Moj
kritički članak Mrzi li SPC Hrvate ili jedna reakcija na "slučaj Stepinac"
kojega sam nedavno objavio na blogu, dobio je odgovor od autorice spornog
članka kojega sam komentirao. Njen odgovor možete vidjeti na Odgovor na pisanja bloga Upoznaj pravoslavlje, a ja ću ovdje pokušati dati konkretne odgovore na neke njene konkretne
opaske.
Prvo
moram izraziti zadovoljstvo što se autorica trudi shvatiti poziciju naše Crkve,
i što je spremna na dijalog. U situaciji nabrušene atmosfere, u kojoj Hrvati i
Srbi jedni druge smatraju arhetipskim neprijateljima i onog drugog negacijom
sebe samoga, u situaciji gdje su nam mediji i na jednoj i na drugoj strani
preplavljeni jeftinim političkim pamfletima i emocionalno nabijenom propagandom,
ipak daje neku nadu činjenica da postoje razumni ljudi, koji su spremni slušati
i kulturno razgovarati.
Što
se sadržaja njezinog članka tiče, izgleda da autorica nije shvatila najbolje
suštinu problema, odnosno, što Srbe kao narod muči u vezi s NDH. Srbima nije
problem samo ustaški režim kao takav, ni genocidna politika NDH kao takva, ni
pojedini rasni zakoni kao takvi. Srbima kao narodu je problem NDH kao takva,
jer oni u njoj vide isključivo genocidnu tvorevinu, dakle, nešto što je samo po
sebi zlo, pri čemu ne pomažu činjenice pojedinačnih spašavanja ili osuda rasističkih
postupaka. Srbi su kompletnu NDH, kao skup vojnika, policajaca, državnih
činovnika, školskih učitelja, službenika itd., zapamtili kao zločinačku, kao
pokušaj brisanja s lica zemlje srpskog naroda, pravoslavlja, SPC i svega
povezanog s time. Za njih je bilo kakvo sudjelovanje u životu te države, zapravo
sudjelovanje u zločinu. Stepinac, bez obzira na pojedina spašavanja i osude,
nije nikada doveo u pitanje samu NDH, štoviše, pozdravio je nastanak te države,
bio joj je lojalan do kraja, nosio je odlikovanje te države, bio je vojni vikar
u vojsci te države, onoj vojsci koja je genocid i provodila. Hrvatima je to
teško razumjeti, jer, budimo iskreni, za znatan dio njih je NDH ipak bila neka
vrsta ili pokušaj nacionalne države, od koje oni, kao vladajući narod, većinom nisu
iskusili zla. Međutim, Srbi su doživjeli pokušaj uništenja od strane te države,
i u tom pokušaju nisu sudjelovali samo ustaše ili dio njih, već su sve
strukture te države na neki način bile uključene u to.
Ovo
što opisujem nije stav vrha SPC ili srpske politike, nego treba biti svjestan
da je ogromna većina srpskog naroda istraumatizirana tom NDH. To je iskustvo
cijelog jednog naroda. Pokušajte iskreno razgovarati s bilo kojim Srbinom iz
Hrvatske ili Bosne, da vam ispričaju obiteljske uspomene iz tog razdoblja, i u
preko 90 % slučajeva čuti ćete jako jezive stvari. Nekima su obitelji ubijene,
neki su protjerani, a nekima je teško pričati o ponižavajućim iskustvima
prevjeravanja. Nekima ni to mijenjanje vjere nije pomoglo, jer su i kao
katolici bili ubijeni. Zar autorica misli da ne postoje svjedočanstva
nekadašnje „kozaračke djece“? Neki od njih su i danas živi, i iz njihove
perspektive stvari ne izgledaju onako kako bi nam to htjeli predstaviti razna
jasenovačka društva i Glas koncila.
Ako
autorica ima vremena i volje, neka pročita: Svjedočanstvo 1
i Svjedočanstvo 2 . Što se tiče područja jednog dijela Mitropolije zagrebačko-ljubljanske, možete
pogledati ovo: Bilogora i Grubišno Polje 1941.-1991.
Dakle,
da sažmemo: cijeli jedan narod je duboko istraumatiziran jednom paradržavom (ne
samo režimom i strankom), koju Stepinac nikada nije zanijekao, i nije korektno
duhovne vođe tog naroda prozivati za laganje i klevetanje. Vi se u tragediju
ovoga naroda možete uživjeti ili ne, možete se složiti s njegovim tumačenjem
povijesti ili ne, ali nije korektno omalovažavati i podcjenjivati na ovakav
način.
Autorica
kaže da nije napisala da je SPC zaustavila
kanonizaciju, već da je pokušava
zaustaviti. Ja podsjećam da tom prilikom nisam mislio toliko na njen
članak, već na općenite tvrdnje u medijima, da je SPC zaustavila kanonizaciju. Zato
sam napisao termina koji se neprekidno
papagajski ponavlja u medijima.
Autorica
osporava moju tvrdnju da nema bitne razlike u Katoličkoj Crkvi između
beatifikacije i kanonizacije: Trebam
ovdje nadodati i da suprotno mišljenju autora članka postoji jedna suštinska
veza između beatifikacije i kanonizacije. A to je da prilikom kanonizacije Papa
na osoban i definitivan, čak na neizravan način i nezabludivo, proglašava
nekoga svetim i dopušta odnosno obavezuje cijelu Crkvu na njegovo štovanje. On
to naravno čini samo kada se prethodno dokazalo da je kandidat bio vjerna i
uzorna života. Ja ću međutim ponoviti i obrazložiti: nema u katoličanstvu
bitne razlike između sveca i blaženika, između kanonizacije i beatifikacije. Blaženik
je također svetac, samo lokalni, dakle odobren/predložen određenoj
partikularnoj Crkvi, dok je svetac odobren/predložen sveopćoj. Ta je razlika
samo ceremonijalna, titularna. Ovo što autorica navodi može se primijeniti na
odnos „sluge Božjega“ s jedne, i sveca/blaženika s druge strane. Jer, nema
razlike u načinu štovanja između sveca i blaženika, i jednom i drugom se
vjernici mole za zagovor, časte i nasljeduju ih; nazivaju po njima crkve i
župe, ubrajajući ih u zaštitnike, te bez razlike ugrađuju njihove relikvije u
oltar, na najsvetije mjesto Euharistije. Time Katolička Crkva daje do znanja da
je određena osoba ontološki ušla u raj, u zajedništvo s Bogom, jer teško da bi
nekome posvetila crkvu ili ga ugradila u oltar, ako sumnja da je dotični u
paklu ili čistilištu. Sami pojmovi svetac i blaženik su bili istoznačnice do
visokog srednjeg vijeka, a nakon toga je pojam „blaženik“ dugo odgovarao
današnjem „sluzi Božjem“, i tek je u najnovije vrijeme ustaljena današnja
terminologija i praksa. Da ne bi ispalo da ja dociram katolicima, pozvat ću se
na nedavni intervju kardinala Parolina u Zagrebu: „Stoga nam je drago ustvrditi da je njegova svetost već potvrđena procesom beatifikacije“. Također ću se
pozvati i na prof. Petra Bašića TOR sa zagrebačkog KBF-a: https://hrcak.srce.hr/31525 .
Autoricu
žalosti činjenica da autor članka
uspoređuje žrtvu Stepinca i hrvatskog episkopata i klera s žrtvom srpskog
episkopata i klera. Svaka je nevina žrtva velika i svaki je život dragocjen. Naravno
da je svaka nevina žrtva velika, međutim, određene revizionističke sile u
hrvatskome društvu jednostavno tjeraju čovjeka da podsjeti hrvatsku javnost
kako je i srpska strana imala itekako krvavih žrtava, i da dotična hrvatska
javnost sebi posvijesti razmjere stradanja Srba i SPC.
Nisam
nigdje napisao da je Stepinac surađivao s komunistima, ali, određene činjenice
su lako provjerljive, i štoviše sadržane u Stepinčevim biografijama. Usprkos mržnji
komunista prema Stepincu i katolicima (takva mržnja je postojala i prema
ostalim vjerskim zajednicama), i usprkos njegovu stradanju, koje nitko ne
poriče, činjenica je da je on imao neusporedivo blaži tretman od komunista,
nego što je pravoslavni episkopat imao od ustaša. Je li bio godinu dana na
slobodi? Jest. Je li za to vrijeme pisao žestoke kritike protiv nove vlasti? Jest.
Je li se sastajao s komunističkim vođama? Jest. Je li sudjelovao na
komunističkim manifestacijama u VIP loži uz Bakarića i ruske generale? Jest.
Rekao sam „imao je kakvo takvo suđenje“. Dakle, suđenje nije bilo pošteno, ali
je ipak bilo, spisi su sačuvani, i velikim dijelom bili svjedočanstvo za
njegovu beatifikaciju. Je li mu zatvor olakšan? Jest, nije išao na prisilni
rad, dobio je mogućnost rada, prevođenja, vlastitu kapelicu itd. Je li mu
zatvor prenamijenjen u kućni pritvor? Jest. Je li imao mogućnost emigracije?
Jest. Prethodni ustaški režim, kojemu je on bio lojalan, ništa od ovoga nije
omogućio pravoslavnom episkopatu – ljudi su bili bez optužnice, bez procesa,
bez suđenja i zatvora, masakrirani i pospremljeni poput ustrijeljenih životinja
u jame, bez znaka i obilježja. Danas revizionisti u Hrvatskoj jako ističu žrtvu
katoličkog klera od komunista, a posve prešućuju neusporedivo teža stradanja
pravoslavnog episkopata. Zato je potrebno naglasiti ove stvari, a ne zato što
smatramo nekoga vrednijim.
Autorica predbacuje
navodne laži o sudbini zagrebačkog mitropolita sv. Dositeja, neke pojedinosti o
njegovom zlostavljanju, te navodi navodni dokaz koji te stvari opovrgava. Što se
tiče sudbine sv. Dositeja, o njoj postoji zapis:
"Spomenica pravoslavnih svećenika - žrtva
fašističkog terora i
palih u narodnooslobodilačkoj borbi": "Rat
je mitropolita Dositeja zatekao u Zagrebu u njegovoj rezidenciji. Ha dan
proglasa NDH, 10. travnja 1941. uhićen je od ustaša i sa svojim đakonom Lazom
Živadinovićem zatvoren u zatvor zagrebačke policije u Petrinjskoj ulici. Pošto
je bio bolestan, premješten je u Bolnicu milosrdnih sestara. Umjesto liječenja
milosrdne sestre su ga strašno mučile i ponižavale. Od njih je svaki dan
bičevan i tučen, tako da mu je sva brada bila počupana. Na njega je to teško
djelovalo, na je živčano obolio. U Beograd je preveden već kao težak
bolesnik i liječen
dugo u sanatoriju.
Umro je od
teških posljedica zlostavljanja, u manastiru sv. Vavedenja u
Beogradu 14 siječnja 1945.“
Dakle,
radi se o citatu iz povijesne knjige. Ja sam istraživao pomalo prošlost tog
citata, i došao do saznanja da se radi o usmenoj predaji. Je li ona lažna? Ne
znam, ali ona postoji, a povijesni izvor koji postoji, ne može se nazivati
lažnim, dok se pouzdano ne dokaže suprotno. Svakako, ako postoje bilo kakve
manipulacije, za njih je odgovorna ustaška vlast. Ako su ustaše već nakanili
ukloniti mitropolita Dositeja, mogli su provesti proceduru, kakvu su npr.
kasnije komunisti proveli za Stepinca. Zahvaljujući toj proceduri, obilnoj
dokumentaciji, papirologiji itd., danas se zna gotovo svaki korak kojega je
ovaj učinio u komunističkim rukama. Međutim, mitropolit Dositej je uhićen bez
ikakve pravne procedure, mučen i deportiran. Zato se o njemu, kao i o drugim
episkopima, moraju sakupljati razna usmena svjedočanstva, kako bi se makar pokušalo
rekonstruirati njegov mučenički put. Ako u svemu tome i postoje neki propusti
ili laži, to je odgovornost isključivo ustaške vlasti, a ne SPC, koja je prisiljena
od razbacanih komadića složiti mozaik njegovih stradanja.
Kao
dokaz protiv ovog svjedočanstva o sv. Dositeju autorica navodi: Dr. Ante Šumanović, koji je bio u tamnici s
mitropolitom nakon uhićenja posvjedočio je da je mu mitropolit rekao da se
Stepinac za njega „zauzeo više no što bi to mogao rođeni brat“ i „da ima
zahvaliti samo energičnom nastupu nadbiskupa Stepinca da ustaše nisu spalili i
srušili pravoslavnu crkvu [u Zagrebu] istoga dana, kada su zapalili židovski
hram. Rekao je da će biti prebačen u Srbiju -što je za njega onaj čas bilo
najpovoljnije –i da to ima zahvaliti Stepincu.
Ovo
svjedočanstvo je također vrlo nepouzdano. Ono naime spominje paljenje židovske
sinagoge u vrijeme uhićenja mitropolita Dositeja. Međutim, zagrebačka povijest
ne poznaje paljenje židovske sinagoge, a najmanje tih dana, početkom rata. Ona nije
ni mogla biti zapaljena, jer bi bile ugrožene zgrade koje su bile direktno uz
nju, a to su zgrade strogog centra Zagreba, faktički na Trgu bana Jelačića. Dekret
za njeno rušenje je izdan tek u listopadu 1941.g. kada sv. Dositeja više nije
bilo odavno u gradu, a devastacija i rušenje zgrade je završeno tek u travnju
1942.g. Prema tome, imamo razloga sumnjati u vjerodostojnost ove izjave. A i
što znači spašavanje same pravoslavne crkve u Zagrebu, kada godinu dana nakon
toga vidimo Stepinca tamo na uspostavi lažne HPC, prilikom čega se pozitivno
izjasnio o njoj.
Uostalom,
za komentar mnogih dokumenata i svjedočanstava čekamo rezultate mješovite
komisije.
Ponovit
ću još jednom: netko se može uživjeti u situaciju Srba i u njihova stradanja
ili ne. Netko može prihvatiti njihovu viziju i tumačenje povijesti, ili ne. Ali
nitko ne bi trebao omalovažavati njihova stajališta, nazivati ih lažima ili
klevetama, jer vidimo da mnoge stvari ovdje uopće još nisu jasne ni
razjašnjene. A pogotovo nije dobro stvarati u javnosti atmosferu „SPCfobije“,
jer to pogotovo ne doprinosi raščišćavanju situacije.
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima