Danas se navršila sedma obljetnica smrti ruskog svećenika o. Danila Sisojeva, ubijenog u crkvi od strane muslimanskog fanatika. O. Danil je bio svećenik, suprug, otac, pastir, duhovnik, teolog, i nadasve misionar. Iako je živio relativno kratko, iza sebe je ostavio veliko pastirsko i misionarsko djelo, obrativši mnoge u pravoslavlje, ali i pokazujući put pravoslavlju našeg vremena - kako neumorno svjedočiti vjeru drugima, kako na fantastičan način spojiti aktivnost, duhovnost i uzorni obiteljski život. Na njegovu inicijativu je osnovan i naš bratski pravoslavni misionarski centar: svedokverni.org
U nastavku donosimo njegov kratki životopis, ispričan od Georgija Maksimova, njegovog prijatelja i velikog ruskog misionara današnjice:
Svećenik Danil
Sisojev rodio se 12. siječnja 1974. godine. Krstio se s tri godine. Odgajan u
vjerničkoj obitelji. Sjećam se kako mi je govorio o dragim dječjim uspomenama:
kako mu je mama uvečer čitala životopise Svetih.
On je bio svjesno
vjerujući čovjek od samog djetinjstva koje je protjecalo za vrijeme bezbožnog
komunističkog režima. Poznat je događaj kada ga je u sovjetskoj školi,
učiteljica-ateistkinja postavila pred cijeli razred i s ruganjem počela govoriti:
“Evo djeco! Danil izgleda u Boga vjeruje! Možda i molitve znaš?” Mališan je
čvrsto odgovorio. “Da, u Boga vjerujem! I molitve znam!”
Prema vjeri se
baćuška odnosio ozbiljno još od najranijeg uzrasta. Po njegovim riječima, s 12
godina je od roditelja kada bi mu postavljali neke principijelne zahtjeve
tražio biblijsku osnovu za njih, i ako bi je dobivao onda ih je besprijekorno
ispunjavao. U tome se već tada odrazila njegova glavna želja – uvijek i u svemu
spoznati volju Božju i slijediti je. Boga je pretpostavljao svemu ostalom, a volju
Božju – svakoj drugoj.
Poznajem mnogo
dobrih svećenika u Rusiji, ali još nisam susreo čovjeka koji bi tako snažno,
vatreno i sa samoodbacivanjem ljubio Boga kao otac Danil. Nedugo prije njegove
smrti, našavši se na jednoj od njegovih propovijedi za katekumene, pomislio sam
da samo čovjek koji toliko duboko voli Boga može bez prekida govoriti dva i po
sata o Bogu i samo o Bogu, govoriti tako da slušatelji dva i po sata slušaju –
ne pomaknuvši se.
Još u
komunističko vrijeme pjevao je za pjevnicom, a nakon završetka škole 1991.
godine upisao se na Moskovsku duhovnu akademiju. Govorio mi je da je uvijek
želio biti svećenik i nije predstavljao sebi ništa drugo. Ta želja se rodila u
djetinjstvu, kada je preživio kliničku smrt i vidio anđela koji je vratio
njegovu dušu nazad u tijelo.
1995. godine
otac Danil se oženio, završio bogosloviju i bio zaređen za đakona. Od tog
trenutka počela je njegova široka propovjednička i misionarska djelatnost.
Predavao je zakon Božji starijim razredima pravoslavne gimnazije “Jasenjevo”.
Zapamtio sam jednu njegovu priču iz tog vremena. Zadao je učenicima temu za
rad: “Što će ostati poslije mene? Što ću ponijeti sa sobom?” I neki roditelji
su došli smućeni kod njega: “Zar je moguće djeci zadavati takve teme? Oni ne
trebaju razmišljati o smrti.” On je na to odgovorio: “A zašto, vaše dijete je
besmrtno?” Otac Danil je bio uvjeren da je, pošto smrt nitko od nas neće izbjeći,
neophodno pripremati se za nju na prikladan način, a da kršćanin ima sve
neophodno za to i što se ranije počne pripremati – to bolje.
Od 1996. godine
otac Danil je počeo držati misionarske propovijedi na Krutickom podvorju, bio
je suradnik oca Anatolija (Berestova) u centru za brigu o dušama Svetog
pravednog Ivana Kronštatskog. Susretao se i razgovarao s ljudima iz sekti i okultistima
propovijedajući im i obraćajući ih u Pravoslavlje.
Osim oca Danila
ne znam ni jednog drugog čovjeka koji bi mogao smjelo ući među bilo koju
publiku i započeti razgovor s čovjekom najrazličitijih religioznih stavova – i
pritom je uvijek imao što reći. On je bio istinski misionar i volio je ljudima govoriti
o Kristu, volio je kada su se druge duše palile ognjem evanđeoske radosti sa svijećnjaka
njegove duše.
Baćuška je veoma
volio svog nebeskog zaštitnika – proroka Danijela. Kako mi je sam govorio, od
njega je i zadobio misionarsko usmjerenje. Jednom je čitajući knjigu proroka
Danijela, baćuška obratio pažnju na riječi: “ Umnici će blistati kao sjajni nebeski svod, i koji su mnoge učili
pravednosti, kao zvijezde navijeke, u svu vječnost.” (Dn 12, 3). “Pomislio
sam”, govorio je on, “dobro je to: sijati kao zvijezda!”
Znam da se molio
Isusovom molitvom, smatrao je veoma važnim često pričešćivanje – uz pripremu na
prikladan način – i neprestano čitao Sveto Pismo, koje je čini se – u velikom dijelu
znao napamet. Molitva, Euharistija i riječ Božja – to su bila za njega tri
glavna temelja misije.
Za svog života
krstio je više od 80 muslimana i obratio u Pravoslavlje oko 500 protestanata.
Otac Danil je
išao na protestantske skupove i propovijedao o Pravoslavlju na osnovu Svetog
Pisma, sudjelovao u javnim raspravama sa staroobrednicima, s neopoganima, ali
više od svega postao je poznat kao misionar među muslimanima i polemičar s
islamom.
Od muslimana je
dobivao pisma i pozive s prijetnjama. Pola godine prije ubojstva muslimanska
novinarka H. Hamidulina tužila ga je sudu sa zahtjevom da se pokrene postupak
zbog raspaljivanja međuvjerske i međunacionalne mržnje. Tužiteljstvo je odbilo pokrenuti
postupak, ali je u muslimanskim medijima bila pokrenuta čitava kampanja za
ocrnjivanje oca Danila – pravoslavni ljudi ne znaju za to jer, iz razumljivih
razloga, nisu upoznati s muslimanskim sredstvima javnog informiranja.
Sasvim nedavno,
svega tri dana prije ubojstva, otac Danil me je vozio kući i uz smijeh smo se prisjećali
vremena prije deset godina. Otac Danil je govorio da je od svih religija za
njega najmanje interesantan bio islam i da se uopće nije želio baviti njime. Sjetio
sam se našeg davnog razgovora dok smo se vraćali s Krutickog podvorja, kako se
obradovao kada je saznao da pišem apologetske tekstove kao odgovor na
muslimansku kritiku: “Eto, odlično, znači ne moram se baviti time.” Ali Gospodin
je čas kroz jedan, čas kroz drugi stjecaj okolnosti uređivao tako da se
susretao s muslimanima ili temom islama, i on je išao tamo gdje je ukazivao
Gospodin. To je za njega bilo najvažnije.
2000. godine
završio je Moskovsku duhovnu akademiju i uspješno obranio disertaciju na temu
“Antropologija Jehovinih svjedoka i adventista sedmog dana”. Ona je kasnije
bila objavljena kao posebna knjiga. Također je napisao i mnogo drugih radova.
“Šetnja s protestantom po pravoslavnom hramu” je jedinstveno djelo, u kome na
temelju Svetog Pisma objašnjava ustrojstvo i izgled pravoslavnog hrama i
pravoslavno bogoslužje. “Ljetopis početka” i “Tko je kao Bog? ili “Koliko je
trajao dan stvaranja?” posvećeni su, kako je sam govorio, zaštiti svetootačkog
učenja o stvaranju svijeta. U njima otac Danil objašnjava zašto se pravoslavni kršćanin
ne može pridržavati teorije evolucije.
“Brak s muslimanom”
– knjiga posvećena jednom od najbolnijih pitanja suživota kršćana i muslimana u
našoj zemlji. Poticaj za njeno pisanje je bilo to što sam na stranici
“Pravoslavlje i islam” otvorio rubriku “Pitanja svećeniku” gdje je bilo moguće
postaviti pitanje ocu Danilu. I mene samog je zaprepastilo obilje pisama od
strane krštenih žena, koje su ili planirale udati se za muslimane i pitale je
li to dopustivo s točke gledišta Crkve, ili su već stupile u takav brak i
susrele se s ovim ili onim problemima za čije rješavanje su tražile savjet. Osim
toga i u pastirskom radu otac Danil je imao prilike susresti se s Ruskinjama
koje su se pod utjecajem sličnih brakova odricale Krista i primale islam, a
zatim, namučivši se u muslimanskom braku i postavši svjesne svog pada, uz pomoć
baćuške dolazile do pokajanja i vraćanja u Crkvu. Sve to je potaklo oca Danila
da napiše knjigu u kojoj podrobno razmatra ukazano pitanje, podsjećajući da suglasno
pravilima Crkve, pravoslavnom čovjeku se nije dozvoljeno oženiti ili udati za čovjeka
druge vjere, a također dajući i konkretne savjete u vezi s problemima koji su
se javili ako je takav brak ipak bio sklopljen. Baćuška je napisao još jednu
knjižicu, tematski blisku – “Udati se za nevjerujućeg?”
Osim toga, otac
Danil je izdao i knjigu “Zašto još nisi kršten?”, u kojoj se razmatraju
najtipičnije izjave protiv krštenja koje se mogu čuti iz usta najobičnijih
ljudi. Za krštene, ali nepraktične vjernike, napisao je knjižicu: “Zašto je
neophodno ići u crkvu svake nedjelje?” Za praktične vjernike – knjigu “O čestom
pričešćivanju Kristovim Tajnama” koju smo napisali zajedno.
Nedugo prije
smrti rekao mi je da mu je najdraža i najomiljenija njegova knjiga – “Govor na
knjigu Pjesma nad pjesmama”, sastavljena od snimaka biblijskih govora koje je
držao mnogih godina, objašnjavajući Sveto Pismo na osnovu svetootačkih
tumačenja.
Na kraju, posljednja
njegova knjiga – “Uputa za besmrtne ili što raditi ako ste ipak umrli…” U njoj
postoje i takve riječi: “Najbolja smrt za kršćanina je, naravno, mučenička smrt
za Krista Spasitelja. To je najbolja smrt koja je u principu moguća za čovjeka.
Neki su slali izraze sućuti u Optinu pustinju nakon ubojstva tri monaha: za kršćanina
je to realno najveća radost. U drevnoj Crkvi nikada nisu slali sućut kada su
nekoga negdje ubili. Sve Crkve su istog trenutka slale pozdrave. Shvaćate,
pozdrave – jer se pojavio novi zaštitnik na Nebesima! Mučenička smrt briše sve grijehe
osim krivovjerja i raskola…”
Veliko mnoštvo
ljudi, čak i među onima koji nisu bili suglasni s njim po nekom pitanju, bilo
je zadivljeno i ushićeno njegovom hrabrošću. Sasvim nedavno, nakon sahrane,
pozvao me je svećenik koga poznajem i rekao da je vidio snimke gdje otac Danil
stoji sam u sali ispunjenoj muslimanima i s katedre im radosno govori o Kristu
i o tome da islam, odbacujući Bogočovjeka Krista, ne može biti istinska
religija. “Ne mogu shvatiti to”, rekao mi je sugovornik, “kakvo srce treba
imati da bi eto, tako pošao, stao među njih i govorio!”
Snimke koje je
vidio moj sugovornik bile su snimljene na prvoj raspravi s muslimanima. Neki
pravoslavni kršćani nisu bili zadovoljni time što je otac Danil sudjelovao u
tim diskusijama; međutim, inicijativa nije pripadala njemu: muslimani su ga
javno pozvali. I kako je svjedok Kristov mogao odbiti pružiti odgovor o svojoj
nadi? Njegovo odbijanje bi im predstavljalo argument u propagandi islama.
Otac Danil mi je
kasnije govorio da je bio uvjeren da će ga ubiti odmah nakon prve polemike. Noć
uoči diskusije osjećao je snažan strah i zabrinutost. Te noći je imao viđenje.
Vidio je sebe kako stoji ispred kamenog labirinta kakvi postoje na sjeveru. I
prolazeći njegovim krugovima, došao je do centra gdje je bio oltar na kome je
ležala tek ubijena žrtva. Shvatio je da je to sotonin oltar na kome mu je i
prinesena žrtva. Oca Danila je obuzeo gnjev i nogom je srušio oltar. Tu mu se
javio sam sotona kao Jocker, u kostimu dvorske lude, kakvim ga i predstavljaju
na kartama za igru. U njegovim očima bila je divlja mržnja. Bacio se na oca
Danila. Baćuška je počeo moliti: “Presveta Bogorodice, zaštiti!”, “Sveti
Nikola, pomozi!” i drugim svetima. Tada je pred ocem Danilom izrasla doslovce
nevidljiva stijena tako da se sotona bacao na njega, ali je nije mogao savladati
i bio je odbacivan koliko god pokušavao. Gledajući na to, baćuška je dopustio u
sebi ohole misli. Tog trenutka je sotona probio nevidljivu stijenu i uhvatio ga
za grlo. Otac Danil se pomolio: “Presveta Bogorodice, oprosti mi, sagriješio
sam, izbavi me od njega”. Tada je sotona nestao i ocu Danilu je za predstojeću
polemiku rečeno: “Nećeš izgubiti, ali nećeš ni pobijediti.”
“Tako se i
dogodilo”, govorio mi je otac Danil. I dodao da se nakon tog viđenja potpuno
prestao bojati muslimana i njihovih prijetnji, jer pošto je vidio samog sotonu
i njegovu nemoć pred Bogom, na njega nije mogla ostaviti dojam bilo kakva
ljudska zloba, koja uvijek zaostaje pred sotonskom zlobom.
U vrijeme druge
diskusije zajedno sam s ocem Olegom Stenjajevim bio među pomoćnicima –
asistentima oca Danila. Čini mi se da je rasprava prošla dobro (iako je,
naravno, mogla proći još bolje). Značajno je da su nakon te rasprave primili
Pravoslavlje neki muslimani koji su pomagali u organizaciji tih diskusija.
Budući da je sam
bio podrijetlom polovinom Tatarin (po majci), otac Danil je obraćao posebnu
pažnju širenju i jačanju Pravoslavlja među tatarskim narodom. On je bio prvi i,
čini se, jedini svećenik koji je s blagoslovom episkopata počeo redovno služiti
moleban na tatarskom jeziku (djelomično) za pravoslavne Tatare. Izdao je za
svoj novac molitvenik na tatarskom. Zajedno sa svojim pomoćnicima išao je propovijedati
i na sabantui (tatarski nacionalni praznik) i u tatarski kulturni centar; u
Egiptu je satima propovijedao svom vodiču-muslimanu, na televiziji je
raspravljao o vjeri s muftijama.
On je stekao
među muslimanima smućujuću „popularnost“ – ona je plašila i sablažnjavala neke
pravoslavne, ali ne i oca Danila. On je govorio da mu to što je poznat pomaže u
misiji i to je bila istina. Jer muslimani koji su imali makar mali interes za kršćanstvo,
znali su kome treba ići – i nisu griješili, jer su uvijek mogli naići na susret
ljubavi i čuti odgovor na svoja pitanja. Bilo je i takvih muslimana koji su
dolazili do njega da bi ga obratili u islam, a kao rezultat su sami od njega
primali krštenje.
Među onima koji
sebe nazivaju pravoslavnima, susretao sam čudne ljude koji govore da nije
trebao propovijedati muslimanima, da bi se trebalo s uvažavanjem odnositi prema
njihovoj religiji, da nikakve koristi od njegove propovijedi nema. Međutim,
otac Danil je smatrao – kao i Gospodin, i Apostoli, i svi Sveti – da treba
uvažavati zabludjele ljude, ali ne i njihove zablude. Istina je jedna i ono što
proturječi istini i odriče je – jest laž, a uvažavanje laži jest preziranje
istine. Tu jednostavnu stvar ne mogu shvatiti svi oni koji su ravnodušni prema
istini. Zato nisu razumjeli ni oca Danila, iako mu, možda, duguju život.
Baćuška je uspio obratiti Kristu niz vehabija, između ostalog jednog
Pakistanca, koji se spremao postati “šehid” i jednu ženu koju su pripremali da
bude “smrtnica”. Što, zar bi bilo bolje da otac Danil nije propovijedao tim
ljudima, i da su oni, ostavši na prethodnom putu digli u zrak avion, kuću ili
metro – možda neki od onih u kome bi putovali kritičari oca Danila?
Još uspješnije
je propovijedao protestantima. Kada je s blagoslovom metropolita Vladimira
došao zajedno sa svojim misionarima u Kirgiziju i počeo tamo posjećivati
skupove protestanata i obraćati ih, tako da su čak i pastori bili među
novoobraćenima u Pravoslavlje, tada su lokalni voditelji sekti, nemajući snage
oduprijeti mu se u riječi, donijeli odluku da zabrane svojim ljudima da se
okupljaju sve vrijeme dok se otac Danil nalazio u zemlji. Na taj način su mu
pokušali onemogućiti da dolazi na njihove skupove propovijedati, sami
zabranjujući okupljanja.
Otac Danil se
veoma brinuo o misiji po cijelom svijetu. Zajedno s njim putovao sam u
Makedoniju dva puta da propovijedamo tamošnjim raskolnicima. Otac Danil je
ispitivao i mogućnost propovijedanja katolicima u Zapadnoj Europi i u Južnoj
Americi. U prosincu 2009. godine nadao se odlasku na Tajland da bi tamo propovijedao
sjevernim plemenima. Budući da je i sam bio misionar, jako je volio misionare i
trudio se upoznati sa svima koji su propovijedali Krista. Mnogima je pomagao.
Davao je novac za izgradnju hrama u Indoneziji, za odgoj pravoslavne djece iz
siromašnih obitelji u Zimbabveu, primao kod sebe pravoslavne Kineze,
pravoslavne Tajlanđane, čak i pravoslavne Indijce. Po blagoslovu patrijarha
Alekseja II. otac Danil je osnovao školu pravoslavnih misionara. Također je
predavao misiologiju i u Nikolo-Perevinskoj duhovnoj akademiji.
Ono što
zadivljuje je da njegova aktivna misionarska djelatnost uopće nije ometala
njegove župne napore i obaveze. 2001. godine je bio zaređen za svećenika. 2006.
godine je baćuška izgradio mali drveni hram u čast apostola Tome na jugu Moskve
(čiji je upravitelj bio) i želio je da s vremenom tu izgradi ogromni hram –
baziliku u čast svog nebeskog zaštitnika – proroka Danijela. Kako mi je rekao,
ta ideja – da izgradi upravo baziliku – došla mu je na um prilikom posjete
hramu Svetog Velikomučenika Dimitrija u Solunu.
U crkvi je otac
Danil svakog četvrtka držao biblijska predavanja objašnjavajući župljanima po
jednu glavu iz Starog i jednu glavu iz Novog Zavjeta u svjetlu svetootačkog
učenja; svakog petka – predavanja za katekumene koja je morala proći svaka
odrasla osoba koja se htjela krstiti, a svake nedjelje – nedjeljnu školu za djecu.
Želeći da ljudi bolje razumiju bogoslužje izdao je tekst svenoćnog bdijenja i
Liturgije i obavezao dežurne u crkvi da ih dijele ljudima pred svaku službu.
Također je uveo svenarodno pjevanje. Kao rezultat su mu župljani zahvaljivali
za to što su konačno mogli shvatiti smisao onoga što se pjeva u crkvi. Baćuška
je služio veoma sabrano, posebno posljednje godine i veoma je volio propovijedati.
Na službi je držao dvije do tri propovijedi.
Jedan od mojih prijatelja,
poslužitelj u crkvi oca Danila, nedugo prije smrti baćuške priznao mi je da se
divi koliko on, bez ostatka i bez poštede, sebe daje drugim ljudima, posebno župljanima.
Zaista nije
žalio sebe. Sjećam se, jednom je slomio nogu, ali pretpostavljeni mu nije dao
svećenika da ga zamijeni. Tada je otac Danil s nogom u gipsu išao u crkvu i
služio, trpeći bol. Svi župljani i poznanici sjećaju se oca Danila kao veselog
čovjeka i punog životne radosti. Međutim, malo tko zna da je trpio tegobe od
bolesti, posebno od jake glavobolje i od bola u srcu. Baćuška nije pokazivao
svoja stradanja i uvijek je bio pažljiv prema mnogobrojnim župljanima, svakoga
bi saslušao i dao savjet.
Naravno, i otac
Danil je imao slabe strane, ali su čak i njegovi nedostaci, ako se može tako
reći, na neki način ishodili iz njegovog dostojanstva. Kao kršćanin bio je
otvoren za sve i to je kao rezultat davalo neku suvišnu povjerljivost, čija
žrtva je ponekad bio kada je vjerovao ljudima ili knjigama kojima, mislim, nije
trebalo vjerovati. U onome što se ticalo same vjere, baćuška je bio veoma
pažljiv, ali što se tiče nekih drugih pitanja, povijesti naprimjer, mogao je vjerovati
kojekakvim izvorima. S tim je povezan naprimjer, njegov stav prema Drugom svjetskom
ratu, koji je nastao pod utjecajem knjiga V. Rezuna. Po tom pitanju smo ne
jednom diskutirali.
Treba reći da
baćuška nikada nije diktatorski nametao svoje stavove onima koji su bili pored
njega. On je uvijek pažljivo slušao protuargumente, i ako bi bili ispravni, nerijetko
bi ispravljao svoje stavove, ako bi vidio da ne odgovaraju istini. Često je
zvao mene i druge ljude kojima je vjerovao da bi razmotrio ovu ili onu misao i
pitao griješi li. Ako bi shvatio da nije u pravu, nije mu bio problem to
priznati i odustati od pogrešnog mišljenja, jer je više od svega cijenio
istinu, a ne svoje misli i s uvažavanjem se odnosio prema svakom čovjeku koji
bi se našao pored.
S ocem Danilom
bilo je lako ispuniti pravilo blaženog Augustina: “Glavno je jedinstvo,
različitost je drugotna, a u svemu je – ljubav”. Druga točka je s njim bila
moguća upravo zato što su za oca Danila prva i treća točka ove izreke bile
nesumnjiva stvarnost.
Još jedna osobina
koja se mnogima činila nedostatkom i koja je proishodila upravo iz plamene
ljubavi oca Danila prema istini, bila je kategorična forma predavanja misli. Po
svakom pitanju baćuška se trudio doći do istine, a ako bi već uspio doći,
izražavao je istinu direktno i određeno. U našem politički korektnom svijetu
takvo izlaganje misli je bilo nalik oštroj svjetlosti koja je sjekla tamu.
Nekoga je ta časna oštrina privlačila, a nekoga je naprotiv, odgurivala.
I sam nisam uvijek
bio suglasan s formom izlaganja njegovih misli. Naprimjer, diskusija o
uranopolitizmu koju je pokrenuo posljednje godine svog života. U principu, u
suštini otac Danil nije izlagao ništa osim učenja Crkve, govoreći da je nebesko
važnije od zemaljskog, da je pripadnost Crkvi važnija od nacionalne
pripadnosti, jer u njoj nema “ni Židova ni Grka… već je sve i u svemu Krist”
(Kol 3, 11), da svi Sveti “priznavši da su stranci i pridošlice na zemlji. Doista,
koji tako govore, jasno očituju da domovinu traže. Dakako, da su mislili na onu
iz koje su izišli, imali bi još prilike vratiti se u nju. Ali sada oni čeznu za
boljom, to jest nebeskom. Stoga se Bog ne stidi zvati se Bogom njihovim: ta
pripravio im je Grad”. (Heb 11, 13-16). I da smo svi mi, kršćani, također na
zemlji “putnici i stranci” (1 Pt 2, 11) i “jer nemamo ovdje trajna grada, nego onaj budući tražimo” (Heb 13, 14), jer “naša
je pak domovina na nebesima” (Fil 3, 20). Ovdje nije bilo nikakve greške.
Međutim, nisam bio suglasan s ocem Danilom u vezi s neophodnošću da se uvodi
poseban termin, a i sam termin mi se činio neprikladnim, pa i oblik izražavanja
te istine, mislio sam, mogao je da bude mekši.
Iako, strogo
govoreći, ljudi s kojima je bespoštedno sporio na internetu, ili nisu bili
suglasni u suštini, ili se uopće nisu zanimali za suštinu pitanja. Treba reći
da sam nakon baćuškine smrti saznao da čak ni u terminu nije bio novator; riječ
“uranopolit” (ouranopolitis) susreće se kod mnogih Svetih Otaca. Sv. Ivan
Zlatousti je upotrebljava pet puta.
Na dan sahrane
oca Danila, jedan od njegovih oponenata mi je priznao: “Upravo sada sam počeo shvaćati
sve ono što je otac pisao o uranopolitizmu, jer sam veoma poželio doći tamo gdje
je on otišao.”
Otac Danil je bio
veoma čestit i pošten čovjek. Baćuška je bio jedan od onih za koga se od ranije
može znati, da ako ti se nešto svidi, samo mu se trebaš obratiti i on te neće
odbiti. Za mene je on bio primjer svećenika. Sve što je činio, posvećivao je Kristu,
činio je u Njegovo Ime.
Ostalo mi je
mnogo osobnih uspomena. Sjećam se kako me je posjećivao dok sam ležao u
bolnici. Sjećam se kako mi je izišao pokazati svoju kćer Doroteju, kada je
imala samo dva ili tri dana od rođenja. Sjećam se kako me je učio voziti auto.
Sjećam se naših
putovanja, a posebno posljednjeg – u Srbiju, odakle smo se vratili samo tjedan
dana prije ubojstva. Za vrijeme tog putovanja priznao mi je da kada mu biva
posebno teško ili kada se životne okolnosti čine nepodnošljivim, uvijek osjeća
da se doslovce nalazi u ogromnoj ruci koja ga vodi kroz sve nesreće.
Posljednji dan
zemnog života počeo je Liturgijom, koju je služio i na kojoj se, normalno,
pričestio. Zatim je pridružio Pravoslavnoj Crkvi ženu koja je došla iz
staroobredstva. Nakon nekoliko sati je počeo, kao i obično, držati biblijske govore
nakon kojih je do kasno razgovarao sa svima koji su htjeli. Na kraju, kada u crkvi
nije bilo skoro nikoga, krenuo je u oltar da bi ispovjedio svoje duhovno dijete.
U to vrijeme u crkvu je upao ubojica koji je počeo pucati i urlati: “Gdje je
Sisojev?”. Otac Danil je neustrašivo izašao iz oltara njemu u susret i primio
mučeničku smrt za Krista.
Sjećam se,
baćuška je ne jednom govorio kako nikako nisu slučajna evanđeoska čitanja koja
se čitaju po bogoslužnim odlomcima, kako se uvijek predivno pokazuju kao pravovremena
i aktualna.
Na dan njegove
smrti evanđeosko čitanje je sadržalo ove riječi Gospodnje: “ A kažem vama,
prijateljima svojim: ne bojte se onih koji ubijaju tijelo, a nakon toga nemaju
više što učiniti… A kažem vam: tko se god prizna mojim pred ljudima, i Sin
Čovječji priznat će se njegovim pred anđelima Božjim.” (Lk 12, 4 - 8).
Nema komentara:
Objavi komentar
Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima