Nakon što
smo upoznali prve dvije pravoslavne patrijaršije, carigradsku i aleksandrijsku,
dolazimo do treće patrijaršije u diptihu, antiohijske.
Sve do
4.st.pr.Kr., Sirija je s najvećim dijelom Bliskog istoka bila u sastavu
Perzijskog Carstva. Nakon što je Perzijance pobijedio Aleksandar Veliki,
postaje dio velikog Aleksandrovog imperija, koji se međutim ubrzo po
Aleksandrovoj skoroj smrti raspao. Vlast nad Sirijom pripala je Aleksandrovu
generalu Seleuku I. Nikatoru, koji je na Bliskom istoku osnovao svoju grčku, helenističku
dinastiju Seleukida. On je u sjeverozapadnoj Siriji, na rijeci Orontu, blizu
Sredozemnog mora, osnovao grad, kojeg je u čast svoga oca Antioha nazvao Antiohija.
Antiohija je
na antičkom Bliskom istoku imala istu ulogu kakvu je Aleksandrija imala u
Egiptu. Bila je to metropola, ne samo Sirije, već i čitavog Istoka, i jedan od
najvažnijih gradova tadašnjeg svijeta. Procjenjuje se da je imala na vrhuncu
procvata oko pola milijuna stanovnika. Stanovništvo je bilo miješano, sa svih
strana, ali dominantni jezik i kultura su bili grčki. Bio je to grad
umjetnosti, kulture, znanosti i filozofije, koji je kontrolirao trgovinu Istoka
i Zapada. Ni nakon rimskog osvajanja nije propao, štoviše, postao je jedan od najvažnijih
gradova Rimskog Carstva, uz Rim, Aleksandriju i Efez (kasnije Carigrad), te jedno
od sjedišta istočne prefekture Carstva. Kao i Aleksandrija, Antiohija je
privukla veliki broj židovskih doseljenika, te je bila jedan od najvažnijih
centara židovske dijaspore. Kasnije je važnost Antiohije opala; danas se nalazi
u sastavu Turske, te ima manje od 200 000 stanovnika, većinom Turaka-muslimana.
Turci je zovu Antakja.
Antiohija je
biblijski grad. Među prvih sedam đakona prve Crkve u Jeruzalemu, nalazimo i
antiohijskog pridošlicu Nikolu (Dj 6, 5). U Antiohiji je započela masovna
propovijed Evanđelja poganima, nežidovima (Dj 11, 20). U Antiohiji članove
Crkve po prvi puta nazvaše kršćanima
(Dj 11, 26). Iz Antiohije sv. Pavao apostol poduzima svoja tri glasovita
misijska putovanja, opisana u Djelima apostolskim. Apostol Petar se, uz Pavla,
općenito smatra prvim poglavarom antiohijske Crkve, pa se antiohijski
pravoslavni patrijarsi do danas smatraju njegovim nasljednicima.
Poput Aleksandrije,
i Antiohija je od samog početka postala jedan od najvažnijih kršćanskih
središta drevnog svijeta. Ovdje djeluje kao biskup sv. Ignacije Antiohijski,
treći nakon Petra, i jedan od najvažnijih apostolskih Otaca, čije poslanice su
nam svjedočanstvo o ustroju i učenju poapostolske Crkve. U gradu je održan
cijeli niz važnih crkvenih sabora, presudnih za razvoj kršćanstva. Grad je bio
sjedište glasovite teološke škole, uz aleksandrijsku, najvažnije u kršćanstvu. Iz
Antiohije nam dolaze mnoge znamenite ličnosti: sv. Ivan Zlatousti, sv. Ivan
Damaščanski, sv. Hilarion Veliki, itd. Šire područje Sirije je, nakon Egipta,
kolijevka monaštva, i teško je uopće sažeto opisati svu cvatuću kršćansku
kulturu drevne Sirije i njene metropole Antiohije.
U Antiohiji
se razvio i poseban liturgijski obred, iz kojeg vuče porijeklo većina istočnih
obreda: zapadnosirijski, istočnosirijski, armenski, te bizantski, kojim se
danas služi Pravoslavna Crkva.
Kao što je
Aleksandrija, po pravoslavnom shvaćanju, zadužena za misionarenje Afrike,
Antiohija je zadužena za misionarenje Istoka, tj. Azije, dokle god ona seže. U drevno
ranokršćansko doba iz Antiohije se širi kršćanstvo: Kavkaz, Mala Azija,
Mezopotamija, Perzija, Arabija…
Sve je to
utjecalo da Antiohija dobije status patrijaršije, i to četvrte nakon Rima,
Carigrada i Aleksandrije; nakon odlaska Rima u 11.st., ostaje treća.
Antiohijska
patrijaršija doživljava nekoliko velikih lomova kroz povijest. Prvi veliki lom
dogodio se na prijelazu 4./5.st. Nakon što je kršćanstvo proglašeno državnom
religijom Rimskog Carstva, perzijski kršćani bivaju sumnjičeni kao rimska peta
kolona; da bi dokazali lojalnost svojoj zemlji, u to doba proglašavaju
autokefalni patrijarhat, a nakon toga odbacuju Efeški sabor 431.g. Štoviše,
primaju izbjegle nestorijance, krivovjerce osuđene na tom Saboru, te ispadaju
iz Crkve. Bio je to veliki gubitak na istoku, i velikim dijelom kraj
antiohijskih misija; preživjeli ostaci ove nestorijanske perzijske Crkve danas egzistiraju
kao Asirska Istočna Crkva (izvorna) i Kaldejska Katolička Crkva (u jedinstvu s
Rimom).
Ubrzo dolazi
novi udarac. Širi se monofizitsko krivovjerje, osuđeno na Kalcedonskom saboru
451., te ogroman dio Sirije, te Armenija, postaju monofizitski – današnja jakobitska
i armenska Crkva.
Potkraj 7.st.,
jedan dio Antiohijske Patrijaršije prihvaća monoteletsko krivovjerje. Ovi su poznati
su kao maroniti. Kasnije, maroniti postaju katolici, te su danas jedina istočna
Crkva koja je u cijelosti katolička.
U 7.st.
Antiohiju i Siriju osvajaju Arapi, nakon čega dolazi, slično kao i u Egiptu, do
masovne arabizacije i islamizacije Sirije, dok je križarsko „oslobađanje“
pratila nasilna latinizacija. To, i razdoblje neprekidnih ratova i razaranja,
ugasili su sjaj Antiohijske Patrijaršije, koja je svedena na ostatke ostataka. Vjernici
patrijaršije postaju zatvorena manjina, misije se gase, teologija gubi, a i sam
grad civilno gubi na važnosti. Od križarskog osvajanja grada 1098., pa do osvajanja
muslimanskih Mameluka 1269., patrijarsi borave u izbjeglištvu. Ipak, od 1342.,
sjedište patrijaršije prelazi u Damask, gdje je i danas. Drevni antiohijski
obred postupno je do 12.st. zamijenjen bizantskim.
Uslijed gašenja
i opadanja patrijaršije, ona sve više potpada pod utjecaj Carigrada (poput
Aleksandrije), i faktički postaje ovisna o Carigradu. Od 1672.-1850.,
patrijarsi se biraju u Carigradu, opada broj biskupija, a sve do potkraj 19.st.
crkvena uprava je posve u rukama Grka, usprkos većinskom arabofonom vjerničkom
stanovništvu. Kao da sve to nije bilo dosta, 1724. dolazi do raskola, i jedan
dio vjernika postaju grkokatolici. Ipak, patrijaršija nije nikada svedena na
simbolični ostatak poput aleksandrijske; procjenjuje se da je polovinom 19.st.
pravoslavno bilo 8-9% stanovništva Sirije.
Osim ovih
nekoliko velikih udaraca, patrijaršija je od arapskog osvajanja u 7.st. u
stanju neprekidnog pritiska, bezbrojnih progona i maltretiranja. Posljednjem
velikom udaru u obliku ISIL-a i rata u Siriji svjedočimo i mi danas.
Danas se
broj vjernika Antiohijske Patrijaršije procjenjuje na oko 2 milijuna,
raspoređenih u 22 biskupije i preko 400 župa. Od toga ih je milijun u Siriji,
gdje čine 5% stanovnika (predratna statistika), a 400 000 u Libanonu (10% od
ukupnog broja stanovnika). Od 22 biskupije, 6 ih je u Siriji, 6 u Libanonu, 3 u
istočnoj Turskoj, 6 u Americi i 1 u Australiji. Od 2003. američki dio
patrijaršije uživa autonomiju. U bogoslužju se koriste grčki, arapski i
engleski jezik. Od nekadašnje misijske jurisdikcije nad „Istokom“ ostale su
samo male zajednice, uglavnom stranaca, u Iraku, Iranu, Kuvajtu, Kataru,
Bahreinu, UAE i Omanu.
Općenito,
patrijaršija je veoma aktivna, misijski, pastoralno i karitativno. Posebno je
zanimljiv njezin misijski rad, naročito u Americi, gdje je tisuće
Angloamerikanaca, uglavnom protestanata, primilo pravoslavlje baš u Antiohijskoj
Patrijaršiji, te danas tamo postoji vikarijat zapadnog obreda (oko 10 000
vjernika), te oko 20 župa bizantskog obreda, sastavljenih od obraćenika. Puna titula
patrijarha glasi: Njegovo blaženstvo
patrijarh Velike Antiohije, Sirije, Cilicije, Mezopotamije, i sveg Istoka.
Shukran Rabb ve Allah berekete:)
OdgovoriIzbrišiAbdul Mesih el Miskin
Da li je moguća promena redosleda autokefalnih crkava u diptihu pravoslavne crkve? S obzirom da je diptih nastao u doba kada su važile drugačije političke prilike od onih koje važe u moderno doba. Rim i Carigrad na prvom mestu kao dva carska prestona grada sa senatom to više nisu. Rim više i nije pravoslavan. Aleksandrija i Egipat više nisu centar hrišćanstva u Africi. Antiohijska crkva je svedena na ostatke ostataka. Imamo rusku crkvu koja je politički najuticajnija i ubedljivo najbrojnika na šestom mestu u diptihu. Mnogi se pitaju zbog čega Carigrad koji više nema staru slavu koju je nekada imao, koji ima vernika kao parohija unutar SPC ima toliku važnost u pravoslavnom svetu?
OdgovoriIzbrišiTeoretski da, praktički neizvedivo. To je tradicija već milenij i pol, a ove katedre su apostolskog porijekla i njihove zasluge za pravoslavlje su jednostavno prevelike, još je i sve zacementirano saborskim odlukama.
IzbrišiKiparska crkva je, takođe, apostolskog porekla, međutim, nalazi se na začelju diptiha. Bugarska crkva je prva slovenska autokefalna crkva a nalazi se iza i ruske i srpske crkve. Ruska pravoslavna crkva ima diptih koji se unekoliko razlikuje sa tim da su mesta srpske i gruzijske crkve zamenjena.
IzbrišiTzv. Treći Rim je povijesno i teološki neispravna ruska ideja. Postojala su samo dva Rima.
OdgovoriIzbrišiiPCuH
Carska Rusija je sebe smatrala naslednicom Romejske (Istočnorimske, vizantijske) imperije i samim tim svoju prestonicu Rimom. Prezime poslednje ruske dinastije je "Romanov". Postoji ruska izreka: "Prvi Rim je pao zbog jeresi, drugi Rim (Konstantinopolj) zbog greha, treći Rim je Moskva, četvrog Rima neće biti."
IzbrišiOva patrijaršija je najgora od svih pravoslavnih patrijaršija. U njoj se službeno već blizu tri desetljeća lokalni heretici pričešćuju zajedno s pravoslavnima, sprovode zajednička bogoslužja...
OdgovoriIzbriši