neformalni naziv za grupu pravoslavnih parohija (župa) u Španjolskoj, koje pripadaju Zapadnoeuropskoj eparhiji Srpske pravoslavne Crkve, a sastavljene su dobrim dijelom od ljudi različitih nacionalnosti, među njima i obraćenih Španjolaca, domaćih. Ima i španjolskih svećenika.
IzbrišiTo je lijepo i poticajno...šteta što se o tome malo zna...
OdgovoriIzbrišiBlagoslovljen triod!
Anatolios Hristianidis
Ako je Crkva i tamo gdje su "...dvojica ili trojica u moje ime...", onda je nekoliko parohija baš prava Crkva.
OdgovoriIzbriši