Surfajući različitim kršćanskim
stranicama hrvatskog jezičnog područja, može se uočiti da je veoma često na
njima prisutna tema zla i patnje, odnosno, objavljuju se članci na temu, odakle
zlo i patnja u svijetu? Često se također čuju pitanja poput: zašto Bog
dozvoljava da nevini stradaju, djeca trpe, mladi umiru, što je kriva beba koja
umire od HIV-a, itd. Teme su to koje su zaista svagda aktualne za ljude.
Što
se tiče dotičnih članaka i odgovora na tim stranicama, katoličkim i protestantskim,
okvirno se može reći da u pokušaju davanja odgovora na navedena pitanja,
zauzimaju prvenstveno humanističko stajalište, i da se najčešće odgovori svode
na „ne znamo, ali uzdamo se u dobrog Boga“. Tako „Glas koncila“ u jednom svom
odgovoru na pitanje o slučaju djeteta zaraženog HIV-om kaže: „...Patnja je tajna, premda nema čovjeka
koji je nije doživio... Katolička vjera
patnju ne može ukloniti, niti je uklanja. Ali, ona je čini podnošljivom... Istina, patnja je misterij svijeta kao što je i zlo,
ali ju je s vjerom u Boga i vječni život moguće živjeti osmišljeno i uzdignute
glave...“ Drugim riječima, ne znamo ništa o patnji i uzrocima pojedinačnih muka, ali
nam vjera može pomoći da je podnesemo i osmislimo. Bitno.net u članku „Zašto
djeca okrutno pate?“ problem preusmjerava na pitanje ima li Boga ili ne,
izbjegavajući jasne odgovore, dok u „Zašto Bog dopušta trpljenje?“ (preneseno
iz Book-a) navodi 8 razloga zašto nam trpljenje može pomoći u vjerničkom životu
(što je svakako korisno, ali ne pogađa bit). Protestantski gotquestions
zaključuje: „Patnjom, kao i svim ostalim
ljudskim iskustvima, upravlja suverena Božja mudrost. Na kraju saznajemo da
možda nikada nećemo saznati točan razlog naše patnje, ali moramo se pouzdati u
našeg suverenog Boga. To je pravi odgovor na patnju.“
Međutim,
možemo li se kao kršćani zadovoljiti s ovakvim pristupom? Naravno, patnja je
tu, i potrebno ju je osmisliti u konkretnim životnim situacijama, no kako
ispravno osmisliti nešto čemu ne znamo uzrok, i za što nismo sigurni na koji
način točno djeluje? Zato ćemo se sada obratiti Pravoslavnoj Crkvi, kako bismo
vidjeli što ona uči o ovome. To je učenje koje se zasniva na Bibliji i crkvenoj
Predaji, objavljeno od Duha Svetoga, i kontinuirano poučavano od Otaca Crkve. Ovo
učenje zapravo daje vrlo jasne i konkretne odgovore na problem zla i patnje.
Učenje
Pravoslavne Crkve o zlu i pojedinačnim patnjama u svijetu zasniva se na 4 važna
elementa:
1.)
neprirodnosti svijeta,
2.)
Božjoj Providnosti,
3.)
Božjoj milosti
4.)
i duhovnim zakonima
Neprirodnost
svijeta
Za
većinu ljudi na svijetu, taj svijet u kojem žive jest jedno bogomdano mjesto,
koje treba biti baš takvo kakvo jest. Nažalost, i velika većina kršćana ovaj
svijet doživljava kao nešto što je, takvo kakvo jest, stvoreno od Boga, i što
bi trebalo čovjeku pružiti određeni „prirodni ciklus“ života: rađanje, sretno
djetinjstvo, uspješno školovanje, sretan brak, zdravu djecu, dobar posao, mirnu
starost i blagu smrt u dubokoj starosti. Bilo kakvo odstupanje od ovog idealnog
ciklusa, za njih je zlo, i izaziva pitanje „Bože zašto?“. Naravno, svi smo, po
tom načinu gledanja, pozvani da izgrađujemo „još bolji svijet“ svojim
zalaganjem.
Međutim,
Biblija i milenijsko učenje Crkve nas poučavaju da je ovaj svijet sam po sebi
nezdrav i bolestan. Za pravoslavlje, treba biti jako oprezan kada se bilo što
na ovom svijetu proglašava prirodnim i normalnim. Prirodno je za pravoslavlje
ono stanje svijeta, kakvo je bilo na početku, nakon stvaranja: nije bilo
patnje, zla ni grijeha; čovjek nije obolijevao, stario, ozljeđivao se ni
umirao; životinje nisu bile mesojedi i grabežljivci; sve je bilo prosijano
Duhom Svetim i čovjek je komunicirao s Bogom i anđelima lice u lice. Adamovim padom,
sve se poremetilo. Čovjek tada nije naprosto samo izgubio nadnaravnu milost
(kako je učio tradicionalni katolicizam), već je duboko psihofizički oštećen i
promijenjen, on i cijela priroda s njime. Gore navedeni „idealni životni ciklus“
je za pravoslavlje robija i bolesnička postelja već sam po sebi. Čak i današnji
brak i spolni odnosi nisu postojali prije Adamova pada, već su plod iskvarene naravi.
Priroda koju proučavaju znanstvenici ovoga svijeta, nije priroda, nego
karikatura prirode. Prizor kada mačka kolje i jede miša, kada prirodne nepogode
uništavaju biljke, kada se dogodi potres, kada mladi čovjek uživa u seksu ili
starac umire, za pravoslavlje je protuprirodan.
Pravoslavlje
se prisjeća onog idealnog svijeta u kojem nikakvog zla nije bilo, i naviješta
budući svijet, u kojem će zlo ponovno nestati, ljudi postati bogovi po milosti,
i priroda se preobraziti. Čak ni čudesna ozdravljenja u pravoslavlju nemaju
drugu funkciju, nego navijestiti budući svijet u kojemu više neće biti bolesti.
Zato, pravoslavlje ne može postaviti pitanje: zašto mladi umiru, ili slično, za
njega je ključni problem zašto čovjek uopće umire, a taj problem je riješio
Krist.
Cilj
kršćanske vjere je spasenje duše, zajednica s Bogom, zaodijevanje Kristom. Zato,
istinski pravoslavac gleda na ovaj svijet kao na bolesnu tvorevinu koja stenje
pod ropstvom đavla i koju je nemoguće poboljšati ili popraviti. Za njega,
patnja i zlo su ovdje normalni, jer su plod čovjekovog grijeha i đavla, jer je
ovaj svijet jednostavno takav. Razbolio se od raka, ili doživio smrt bližnjega,
njemu je svejedno, jer zna da je to dio ovoga svijeta, da to ima izvor u
Adamovu grijehu, da ćemo svi jednom umrijeti bez razlike, i da je za čovjeka
najbitnije spasiti dušu. Zašto bi se zamarao sa smrću čovjeka, kada će on
ionako jednoga dana uskrsnuti? Za istinski biblijskog čovjeka, tragično je i
tužno promatrati liječnika koji izvodi najteže operacije, spasioca koji spašava
živote ili bilo što slično, i biti svjestan da su dotični izvan zajednice s
Bogom i na putu za pakao. Čemu pokušavati pokrpati raštimanog fiću, koji će
uskoro na smetlište, kada ti se smiješi novi Audi?
Božja
Providnost
Svi
znamo vjersku istinu da je Bog Stvoritelj, Stvoritelj neba i zemlje, svega što
postoji. No, nekako uvijek stoji po strani činjenica da je on također i Bog
Svedržitelj, tj., Bog koji sve održava. Sve što postoji na ovome svijetu, svako
stvorenje duhovno ili materijalno, uspijeva postojati samo zato što ga Bog
održava na životu. Nijedno stvorenje ne postoji samo po sebi, niti samo sebe „drži
na okupu“; tada ne bi bilo stvorenje. Od blata na cesti, pa do najvišeg anđela,
sve je to uzdržavano i održavano od Boga Svedržitelja.
Također,
Bog Stvoritelj i Svedržitelj se nalazi izvan ovog našeg prostora i vremena. Za Njega
prostor i vrijeme ne postoje, Njegove oči motre svaki atom i svaku sekundu
vječnosti. Pred Njim nema ni prošlosti ni sadašnjosti ni budućnosti, nego jedno
veliko sada. On sada istodobno gleda
naše rođenje, ovaj trenutak i smrt.
Iz
ovoga zaključujemo kako Bogu nije ništa sakriveno, pa makar to bile i naše najtajnije
misli, i da ima vlast utjecati na događaje u životu svakoga od nas. Na osnovu
toga, Bog vidi unutrašnji odabir srca svakoga od nas, i vidi u kojem će se
smjeru razvijati naš život; vidi, ali ne određuje. Vidi i omogućuje nam
izvanjske okolnosti preko kojih ćemo najbolje ostvariti onaj svoj pozitivan
izbor (ako postoji), odnosno, ublažiti posljedice negativnog izbora. Primjenjeno
na problem smrti, možemo reći da niti jedna smrt ljudskog bića nije plod
slučajnosti, već Bog, koji ima savršenu procjenu našega stanja, jednostavno
dozvoljava našu smrt u onom trenutku u kojemu smo sazreli za odlazak s ovoga
svijeta. Ako smo dostigli mjeru pravednosti i jedinstva s Bogom, da se može
reći narodski „to je to“, i nemamo više što na svijetu učiniti – Bog će nas
uzeti. Ako smo dostigli mjeru savršenstva i jedinstva s Bogom, a možemo još
nešto učiniti za Boga – On će nas ostaviti koliko je potrebno dugo. Ako Bog vidi
da će naš izbor biti pozitivan i kršćanski, ali da bismo mogli zastraniti
uslijed preopterećenja, ili da ćemo se uzalud mučiti – uzet će nas kao krštenu
novorođenčad. Ako smo dostigli mjeru zla i iscrpili sve ponude i rokove koje je
Bog ostavio našoj slobodnoj volji za slučaj da se na Sudnjem danu žalimo – On će
nas uzeti.
Posve
je nebitno uzima li nas s tri dana, ili s dvadeset godina ili sa sto godina
života; smrt je ionako nužnost po đavlu i grijehu, a Bog je izvodi na najbolji
mogući način na nas.
Božja
milost
Riješili
smo problem općeg zla, opće patnje i opće smrti u svijetu, vidjevši gdje im je
početak, uzrok i kakav će biti kraj; riješili smo problem pojedinačnih smrti i
vidjeli zašto nastaju baš tada kako nastaju; no što je s ostalim oblicima
patnje i trpljenja koje doživljavaju pojedinci kroz svoj mučni i tegobni život?
Što s bolestima, siromaštvom, nezaposlenošću, nesrećama, invaliditetom? Ove stvari
dolaze na čovjeka također prvenstveno zbog neprirodnosti svijeta, koju smo gore
obradili, ali u dvije varijante: po Božjoj milosti i po duhovnim zakonima.
Što
se Božje milosti tiče, u njoj se nalazi svaki kršteni član Crkve koji dosljedno
živi svoju vjeru. Krštenjem, primanjem ostalih sakramenata, postom, molitvom,
dobrim djelima, svime ovime kao odrazom našeg unutarnjeg produhovljenog stanja,
mi svjedočimo da smo u Savezu s Bogom. Biti u Savezu s Bogom, i to Savezu
zapečaćenom Kristovom Krvlju, je strašna stvar. Nismo više svoji, nego Božji,
On budno pazi na nas. Nosimo Njegovog Duha Svetog u sebi, Pričest struji našim
žilama. U takvom stanju, sve zlo koje se događa po nužnosti zbog bolesnog
svijeta, Bog usmjerava i dopušta u onoj mjeri koliko je potrebno za naše
usavršavanje, duhovni napredak i čišćenje od grijeha. Jesam li zapustio
molitvu? Bog je pustio bolest da Ga se sjetim i ne otpadnem đavlu. Treba li
moje svjedočenje i razumijevanje drugim ljudima, kako bi ih utješio? Bog će
pripustiti na mene razna iskušenja i krvave tegobe kao bi razumio ljude u boli
i znao ih povesti Njemu.
Uglavnom,
čovjek koji je u milosti Božjoj, može biti posve miran, jer ga Božja pedagogija
naprosto rukovodi prema cilju. Kao što se elitni vojnik predaje vodstvu svoga
instruktora čije metode vojne izobrazbe znaju biti vrlo brutalne (ali bez kojih
će poginuti na ratištu), tako se čovjek u Crkvi, u Savezu s Bogom predaje svom
Bogu, koji ga ponekad na nepopularne načine liječi od zla i restaurira Svoju
sliku u njemu.
Duhovni
zakoni
Posve
je druga priča s ljudima koji se na bilo koji način nalaze izvan zajedništva s
Bogom, bilo da su u teškom grijehu, otpadu, raskolu, krivovjerju, neprimanju
sakramenata, nemoralnom životu, itd. Izvan Saveza s Bogom, čovjek gubi milost
Božju, s njome i zaštitu, te ulazi na neprijateljsko područje. Gdje prestaje
milost Božja, počinju djelovati duhovni zakoni.
Suština
duhovnih zakona je u načelu da zlo automatski privlači zlo. Ako se čovjek nađe
na području na kojemu hara zaraza, siguran je sve dok je u hermetički
zatvorenom vozilu. Čim izađe iz njega, ostaje bez zaštite, i bolest se lijepi
na njega. Tako i čovjek koji je van Saveza s Bogom, jednostavno nema što drugo
očekivati nego da se za njega lijepe zli dusi, bolesti, nedaće, nepravde, točno
onako kako je Bog prorekao Adamu nakon što je ovaj raskinuo rajski Savez: „Zemlja neka je zbog tebe prokleta: s trudom
ćeš se od nje hraniti svega vijeka svog! Rađat će ti trnjem i korovom, a hranit
ćeš se poljskim raslinjem. U znoju lica svoga kruh svoj ćeš jesti dokle se u
zemlju ne vratiš: ta iz zemlje uzet si bio – prah si, u prah ćeš se i vratiti“
(Post 3, 17 – 19). Za razliku od Abrahama ili pravednog Joba, čije su
patnje dane od Boga s višim ciljem.
Čovjek
koji se nalazi u stanju milosti, u Savezu s Bogom, on može i mora osmisliti i
konstruktivno živjeti svoje životne patnje. Međutim, onaj tko je izvan toga, na
kojemu djeluju duhovni zakoni, nema što osmišljavati. Njemu patnje mogu biti
samo dokaz da je na krivom putu, i poziv na ukrcaj u spašavajući brod Crkve.
Za
kršćanstvo, pitanje boli, patnje i smrti ne može biti misterij, jer je
nerazriješivo povezano s ključnim postavkama vjere, i detaljno objašnjeno
Božjom Objavom. No, imamo li dovoljno vjere u Boga da to objašnjenje
prihvatimo?
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima