Pravoslavna
Crkva ima, kao i katolička, posebnu liturgijsku službu za posvetu vremena – liturgiju časova ili časoslov. Njezin osnovni smisao i raspored časova su isti kao i u
rimskom časoslovu (brevijaru) kojeg mole rimokatolici. U ovom tekstu ćemo
pokušati dati kratki prikaz liturgije časova u Pravoslavnoj Crkvi, kroz
usporedbu s rimskim časoslovom.
Pravoslavna
Crkva već stoljećima (ne računajući neke skupine pravoslavaca zapadnog obreda)
koristi bogoslužni obred koji se stručno naziva bizantskim obredom, pa tako i pravoslavni časoslov pripada tom
obredu. Istim tim obredom koriste se i grkokatolici.
Unutar
bizantskog obreda Pravoslavne Crkve postoje dvije obredne tradicije: azmatski tipik i monaški tipik. Azmatski tipik je poredak pjevane katedralne,
župske, svjetovne službe časova, dok je monaški tipik poredak monaške,
samostanske službe časova. U početku su se koristila ravnopravno oba tipa
službe, međutim, već stoljećima azmatski tipik nije u upotrebi, te se kompletno
pravoslavlje služi monaškim tipikom, tj. sve su crkvene službe organizirane po
pravilima strogih, asketskih, klauzurnih, monaških samostana. Također, te
službe se nisu bitno mijenjale stoljećima.
Ovo
sve ima nekoliko posljedica. Prva je ta što je pravoslavni časoslov
neusporedivo duži i kompliciraniji od rimokatoličkog. Rimski časoslov, posebno
nakon koncilske reforme, dolazi u četiri sveska, časovi su prilično jednostavne
strukture, te ih se može izmoliti u prosjeku za nekoliko minuta. Nasuprot tome,
pravoslavni časovi traju doslovce satima, te ih je u praksi vrlo teško izvesti
u njihovoj cjelovitosti. Zapravo, u cjelovitom obliku oni se obdržavaju samo u
najstrožim monaškim zajednicama, poput Svete Gore ili judejske pustinje. Većina
ostalih pravoslavnih samostana, a o katedralama i župama da i ne govorim,
obdržavaju samo manji dio službi, skraćenih i prilagođenih svjetovnom
pastoralu. Možemo reći da je u pravoslavlju, što se molitve i posta tiče,
vjernicima postavljen najstroži monaški uzor – a oni se nastoje približiti tom
uzoru koliko mogu. Koliki su razmjeri skraćivanja i prilagodbe svjedoči i
primjer da na Svetoj Gori jutarnja traje dva do tri sata, dok u prosječnoj župnoj
crkvi može završiti za 20 minuta.
Druga
posljedica je ta što je pravoslavni časoslov uvijek zadržao standard zajedničke
molitve. Naime, u rimokatoličkoj tradiciji, rimski časoslov je uglavnom
pretvoren u privatnu molitvu klerika i redovnika. Zajedničko moljenje časoslova
obdržavali su uglavnom samo redovnici, bogoslovi i kanonički kaptoli, i tek je
reforma II. vatikanskog koncila gurnula časoslov u pastoral (i to još uvijek
slabo). Naprotiv, u pravoslavlju se nikada nije izgubio zajednički karakter te
molitve, te se ona uvijek molila i po župama radnim danom, za vjernike. Pravoslavlje
nije služilo i ne služi Euharistiju radnim danima (izuzev većih samostana), ali
zato je uvijek služilo jutarnje i večernje za svoje vjernike.
Vezano
uz to, pravoslavni časoslov je puno bogatiji različitim obrednim gestama od
rimskog. Rimski časoslov je uglavnom sastavljen od kratkog niza psalama,
molitava i čitanja; tek na evanđeoski hvalospjev jutarnje i večernje svećenik
okadi oltar i vjernike. U pravoslavnim časovima svećenik i đakon neprekidno
hodaju, ulaze i izlaze iz svetišta, otvaraju i zatvaraju carske dveri, kade, pa
svijeće, pa blagoslovi, pa blagoslivljanje hrane, pri čemu sve navedene geste
imaju duboku simboliku. Tako da, kada se pravoslavni časovi i recitiraju
privatno, oni jednostavno gube svoju izvornu ljepotu, dubinu i snagu. Većina
pravoslavnog časoslova jednostavno nije za privatno moljenje.
Skopčano
sa svime time, teško ćete i nabaviti pravoslavni časoslov, jer biste morali kupiti
knjižnicu od barem 15 debelih knjiga, kako biste ga mogli moliti. Tu je 12
svezaka mineja (mjesecoslova) koji
sadrži službe za svaki dan u godini; zatim oktoih,
koji sadrži cikluse osmotjednih službi bazirane na napjevima bizantskog crkvenog
pjevanja; zatim triod posni i cvjetni, koji sadrži vazmeni
ciklus službi; pa tipik, knjigu crkvenih
pravila za moljenje; pa časoslov u
užem smislu, koji sadrži poredak službi; te psaltir
za moljenje psalama.
Sa
psalmima je posebna priča. Za razliku od pokoncilskog rimskog časoslova, koji
biblijski psaltir od 150 psalama moli kroz četiri tjedna, pravoslavni i dalje
drži drevnu praksu da se psaltir izmoli kroz jedan tjedan, a u korizmi i dvaput
tjedno. Za tu svrhu je podijeljen na 20 dijelova, tzv. katizmi, a svaka se opet dijeli na tri tzv. slave. Pritom, moli se sve; nema izbacivanja „prokletničkih“
psalama i spornih redaka iz ostalih psalama, kako je to u pokoncilskom rimskom
časoslovu.
Osim
ovog redovitog psaltira, brojni psalmi su dio stalnog poretka određenih časova.
Tako na početku jutarnje imamo čak šest opširnih psalama koji se uvijek mole
kao uvod u jutarnju. Broj crkvenih i svetačkih molitava je velik.
Uloga
svećenika i đakona je nenadomjestiva, jer brojne molitve mogu moliti samo oni:
uvodni završni blagoslov, ektenije, molitvu prignute glave s njenim
egzorcističkim karakterom itd. Zato je čak i u najstrožim ženskim samostanima
časoslov na neki način osakaćen, budući da monahinje mole same, bez svećenika.
Kao
i sve službe Pravoslavne Crkve, i časoslov je pjevana služba. Sve se pjeva, ili
barem ritmično izgovara, da se naglasi kako je crkvena služba posebno, nebesko
stanje, u kojemu je i govor različit od svjetovnog govora.
Kao
i u svim službama, Pravoslavna Crkva i u časoslovu još uvijek koristi
liturgijske jezike. Osim što im je funkcija ista kao i pjevanju (nebeski,
nesvakodnevni karakter bogoslužja) oni svojom neprimjenjivošću i drevnošću
čuvaju veliko bogatstvo teologije i dogmatike, koje se ne da izreći suvremenim
govornim jezikom. Danas se u našoj SPC kombinirano služi, dijelom na govornom
srpskom (katkad i ostalim jezicima), a dijelom na liturgijskom
crkvenoslavenskom jeziku (katkad i na grčkom).
U
pravoslavlju se nikada nije razvila misao da je časoslov obaveza redovnicima i
klericima „pod teški grijeh“. On je molitva čitave Crkve, i na njega su pozvani
svi klerici i laici, koliko tko može.
Pravoslavna
Crkva je još uvijek zadržala biblijsko i židovsko računanje liturgijskog
vremena, prema kojemu liturgijski dan počinje večer prije. Zato u pravoslavnom
časoslovu praktički svaki dan ima prvu večernju, dok je kod rimokatolika imaju
samo nedjelje i svetkovine.
Časoslov
se u pravilu vrlo rijetko i iznimno spaja s Liturgijom (Euharistijom, misom).
Večernja se spaja s Liturgijom na Veliki četvrtak i Veliku subotu, te po
određenim pravilima o Božiću, Bogojavljenju i Blagovijesti. Specifičan slučaj
je Liturgija pretposvećenih Darova. To je spoj večernje sa službom pričesti, a
služi se korizmenim srijedama i petcima, te prva tri dana Velikog tjedna. Sve
navedene Liturgije, spojene s večernjama, bi se u pravilu trebale služiti
navečer. Međutim, zbog strogih pravila euharistijskog posta, uglavnom se služe
prijepodne; u protivnom ljudi ne bi smjeli ništa jesti ni piti cijeli dan, ako
bi se htjeli pričestiti.
Kako
izgleda poredak časova u pravoslavnom časoslovu? Najbolje ćemo to vidjeti, ako
napravimo kratak izlet kroz dnevni bogoslužni krug pravoslavnog samostana. Započinjemo
s Devetim časom. To je molitva koja
se služi u 15 sati, u vrijeme Kristove smrti, no u praksi se najčešće pomiče i
spaja s Večernjom. Večernjom završava
jedan i započinje drugi liturgijski dan. Postoji svakodnevna, mala i velika Večernja. Svakodnevna se služi uglavnom
svagdanom; mala večernja se služi uoči bdijenja (o kojima će kasnije biti
riječi), a prije zalaska sunca, kako dan uoči blagdana ne bi ostao bez crkvene
molitve; velika večernja se služi uoči nedjelje i velikih blagdana, odnosno,
kao prvi dio svenoćnog bdijenja, o kojem ćemo kasnije govoriti. Pri kraju
večernje monasi cjelivaju ikone i dobivaju blagoslov od poglavara samostana;
stoga i vjernici po župama nakon večernje odlaze svećeniku po blagoslov i cjelivati
ikone. Odmah nakon završene večernje monasi polaze večerati.
Nakon
toga dolazi Povečerje. To je služba
prije spavanja, a u praksi se najčešće služi odmah nakon večere. Pred kraj
povečerja dolazi dojmljiv čin kajanja za grijehe učinjene tijekom dana i
traženja oprosta od subraće, popraćen klanjanjem pred njima, čelom do zemlje. Postoji malo i
veliko povečerje. Veliko se služi samo u korizmi (od ponedjeljka do četvrtka)
te uoči Božića i Bogojavljenja.
Sljedeći
čas je Ponoćnica odnosno Polunoćnica. To je noćna molitva, molitva
bdijenja, kojoj je vrijeme u ponoć, ili okvirno noću. Postoje svakodnevna,
subotnja i nedjeljna ponoćnica. Ona odgovara Nocturnu (noćnoj službi) pretkoncilskog rimskog časoslova, odnosno,
Službi čitanja pokoncilskog, ali samo
po vremenu služenja. Ponoćnica naime nema čitanja, nego se u prvom dijelu mole
psalmi, a drugi dio je skoro sav posvećen molitvi za pokojne. Od Velike srijede
do Bijele nedjelje ponoćnica se moli privatno.
Nakon
ponoćnice dolazi Jutarnja. Ona se
služi vrlo rano ujutro; na Svetoj Gori počne već u dva sata ujutro. Postoje nedjeljna,
velika i svagdanja jutarnja.
U
produžetku jutarnje služi se Prvi čas
(kod rimokatolika ukinut koncilskom reformom). Na Svetoj Gori odmah nakon jutarnje
i prvog časa slijedi Liturgija (misa), tako da monasi praktički cijelu noć od 2
do 6 ujutro provedu u pjevanoj molitvi, nakon čega slijedi ručak.
Treći čas se služi u 9 sati, a Šesti čas u 12 sati; u praksi se često čitaju
kao priprema za Liturgiju.
Osim
ovih glavnih časova, treba spomenuti i Svenoćno
bdijenje. Ono se služi (odnosno, trebalo bi se služiti) uoči svih nedjelja
i velikih blagdana u godini. Radi se o cjelonoćnoj službi, od zalaska do
izlaska sunca. Sastoji se od večernje i jutarnje dotičnog dana (s prvim časom),
između kojih se ubacuju biblijska i otačka čitanja. Služi se vrlo svečano, i
pošto zahtjeva cjelonoćni napor, pred kraj večernje se služi naročiti blagoslov
kruha (pet kruhova), vina, žita i ulja; od toga samostanski kelar (ekonom) dijeli monasima u crkvi
po komad kruha i čašu vina, i to im je okrepa za tu noć, a ujedno i posljednje
što smiju okusiti prije pričesti. Ujedno se pomazuju svetim uljem. Naravno, ovo
se obdržava u strogim samostanima; u župnoj praksi se najčešće odsluže spojena
večernja i jutarnja uvečer uoči nedjelje i blagdana. Paralela ovome su vigilije rimskog časoslova – proširena služba
čitanja.
Objednica ili Izobraziteljna je specifično bogoslužje koje se služi u dane kada
iz bilo kojeg razloga nema Liturgije (mise), iza devetog časa (u postu) odnosno
šestog (izvan posta).
Između
prvog, trećeg, šestog i devetog časa čitaju se Međučasja ili Počasja –
skraćeni mali časovi.
Ovo
je okvirni pregled najvažnijih dijelova liturgije časova Pravoslavne Crkve. Naravno,
za potpun pregled trebala bi čitava knjiga. Ukoliko želite vidjeti kako to u
praksi izgleda, otiđite u najbližu crkvu ili manastir. U Zagrebu, jutarnja se
služi svaki dan u 8:30 sati (osim subote, nedjelje i blagdana, kada je
Liturgija u 9 sati) , a večernja svaki dan u 18 sati (osim uoči nedjelje i
blagdana, kada je bdijenje u 17 sati).
Antiekumenist: Daj nam neke odlomke na hrvatskome jeziku iz Časoslova.
OdgovoriIzbrišiMože
IzbrišiNa google-trgovini ima aplikacija "časoslov",u opisu stoji-pravoslavni,na ćirilici je...
IzbrišiPitanje:o čemu se radi,preuzeti ili ne.
Hvala.
Ratimir
Ratimire, može link?
IzbrišiZa android na google-play ukucati časoslov pa izabrati od autora Hadži Srđana Ćirkovića, ne pokazuje mi url nego nudi instalaciju. Autor se poziva na hodocasnik.com i pouke.org,ali...na netu ima svega i dobrog i manje dobrog i lošeg.
IzbrišiHvala.
Ratimir
Zaboravih napisati autor aplikacije je master inžinjer elektrotehnike i računarstva,a radi se o play-trgovini na mobu marke "Lenovo".
IzbrišiRatimir
Pogledao sam, u redu je. Prijepis službenog crkvenog časoslova
Izbriši