Pošto je u zadnje vrijeme bilo pitanja od strane čitatelja o pravoslavnom stavu o pitanjima braka i ljudske seksualnosti, teologije tijela, i slično, donosimo kratki tekst američkog pravoslavnog svećenika koji na sažet način prikazuje pravoslavni stav o temeljnim pitanjima spolnog morala.
Pravoslavni kršćani
u SAD-u nalaze sebe na početku 21. stoljeća, okružene kulturnim miljeom koji je
postkršćanski, sekularni, i stran umu Crkve. Nigdje ova stvarnost nije tako
vidljiva, kao u polju ljudske seksualnosti. Seks je bio nasilno izvučen iz svog
pravilnog konteksta, a odvojen od mudrosti i blagoslova Crkve, suvremeni čovjek,
nošen je seksualnom konfuzijom. S jedne strane, znamo o praksi i tehnikama seksa
više nego ikada ranije, a s druge strane, znamo veoma malo o svrsi, smislu i
kontroli seksa u velikom planu Božjem.
Seksualna
revolucija šezdesetih je majka većine suvremenog razmišljanja o seksualnim
odnosima. Iz nje su izrasle sljedeće pogrešne ideje. Seks je apsolutno bitan za
ispunjenje ljudske sreće i razvoja. Djevičanstvo je jedno nesretno i
neispunjeno stanje. Seksualne potrebe i nagoni muškaraca i žena su istovjetni.
Svaki seks je dobar, dok god on uključuje i ljubav, ili bar suzdržanje od „povrijeđivanja“ druge osobe.
Tradicionalni kršćanski pojmovi o seksualnosti su represivni i ne podudaraju se
sa čovjekovom osobnom slobodom.
Ovakvo
razmišljanje je odvelo u ogromne tuge, a loši plodovi seksualne revolucije u
tijeku trideset godina, očigledni su: eksponencijalno povećanje nasilja u kući,
preljuba, spolnih bolesti, vanbračne trudnoće, pobačaja i razvoda. Život prema
običajima seksualne revolucije, niti slavi Sveto Trojstvo, niti potpomaže
dostojanstvu i spasenju muškaraca i žena.
Mi, pravoslavni kršćani,
moramo znati više od onog protiv čega smo. Moramo znati za što smo. Što točno
Pravoslavna Crkva uči o seksualnim odnosima? Prvo, seks nije suštinski važan za
pun ljudski razvoj i sreću. Čovječanstvo nije stvoreno radi seksa. Seksualni
odnosi kakve znamo, nisu postojali u Raju. Adam i Eva su živjeli bez seksa, i
to u neopisivom blaženstvu. Seksualni odnosi
su počeli tek kada je čovječanstvo palo u grijeh, i bilo lišeno svoje
drevne slave i Duha Svetog.
Ovo je učenje
Knjige Postanka: „Zato ga Jahve,
Bog, istjera iz vrta edenskoga... Čovjek pozna svoju ženu Evu, a ona zače“ (3, 23; 4, 1). Sveto Pismo također uči da kada čovječanstvo
bude uskrišeno u Carstvo Božje, neće biti seksa na Novim Nebesima i na Novoj Zemlji.
Odgovarajući na pitanje saduceja, čiji je prigovor podrazumijevao da će se
zemaljske norme braka i seksa nastaviti na Nebesima, naš Gospodin Isus Krist je
učio: „Jer u uskrsnuću niti se žene, niti udaju, nego su kao anđeli
Božji na Nebesima“.
Da seks nije
suštinski za zdravlje i pun život, također se vidi i u primjeru života, našeg
Najslađeg Spasitelja Isusa Krista. Naš Gospodin Isus Krist je savršeno ljudsko
biće, a ipak On nikada nije imao seks. On je odbacio blagoslov zemaljskog
braka, i uspješno savladao sva seksualna iskušenja s ciljem da neprekidno vrši
volju Svoga Oca, što Mu je bila sama hrana i piće.
Daleko od toga da
je suštinski za ljudski život; seks je, naprotiv, podsjetnik na gubitak naše
duhovne profinjenosti i dostojanstva, zbog našeg pada u grijeh. Seks je stvoren
za dobro u ovom palom svijetu, ali ni na koji način nije bit ljudskog razvoja i
sreće.
Drugo, posvećeno
djevičanstvo je najviši način života. Daleko od toga da je nesretan i nepotpun
način života; čednost je najviši izraz ljubavi i posvećenja Bogu. Takav život
je postao moguć samo nakon oplemenjivanja ljudske prirode, Utjelovljenjem,
Smrću, Uskrsnućem i Uzašašćem Gospodina našeg, Isusa Krista, i izlijevanjem
Duha Svetoga na ljudska tijela na Svetu Pedesetnicu.
Od tog vremena
čovječanstvo se radikalno izmijenilo, promijenilo i oslobodilo zemaljskih spona.
Djevstvenici Crkve, prije svega naši monasi i monahinje, najbolji su dokaz prisutnosti
Carstva Božjeg na zemlji i znak protivljenja nadi u ovaj pali svijet. Kada je sv.
Atanazije Veliki bio upitan od skeptika da dokaže kako je Isus donio Carstvo
Božje na zemlju, on mu je odgovorio ukazujući na djevstvenike Crkve, kao neoborivi
dokaz prisutnosti Carstva na zemlji.
Prije Utjelovljenja
našeg Gospodara Isusa Krista, za djevičanstvo tijekom cijelog života nije se ni
čulo. Gospodin naš Isus Krist je predložio i pokazao takav život, kao što je to
uradio i sv. apostol Pavao.
Naši najveći Sveci,
Prečista Bogorodica i Vazda Djeva Marija i Sveti Preteča i Krstitelj Ivan,
poštujući istovremeno plemenito stanje braka i njegove seksualne odnose,
odbacili su seksualne odnose i posvetili svoju čednost. Od tog vremena do
danas, neizbrojivo mnoštvo djevstvenika Svetaca ispunilo je Jednu, Svetu,
Sabornu i Apostolsku Crkvu. Svatko tko prigrli uspješno takav, predivni način
života, trebao bi u brak ući, ne sa zemaljskom mladom ili mladoženjom, već sa
Samim Isusom Kristom. Čak i za one s darom braka, djevičanstvo je dragocjeno
blago koje se treba čuvati i darivati na način darovanja ljubavi svojoj
supruzi, s kojom je čovjek prvi put sjedinjen u sakramentu kršćanskog braka.
Treće, seksualni
odnosi su dobri samo onda kada se prakticiraju prema Stvoriteljevom planu. Bog
je stvorio seksualne odnose zbog tri osnovna razloga: da se izbjegne
bludničenje, da sjedini muža i ženu u snažnoj vezi i da se rađaju djeca, koja
će se podizati da se klanjaju Bogu i podižu Crkvu. Sv. Pavao piše „dobro je za čovjeka da ne dira ženu. Ipak, da izbjegne
blud, neka svaki čovjek ima svoju ženu, i svaka žena ima vlastitog muža.“
Od našeg
otpadanja od milosti, naše strasti su poremećene. Za najveći dio ljudi, ovaj
poremećaj je posebno vidljiv u snažnim seksualnim nagonima. Seksualni odnosi u
braku osiguravaju sigurnu i mirnu luku za kroćenje i preusmjeravanje ovih
nepokornih strasti i želja.
Seksualni odnosi
su također stvoreni da služe kao bračna veza. „Zato će čovjek ostaviti oca i majku, i prilijepit
će se ženi svojoj, i bit će njih dvoje jedno tijelo.“ Fizičko jedinstvo seksualnih odnosa je stvoreno da ojača
bračnu vezu, odigravanjem veoma stvarne fizičke veze, ali i rađanja djece, koje
je stvorenje ne samo muža ili žene, već iz njih dvoje zajedno.
Iz ovog razloga,
snažni seksualni odnosi se ne ostvaruju ni s kim drugim, osim s Bogom darovanom
suprugom. Seksualni odnosi su također stvoreni za rađanje djece. Jer za bračni
par, seksualni odnosi ne samo da su neopisivi blagoslov, već jedan od glavnih
načina ispunjavanja Božje zapovijedi „množite se i
napunite zemlju“. Rađanje djece
je dužnost kršćanskih supružnika, i ne može biti izbjegavano ili uređeno prema
drugim svrhama seksualnih odnosa. Oni koji nisu spremni preuzeti odgovornost
seksualnih odnosa, ne trebaju ni sudjelovati u njima.
Snažno
zadovoljstvo seksualnih odnosa je stvoreno od Boga da osigura rađanje djece,
pošto su teškoće neodvojive od nošenja djece i kršćanskog roditeljstva, mogli
inače iskušati supružnike da izbjegnu svoju svetu odgovornost. Današnja kultura
kontracepcije udara u srce Bogom stvorene zajednice zadovoljstva i
odgovornosti, birajući prigrliti zadovoljstvo, uz izbjegavanje odgovornosti
podizanja djece i to naziva „planiranjem obitelji“.
Takvo „planirano“ roditeljstvo je
u stvarnosti planirana neplodnost i rušenje obitelji, i kao takvo, strogo je
zabranjeno od strane Svetih Otaca kroz povijest Crkve. Sv. apostol Pavao uči da
udane žene nalaze svoje spasenje u i kroz
rađanje.
Imajući napisano
što Crkva govori o Bogom stvorenoj svrsi seksualnih odnosa, zaključimo
navođenjem koji seksualni odnosi su jasno van svrhe, i na taj način grešni.
Homoseksualni
odnosi su zabranjeni kao izopačenje stvorenog poretka, i kao napad na Bogom
zapovijeđeni heteroseksualni brak. Osobe sa snažnim homoseksualnim
raspoloženjima, koje su se pokazale otpornim na preorijentaciju, pozvane su od
Krista da se bore s ovom strašću u zagrljaju čednosti, i ako je uopće moguće,
da uđu u monašku zajednicu, gdje se može živjeti život u zajednici ljudi.
Masturbacija je
osuđena kao samozadovoljavanje, jer je rasipanje sjemena i njegove rađajuće namjene,
i kao neprikladno okretanje prema sebi i odbijanje bračnog konteksta
seksualnosti. Ona je uvijek grešna.
Seksualni odnosi
prije braka su snažno osuđeni kao bludničenje, svetogrdno prljanje Hrama Duha
Svetoga, iznevjeravanje buduće supruge i štetni su za razvijanje budućeg,
stabilnog braka. Nije slučajno da porast predbračnog seksa, ide usporedo s
porastom razvoda i bračne nesreće. Uzeti veoma uzvišene stvari braka, van
njihovog milosnog vida, vječne odanosti, i blagoslova Crkve, jest recept za
katastrofu.
Sami brak ne
ozakonjuje sve oblike seksualnosti. Seksualni odnosi supružnika trebaju biti
umjereni, s prikladnim ograničenjima. Umjerenost je određena i reguliranjem
vremena i metoda seksualnih odnosa. Odnosi u dane posta, uvečer prije primanja sv.
Pričesti i na dan kada je netko od supružnika primio Svete Darove Tijela i Krvi
Kristove, zabranjeni su kao bezakono ugađanje tijelu. Analni i oralni odnosi,
kao i korištenje pornografije i seksualnih pomagala, jesu seksualna izopačenja
i uvijek su grešni, čak i za oženjene kršćane. Neprirodno produženje seksualne
želje, kroz korištenje droga, kao što je viagra, zabranjeno je.
Naprotiv, takvo
opadanje seksualne želje je toplo pozdravljeno od pravoslavnih kršćana u
godinama, kao božanska pomoć u pripremanju čovjekovog života za odlazak iz ovog
svijeta.
o.
Josiah Trenham, pravoslavni župnik u crkvi sv. Andrije, Riverside, Kalifornija
Seksualni raspašoj na sve strane je dokaz da se kraj približava, da je zacarenje Antikrista blizu. Onaj koji zadržava zacarenje Antikrista je sam Duh Sveti kojim diše pravoslavna Crkva. Sluge preteča Antikristovih ekumenisti nastoje istjerati Duha Svetoga iz Pravoslavne crkve. I to je blizu. Samo o Ruskoj pravoslavnoj crkvi danas ovisi sve. Prevagnu li i tamo ekumenisti sam kraj je blizu. Homoseksualizam koji se navodi u tekstu je primjer čiste opsjednutosti koja se samo postom i molitvom rješava. Većina đavola se preselila iz pakla na zemlju, đavolu su odriješene ruke. Homoseksualizam je danas među mladima poprima razmjere epidemije. To će se tek vidjeti pravo u Hrvatskoj za 5-10 godina!
OdgovoriIzbriši